• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockornas status i det verkliga livet?

differo

Cartier
Ingen av högsta chefer på mitt jobb har annat än apple watch(heter den så?) utom en som har en Citizen som går medvetet fel en timma för snabbt om jag inte minns fel. Kom aldrig runt att fråga honom varför...
It-branschen för övrigt. Själv fick jag endast en kommentar för en klocka jag sålde på tradera för en hundring (typ: snygg klocka). Utanför jobbet fick jag en kommentar för min smart watch: oj, den lyser!
Min uppfattning är ingen bryr sig och det är precis som det borde vara.
 
Haha alltså va, nä?! Möjligen om du är till naturen en missunsam och avundsjuk person (som gissningsvis inte själv har råd med en Rolex). Sjukt att ha livsinställningen att människor som har råd med lite dyrare kapitalvaror bara köper dem för att visa att man kan.

Jag anser definitivt att de flesta som köper en rolle gör det enbart för att visa att de kan. Jag tror att ALLA som inte erkänner att status har lite att göra med det oavsett intresse är pretentiösa.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Dem flesta här på forumet är intresserade av klockor eller har ett större tycke för dem än den vanliga Svensson. En del köper klockor för att dem kan, vill och är intresserade av dem, det är ju trots allt en hobby! Andra köper klockor för att höja sin status på arbetsplatsen/sociala sammanhang.

Med det sagt, hur ser det "vanliga" folket på klockor? (vanligt folk =/= inte medlem på Klocksnack/forum om klockor)
Dem flesta vet nog att om du har en Rolex på armen så har du fått betala några tiotusen för den, men sträcker sig kunskap över det?
"Bryr" sig folket om på din arbetsplats om du har på dig en helt vanlig Casio eller om du har en vintage Omega på handleden? (beror på yrke, men ni fattar tanken)
Beroende på bransch, är det viktigt att ha en klocka som visar att du är "rik"? Kan vilken typ av klocka du har på dig omvandlas till en "kukmätartävling"? Om vissa personer är ointresserade av klockor, tävlar man fortfarande om vem som har störst, uhm, klocka?
Om man börjar jobba inom en bransch där business/business casual är dresscoden, hur viktigt är det även att uppdatera handleden?

Min fråga är helt enkelt, hur har ni märkt att ert val av klocka uppfattas av omvärlden? Eller har ni inte märkt av alls?
Ni får gärna skriva inom vilken bransch ni är aktiva och gärna er status (VD, chef, "vanlig" arbetare osv.) för att få en bättre helbild.

(Syftet med frågan ovan är helt enkelt bara för att jag är intresserad, jag vet att man ska alltid köpa något för att man själv vill det, inte för att försöka imponera på någon annan)

På din första fråga angående "vanligt folk". Ja dom allra flesta vet ingenting om klockor och utgår ifrån att du har en klocka som kostar som deras egen. Om det inte står Rolex på tavlan. (Möjligtvis Omega, men det gäller mer om personen är över 40). För då utgår dom genast utifrån att den var dyr och att du har spenderat onödigt mycket på något dom aldrig skulle skaffa sig. Eventuellt kan dom tro att den inte är äkta. Detta stötte jag på väldigt ofta när jag själv var Rolex bärare. Jag fick någon slags visdomsord serverat av en säljare jag arbetade med en gång för typ 20 år sedan. Det har fastnat och ligger kvar i röran bland annat värdelöst vetande och löd något sånt här... En Omega skaffar man sig för att bära med sig genom hela livet, en Rolex skaffar man sig för att visa att man kommit någonstans i livet... Det fick mig att inse att "vanligt folk" har samma förutfattade meningar om Rolex som man har om Porsche, BMW, Mercedez. Man blundar helt enkelt för det faktum att samtliga finns i olika dyra modeller och samtliga finns på begagnatmarknaden och att prisbilden kan vara väldigt spridd. Även om klockor givetvis är mer av en onödig statuspryl än vad en bil är.

