• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor vs inkomst

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Denna tråd tycker jag beskriver mycket av stämningen här på klocksnack(vissa trådar/användare). Jag tror nästan att det sitter någon liten brat bakom skärmarna, de skriver kaxiga inlägg och försöker hävda sig och sin eventuella rikedom. Men detta är inget ovanligt när det gäller mellansegmentmärken som de flesta har här. Autopower(BMW) och porsche.nu är som natt och dag, porscheforumet är väldigt sansat och det finns ingen som försöker bräcka någon annan, ingen har behov att hävda sig.

Fast enligt min mening är den stora skaran här på KS ganska mellanmjölk och inte några brats.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Fast enligt min mening är den stora skaran här på KS ganska mellanmjölk och inte några brats.
I mina öron är mellanmjölk som slang-uttryck något negativt, och det tycker jag inte passar in på stora KS-massan (och jag antar att du inte heller menade så). Min tolkning är att den stora massan är ett gäng hyvens prickar som varken ser ner på de som "bara" har klockor för under 20k eller avundsjukt bespottar de som stoltserar med klockor för över 200k. Skön stämning för "vanligt" folk med andra ord.

Själv så dricker jag laktosfri mellanmjölk- and lovin' it. :D
 

Bottega

Cartier
Än så länge har jag en Seiko SBDX001 som jag köpt ny. Har några strö Seikos liggandes hemma också, osäker på ref.

Drömklocka är Rolex Explorer vilket jag vill troligtvis köpa på min 30-årsdag! 4 år kvar.
Min årsinkomst från förra året var 370'000:- men jag har sänkt mig i år till 312'000 inkl. tjänstebil+"fritt" bränsle. mindre arbetstimmar = spendera mer tid med sam/särbo eller vad man ska kalla det! Lyckas spara 5000 per månad och ändå kunna leva ett bra liv.

:)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
I mina öron är mellanmjölk som slang-uttryck något negativt, och det tycker jag inte passar in på stora KS-massan (och jag antar att du inte heller menade så). Min tolkning är att den stora massan är ett gäng hyvens prickar som varken ser ner på de som "bara" har klockor för under 20k eller avundsjukt bespottar de som stoltserar med klockor för över 200k. Skön stämning för "vanligt" folk med andra ord.

Själv så dricker jag laktosfri mellanmjölk- and lovin' it. :D

Mellanmjölk är kalas precis som de flesta på KS :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
milk1.jpg

+
o-boy.jpg

=
thumbs.png
 

LJS

Omega
Att vara en student med ett klockintresse är ibland väldigt påfrestande. Många klockor man suktar efter medan man knappt har pengar för att äta en god måltid. Ska dock unna mig en väldigt fin klocka efter sommarens jobb, blir mycket extraskift på helger och högtider. Min mor och hennes man förstår inte hur jag kan lägga så pass mycket på en klocka men personligen gör det mig ännu mer motiverad att jobba. För mig är inkomst (just nu) endast ett medel för att kunna unna mig av vad livet har att erbjuda. Pensionen får vänta ;)
 
Att vara en student med ett klockintresse är ibland väldigt påfrestande. Många klockor man suktar efter medan man knappt har pengar för att äta en god måltid. Ska dock unna mig en väldigt fin klocka efter sommarens jobb, blir mycket extraskift på helger och högtider. Min mor och hennes man förstår inte hur jag kan lägga så pass mycket på en klocka men personligen gör det mig ännu mer motiverad att jobba. För mig är inkomst (just nu) endast ett medel för att kunna unna mig av vad livet har att erbjuda. Pensionen får vänta ;)

Kan "glädja" dig med att det kan vara ungefär lika påfrestande även man jobbar ;) tyvärr finns inte de marginaler man önskar till klockköp när man numera har sambo, hus och liten dotter. Men å andra sidan får man ju mycket annat härligt :D

En tanke som slår mig i tråden under "mellanmjölk" diskussionen är att många nog har olika syn på vad mellanmjölk är, vissa verkar tycka det är högst standard att bränna runt i Nissan GTR och rocka Rosé Datyona medan en annan kanske snarare ser det som att kunna unna sig en begad Seamaster någon gång i livet :D Menar nu inte att tracka någon eller dyl utan vill bara belysa det faktum att standarden ter sig olika beroende på var man kommer ifrån/vem man är.

