• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockköp från utlandet - lite nojig

Vill absolut inte förringa eller på något annat vis förminska det du varit med om, MEN han har inga vänner på Facebook, hemsidan om hans giftermål innehåller absolut ingen information om honom eller hans blivande fru. Om man skall göra affärer med en sådan ljusskygg person då får dom allt visa upp mer referenser. Är bara ett tips till övriga som handlar utomlands.

Personligen brukar jag tänka på alla bra affärer man gjort istället och det visar sig att det jämnar ut sig i längden. Lycka till och hoppas du får tillbaka dina pengar och kan gå vidare. Dessvärre är värden full av skojare och alla blir vi drabbade för eller senare på ett eller annat vis av dessa individer.

Det har inte jag heller om man inte är vän med mig. Privatinställningar.

nu är utredningen igång och därför tänker jag inte heller gå in på detaljer här något mer förrän det eventuellt är löst. Det jag skulle vilja fråga er som bor eller bott i Polen är vad en pre paid bank card är för något? Tydligen är det det han har haft och hans identitet är påhittat helt och hållet enligt polisen ...

Så det var inte nån stöld av identitet, utan en rent påhittad? Fy...

Pre paid bank card brukar betyda att du "köper" ett Visa eller Mastercard kort laddat med pengar. Sedan kan du bruka det som ett kreditkort, utan att vara kopplat till ett bankkonto. Gör att man kan kan handla på nätet etc utan att behöva ha ett normalt bankkonto.

Vilket rikspucko det verkar vara , önskar dig all lycka i ärendet. snudd på så vi får starta en fond eller liknande, en bra ekonom och lite medel från varje medlem

Alltså det är ju lätt att sitta vid datorn och vara efterklok, men jag skulle aldrig föra över 25 lax i förskott till en "öststatare" (och antagligen inte till någon annan heller), det är ju som att be om problem. Jag var ytterst tveksam till att ens förskottsbetala en klocka till watchonwach, jag kanske är för nojig?

Uppdatering:

Pratade med polisen i Polen i hans hemstad och det verkar som jag haft lite tur i detta ändå. Hamnade hos en riktig bra person som pratade utmärkt engelska. Vi pratade i en halvtimme, han kollade upp hans kontonummer, som fortfarande är aktiv och står i hans namn och nu ska jag skicka honom all dokumentation och vi ska höras igen på måndag. Har en känsla av att skitstöveln kommer åka dit. Återkommer med mer ...

Grymt!

Alltså det är ju lätt att sitta vid datorn och vara efterklok, men jag skulle aldrig föra över 25 lax i förskott till en "öststatare" (och antagligen inte till någon annan heller), det är ju som att be om problem. Jag var ytterst tveksam till att ens förskottsbetala en klocka till watchonwach, jag kanske är för nojig?
Jag är öststatare och skulle aldrig föra över 25 loppor till en Svensk...

Nu fick jag äntligen tag på referensen i Spanien. Detta är helt otroligt, det var en kvinna som svarade och förnekade på samma sätt som den andra referensen i Skottland gjorde. Ingen har skickat mail till mig därifrån som referens och till slut la hon på. Mailet kommer därifrån, det ser jag när jag googlar det. Har dessa referenser varit med på bedrägeriet? Någon som har någon teori?

Nu fick jag äntligen tag på referensen i Spanien. Detta är helt otroligt, det var en kvinna som svarade och förnekade på samma sätt som den andra referensen i Skottland gjorde. Ingen har skickat mail till mig därifrån som referens och till slut la hon på. Mailet kommer därifrån, det ser jag när jag googlar det. Har dessa referenser varit med på bedrägeriet? Någon som har någon teori?
Jag är ingen hacker på något sätt men det är väl inte så svårt att få ett mail att se ut som om det kommer från en annan avsändare? Det är väl så många gör scams på nätet, får mail att se ut som om de kommer från banker eller ebay osv. Svårare blir det ju om du faktiskt har mailat de först och sedan fått svar och du nu kollat upp att adresserna du mailat till verkligen tillhör referenserna.