När jag arbetade i reklambranschen var det sällan någon avundsjuka, snarare nyfikenhet eftersom dom flesta var intresserade av färg och form och design av alla de slag, oavsett om det var en klocka eller en kulspetspenna. Jag har aldrig varit med om någon kukmätartävling när det gäller klockor förutom när vi var 16 åriga förorts G´s, så i vuxenvärlden tror jag inte klockor har så stor betydelse. Min senaste chef som är dollar miljonär kör en Gul i plast. Jag tror överhuvudtaget att idén att ha en klocka för att visa att man är rik ligger hos den som inte är det. Klubben som kör VC & PP i helguld mäter nog inte sina pengar och framgångar i klockor.

Tävlar man med ointresserade personer? Näe, det säger sig självt.

Uppdatera handleden efter dresscode... Det gör man ju som man vill, men personligen tycker jag det kan vara både praktiskt och trevligt. Tex G-Shock på gymet eller vid grovjobb, en tunn och fin vintagedressare på fest, en dykare på semestern och något allround däremellan. Olika färg på boett, tavla armband osv kan väl också vara trevligt att anpassa till klädsel.
Rolex är ju världens mest kända klockmärke, världens mest kopierade klockmärke och det enda klockmärke som finns i top 100 (plats 69) på Forbes lista över mest värdefulla varumärken. Så just Rolex vs gemene man, leder nästan alltid till någon typ av reaktion.
 
Senast ändrad:
Jag anser definitivt att de flesta som köper en rolle gör det enbart för att visa att de kan. Jag tror att ALLA som inte erkänner att status har lite att göra med det oavsett intresse är pretentiösa.

Jaså?
Räknas jag som urmakare som köpt en Rolex som pretentiös om jag säger att jag inte bryr mig om vilken status den visar?
Att jag köpte den på grund av att jag gillar utseendet, hur den känns på handleden och att det är otroligt bra kvalité på hantverket?
Är jag så pretentiös?
 
Jaså?
Räknas jag som urmakare som köpt en Rolex som pretentiös om jag säger att jag inte bryr mig om vilken status den visar?
Att jag köpte den på grund av att jag gillar utseendet, hur den känns på handleden och att det är otroligt bra kvalité på hantverket?
Är jag så pretentiös?

Antagligen är väl allt jag kan säga över internet. Social status förefaller vara människans starkaste drivkraft förutom direkt ekonomisk belöning så det är inte en helt orimlig bedömning att göra.

Alternativet till pretentiös är ju "lurad", jag tror dock att det för mig är en dum stämpel att ge en urmakare.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Har jobbat på flera olika banker i olika länder (jobbar f.n på svensk storbank) och där är det ganska solklart en kapplöpning. De "lägre" skikten har inga dyra klockor men vill gärna ha, mid-level managers har ofta en sub eller dylikt osv. Ju högre upp i hierarkin desto dyrare klocka. Få har ett genuint intresse, använder dem endast som en statussymbol att bekräfta sin rank.
 

JoeWik

Omega
Många icke initierade jag pratat med ser klockor som Smycken för män...Och priset/exklusiviteten av klockan i fråga särställs bara genom att jämföra det med ett dyrare diamant smycke för tjejerna
 

Anand

Omega
Ingen av högsta chefer på mitt jobb har annat än apple watch(heter den så?) utom en som har en Citizen som går medvetet fel en timma för snabbt om jag inte minns fel. Kom aldrig runt att fråga honom varför...
It-branschen för övrigt. Själv fick jag endast en kommentar för en klocka jag sålde på tradera för en hundring (typ: snygg klocka). Utanför jobbet fick jag en kommentar för min smart watch: oj, den lyser!
Min uppfattning är ingen bryr sig och det är precis som det borde vara.

ställer själv in klockan på fel tid för att få "extra" minuter hela tiden:)
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jag jobbar i skola (gymnasiet) och får extremt mycket kommentarer om mina klockor från elever. Dock är det väldigt olika nivå på kommentarerna. En elev trodde att en seikodykare kom från ur&penn. En annan undrade intresserad efter en lektion om jag kunde förklara hur en mekanisk klocka fungerade.
Gemensamt för eleverna är dock att de tycker jag är lite skum som har olika klockor varje dag.

De flesta tjejer tycker iallafall att MK är the shit och killarna ska självklart köpa Rolex när de blivit rika. Förutom killen som har tre Rolex hemma men "inte får" använda dem. :rolleyes:
 
R

Red Scream

Guest
Haha! Kul tråd. Hoppas fake-Paneraiaren blivit konfronterad, hehe...