Sen att vissa har ett behov av att flasha bilmärket/annan dyr pryl varje gång de lägger upp "dagens klocka" är väl en annan sak ;)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kan "glädja" dig med att det kan vara ungefär lika påfrestande även man jobbar ;) tyvärr finns inte de marginaler man önskar till klockköp när man numera har sambo, hus och liten dotter. Men å andra sidan får man ju mycket annat härligt :D

En tanke som slår mig i tråden under "mellanmjölk" diskussionen är att många nog har olika syn på vad mellanmjölk är, vissa verkar tycka det är högst standard att bränna runt i Nissan GTR och rocka Rosé Datyona medan en annan kanske snarare ser det som att kunna unna sig en begad Seamaster någon gång i livet :D Menar nu inte att tracka någon eller dyl utan vill bara belysa det faktum att standarden ter sig olika beroende på var man kommer ifrån/vem man är.

Sen att vissa har ett behov av att flasha bilmärket/annan dyr pryl varje gång de lägger upp "dagens klocka" är väl en annan sak ;)


Jag måste säga att GT-R och rosédaytona är såååååå sjukt 2014. Nytt för i år Porsche 991 GT3 alternativt BMW M4 och vitguldsdaytona :D

Jag återkommer med bilder :happyhappy: :heart:
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Att vara en student med ett klockintresse är ibland väldigt påfrestande. Många klockor man suktar efter medan man knappt har pengar för att äta en god måltid. Ska dock unna mig en väldigt fin klocka efter sommarens jobb, blir mycket extraskift på helger och högtider. Min mor och hennes man förstår inte hur jag kan lägga så pass mycket på en klocka men personligen gör det mig ännu mer motiverad att jobba. För mig är inkomst (just nu) endast ett medel för att kunna unna mig av vad livet har att erbjuda. Pensionen får vänta ;)


Själv jobbade jag 75 % under studietiden och då läste jag inte ett speciellt enkelt program.
 

wotan

Rolex
Det intressanta är egentligen vad alla som inte bor i storstäderna gör med sina pengar? Deras boende äter ju inte upp 50% av inkomsten som den gör bl.a. Här i sthlm.

Hade jag bott på landet så hade jag kunnat rocka klockor i 100-300 tusenkronorsklassen utan problem
 
Det intressanta är egentligen vad alla som inte bor i storstäderna gör med sina pengar? Deras boende äter ju inte upp 50% av inkomsten som den gör bl.a. Här i sthlm.

Hade jag bott på landet så hade jag kunnat rocka klockor i 100-300 tusenkronorsklassen utan problem

Du har inte reflekterat över att lönerna generellt är lägre samt att kostnader såsom bensin och dyl är högre då allmänna kommunikationer icke existerar.Är inte så galet billigt att bo ute i landet heller alltid då räntor mm också är högre :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det intressanta är egentligen vad alla som inte bor i storstäderna gör med sina pengar? Deras boende äter ju inte upp 50% av inkomsten som den gör bl.a. Här i sthlm.

Hade jag bott på landet så hade jag kunnat rocka klockor i 100-300 tusenkronorsklassen utan problem


Jag tror att det lägger alla pengar på fruntimmer och hemkört.
 

wotan

Rolex
N
Du har inte reflekterat över att lönerna generellt är lägre samt att kostnader såsom bensin och dyl är högre då allmänna kommunikationer icke existerar.Är inte så galet billigt att bo ute i landet heller alltid då räntor mm också är högre :)
I min bransch är det samma löner oavsett vart du bor. Även inom industridelen av min koncern. Visst kan det vara längre avstånd till jobb o.d. Men man kan ju köpa en herrgård för kaffepengar :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ja det skiljer i tex boräntor beroende på vart du bor i landet, banker i storstäder erbjuder klart lägre än de mindre/små städer.