Ganska lätt att fejka emailavsändare. För jävligt att det hänt dig, får lägga på minnet att se till att maila referenserna själv om jag köper från nån Chrono24 säljare framöver.

edit: för de intresserade är det bara att typ hitta en öppen mailserver, telnetta till port 25 och

HELO avsändardomain
MAIL FROM: fuskadress
RCPT TO: mottagaren
DATA
Bla bla
Bla bla
.
QUIT

Trodde inte man kunde skapa en fejk mailadress men nu vet jag.
Bedragaren verkar i alla fall gjort detta mycket bra enligt icke nämnda källor, extremt professionell.

Hur som verkade hon som jag pratade med inte ens vilja höra varför jag ringer, hon lät rädd och förvirrad och upprepade hela tiden "call chrono24". Känns då på nåt sätt att mailet kom därifrån men det får jag nog aldrig veta ...

Trodde inte man kunde skapa en fejk mailadress men nu vet jag.
Bedragaren verkar i alla fall gjort detta mycket bra enligt icke nämnda källor, extremt professionell.

Hur som verkade hon som jag pratade med inte ens vilja höra varför jag ringer, hon lät rädd och förvirrad och upprepade hela tiden "call chrono24". Känns då på nåt sätt att mailet kom därifrån men det får jag nog aldrig veta ...

Antar att du överförde pengarna till ett bankkonto, vad säger polisen om det? Borde väl finnas någon person bakom kontot...

Jag är öststatare och skulle aldrig föra över 25 loppor till en Svensk...

Jag är loppa och skulle aldrig föra över 25 öststatare till en svensk!

Grymt att polisen i Polen verkar vela hjälpa dig! Svårt att tro att en svensk polis skulle få för sig att hjälpa en polack som ringer från Polen. Någon som hjälper en ur skiten iallafall!
Blir det något hembesök hos personen? Han bör knappast få komma undan med detta tycker jag.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om att manipulera en email förut.
Inte för att vara sån, men det är jävligt smart tänkt... Synd att folket inte använder sina kunskaper till bättre saker...

Ganska lätt att fejka emailavsändare. För jävligt att det hänt dig, får lägga på minnet att se till att maila referenserna själv om jag köper från nån Chrono24 säljare framöver.

edit: för de intresserade är det bara att typ hitta en öppen mailserver, telnetta till port 25 och

HELO avsändardomain
MAIL FROM: fuskadress
RCPT TO: mottagaren
DATA
Bla bla
Bla bla
.
QUIT

Du behöver inte ens telnetta finns färdiga skript och formulär.
Här har ni en:https://emkei.cz/

Man kan ju också ändra avsändare i de flesta mailprogram.

Det är lite som att skriva en godtycklig avsändaradress bak på ett kuvert...

Du har nog missförstått det helt. När du skickar ifrån emkei.cz eller telnettar blir den avsända mailadressen den du väljer och inte bara namnet. Det ser med andra ord ut som ett mail kan komma ifrån "[email protected]";)
Läs på länken här så kanske du förstår vad det handlar om: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/polisen-varnar-for-falska-mejl

Du har nog missförstått det helt. När du skickar ifrån emkei.cz eller telnettar blir den avsända mailadressen den du väljer och inte bara namnet. Det ser med andra ord ut som ett mail kan komma ifrån "[email protected]";)
Läs på länken här så kanske du förstår vad det handlar om: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/polisen-varnar-for-falska-mejl

Jag har inte missuppfattat det. Men av OT-skäl så lämnar vi det därhän.

Jag har inte missuppfattat det. Men av OT-skäl så lämnar vi det därhän.

