• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka stulen under transport från garantiärende

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jo, det hade varit mycket enklare. Första gången det händer mig så jag var väldigt osäker på hur dessa saker vanligtvis går till.
Det ska vara väldigt mycket smidigare. Grundregeln är ju att avsändaren är ansvarig. Men om det löser sig för dig så är det bra. Lycka till
 
  • Like
Reactions: ANT

ANT

Omega
Det ska vara väldigt mycket smidigare. Grundregeln är ju att avsändaren är ansvarig. Men om det löser sig för dig så är det bra. Lycka till

Ja precis, det har jag förstått nu efter alla bra svar här i tråden. Men det får bli för nästa gång det händer något liknande, just nu hänger jag bara med och hoppas att det löser sig, vilket det förmodligen gör nu. Men du har helt rätt i det du skriver :) Tack så mycket!
 
  • Like
Reactions: NRE

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Precis pratat med Tusenö, skickat över kontouppgifter osv på begäran. Nu behöver jag fixa fram någon form av kvitto på hur mycket jag har betalat för klockan. Bara att hoppas på att jag kan få tillbaka kostnaderna för importen också då detta blev en relativt stor summa.
Menar du att de kommer att ersätta dig för hur mycket du betalade för klockan?
Om du hade köpt den av en polare på fyllan för 500:- - hade det blivit din ersättning isf?
Jag kanske tolkar in för mycket i ditt inlägg men det låter ju helt befängt?
I min bok får de se till att skaffa fram en ny klocka åt dig utan knussel.
Oavsett - hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig!
 

ANT

Omega
Menar du att de kommer att ersätta dig för hur mycket du betalade för klockan?
Om du hade köpt den av en polare på fyllan för 500:- - hade det blivit din ersättning isf?
Jag kanske tolkar in för mycket i ditt inlägg men det låter ju helt befängt?
I min bok får de se till att skaffa fram en ny klocka åt dig utan knussel.
Oavsett - hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig!

Ja, så är det. jag får ersättning för det jag köpte klockan för.

Du har rätt i det du skriver enligt mig. Men jag antar att det är så det fungerar på försäkringsbolag. Jag tycker väl egentligen att Tusenö borde gå in och ersätta mellanskillnaden mellan det försäkringsbolag ersätter och vad en ny kostar.

Vad gäller en ny klocka blir ju detta svårt då den inte finns längre, har slutat tillverkas. Men annars helt rätt ja.

Tack, det hoppas jag verkligen också :)
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Ja, så är det. jag får ersättning för det jag köpte klockan för.

Du har rätt i det du skriver enligt mig. Men jag antar att det är så det fungerar på försäkringsbolag. Jag tycker väl egentligen att Tusenö borde gå in och ersätta mellanskillnaden mellan det försäkringsbolag ersätter och vad en ny kostar.

Vad gäller en ny klocka blir ju detta svårt då den inte finns längre, har slutat tillverkas. Men annars helt rätt ja.

Tack, det hoppas jag verkligen också :)
Man blir generellt sett ersatt med antingen marknadsvärde eller anskaffningsvärde, beroende på vilket av dem som går att styrka på ett trovärdigt sätt.


Menar du att de kommer att ersätta dig för hur mycket du betalade för klockan?
Om du hade köpt den av en polare på fyllan för 500:- - hade det blivit din ersättning isf?
Jag kanske tolkar in för mycket i ditt inlägg men det låter ju helt befängt?
I min bok får de se till att skaffa fram en ny klocka åt dig utan knussel.
Oavsett - hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig!
Om man köpt något billigt men marknadsvärdet är högre och går att styrka så är det marknadsvärde som gäller. Ersättningen ska teoretiskt göra så att du kan köpa en likvärdig vara igen.
 

ANT

Omega
Man blir generellt sett ersatt med antingen marknadsvärde eller anskaffningsvärde, beroende på vilket av dem som går att styrka på ett trovärdigt sätt.



