• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor vs inkomst

Miami

Rolex
2-Faktor
Hur resonerar ni som har arbeten där provision är en del av er lön?
Själv har jag svårt för att inte sätta upp ett mål och sedan köpa det för en del av min bonus
Utan det förlorar det lite av nöjet med försäljning
Behöver inte vara en klocka såklart men för att vara lite OT så låt oss säga det :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hur resonerar ni som har arbeten där provision är en del av er lön?
Själv har jag svårt för att inte sätta upp ett mål och sedan köpa det för en del av min bonus
Utan det förlorar det lite av nöjet med försäljning
Behöver inte vara en klocka såklart men för att vara lite OT så låt oss säga det :)


Nu är det inte provision för mig, men traktamente. Mitt traktamente är 50% av min lön.

Jag gör så att traktamentet sparar jag på sparkonto, varje krona.
Min lön, det som är kvar efter mat osv, sparar jag till det jag vill spendera dom på. T.ex, klockor.
 

adress

Friends of KS
Nu är det inte provision för mig, men traktamente. Mitt traktamente är 50% av min lön.

Jag gör så att traktamentet sparar jag på sparkonto, varje krona.
Min lön, det som är kvar efter mat osv, sparar jag till det jag vill spendera dom på. T.ex, klockor.
"Budgeten" som du kallade den - haltar väl rejält i och för sig. Om inte föräldrarna betalar skatt- försäkring och bensin för bilen. Maten har ju sitt pris också. Kläder - allt. Så din budget ser nog lite annorlunda ut på årsbasis........ Men viktigast är ändå vad du gör med din inkomst - och sparandet är en bra del av det. Sedan har du ditt intresse/hobby med klockor. Inte all hobby som kan generera pengar i slutändan. Dessutom verkar du trivas med livet - och en ev tjej kommer säkert ändra på en del av budget och intressen.....
 

BadkarsPiraten

Vacheron
"Budgeten" som du kallade den - haltar väl rejält i och för sig. Om inte föräldrarna betalar skatt- försäkring och bensin för bilen. Maten har ju sitt pris också. Kläder - allt. Så din budget ser nog lite annorlunda ut på årsbasis........ Men viktigast är ändå vad du gör med din inkomst - och sparandet är en bra del av det. Sedan har du ditt intresse/hobby med klockor. Inte all hobby som kan generera pengar i slutändan. Dessutom verkar du trivas med livet - och en ev tjej kommer säkert ändra på en del av budget och intressen.....


Jag vet att jag har en mycket speciell situation.
Den är väl inte det roligaste (sist var jag borta 6 månader i sträck) men that's life.
Jag kunde ju ha varit utan jobb.. :)
 

Huntsman

Omega
Som klockintresserad kan man bli lite fartblind, hade min Seiko Monster på jobbet & när jag fick frågan om vad den kostade så sa jag:
"Den här är billig, gav bara 3000:- för den."
Fick en blick som antydde jag minst måste vara lobotomerad som hade köpt en så dyr klocka..

Men som sagt, allt är en fråga om prioriteringar, jag är ointresserad av bilar & kläder, bor billigt men gillar saker som både kan vara bruksföremål & håller sitt värde.

Där passar klockor perfekt.
 

point1

Cartier


Intressant länk! Jag som inte varit intresserad av klockor i så många år, hur upplever ni som köpte era klockor för 10 år sedan, stämmer dessa siffror? Tror ni att er klocka skulle gått upp 168% sen ni köpte den om ni försökte sälja idag? Isf är det ju verkligen en bra investering.
 

Wboy

Panerai
Mycket kul läsning, både mer och mindre seriös, i denna tråd! :)

Vad ingen tagit upp som jag sett är hur stor del av ens tillgångar eller förmögenhet som kan vara försvarbar att ha i klockor. T.ex. om man ställs inför en oväntad utgift på 65 000 kr, klarar man då det med hyfsat likvida medel utan att behöva panta klockan? Folk har jämfört med pensionssparande innan här, det är ju verkligen inte likvida medel, då är ju en Rolex betydligt bättre i det hänseendet.

Annars som jag ser det är det största hotet mot en välavväg klockinvestering de pengar den kostar att serva var typ 7:e år. Denna underhållskostnad, kanske 10% av värdet, är ju betydligt högre än förvaltningsavgiften för en indexfond eller liknande annan investering. Har man dessutom en särskild, försäkring för klockan på någon tusing om året blir "förvaltningsavgiften" för klockan än högre.

Personligen tycker jag inte man kan se en klocka som svart-vitt, investering eller konsumtion. För mig är det en mindre del konsumtion och en större del investering. Som någon var inne på är ju klockor en hobby för många, då är det inte så underligt att det man får ut av hobbyn har ett värde i sig (som dock är svåröversatt monetärt). Detta värde är ju en ytterligare avkastning.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Annars som jag ser det är det största hotet mot en välavväg klockinvestering de pengar den kostar att serva var typ 7:e år. Denna underhållskostnad, kanske 10% av värdet, är ju betydligt högre än förvaltningsavgiften för en indexfond eller liknande annan investering. Har man dessutom en särskild, försäkring för klockan på någon tusing om året blir "förvaltningsavgiften" för klockan än högre.