Skulle snarare påstå att folk i städer kanske är mer pålästa och vet att pruta. Flera stora fackförbund har gjort upphandlingar med banker och du får samma ränta oavsett landet eller staden. Vidare är det så från juni att bankerna måste ange sin snittränta vilket medger att alla kan se vad de borde ha.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det intressanta är egentligen vad alla som inte bor i storstäderna gör med sina pengar? Deras boende äter ju inte upp 50% av inkomsten som den gör bl.a. Här i sthlm.

Hade jag bott på landet så hade jag kunnat rocka klockor i 100-300 tusenkronorsklassen utan problem
EPA-traktorn slukar ju bensin och däck som värsta formel-1-bil...

Sen vet jag med säkerhet att lönen för samma jobb i min bransch är högre i Stockholm än på Östgöta-slätten där jag bor.
 
Skulle snarare påstå att folk i städer kanske är mer pålästa och vet att pruta. Flera stora fackförbund har gjort upphandlingar med banker och du får samma ränta oavsett landet eller staden. Vidare är det så från juni att bankerna måste ange sin snittränta vilket medger att alla kan se vad de borde ha.

Så kan det så klart också vara dock har jag kollegor som har boende både i mindre stad och större och för dem skiljer räntan från tex 1.8 till 1.6 beroende på stad. Att de skulle vara mycket vassare på att förhandla med ena banken än den andra tar jag så smått som otroligt.Men självklar är de säkert så att storstadsbor är avsevärt klipskare och smartare och det är sånt som avgör.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Så kan det så klart också vara dock har jag kollegor som har boende både i mindre stad och större och för dem skiljer räntan från tex 1.8 till 1.6 beroende på stad. Att de skulle vara mycket vassare på att förhandla med ena banken än den andra tar jag så smått som otroligt.Men självklar är de säkert så att storstadsbor är avsevärt klipskare och smartare och det är sånt som avgör.

Åh andra sidan är den ränteskillnaden marginell om man tar hänsyn till att en femma i mindre stad/landet kostar 1-2 miljoner och 8-14 i Stockholms innerstad och närort. I ena fallet betalar du 36000 kr högt räknat och i det andra fallet 128 000 kr lågt räknat.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det intressanta är egentligen vad alla som inte bor i storstäderna gör med sina pengar? Deras boende äter ju inte upp 50% av inkomsten som den gör bl.a. Här i sthlm.

Hade jag bott på landet så hade jag kunnat rocka klockor i 100-300 tusenkronorsklassen utan problem


image.jpg


Bil



Man behöver två bilar

image.jpg


Å ett litet hus (med underhåll!!!)

Plus lägre löner generellt.
 
Senast ändrad:
Åh andra sidan är den ränteskillnaden marginell om man tar hänsyn till att en femma i mindre stad/landet kostar 1-2 miljoner och 8-14 i Stockholms innerstad och närort. I ena fallet betalar du 36000 kr högt räknat och i det andra fallet 128 000 kr lågt räknat.

Det är så klart helt sant. Som sagt skillnaden är i många fall markant, det är ju bl.a. därför det är i stort sett omöjligt att flytta upp till stan nu. Man måste ha varit med och gjort "bostadskarriär" för att ha minsta chans. Sen vet jag inte hur amorteringen ser ut på dessa boenden i tex Stockholm där jag bor är det "amorteringskrav" vilket ju drar upp månadskostnaden ganska mycket, amorterar väl i runda slängar 4-5k/mån som det är nu. Risken för att bostaden halverar sitt värde är ju avsevärt mer påtaglig här än i Stockholm :)
 
Topp