Jo du har missförstått det helt annars hade du inte skrivit ett sådant okunnigt inlägg som du gjorde. Dessutom tycker jag det är oförskämt när jag försöker visa hur enkelt det är att fejka falska avsändare och inte namnet då utan hela mejladressen så att man kan undvika och gå i fällor med falska referenser och du kommer med en sådan kommentar.:mad:

Men nu hänger jag inte med Mille79. Du epostade väll referenserna först, dvs han gav dig referenser du kunde kontakta som säkerhet före köpet eller hur? Han skrev inte att "jag ber mina referenser kontakta dig"? Gjorde han så är det klart han kan fejka epostadresserna, men om DU först epostade dem och sedan fick svar från dem är det ju inte troligt alls det är så. Förstår du hur jag menar här?

Det stämmer scubaking, du har helt rätt. Jag fick mailadress av bedragaren och mailade referenserna. Kanske inte var tydligt. Som sagt hon var på krigsstigen (personen som svarade i butiken i Spanien) och det fanns ingen som hette Fernando Monge (namnet på referensen). Hon som svarade påstod att ingen där heter så, och var allmänt besvärad att jag ringde och la på till slut när jag frågade hur det kommer sig att någon mailade därifrån.

Detta blir bara konstigare och konstigare

Det stämmer scubaking, du har helt rätt. Jag fick mailadress av bedragaren och mailade referenserna. Kanske inte var tydligt. Som sagt hon var på krigsstigen (personen som svarade i butiken i Spanien) och det fanns ingen som hette Fernando Monge (namnet på referensen). Hon som svarade påstod att ingen där heter så, och var allmänt besvärad att jag ringde och la på till slut när jag frågade hur det kommer sig att någon mailade därifrån.

Detta blir bara konstigare och konstigare

Mille79>Vad menar du med detta "och var allmänt besvärad att jag ringde och la på till slut när jag frågade hur det kommer sig att någon mailade därifrån".

Om det är precis som du beskriver nu så är det ingen kapad e-post adress eller dylika. Det var ju DU som e-postade referenserna och dem svarade. Jag har svårt att förstå hur den här blåsningen är uppgjord faktiskt, det går liksom inte ihop för mig. Men alltså, Fernando Monge är ju han som driver förtager och han står ju som ägare för hela verksamheten och även här
http://www.chrono24.es/search/index.htm?merchantName=fernandomonge1891&dosearch=true
Vadå han finns inte??? Ring igen och säg polisen är på väg, kanske blir fart på kärringen då!

Mille79>Vad menar du med detta "och var allmänt besvärad att jag ringde och la på till slut när jag frågade hur det kommer sig att någon mailade därifrån".

Att hon inte ville prata, hon ville lägga på. Jag frågade efter Fernando och då svarade hon att det inte finns någon Fernando här. Då frågade jag om jag kan prata med den som mailade mig gällande bedragaren då svarade hon det är många här som jobbar hon har inte tid att kolla det. Då frågade jag om hon ens ville veta varför jag ringer och då sa hon nej. Hon upprepade hela tiden call chrono24 call chrono 24 ( hennes engelska var inte den bästa). När jag än en gång frågade om jag kan få veta vem som mailade gällande bedragaren la hon på

Om det är precis som du beskriver nu så är det ingen kapad e-post adress eller dylika. Det var ju DU som e-postade referenserna och dem svarade. Jag har svårt att förstå hur den här blåsningen är uppgjord faktiskt, det går liksom inte ihop för mig. Men alltså, Fernando Monge är ju han som driver förtager och han står ju som ägare för hela verksamheten och även här
http://www.chrono24.es/search/index.htm?merchantName=fernandomonge1891&dosearch=true
Vadå han finns inte??? Ring igen och säg polisen är på väg, kanske blir fart på kärringen då!

Ok då är den gåtan löst. Jag vet, han har ju flera 100 klockor på chrono24. Hotade med polisen, har lagt ut deras namn på WUS och hotade henne men h@@@n la på.

Ska be polisen i Polen ringa, kanske kan få fart på dom

Tillbaka
Topp