Personligen tycker jag inte man kan se en klocka som svart-vitt, investering eller konsumtion. För mig är det en mindre del konsumtion och en större del investering. Som någon var inne på är ju klockor en hobby för många, då är det inte så underligt att det man får ut av hobbyn har ett värde i sig (som dock är svåröversatt monetärt). Detta värde är ju en ytterligare avkastning.


Jag tänker i exakt samma banor som du angående det där.
Det är därför jag inte ser mina klockor som en rak investering, utan mer som en hobby med bibehållet värde.
Underhåll är det av det mesta, och underhåll är inget som ökar värdet utan bara håller värdet någorlunda stadigt.

Sen så har ju folk haft turen att ramla över en Paul Newman Daytona innan dom blev populära men det är ju slumpen. Men ganska bra flyt dock!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vad ingen tagit upp som jag sett är hur stor del av ens tillgångar eller förmögenhet som kan vara försvarbar att ha i klockor. T.ex. om man ställs inför en oväntad utgift på 65 000 kr, klarar man då det med hyfsat likvida medel utan att behöva panta klockan? Folk har jämfört med pensionssparande innan här, det är ju verkligen inte likvida medel, då är ju en Rolex betydligt bättre i det hänseendet.
Det går inte att säga att det är försvarbart att ha X% av tillgångarna bundna i klockan. Jag bryr mig inte om hur andra hanterar sin privatekonomi. Men om en person drar in 30000 i månaden före skatt och kämpar tappert med sparandet och har fått ihop 50k på sparkontot, då tycker jag det är oansvarigt att sitta med två klockor till ett värde av 100k i lådan - speciellt om det är barn och sådant inblandat.

Men om en annan person drar in 100+k i månaden och har en förmögenhet i 7-siffriga belopp så är det inte oansvarigt (på samma sätt) att ha en klocksamling värd flera miljoner. Den personen lär ju klara av oförutsedda utgifter (typ ny bil) oavsett.

En skillnad mellan pensionssparande och klockor är ju att pensionssparande är vikt åt den senare delen av livet - och det kostar att konsumera upp det kapitalet i förtid. Klockan kan man sälja inom en vecka för att köpa godis eller annat. Klockor kan gå upp i värde, behålla sitt värde eller sjunka i värde. De kan också gå sönder eller bli stulna, och vips så sjönk den investeringen.

Som alltid så skall man väl sprida sina risker. Inte enbart mellan Rolex och Panerai, utan även mellan pensionssparande och andra investeringar... ;)
 

Bjudko

Cartier
Denna tråd tycker jag beskriver mycket av stämningen här på klocksnack(vissa trådar/användare). Jag tror nästan att det sitter någon liten brat bakom skärmarna, de skriver kaxiga inlägg och försöker hävda sig och sin eventuella rikedom. Men detta är inget ovanligt när det gäller mellansegmentmärken som de flesta har här. Autopower(BMW) och porsche.nu är som natt och dag, porscheforumet är väldigt sansat och det finns ingen som försöker bräcka någon annan, ingen har behov att hävda sig.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Denna tråd tycker jag beskriver mycket av stämningen här på klocksnack(vissa trådar/användare). Jag tror nästan att det sitter någon liten brat bakom skärmarna, de skriver kaxiga inlägg och försöker hävda sig och sin eventuella rikedom. Men detta är inget ovanligt när det gäller mellansegmentmärken som de flesta har här. Autopower(BMW) och porsche.nu är som natt och dag, porscheforumet är väldigt sansat och det finns ingen som försöker bräcka någon annan, ingen har behov att hävda sig.

Äntligen!!

Det har varit alldeles för lite avundsjuka i tråden, på tiden att det kom en rejäl dos!
 

jhm

Panerai
Då tolkade du inlägget fel :)


Tror jag vet precis vad du menar. Tror inte att det är symptomatiskt för det här forumet, utan för hela vårt samhälle. Det har förhållit sig likadant alltid, det är bara på senare tid uttrycken förändrats något, då Jantelagen inte är lika stark längre. Själv tror jag inte att flertalet är brats, snarare låtsare, som gärna hade velat vara brats. ;)
 

Huntsman

Omega
Det ligger i den mänskliga naturen att ständigt sträva efter mer än man har men sådant kan även ta fram skitstöveln i en människa...
Livet är roligare om man inte tar det på sånt allvar jämt, finns inga tråkigare personer än de som saknar självdistans & måste hävda sig i alla lägen.
I den skaran finner man tyvärr vissa klockägare.

Men livet slutar på samma sätt för alla.
Man dör.
Så lika bra att ha så kul så länge man kan & inte bli en missunnsam skitstövel på vägen. ;-)
 
Topp