• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka stulen under transport från garantiärende

pemlock

Panerai
2-Faktor
Förmodligen är det så ja. Men i brist på kunnande och erfarenhet från min sida så gjorde jag som damen i kassan sa. Trodde aldrig att det skulle bli ett sånt problem
Begripligt. Synd, det hade ju varit intressant att veta vad de skulle ha gjort i det här fallet... normalt är det ju ett skadat paket med innehåll som då returneras. Skulle de ha returnerat ett tomt kuvert? :)
Jag försökte hitta lite referenser om det här från fraktbolagen utan framgång, men snubblade över det här:
https://billigteknik-support.groovehq.com/help/skadad-eller-trasig-leverans
Nån prylwebbutik (som jag aldrig hört talas om) som lite otippat själv uppmanar mottagare att INTE ta emot skadad försändelse.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Begripligt. Synd, det hade ju varit intressant att veta vad de skulle ha gjort i det här fallet... normalt är det ju ett skadat paket med innehåll som då returneras. Skulle de ha returnerat ett tomt kuvert? :)
Jag försökte hitta lite referenser om det här från fraktbolagen utan framgång, men snubblade över det här:
https://billigteknik-support.groovehq.com/help/skadad-eller-trasig-leverans
Nån prylwebbutik (som jag aldrig hört talas om) som lite otippat själv uppmanar mottagare att INTE ta emot skadad försändelse.
Det som står här är helt riktigt, däremot det som är snårigt är hur ersättningen skall ske. Det rakaste och tydligaste är att AD eller liknande löser det med kunden och sedan separat med fraktbolaget. Dvs så kunden går utan förlust.

Däremot kan det vara bra att vara medveten om att om inget annat avtalats med fraktbolaget kan AD i detta fallet endast få ersättning per fraktvillkoren (ex sek150/kg). Med detta sagt kan man ju fråga sig varför avsändaren i detta fallet skickade oförsäkrat och i ett enkelt kuvert(?). :banghead:

Vid ev fraktproblem är det enklaste och snabbaste att kunden löser det via fraktbolaget. Men ifall som dessa bör avsändaren kliva in. Min gissning är att man svarade släntrianmässigt utan att riktigt förstå vad som inträffat. När mailet sedan kom med förtydligande kanske man insåg vidden, eskalerade och insåg att man agerat felaktigt. Sedan är det klart at KS kan ha påverkat men jag gissar mer på rent slarv i hanteringen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja om det hela går rätt till från början så ska väl jag få ersättning först, därefter ska företaget gå vidare till sina försäkringsbolag för ersättning?

Känns i vilket fall väldigt skönt att det verkar kunna lösa sig nu.
Glöm inte att det från företaget finns en osäkerhet om paketet verkligen var tomt när du hämtade ut det. Iaf om du inte lyckas få något vittne på händelsen. Vi har haft samma situation där kunderna inte hade något vittne och vi bara hade kundens ord att lita på. Då är det inte lika klart längre hur det hela ska hanteras.
 

ANT

Omega
Glöm inte att det från företaget finns en osäkerhet om paketet verkligen var tomt när du hämtade ut det. Iaf om du inte lyckas få något vittne på händelsen. Vi har haft samma situation där kunderna inte hade något vittne och vi bara hade kundens ord att lita på. Då är det inte lika klart längre hur det hela ska hanteras.

Exakt i det fallet lär det ju bli svårare. Antar att det är därför man inte ens bör ta emot paketet?

I just det här fallet finns det vittne, och det är jag väldigt glad för.
 

ANT

Omega
Fast ska vi vara ärliga är forumet mer intresserat av hur företaget tänker och agerar än hur en enstaka kund blivit behandlad. De går lite hand i hand men ändå inte helt då de blev uthängda här.

Vi kan hoppas på att det går enklare när detta händer (det kommer hända, det händer alla någon gång att det går fel) och att Tusenö gör allt rätt då.

