• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka stulen under transport.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Säljaren är ansvarig för att det ska komma en klocka. Punkt. Sen får han driva processen mot fraktbolag osv.

Det som är tråkigt är att normalt ska sådant avtalas och göras tydligt via ett köpeavtal. Sånt finns säkert inte.

Känns som folk hör stirrar sig blinda på postnords 10k gräns

10k gränsen gäller ju bara när man skickar med postnord själva

avsändarlandet kan myclet väl ha andra regler och ekonomiska gränser.

@Bergsman en reklamation bör även göras ifrån avsändaren.

har haft å göra med PN innan i liknande ärenden och då har man som mottagare ej kunnat göra något eftersom det skulle vara avsändaren som skulle reklamera.

Inte för att hijacka, men det blir kanske en liten sådan ändå. Läst flertalet trådar om paket som blivit länsade men ändå mottagits.
Om man ser detta utifrån skurkens syn, hur vet jag att just detta av miljontals paket kanske innehåller något väldigt värdefullt? Stjäls det stora lass med paket för att öka chanserna eller har man någon finurlig snabbröntgen ( :) ), eller kan man checka av deklarationspapper som står på paketen? Inside info?

Är lite rundgång i tråden nu, men som svar var allt i paket borta förutom förpackningsmaterial och mitt kvitto på köp som de måste ha förbisett bland förpackningsmaterialet. Jag och säljaren har kontakt och reklamation är gjort på båda håll och tillsammans kommer vi väll komma fram till hur detta slutar när respektive posttjänst har gjort sina undersökningar.

Fram tills dess finns nog inte så mycket att tillföra här. Men jag återkommer när det finns något att återkomma om.

Det kändes bra att få ventilera lite här i alla fall, gnälla av sig och lätta på trycket så att säga. Än finns det väll lite hopp i alla fall.

Är lite rundgång i tråden nu, men som svar var allt i paket borta förutom förpackningsmaterial och mitt kvitto på köp som de måste ha förbisett bland förpackningsmaterialet. Jag och säljaren har kontakt och reklamation är gjort på båda håll och tillsammans kommer vi väll komma fram till hur detta slutar när respektive posttjänst har gjort sina undersökningar.

Fram tills dess finns nog inte så mycket att tillföra här. Men jag återkommer när det finns något att återkomma om.

Det kändes bra att få ventilera lite här i alla fall, gnälla av sig och lätta på trycket så att säga. Än finns det väll lite hopp i alla fall.
Jag håller tummarna för att det löser sig för dig.

Det vet jag inte. Men det är fler i tråden som gissat på det.

Han är taggad och får själv bemöta påståendet
Så om tråden gissar det men faktiskt inte vet är det ok att börja dreva mot denna säljare? En mycket märklig och låg nivå anser jag och verkar tydligen ok för de som modererar?

Så om tråden gissar det men faktiskt inte vet är det ok att börja dreva mot denna säljare? En mycket märklig och låg nivå anser jag och verkar tydligen ok för de som modererar?
Är otroligt enkelt att bemöta och säga att det inte är han. Har vi fler approved säljare baserade i Schweiz?

Det känns viktigt för communityn att veta vem som inte står bakom sin business. Köparen vågar inte iom han hoppas på en lösning. Då är det dumt att peka finger.

Ganska lätt för den berörda användare att bemöta det. Är det inte han så behöver ingen spekulera.

Har KS fler än en approved dealer i Schweiz?

Är otroligt enkelt att bemöta och säga att det inte är han. Har vi fler approved säljare baserade i Schweiz?

Det känns viktigt för communityn att veta vem som inte står bakom sin business. Köparen vågar inte iom han hoppas på en lösning. Då är det dumt att peka finger.
Säljaren kan ju ha varit tydlig med att det är köparen bär risken. Köper jag något med EMS från utlandet och ber säljaren skriva lågt värde så vet jag ju att jag är rökt om något går snett i transporten.

Säljaren kan ju ha varit tydlig med att det är köparen bär risken. Köper jag något med EMS från utlandet och ber säljaren skriva lågt värde så vet jag ju att jag är rökt om något går snett i transporten.
Absolut. Då är det ju bara att han säger det. Som köparen uttryckt sig hittills så skulle iaf jag undvika säljaren. För all del så är hela businessen halvt uppbyggd på smuggling. Priserna tål knappast 25% moms för att vara konkurrenskraftiga. Men det är en annan sak för en annan dag.

Han borde stå risken kan jag tycka. Annars borde inte någon i Sverige ens överväga köp.

Det ramlar in mycket PM med frågor nu, men som sagt så har jag och säljaren kontakt och reklamationer är gjorde på båda håll och när det löser sig på något vis eller kommer till en punkt där inget mer finns att göra återkommer jag med hur historian slutade. Samma svar kommer ges även i PM.

Det ramlar in mycket PM med frågor nu, men som sagt så har jag och säljaren kontakt och reklamationer är gjorde på båda håll och när det löser sig på något vis eller kommer till en punkt där inget mer finns att göra återkommer jag med hur historian slutade. Samma svar kommer ges även i PM.
Fick du info alternativt förstod att risken för frakten låg på dig?

Liten bifråga i detta sorgliga sammanhang.

Men som privatperson när man skickar klockor med värdefrakt med PostNord, då är det försäkrat upp till 50.000 kr. Om värdet (Säg Rolex) försvinner, är det rätt uppfattat att de inte återbetalar detta?

Och om JA, vilka fraktsätt anser ni vara det säkraste till rimligast pris, har bara läst FedEx, men DHL, UPS?

Sorry om hijack men tycker frågan kan vara på sin plats i sammanhanget.

Men som privatperson när man skickar klockor med värdefrakt med PostNord, då är det försäkrat upp till 50.000 kr. Om värdet (Säg Rolex) försvinner, är det rätt uppfattat att de inte återbetalar detta?

Och om JA, vilka fraktsätt anser ni vara det säkraste till rimligast pris, har bara läst FedEx, men DHL, UPS?

Fedex är så tryggt som det kan bli. De flesta i den här branschen använder dem som courier.

Men det är alltid en risk att skicka saker. Det bör man vara medveten om. Därför det är tryggast att handla av sånna som står risken istället för att handla av privatpersoner som är grymma så länge som allt går enligt plan.

Senast ändrad:

Det står på postnords hemsida, läs där. Aldrig hört talas om ett ”värde”-paket som försvunnit.

Fick du info alternativt förstod att risken för frakten låg på dig?
Jag förstod att när paketet skickades på detta vis, vilket var det vanliga, att det endast var försäkrat till max 10tkr. Jag antog att det gick som motsvarigheten till vårat ”värde” det var ett felaktigt antagande. Jag borde ha föreslagit ett annat fraktalternativ. Men det gjorde jag inte.

värde går bara att skicka inom sverige.

Jag förstod att när paketet skickades på detta vis, vilket var det vanliga, att det endast var försäkrat till max 10tkr. Jag antog att det gick som motsvarigheten till vårat ”värde” det var ett felaktigt antagande. Jag borde ha föreslagit ett annat fraktalternativ. Men det gjorde jag inte.
Surt. Svårt då att hävda att säljaren gjort något fel. Förutsatt att det funnits en klocka i paketet från början.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp