• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockköp från utlandet - lite nojig

Så om han gjorde betalningen i fredags borde det finnas på mitt konto imorgon eller att åtminstone banken ser att det är på g?

Svårt och veta när jag ska gå vidare med att kontakta polisen i Polen etc

Så om han gjorde betalningen i fredags borde det finnas på mitt konto imorgon eller att åtminstone banken ser att det är på g?

Svårt och veta när jag ska gå vidare med att kontakta polisen i Polen etc

Ja händer det inget i morrn kan det vara läge.

Han har inte hört av sig nåt mer?

Skickat från min Commodore 64

Du bör absolut via banken kunna se att det är en överföring på gång imorgon. Vänta kanske en dag till för säkerhetskull dock.
Vill du ha råd så sänd PM.

Väldigt tråkigt detta, och har relativt nyligen också blivit blåst på typ samma summa från en säljare på VRM, som f.ö hade skapat flera olika användarkonto och skapat "bra" omdömen om sig själv som säljare (dessutom från olika IP-adresser) etc etc,

När jag fick dålig känsla av affären kontaktade jag min bank som dessvärre inte lyckades stoppa överföringen innan pengarna landa på bedragarens konto, polisanmälde och skickade till min bank som tog vidare mot banken i USA, de kunde inte ta tillbaka pengarna utan kontoinnehavarens godkännande och således inga pengar.. Banken ville inte täcka det och inga försäkringar som täcker då det var banköverföring... Anmälan lades ner några veckor efter och jag står utan mina slantar...

Hoppas att fallet inte är så för din del, och att det löser sig..

Väldigt tråkigt detta, och har relativt nyligen också blivit blåst på typ samma summa från en säljare på VRM, som f.ö hade skapat flera olika användarkonto och skapat "bra" omdömen om sig själv som säljare (dessutom från olika IP-adresser) etc etc,

När jag fick dålig känsla av affären kontaktade jag min bank som dessvärre inte lyckades stoppa överföringen innan pengarna landa på bedragarens konto, polisanmälde och skickade till min bank som tog vidare mot banken i USA, de kunde inte ta tillbaka pengarna utan kontoinnehavarens godkännande och således inga pengar.. Banken ville inte täcka det och inga försäkringar som täcker då det var banköverföring... Anmälan lades ner några veckor efter och jag står utan mina slantar...

Beklagar verkligen. Inget roligt alls att vara med om kan jag tro. Finns det någon tråd om denna händelse? Jag är själv på g att beställa från USA och jag tänkte försöka att inte råka ut för blåsning. Så jag är intresserad av all info jag kan få.

Beklagar verkligen. Inget roligt alls att vara med om kan jag tro. Finns det någon tråd om denna händelse? Jag är själv på g att beställa från USA och jag tänkte försöka att inte råka ut för blåsning. Så jag är intresserad av all info jag kan få.

Nej jag har inte skapat någon tråd om detta, men kort och gott.. Säljarens namn är "Sam23Watches" finns på VRM och Paneristi, WUS etc...

Förjävligt beklagar. Ja jag hoppas jag har fel om honom men min magkänsla säger nåt annat

När jag har betalat inom EU (bara gjort två gånger) så har pengarna dragits från mitt konto dagen efter, och dykt upp hos mottagaren dagen efter det. Dvs:

Måndag: lägger betalningen
Tisdag: pengarna försvinner från mitt konto
Onsdag: pengarna syns hos mottagaren
Second that.
För övrigt är det förkastligt att det idag, 2014, ska ta den tiden. Storbankerna kan göra börsaffärer på mikrosekunder, men att elektroniskt överföra pengar mellan sina kunder, nädå det tar daaagar (=de tjänar daaagar av ränta på det)...

ahhh, jag vet inte om någon av er har Nordea men f***n vilken dålig kundservice dom har och då är jag prioriterad kund. Enligt dom så kan det ta upp till en vecka eller mer, även inom EU. Hon rekommenderade att jag ringer på torsdag och eventuellt kan utlandsavdelningen se om betalningen är på väg (om den inte kommit in tills dess). Detta rimmar ju inte riktigt med vad som sagts här ovan att det tar 1-3 dagar. Moment 22 när den är som bäst

ahhh, jag vet inte om någon av er har Nordea men f***n vilken dålig kundservice dom har och då är jag prioriterad kund. Enligt dom så kan det ta upp till en vecka eller mer, även inom EU. Hon rekommenderade att jag ringer på torsdag och eventuellt kan utlandsavdelningen se om betalningen är på väg (om den inte kommit in tills dess). Detta rimmar ju inte riktigt med vad som sagts här ovan att det tar 1-3 dagar. Moment 22 när den är som bäst

Veldig trist å høre Mille79
Håper det gåt bra til slutt. Får håpe pengene snart er på ditt konto.

Jeg har Nordea og har kjøpt mye fra USA med bankoverføring (wire transfer) og da får selger pengene på konto samme dag, senest dagen etter... Virker rart at det skal ta SÅ lang tid i dette tilfelle:(

Lykke til:)

Det verkar som om det är väääldigt olika bud här. Beror väl på mottagarbank och sändarbank etc etc etc antar jag.
Ger det till imorgon då.

Veldig trist å høre Mille79
Håper det gåt bra til slutt. Får håpe pengene snart er på ditt konto.

Jeg har Nordea og har kjøpt mye fra USA med bankoverføring (wire transfer) og da får selger pengene på konto samme dag, senest dagen etter... Virker rart at det skal ta SÅ lang tid i dette tilfelle:(

Lykke til:)

Har det varit expressbetalning då? Annars verkar det konstigt med så kort tid ...