Om man köpt något billigt men marknadsvärdet är högre och går att styrka så är det marknadsvärde som gäller. Ersättningen ska teoretiskt göra så att du kan köpa en likvärdig vara igen.

Okej, jag ska kolla upp detta. Låter helt rimligt. Båda går ju nu att styrka så det är frågan vad som händer då. Tack
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Okej, jag ska kolla upp detta. Låter helt rimligt. Båda går ju nu att styrka så det är frågan vad som händer då. Tack
Men det är ju om man själv är i ett försäkringsärende. I ditt fall är det en sak mellan dig och Tusenö. De får lösa sitt själva när de känner för det, men dig ska de ersätta snarast.
 
  • Like
Reactions: ANT

ANT

Omega
Men det är ju om man själv är i ett försäkringsärende. I ditt fall är det en sak mellan dig och Tusenö. De får lösa sitt själva när de känner för det, men dig ska de ersätta snarast.
Ja så är det väl. Just nu när det ändå tagit så lång tid orkar jag inte hålla på och tjata på dem om det dock, det skulle jag gjort från början. Förhoppningsvis och troligtvis så löser detta sig ändå nästa vecka :)
 

ANT

Omega
Hallå,

En uppdatering. Ärendet är nu löst med Tusenö. I slutändan har det löst sig förhållandevis bra.

Tusenö hörde i början av veckan av sig till mig och meddelade att det var strul med försäkringsbolaget och att detta skulle ta mer tid. På grund av detta valde man då att ersätta mig i väntan på svar från försäkringsbolaget. Jag fick då välja själv om jag ville bli ersatt med hela summan jag betalat för klockan som blev stulen, eller om jag ville bli ersatt med den nya nuvarande Blackwater modellen. Jag valde klockan i detta fallet, något som kommit på tal tidigare.

Jag fick komma in i Tusenös lokal i Göteborg och träffa Johan som lämnade över klockan och bjöd på ett gött snack innan jag åkte. Inga hard feelings någonstans från någon av oss, vilket är skönt och kanske också självklart.

I slutändan är jag ändå nöjd med resultatet. Det har tagit onödigt lång tid, men ändå positivt att Tusenö i slutändan tog sitt ansvar i det hela och löste situationen, vilket jag tycker är bra. Jag har fått en kanske lite annan bild av deras sida också i den här situationen. Förhoppningsvis kan detta bli en positiv lärdom för alla inblandade också.

Tack alla för era input här, det har hjälpt mig mycket.
 

idagtisdag

Cartier
Hallå,

En uppdatering. Ärendet är nu löst med Tusenö. I slutändan har det löst sig förhållandevis bra.

Tusenö hörde i början av veckan av sig till mig och meddelade att det var strul med försäkringsbolaget och att detta skulle ta mer tid. På grund av detta valde man då att ersätta mig i väntan på svar från försäkringsbolaget. Jag fick då välja själv om jag ville bli ersatt med hela summan jag betalat för klockan som blev stulen, eller om jag ville bli ersatt med den nya nuvarande Blackwater modellen. Jag valde klockan i detta fallet, något som kommit på tal tidigare.

Jag fick komma in i Tusenös lokal i Göteborg och träffa Johan som lämnade över klockan och bjöd på ett gött snack innan jag åkte. Inga hard feelings någonstans från någon av oss, vilket är skönt och kanske också självklart.

I slutändan är jag ändå nöjd med resultatet. Det har tagit onödigt lång tid, men ändå positivt att Tusenö i slutändan tog sitt ansvar i det hela och löste situationen, vilket jag tycker är bra. Jag har fått en kanske lite annan bild av deras sida också i den här situationen. Förhoppningsvis kan detta bli en positiv lärdom för alla inblandade också.

Tack alla för era input här, det har hjälpt mig mycket.

