• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor med hög läsbarhet

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Inte är det moderna Rolex iaf, säger man det har man inte provat många klockor.
74E62E6B-6FD9-4328-A1DE-D8D0AF652F82.jpeg
 

mouqvist

Rolex
Vill man ha ba läsbarhet finns bara en lösning: Tritium tuber.
De funkar oavbrutet i minst 25 år utan behov av laddning, det går inte att slå. Förvisso lyser Luminova starkare (om klockan har varit under stark ljuskälla innan) men effekten avtar inom några timmar. Ljusstyrkan är konstant med tritium.

4ADE3B5A-62B0-4BA7-93FE-B860D1479A92.jpeg
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Pilotmodeller brukar vara tydliga. Den enda kronografen som jag snabbt kan uttyda både subdials och vanliga visarna är Speedyn. Vet inte vad som gör det men den är ruggigt tydlig. Helt klart bättre än exempelvis de Panerai jag haft/har
20180318_085447.jpg


Daytonan är ju raka motsatsen. Där får man hitta motljus för att ens se visarna...
 

mattiasp

Omega
2-Faktor
Jag tycker att det givna svaret är en flygare. De är ju utformade för att vara så tydliga och snabbavlästa som möjligt, och är i klassiskt utförande avskalade på allt onödigt. Moderna saker som dubbelsidig AR förbättrar läsbarheten ytterligare. Personligen tycker jag att Baumuster B är mindre tydlig än A. Om man ska vara renlärig ska man skippa logga och datum, som försämrar läsbarheten. Jag vet inte om det finns någon modell som uppfyller alla kraven. Att skippa loggan går på Stowa, men då får man ingen AR.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Håller inte med. Ett gott komplement på en plottrig tavla kanske. Löser man orienteringen på tavlan på ett snyggt sätt kan man defintivt klara sig utan siffror.
Jag säger inte att siffror är ett krav men om armen/klockan är vriden eller tiltad så underlättar ju siffror läsbarheten?
 

Belfort

Omega
För att klockan ska ha hög läsbarhet så bör klockan ha följande kriterier:
Låg reflex i själva glaset: Om klockans glas inte är ”reflexbehandlad” så kommer man behöva ha klockan i viss vinkel för optimal läsbarhet. Detta gör att klockan blir svår att läsa av i alla andra vinklar och således en dålig klocka ur läsbarhetssyfte.
Stor färgskillnad mellan tavla och visare: Om tavlan har en snarlik färg som visare så kommer det bli svårare att avläsa tiden. Optimal färgskillnad är troligtvis svart tavla och vit visare. Man får ta i beaktande att all text på själva tavlan gör att exempelvis den mörka tavlan blir ljusare. Speciellt om texten på tavlan delar färg med visare.
Inte ha en tavla fullt med allt möjligt: Om klockan har massor av andra funktioner som representeras på urtavlan kan det leda till att det blir svårare att urtyda (hehe) tiden. Mest optimalt blir således en tavla som är helt ren, troligtvis inte ens datum, speciellt inte datumbubbla.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Kul tråd. Känns som att det har postats minst ett inlägg från varje populärt klockmärke inom kort. :D
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Kul tråd. Känns som att det har postats minst ett inlägg från varje populärt klockmärke inom kort. :D
Spridda skurar helt klart. För min del så är väl avvägda visare i kombination med en tydlig tavla avgörande för läsbarheten. Är det tydligt vilken visare som indikerar vad tycker jag att det underlättar. Visare som är lika och endast skiljer sig i längd påverkar läsbarheten något negativt kan jag tycka. Sen är det ju kanske så att läsbarheten inte alltid har högsta prioritet. Min syn har börjar svikta och 116610:an är den klocka som kombinerar läsbarhet och estetik mycket trevligt.
 
Topp