Inte heller något agg mot Tusenö från min sida, jag vill egentligen bara ha lite tips och råd på hur man ska göra i en situation som denna, första gången det händer mig så det är lite olustigt.
 

xtrem

Omega
Som flera påpekat redan är det Tusenö som ska ersätta dig (svårt då klockan inte tillverkas längre) och sedan lösa sin del med DHL.
Helt obegriplig att de ens föreslår något annat.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Att skicka en klocka i ett vadderat kuvert är under all kritik oavsett om avsändaren är privatperson eller ett företag och bara det skäl nog att hängas ut.
Inte alls.
Då använder man material undermålig kvalitet. En ordentlig tjock jiffybag av fullgod kvalitet med bubbelplastat innehåll är helt professionellt och ofta bättre och säkrare än att skicka oboxade armbandsur (och även icke stötsäkrade klockor) i sköra bräckliga pappkartonger som inte varken håller eller är stöttåliga. Jag föredrar definitivt att få klockor packade så än i vanliga tunna kartonger. Det måste till en stor och kraftig kartong för att uppnå samma skydd. Sprätta upp ett tjockt vadderat kuvert är ofta svårare än att sprätta upp de flesta små kartonger exempelvis. Finns decenniers praktiska tester på detn.

Själv har jag aldrig fått en jiffypackning skadad. Däremot mottagit många kartonger som knappt hållit ihop vid ankomsten.

Edit:
Har inte de här Tusenö nån företagsförsäkring som täcker sånt här? Borde de väl ha, det verkar däremot mycket oprofessionellt om de inte har.
 
Senast ändrad:

Smn

Omega
Finns övervakningsbilder på utlämningen alt DHL?

Tror det behövs polisanmälan för att få fram bilder?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inte alls.
Då använder man material undermålig kvalitet. En ordentlig tjock jiffybag av fullgod kvalitet med bubbelplastat innehåll är helt professionellt och ofta bättre och säkrare än att skicka oboxade armbandsur (och även icke stötsäkrade klockor) i sköra bräckliga pappkartonger som inte varken håller eller är stöttåliga. Jag föredrar definitivt att få klockor packade så än i vanliga tunna kartonger. Det måste till en stor och kraftig kartong för att uppnå samma skydd. Sprätta upp ett tjockt vadderat kuvert är ofta svårare än att sprätta upp de flesta små kartonger exempelvis. Finns decenniers praktiska tester på detn.

Själv har jag aldrig fått en jiffypackning skadad. Däremot mottagit många kartonger som knappt hållit ihop vid ankomsten.

Edit:
Har inte de här Tusenö nån företagsförsäkring som täcker sånt här? Borde de väl ha, det verkar däremot mycket oprofessionellt om de inte har.
Man har vanligtsvis inte ”nån företagsförsäkring” som täcker saker som dessa.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tur att det löste sig för ts, även om det lämnar lite bismak när det verkar som det skulle behövas en tråd på ks för att tillverkaren skulle ta sitt ansvar.

Verkar vara flera som känner/vet vilka tusenö är?

Googlar man på Tusenö AB, så dyker flera träffar upp på en känd gråhandlare, någon koppling?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Man har vanligtsvis inte ”nån företagsförsäkring” som täcker saker som dessa.
Jaså, varför inte det? Trodde jag var vanligt med företag som skickar grejer. Du låter som det vore jätteovanligt. Flera som säger sig ha det i alla fall, fullförsäkrat. Det blir väldiga risker att ta då...
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jaså, varför inte det? Trodde jag var vanligt med företag som skickar grejer. Du låter som det vore jätteovanligt. Flera som säger sig ha det i alla fall, fullförsäkrat. Det blir väldiga risker att ta då...
Eriksons Urhandel skickade en Omega med vanligt MyPack-paket. Som inte täcker klockor. När jag frågade sa de att de har en logistikförsäkring som täcker detta så de använder sig inte av postnords försäkring.
Så sådana försäkringar finns ju och borde användas av de flesta som skickar klockor.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jaså, varför inte det? Trodde jag var vanligt med företag som skickar grejer. Du låter som det vore jätteovanligt. Flera som säger sig ha det i alla fall, fullförsäkrat. Det blir väldiga risker att ta då...