Grattis! Tusenö får gissningsvis inga pengar. Det är försäkringsbolagens affärsidé nr 1, betala inte ut några pengar. Fungerar bra då folk verkar värdera känslan av trygghet högt.
 

Underwriter

Breitling
2-Faktor
Förmodligen är det väl så tyvärr. Tråkigt att det alltid är så krångligt men försäkringsbolag
Tja, för det första! Fantastiskt bra att det verkade lösa sig, dock efter mycket strul!
Jag måste bara dra en lite lans för försäkringsbolagen.
Det är väldigt tråkigt att det inte är lättare att få ersättningen men det hela beror egentligen på att man behöver hålla mängden bedrägerier nere inte på att man inte vill ersätta de skador som faktiskt skett. Men om man inte stävjar bedrägerierna blir inte försäkringspremierna rimliga, vilka redan nu påverkas markant av bedrägerier och "avrundningar" uppåt för att få igen självrisken. Om Tusenö inte tecknat rätt försäkring eller inte förhållit sig till de villkor som finns vore det inte lämpligt för försäkringsbolaget att ersätta skadan. Till viss del går det att ersätta med goodwill där avsteg inte påverkat skadeutfallet, men det vore direkt felaktigt att ersätta skador som uppkommit på grund av handhavande fel eller vårdslöshet. Ett sådant beteende skulle inte enbart drabba oss övriga kunder med högre premier utan också oss aktieägare som inte får avkastning motsvarande den risk vi egentligen är villiga att stå.

Det finns inga magiska pengar, inte i försäkringsbranschen heller. Med lägre räntor krävs det att försäkringsverksamheten är lönsam i sig själv då det är svårare att placera likviden och få avkastning i väntan på storskador. Och den som har svårt för att hantera att försäkringsbolaget gör en liten vinst för att de ställer sig på risk så att du vågar gå rund med en schweizisk klocka på armen, vågar investera i ett boende, köra din bil trots att det är andra bilister ute på vägen och det är halt väglag.
Du kanske till och med har lån på huset, men kan sova gott om natten eftersom du vet att du inte är skuldsatt för livet utan återvändo, även om huset skulle brinna ned.
Alla ni som tycker att det är lite för mycket vinst som görs på detta, ni borde köpa aktier i något kvalitativt försäkringsbolag :);)

Sorry att det kanske blev lite OT men vi alla är nog eniga om att rätt ska vara rätt.
Oavsett om det är klockaffären, försändelsen eller rätt pris för rätt risk :D
Lycka till med klockan!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tja, för det första! Fantastiskt bra att det verkade lösa sig, dock efter mycket strul!
Jag måste bara dra en lite lans för försäkringsbolagen.
Det är väldigt tråkigt att det inte är lättare att få ersättningen men det hela beror egentligen på att man behöver hålla mängden bedrägerier nere inte på att man inte vill ersätta de skador som faktiskt skett. Men om man inte stävjar bedrägerierna blir inte försäkringspremierna rimliga, vilka redan nu påverkas markant av bedrägerier och "avrundningar" uppåt för att få igen självrisken. Om Tusenö inte tecknat rätt försäkring eller inte förhållit sig till de villkor som finns vore det inte lämpligt för försäkringsbolaget att ersätta skadan. Till viss del går det att ersätta med goodwill där avsteg inte påverkat skadeutfallet, men det vore direkt felaktigt att ersätta skador som uppkommit på grund av handhavande fel eller vårdslöshet. Ett sådant beteende skulle inte enbart drabba oss övriga kunder med högre premier utan också oss aktieägare som inte får avkastning motsvarande den risk vi egentligen är villiga att stå.