Har det varit expressbetalning då? Annars verkar det konstigt med så kort tid ...

Ja, hvorfor føre penger til utlandet på en annen måte? Ekspress er tingen... Det koster noen kroner, men vil si det verdt det.
Brukte Paypal på fredag og da kunne selger se at han hadde pengene på 15 minutter.

Får håpe "Polen" har penger på vei nå.

Trist historia. Underligt beteende hos säljaren. När jag köpte bil i Tyskland gjorde jag efter att jag bestämt mig överföringen via telefonbanken, expressöverföring. Det tog ca en timme innan pengarna satt på kontot.
Kollade i förväg att det gick att få överföringen samma dag, viktigt eftersom jag åkte ner torsdag kväll och bara hade fredagen på mig att handla. En timme var snabbare än banken (Swedbank) trodde men de lovade att det gick att göra samma dag om man ringde innan kl 12.
Hade jag fått besked om polisanmälan osv hade jag nog sett till att göra en sån överföring, om inte annat via polares snabbare och bättre bank eller vadsomhelst.

Ja, hvorfor føre penger til utlandet på en annen måte? Ekspress er tingen... Det koster noen kroner, men vil si det verdt det.
Brukte Paypal på fredag og da kunne selger se at han hadde pengene på 15 minutter.

Om du har ett kontokort kopplat till Paypal ser personen pengarna på kontot direkt.
Min erfarenhet är att med banköverföring är en helt annan sak(Express sparar inte in mycket tid enligt min bank - Handelsbanken), tar det i Europa ca 3 bankdagar, och till USA 5 bankdagar.

Jag tror inte han skickat express, så då kanske det tar några dagar extra. Kan inte annat än att avvakta. Skulle se det som ett litet mirakel om jag får pengarna dock

Trist historia. Underligt beteende hos säljaren. När jag köpte bil i Tyskland gjorde jag efter att jag bestämt mig överföringen via telefonbanken, expressöverföring. Det tog ca en timme innan pengarna satt på kontot.
Kollade i förväg att det gick att få överföringen samma dag, viktigt eftersom jag åkte ner torsdag kväll och bara hade fredagen på mig att handla. En timme var snabbare än banken (Swedbank) trodde men de lovade att det gick att göra samma dag om man ringde innan kl 12.
Hade jag fått besked om polisanmälan osv hade jag nog sett till att göra en sån överföring, om inte annat via polares snabbare och bättre bank eller vadsomhelst.

Ja man tycker ju det. Om han nu tar polisanmälan på allvar ...

Fy vilken trist historia detta, hoppas verkligen att du får tillbaka pengarna!

Din bankkontakt måste ju kunna ringa hans bank och verifiera att en överföring är på väg även om det skulle släpa någon dag till innan du får pengarna? Åtminstone så borde Polska banken kunna svara på om dem öht har en transaktion gjord mot ditt konto även om dem inte kan säga belopp, avsändare etc. Det är ju knappast så att dem ska ner i källaren och jaga tag på någon gammal transaktionslapp för att sedan kuta ikapp en diligens med myntsäckar och kolla adresslappen på dessa säckar för att kunna ge dig ett svar. I mina ögon är det ett knapptryck bort och borde inte vara någon superhemlig information att det är en transaktion på väg om man som sagt utelämnar belopp, avsändare o.s.v. Skulle det vara så att Polska banken säger att det inte är någon transaktion på väg så skulle jag slå på stora trumman direkt (kontakta polska polisen samt dra igång svenska polisen ordentligt) och eventuellt åka ner till Polen själv då saker och ting har en tendens att lösa sig otroligt mycket snabbare om man är fysiskt närvarande.

Håller tummarna för att du bara har trillat i händerna på en strulpelle även om det dessvärre lutar åt att det är ett rikspucko/tjuv/idiot vi har att göra med här, är det så så behöver det dock inte betyda att det är kört!

Pratade med Nordea i Polen och självklart kan dom inte ens bekräfta om denna person, dvs hans vän som påstås gjort överföringen, har ett konto där. Allt är sekretessbelagt. Enda sättet att verifiera om överföringen är gjort är om kontoinnehavaren ringer, no shit Sherlock!

Dom sa däremot att som standard gäller 4 bankdagar innan pengarna finns på mottagarkonto. Imorgon är det 4 dagar.

Dyker dom inte upp tar detta vidare med svenska och polska polisen. Han ska fan inte få komma undan ...

Spännande tråd, har precis sträckläst 14 sidor men FÖRBANNAT tråkigt om det inte löser sig till slut. Får hoppas att sånt här aldrig kommer till KS.

Jahapp, detta verkar mer och mer luta åt bedrägeri. Ingen pengar ännu och när jag pratade med min bank så säger dom att det borde kommit in nu. Sedan fanns ett refnummer på det kvittot jag fick av säljaren att överföringen är gjord. Det refnumret kände inte min bank till och det är inte så det ska se ut.

Nu blir det att kontakta polisen i hans stad samt lite detektivarbete. Tack vare scubaking på ks har vi lyckats hitta ett fotografi på honom (om han inte använder falskt namn) samt linkedin och Facebook konto. To be continued ...

Låt polisen sköta ärendet för guds skull... kan man ens vara säker på att det inte är en oskyldig persons identitet som "lånats" för detta?

Hans namn ligger väl redan ute om jag inte missminner mig, så bilden gör väl varken mer eller mindre? Det var bildligt talat att vi skulle jaga honom med vapen alltså, det hoppas jag framgick :confused:.

Tillbaka
Topp