Eriksons Urhandel skickade en Omega med vanligt MyPack-paket. Som inte täcker klockor. När jag frågade sa de att de har en logistikförsäkring som täcker detta så de använder sig inte av postnords försäkring.
Så sådana försäkringar finns ju och borde användas av de flesta som skickar klockor.
Erikson Urhandel är ju ett relativt stort bolag ändå, kanske inte mikromärken/små företag har marginal för att ha en sådan försäkring? Bara en gissning.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Erikson Urhandel är ju ett relativt stort bolag ändå, kanske inte mikromärken/små företag har marginal för att ha en sådan försäkring? Bara en gissning.
Jo visst, men de skickar mest inom landet också. Tusenö skickar sina klockor på garantiärenden utanför EU, och säljer till hela världen. Jag hade satsat på en varuförsäkring via DHL, alltså en dyrare frakttjänst eller en egen fraktförsäkring på annat håll.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jaså, varför inte det? Trodde jag var vanligt med företag som skickar grejer. Du låter som det vore jätteovanligt. Flera som säger sig ha det i alla fall, fullförsäkrat. Det blir väldiga risker att ta då...
Man burkar köpa tillägsförsäkringar för just frakt eftersom fraktbolagen betalar så dåligt för skadat/förlorat gods.
Nej, är i allmänhet alldeles för dyrt. Det är iaf min erfarenhet. Fraktbolagen brukar ersätta precis det man betalat för. Försäkringar innebär alltid en extrakostnad, därför är det inte alls så vanligt som överförsäkrade privatpersoner tror. Speciellt inte om företagen skickar ut sina egna produkter. Skickar man däremot andras begagnade varor tex är det en annan sak.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det hade förmodligen inverkat väldigt menligt på affärerna om företag som skickar grejer låter mottagaren stå för förlusten om det inte kommer fram eller skadats. Finns det överhuvudtaget de i branschen med den policyn?
Bra att veta så fall.
 
  • Like
Reactions: ANT

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det hade förmodligen inverkat väldigt menligt på affärerna om företag som skickar grejer låter mottagaren stå för förlusten om det inte kommer fram eller skadats. Finns det överhuvudtaget de i branschen med den policyn?
Bra att veta så fall.
Nu tänker du fel, ansvaret är lagstadgat. Vem som står för den ekonomiska risken är en annan skild sak.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu tänker du fel, ansvaret är lagstadgat. Vem som står för den ekonomiska risken är en annan skild sak.
Det vet jag allt.
Därför säger jag att om man inte vill riskera ersätta det själv som avsändande företag får man ha en försäkring om man är seriös i stället för att försöka få mottagaren att ta smällen eller lägga ned jobbet med det. Något jag har för mig flera jag fått grejer från de senaste åren haft, eller uppgett sig haft, både ADs och vintagesäljare. Du säger man vanligtvis inte har det då det är en extrakostnad. Då är det en slump för min del att det inte varit så ovanligt vilket väl är ganska ointressant i sig.

Vet ej vad det skulle ha med för nåt feltänk att göra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det vet jag allt.
Därför säger jag att om man inte vill riskera ersätta det själv som avsändande företag får man ha en försäkring om man är seriös i stället för att försöka få mottagaren att ta smällen eller lägga ned jobbet med det. Något jag har för mig flera jag fått grejer från de senaste åren haft, eller uppgett sig haft, både ADs och vintagesäljare. Du säger man vanligtvis inte har det edå det är en extrakostnad. Då är det en slump för min del att det inte varit så ovanligt vilket väl är ganska ointressant i sig.

Vet ej vad det skulle ha med för nåt feltänk att göra.
Det är feltänk för att du påstår att mottagaren skulle ta smällen? Det spelar väl ingen roll om man har försäkring eller ej, mottagaren (privatperson) kan ändå inte få ut ersättning från annan än det företaget som sålde varan. Om ersättningen ursprungligen kommer från säljande företaget eller ej spelar väl ingen roll? Om någon hade frågat mig som företag om försändelsen var försäkrad är alltid det lättaste svaret ja. Det är ju försäkrat på så sätt att det är säljaren som ansvarar för att varan levereras?
 
Topp