Det finns inga magiska pengar, inte i försäkringsbranschen heller. Med lägre räntor krävs det att försäkringsverksamheten är lönsam i sig själv då det är svårare att placera likviden och få avkastning i väntan på storskador. Och den som har svårt för att hantera att försäkringsbolaget gör en liten vinst för att de ställer sig på risk så att du vågar gå rund med en schweizisk klocka på armen, vågar investera i ett boende, köra din bil trots att det är andra bilister ute på vägen och det är halt väglag.
Du kanske till och med har lån på huset, men kan sova gott om natten eftersom du vet att du inte är skuldsatt för livet utan återvändo, även om huset skulle brinna ned.
Alla ni som tycker att det är lite för mycket vinst som görs på detta, ni borde köpa aktier i något kvalitativt försäkringsbolag :);)

Sorry att det kanske blev lite OT men vi alla är nog eniga om att rätt ska vara rätt.
Oavsett om det är klockaffären, försändelsen eller rätt pris för rätt risk :D
Lycka till med klockan!
Oh ja! Alla vet ju att det är försäkringsbolagen som är The Good Guys.
Antar att du jobbar på ett ;)
 

Underwriter

Breitling
2-Faktor
Oh ja! Alla vet ju att det är försäkringsbolagen som är The Good Guys.
Antar att du jobbar på ett ;)
Blir svårt att neka till det:angel:
Men min poäng är att försäkringsbolagets pengar är vår pengar varför det är bra att de håller hårt i dem.;) Annars hade det ju varit du och jag KenKun som fått betala för det i förlängningen:bookworm:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Blir svårt att neka till det:angel:
Men min poäng är att försäkringsbolagets pengar är vår pengar varför det är bra att de håller hårt i dem.;) Annars hade det ju varit du och jag KenKun som fått betala för det i förlängningen:bookworm:
Hade ändå underlättat om man faktiskt skrev ut villkoren ist för att behöva lita på det handläggare säger. Speciellt när det det avviker från de detaljerna som faktiskt är utskrivna.
 

Underwriter

Breitling
2-Faktor
Hade ändå underlättat om man faktiskt skrev ut villkoren ist för att behöva lita på det handläggare säger. Speciellt när det det avviker från de detaljerna som faktiskt är utskrivna.
Fördåt
Plus att aktieägarna ska ha en slant också ;)
Åter igen det är du o jag Ken Kun, äger du inga försäkringsbolag så kan jag råda dig att titta lite närmare på de som är aktiva inom Norden;)
 

Underwriter

Breitling
2-Faktor
:D
Hade ändå underlättat om man faktiskt skrev ut villkoren ist för att behöva lita på det handläggare säger. Speciellt när det det avviker från de detaljerna som faktiskt är utskrivna.
Du ska inte behöva lita på dem, de flesta bolag använder standardvillkor som de publicerar på sin hemsida. De stora aktörerna som har investerat lite bättre har ett villkor som anpassas efter försäkringsprodukten du köper, då kan du nå ditt eget fullständiga villkor I inloggat läge på bolagets hemsida och slippa läsa allt för mycket villkor som är ovidkommande för dig. Sen är ju en hemförsäkringsprodukten en standardprodukt som ska innehålla väldigt mycket för att man inte ska behöva besvara så många frågor, det gör dem lite långa och svåröverskådliga.

Det är ett tungt ansvar man lägger tjejer och killar som precis tagit student att sitta och rådgiva i försäkringsfrågor, men icke desto mindre ska de ha rätt information. Men samtalen ska spelas in så om du får felaktig information så kan de nästan alltid plocka fram detta och ge dig rätt.

