• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor som du eventuellt är ensam ägare av här på forumet!

Tror jag är ensam om att ha en Hublot Spirit of Big Bang All Black :)

C9DCA27D-BCDD-493D-8371-4A54F94E8EC6.jpeg

Det ar ju svårt att veta om man är ensam för en del är ju inte så ivriga och posta bilder på sina klockor hela tiden.
Har sett några i tråden som jag har t.e.x.

Den här som jag postade I dagens vintage i måndags tror jag inte någon annan har.
Grand Seiko 44 är ju en något ovanligare vintage GS och tillsamans med faktumet att det ar den första med Grammar Of Design gör den rätt intressant för samlaren.
Men den mycket ovanligare GS 44an är den med guld pa stål, så ovanlig att även en del vintage Seiko samlare inte vet att den finns har jag noterat.
Annorlunda ochså att den delar boett med King Seiko 44 Chronometer Cap Gold och jag tror det är den enda GS som delar boett med en annan Seiko.

GS 4420-9990 Cap Gold.
32894794707_e61e687577_c.jpg

En liten lustig historia var när jag besökte en äldre urmakare och jag tror han vill visa sig på styva linan genom att se pa avstånd vad jag hade.
Så han pekade pa klockan och sa, snygg King Chronometer eftersom han såg dom typiskt breda och flata bandhornen.
Jag svarade, Nej en Grand.
Han såg ut som ett frågetecken och sa, verkligen?
Men efter inspektion höll han med om att det var en GS och inte en KS.

Senast ändrad:
En till dubbelpost från dagens vintageklocka på en CTZ som jag tror ingen annan har har.

Citizen Chronometer började tillverkas 1962 och fram till runt 68 när Chrono Master serien kom som fanns som chronometercertifierade.
Man förstår att det var ett allvarligt försök att göra en bra klocka eftersom den inte fick ett förbättrat och justerat standardverk utan helt nytt
verk utvecklades till den har modellen vilket gor det till det ett av dom ovanligaste Citizenverket.
Antagligen ville man ha så stor oro och fjäderhus det gick för bra gångegenskaper vilket gör verket lite större och därmed ochså klockan.

47800923462_5bd623139d_c.jpg

46936789575_8a838f6203_c.jpg

Senast ändrad:
Gissar att alla dessa tre är ganska unika på detta forum. Från vänster:
1. Seiko 7005-8140 från 1970 för Iranska kungliga armén.
2. Rolex 16233 med svart jubileetavla och arabiska siffror är ovanlig kombo. Finns 2-3 till salu på Chrono24.
3. Manuell Omega från 1952 med blanksvart stardust-tavla. Ingen aning om ref.nr.
0EDA2C91-7B8E-4C04-AD5B-90C66FDC8DBB.jpeg

Senast ändrad:
En till dubbelpost från dagens vintageklocka på en CTZ som jag tror ingen annan har har.

Citizen Chronometer började tillverkas 1962 och fram till runt 68 när Chrono Master serien kom som fanns som chronometercertifierade.
Man förstår att det var ett allvarligt försök att göra en bra klocka eftersom den inte fick ett förbättrat och justerat standardverk utan helt nytt
verk utvecklades till den har modellen vilket gor det till det ett av dom ovanligaste Citizenverket.
Antagligen ville man ha så stor oro och fjäderhus det gick för bra gångegenskaper vilket gör verket lite större och därmed ochså klockan.

Grymma bandhorn!:cigar:
Ja, även resten av klockan såklart!

Uj uj, den var riktigt läcker :) Time only och handjagad är den ultimata kombon tycker jag :D

Tillbaka
Topp