Du får läsa lite i tråden kära Rulleär det en klocka som är köpt via chrono24?
är säljaren baserad i EU?
var försändelsen märkt med korrekt värde utanpå försändelsen?
KS Approved Dealer utanför eu
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du får läsa lite i tråden kära Rulleär det en klocka som är köpt via chrono24?
är säljaren baserad i EU?
var försändelsen märkt med korrekt värde utanpå försändelsen?
såg detta nuÖppnade paketet i butiken då jag märkte att det inte vägde något så kvinnan bakom disken kan nog vittna till min fördel.
då är det alltså aosehus?Du får läsa lite i tråden kära Rulle
KS Approved Dealer utanför eu
Det vet jag inte. Men det är fler i tråden som gissat på det.då är det alltså aosehus?
Enligt svenska köplagen bär köparen risken under transport.Säljaren är ansvarig för att det ska komma en klocka. Punkt. Sen får han driva processen mot fraktbolag osv.
Det som är tråkigt är att normalt ska sådant avtalas och göras tydligt via ett köpeavtal. Sånt finns säkert inte.
blir ju problematiskt när det är en transaktion mellan två personer i olika länderEnligt svenska köplagen bär köparen risken under transport.
Yup. Fucked up.. Det finns dock ingen seriös handlare som skulle dodgea ansvar. Ens rykte är det viktigaste man har.Enligt svenska köplagen bär köparen risken under transport.
Jag håller tummarna för att det löser sig för dig.Är lite rundgång i tråden nu, men som svar var allt i paket borta förutom förpackningsmaterial och mitt kvitto på köp som de måste ha förbisett bland förpackningsmaterialet. Jag och säljaren har kontakt och reklamation är gjort på båda håll och tillsammans kommer vi väll komma fram till hur detta slutar när respektive posttjänst har gjort sina undersökningar.
Fram tills dess finns nog inte så mycket att tillföra här. Men jag återkommer när det finns något att återkomma om.
Det kändes bra att få ventilera lite här i alla fall, gnälla av sig och lätta på trycket så att säga. Än finns det väll lite hopp i alla fall.
Så om tråden gissar det men faktiskt inte vet är det ok att börja dreva mot denna säljare? En mycket märklig och låg nivå anser jag och verkar tydligen ok för de som modererar?Det vet jag inte. Men det är fler i tråden som gissat på det.
Han är taggad och får själv bemöta påståendet
Är otroligt enkelt att bemöta och säga att det inte är han. Har vi fler approved säljare baserade i Schweiz?Så om tråden gissar det men faktiskt inte vet är det ok att börja dreva mot denna säljare? En mycket märklig och låg nivå anser jag och verkar tydligen ok för de som modererar?
Ganska lätt för den berörda användare att bemöta det. Är det inte han så behöver ingen spekulera.Så om tråden gissar det men faktiskt inte vet är det ok att börja dreva mot denna säljare? En mycket märklig och låg nivå anser jag och verkar tydligen ok för de som modererar?
Säljaren kan ju ha varit tydlig med att det är köparen bär risken. Köper jag något med EMS från utlandet och ber säljaren skriva lågt värde så vet jag ju att jag är rökt om något går snett i transporten.Är otroligt enkelt att bemöta och säga att det inte är han. Har vi fler approved säljare baserade i Schweiz?
Det känns viktigt för communityn att veta vem som inte står bakom sin business. Köparen vågar inte iom han hoppas på en lösning. Då är det dumt att peka finger.
Trumfar den distansköpslagen och konsumenträtten?Enligt svenska köplagen bär köparen risken under transport.
Absolut. Då är det ju bara att han säger det. Som köparen uttryckt sig hittills så skulle iaf jag undvika säljaren. För all del så är hela businessen halvt uppbyggd på smuggling. Priserna tål knappast 25% moms för att vara konkurrenskraftiga. Men det är en annan sak för en annan dag.Säljaren kan ju ha varit tydlig med att det är köparen bär risken. Köper jag något med EMS från utlandet och ber säljaren skriva lågt värde så vet jag ju att jag är rökt om något går snett i transporten.
Distansavtalslagen gäller mot företag. Konsumenträtten är samlingsnamn där köplagen ingår. Det är köplagen som reglerar köp mellan privatpersoner.Trumfar den distansköpslagen och konsumenträtten?
Fick du info alternativt förstod att risken för frakten låg på dig?Det ramlar in mycket PM med frågor nu, men som sagt så har jag och säljaren kontakt och reklamationer är gjorde på båda håll och när det löser sig på något vis eller kommer till en punkt där inget mer finns att göra återkommer jag med hur historian slutade. Samma svar kommer ges även i PM.
Eller Omega hour vision…A. Lange & Söhne Langematik Sax-O-Mat
Kan det vara försvunna klockan?
Fedex är så tryggt som det kan bli. De flesta i den här branschen använder dem som courier.Liten bifråga i detta sorgliga sammanhang.
Men som privatperson när man skickar klockor med värdefrakt med PostNord, då är det försäkrat upp till 50.000 kr. Om värdet (Säg Rolex) försvinner, är det rätt uppfattat att de inte återbetalar detta?
Och om JA, vilka fraktsätt anser ni vara det säkraste till rimligast pris, har bara läst FedEx, men DHL, UPS?
Sorry om hijack men tycker frågan kan vara på sin plats i sammanhanget.
Det står på postnords hemsida, läs där. Aldrig hört talas om ett ”värde”-paket som försvunnit.Liten bifråga i detta sorgliga sammanhang.
Men som privatperson när man skickar klockor med värdefrakt med PostNord, då är det försäkrat upp till 50.000 kr. Om värdet (Säg Rolex) försvinner, är det rätt uppfattat att de inte återbetalar detta?
Och om JA, vilka fraktsätt anser ni vara det säkraste till rimligast pris, har bara läst FedEx, men DHL, UPS?
Jag förstod att när paketet skickades på detta vis, vilket var det vanliga, att det endast var försäkrat till max 10tkr. Jag antog att det gick som motsvarigheten till vårat ”värde” det var ett felaktigt antagande. Jag borde ha föreslagit ett annat fraktalternativ. Men det gjorde jag inte.Fick du info alternativt förstod att risken för frakten låg på dig?
värde går bara att skicka inom sverige.Liten bifråga i detta sorgliga sammanhang.
Surt. Svårt då att hävda att säljaren gjort något fel. Förutsatt att det funnits en klocka i paketet från början.Jag förstod att när paketet skickades på detta vis, vilket var det vanliga, att det endast var försäkrat till max 10tkr. Jag antog att det gick som motsvarigheten till vårat ”värde” det var ett felaktigt antagande. Jag borde ha föreslagit ett annat fraktalternativ. Men det gjorde jag inte.