Man skriver inte ut och skickar villkoren med hänsyn till natur, ekonomi och brevbärarnas ryggar det har blivit helt ohållbart:D
 

idagtisdag

Cartier
Tja, för det första! Fantastiskt bra att det verkade lösa sig, dock efter mycket strul!
Jag måste bara dra en lite lans för försäkringsbolagen.
Det är väldigt tråkigt att det inte är lättare att få ersättningen men det hela beror egentligen på att man behöver hålla mängden bedrägerier nere inte på att man inte vill ersätta de skador som faktiskt skett. Men om man inte stävjar bedrägerierna blir inte försäkringspremierna rimliga, vilka redan nu påverkas markant av bedrägerier och "avrundningar" uppåt för att få igen självrisken. Om Tusenö inte tecknat rätt försäkring eller inte förhållit sig till de villkor som finns vore det inte lämpligt för försäkringsbolaget att ersätta skadan. Till viss del går det att ersätta med goodwill där avsteg inte påverkat skadeutfallet, men det vore direkt felaktigt att ersätta skador som uppkommit på grund av handhavande fel eller vårdslöshet. Ett sådant beteende skulle inte enbart drabba oss övriga kunder med högre premier utan också oss aktieägare som inte får avkastning motsvarande den risk vi egentligen är villiga att stå.

Det finns inga magiska pengar, inte i försäkringsbranschen heller. Med lägre räntor krävs det att försäkringsverksamheten är lönsam i sig själv då det är svårare att placera likviden och få avkastning i väntan på storskador. Och den som har svårt för att hantera att försäkringsbolaget gör en liten vinst för att de ställer sig på risk så att du vågar gå rund med en schweizisk klocka på armen, vågar investera i ett boende, köra din bil trots att det är andra bilister ute på vägen och det är halt väglag.
Du kanske till och med har lån på huset, men kan sova gott om natten eftersom du vet att du inte är skuldsatt för livet utan återvändo, även om huset skulle brinna ned.
Alla ni som tycker att det är lite för mycket vinst som görs på detta, ni borde köpa aktier i något kvalitativt försäkringsbolag :);)

Sorry att det kanske blev lite OT men vi alla är nog eniga om att rätt ska vara rätt.
Oavsett om det är klockaffären, försändelsen eller rätt pris för rätt risk :D
Lycka till med klockan!

Tack för ditt inläg!

Vad säger du om att självförsäkra för allting man har råd att ersätta själv? För de flesta med ordnad ekonomi innebär detta att man enbart har försäkring på sin bostad och möjligtvis även livförsäkring. På bilen har man tex enbart trafikförsäkring.

Speciellt om man vet med sig att man är försiktigare än genomsnittet?
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Gött att det löste sig. Hade ett liknande ärende när jag beställde från Italien i somras. Löste sig det med efter ett par månader men tiden däremellan var klart ansträngande.
 
  • Like
Reactions: ANT

Underwriter

Breitling
2-Faktor
Tack för ditt inläg!

Vad säger du om att självförsäkra för allting man har råd att ersätta själv? För de flesta med ordnad ekonomi innebär detta att man enbart har försäkring på sin bostad och möjligtvis även livförsäkring. På bilen har man tex enbart trafikförsäkring.
Speciellt om man vet med sig att man är försiktigare än genomsnittet?

Tja, Sorry att vi lånar vidare tråden till OT försäkringsdiskussion
Jag förstår hur du tänker och jag är privat och gentemot kunder ofta inne på samma spår.
Försäkra inte det du själv kan betala och det finns någon frekvens i eftersom den risken är väldigt lätt att räkna på.
Det enda som händer när man betalar sin egen frekvens genom försäkringspremien är att försäkringsbolaget lägger på OH kostnader och en liten vinst och skickar tillbaka kostnaden till dig. Dvs en konsumentförsäkring på elektronik skulle jag personligen aldrig teckna och jag skulle aldrig förespråka att ett entreprenadbolag jobbade med självrisker under 22 000 och helst även högre än så.

Däremot konsumerar jag gladeligen Livförsäkring, Villahemförsäkring och en Fullförsäkrad bil.
Men anledningen till att jag har dessa är storskadan, den dagen jag glider av vägen kanske jag har råd att betala en ny bil för ett par hundratusen men jag vill inte känna mig begränsad under hela vägen dit. Jag vill känna att jag privat har möjlighet att ta risk med mina sparpengar och placera dem på aktiemarknaden utan att känna en oro över att jag kan tvingas sälja vid fel tillfälle. Det handlar inte så mycket om vilken risk jag är på vägen, utan att alla kan glida av vägen när det blir frost eller drabbas av maskinskada på den där bilen som bara rullat några tusen mil. Hade jag däremot haft en bil som var lite äldre och kanske betingade ett värde på 100tkr hade jag nog tänkt en runda till avseende helförsäkringen, men priset på den försäkringen hade ju också varit lägre. Ditt resonemang om att det är absolut billigast över tid att stå sin egen risk stämmer dock generellt, men det finns ju även känslomässiga aspekter i att stå risk.

Apropå breda försäkringsvillkor så är jag väldigt glad för hemförsäkringen som med tillägg ofta täcker upp till 80tkr i stöldbegärlig egendom. En risk som är väldigt lågt prissatt eftersom 95% av befolkningen går runt med väldigt lite stöldbegärlig egendom, det gör att priset för oss som har någon klocka som betingar lite värde får ett skydd till väldigt överkomligt pris.

Om jag inte har helt fel för mig och har gamla uppgifter så brukar en objektsförsäkring kosta ungefär 2% av värdet vilket då betyder att klockan för 80tkr skulle kostat 1600kr per klocka och år oavsett om den sitter på armen eller ligger i byrålådan. Istället får jag ett första riskbelopp på 80tkr vilket gör att jag kan ha flera klockor för 80tkr om jag bara har en på mig åtgången när jag är ute och går.:cool:

Observera att jag inte ger några råd utan enbart skriver hur jag resonerar kring mig själv.:angel:
 

idagtisdag

Cartier
Tja, Sorry att vi lånar vidare tråden till OT försäkringsdiskussion
Jag förstår hur du tänker och jag är privat och gentemot kunder ofta inne på samma spår.
Försäkra inte det du själv kan betala och det finns någon frekvens i eftersom den risken är väldigt lätt att räkna på.
Det enda som händer när man betalar sin egen frekvens genom försäkringspremien är att försäkringsbolaget lägger på OH kostnader och en liten vinst och skickar tillbaka kostnaden till dig. Dvs en konsumentförsäkring på elektronik skulle jag personligen aldrig teckna och jag skulle aldrig förespråka att ett entreprenadbolag jobbade med självrisker under 22 000 och helst även högre än så.

Däremot konsumerar jag gladeligen Livförsäkring, Villahemförsäkring och en Fullförsäkrad bil.
Men anledningen till att jag har dessa är storskadan, den dagen jag glider av vägen kanske jag har råd att betala en ny bil för ett par hundratusen men jag vill inte känna mig begränsad under hela vägen dit. Jag vill känna att jag privat har möjlighet att ta risk med mina sparpengar och placera dem på aktiemarknaden utan att känna en oro över att jag kan tvingas sälja vid fel tillfälle. Det handlar inte så mycket om vilken risk jag är på vägen, utan att alla kan glida av vägen när det blir frost eller drabbas av maskinskada på den där bilen som bara rullat några tusen mil. Hade jag däremot haft en bil som var lite äldre och kanske betingade ett värde på 100tkr hade jag nog tänkt en runda till avseende helförsäkringen, men priset på den försäkringen hade ju också varit lägre. Ditt resonemang om att det är absolut billigast över tid att stå sin egen risk stämmer dock generellt, men det finns ju även känslomässiga aspekter i att stå risk.

Apropå breda försäkringsvillkor så är jag väldigt glad för hemförsäkringen som med tillägg ofta täcker upp till 80tkr i stöldbegärlig egendom. En risk som är väldigt lågt prissatt eftersom 95% av befolkningen går runt med väldigt lite stöldbegärlig egendom, det gör att priset för oss som har någon klocka som betingar lite värde får ett skydd till väldigt överkomligt pris.

Om jag inte har helt fel för mig och har gamla uppgifter så brukar en objektsförsäkring kosta ungefär 2% av värdet vilket då betyder att klockan för 80tkr skulle kostat 1600kr per klocka och år oavsett om den sitter på armen eller ligger i byrålådan. Istället får jag ett första riskbelopp på 80tkr vilket gör att jag kan ha flera klockor för 80tkr om jag bara har en på mig åtgången när jag är ute och går.:cool:

Observera att jag inte ger några råd utan enbart skriver hur jag resonerar kring mig själv.:angel:
Tack för ditt inlägg! Ärligt talat så gör trafikförsäkring på bilen att jag kör betydligt försiktigare, vilket troligtvis är bra både för mig, min familj och alla andra!

Den enda anledningen jag ser att ha mer än trafikförsäkring på en bil, vars värde är relativt litet, i förhållande till inkomst och förmögenhet, är att försäkringsbolag kan vara duktiga på att köpa in reparationer till lågt pris, jämfört med mig som privatperson. Tex om hela motorn behöver bytas ut.

Man får alltså ett mervärde via försäkringen, del av en inköpskompetens, som man saknar själv. Hur ser du på detta?
 

Underwriter

Breitling
2-Faktor
Tja,
Jobbar inte riktigt med den delen av försäkring men absolut är det som så att försäkringsbolagen har upphandlade timpengar för sina verkstäder.
Men som privatperson är jag ju väldigt ointresserad av vad försäkringsbolaget betalat för min reparation, värdet sitter i att den blir gjord och inte påverkar återförsäljningsvärdet. Så det enda som blir intressant är ju premiekostnad mot vad jag själv bedömer risken för ersättningsbara skador till samt möjligheten att inte binda kapital. Men efter en viss punkt går maskinskadan ut då sitter ju försäkringsbolaget nästan bara på den reella risken att du ska köra i diket, då blir det ju än mer en risk man själv kan påverka.

Men det här är en bit utanför mitt område, det här är nog bara vad man själv känner sig komfortabel med;)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Uppdatering: den försvunna klockan dök upp hos en för tillfället okänd svensk handlare. Ser ut att kunna vara någon typ av pantbank baserat på bilden? 😱 @ANT

(postat för ett par timmar sedan i en klockgrupp på Facebook)

imgonline-com-ua-twotoone-H5w62wFfRTpc.jpg
 

Dj0

Omega
Jag har inte läst hela tråden men har en liten anekdot att bjuda på innan kudden vinner ;)
Om du lämnar en bil till en serviceverkstad, så tror du precis som jag gjorde stt verkstaden har ansvaret för bilen under sin ”förvaring”. Det har dom enligt lag inte (prövat flera ggr). Därför, som i mitt fall, om det händer nåt på tex deras kundparkering med din bil i väntan på stt du plockar upp den så är det din förbannade försäkring som skall nyttjas, med den eventuella följden att du drabbas av en premiehöjning trots att du varit oförmögen att påverka händelsen. Till saken så kan du slltid som privatperson ställa till ett jäkla liv och protestera mot kostnader och/eller hota med rättegång och då skall man komma ihåg att det kostar ett företag väldigt mycket mer pengar än en privatperson att driva ett fall i rätten.. tycka vad man tycka vill om detta, men jag tycker att leverantören i slutändan gjorde det dom kunde, på sin egen bekostnsd, och det konsumenten i detta fall i första hand borde gjort är att ringa sin hemförsäkring och driva det det den vägen.. då hade alla gått relativt utan förlust med goodwill åt all håll.. dock är det mycket enklare att skrika dig blå när skiten träffar fläkten, vilket jag gör när liknande skit syns i luften, vilket också är lite av anledningen till att krångel uppstår..

kort och gott: använd din egen försäkring i första hand så leverantörer får en chans, i andra hand: skrik tills luften är slut och gå blitzkrieg på alla ;)
 
Topp