Det var länge sedan någon kommenterade min Big Block. För det unga gardet på jobbet verkar det vara helt ute att ha på sig något med rörliga delar men bland de seniora kvinnliga cheferna verkar Rolex i stål/guld vara poppis. Men man vet aldrig!
 

Mr Jacob

Breitling
Det här med att inte uppskatta andras intressen och kritisera folk med fina klockor verkar vara lite typiskt svenskt. Kasta pengar på dyra golfklubbor och sommarbilar eller andra påhitt verkar vara fullt legalt. Har du en finare klocka så försöker man tydligen vara lite finare än andra. Att vi som har lite dyrare klockor en andra har ett intresse och gillar det verkar man inte förstå. Alla har ju hört att vi lever på 2000talet klocka finns på mobilen, skulle aldrig kasta.... istället för "schysst klocka du har" likväl som fin bil du införskaffat.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Sen har vi ju medlemmar här som kritiserar mig för att jag köper Rolex OCH billigare klockor :rolleyes::banghead:
Du måste ju bestämma dig, antingen köper du klockor bara för att visa att du kan (Rolex) eller så köper du klockor för att du tycker om klockor och gillar att bära klockor (Seiko). Du kan ju inte hålla på sådär och vara ambivalent.
 

Winga

Omega
Det var här på forumet, där man ju oftast har en god och sansad ton medlemmar emellan, som jag läste en liten guide i klocksamlande för nybörjare. Den var fint skriven och sedan dess har jag haft en av grundtankarna ur den guiden som riktmärke: Man gillar det man gillar. Sprillans nya Rolex för vissa, obskyra vintageur för andra t.ex. Skaffa något DU tycker om :)
Nog är vi många som är lite bekräftelsejunkies, så att ha en erkänt fin klocka känns ju bra. Men i grunden är det ju det fantastiska med välgjorda klockor och dess design, mekanik och historia som får hjärtat att slå snabbare:p
 

Winga

Omega
Mer i linje med trådens ursprungsfråga: Jag förväntas vara prydlig och proper på mitt arbete. En väldigt ”blingig” klocka skulle uppskattas lika lite som för kort kjol eller för höga klackar :meh:
Däremot möter jag många (mest äldre män om man ska generalisera) som har en väldigt känslomässig koppling till sin klocka och som visar stor uppskattning och förståelse för t.ex. min morfars gamla Omega som hänger med till vardags. Många trevliga samtal. Och i yrken där man möter människor av alla slag i livets alla faser är det aldrig fel att vara livligt engagerad och ohejdat pratsam (oavsett intresseområde) :D
 

Shadyboy

Cartier
Mer i linje med trådens ursprungsfråga: Jag förväntas vara prydlig och proper på mitt arbete. En väldigt ”blingig” klocka skulle uppskattas lika lite som för kort kjol eller för höga klackar :meh:
Däremot möter jag många (mest äldre män om man ska generalisera) som har en väldigt känslomässig koppling till sin klocka och som visar stor uppskattning och förståelse för t.ex. min morfars gamla Omega som hänger med till vardags. Många trevliga samtal. Och i yrken där man möter människor av alla slag i livets alla faser är det aldrig fel att vara livligt engagerad och ohejdat pratsam (oavsett intresseområde) :D
Så är det! De intressantaste diskussionerna kring klockor har man med de som har en faktisk och äkta anledning att bära just den klockan de har för dagen. 40-årspresent, arv från föräldrar eller mor- och farföräldrar, guldklocka för lång och trogen tjänst (har avhandlats i separat tråd) osv... Diskussioner med de som köper en klocka utan att ha ett emotionellt band till den brukar ta slut rätt fort om det inte är en KS:are med stor kännedom om tekniken och historiken bakom ur och tillverkare osv. Personligen älskar jag att flyga under radarn. Har olika klockor för olika sammanhang och den enda som ger oönskad uppmärksamhet är en Rolex (Explorer 1, helt i stål och knappt någon polerad yta alls.) Varumärket är oerhört starkt men på samma gång oerhört misshandlat av de som köper klockan av "fel" anledning. Alla får ju såklart köpa vad de vill av vilken anledning de vill men helt klart är ju att många köper dem enbart som statusmarkör. Vilket är ett problem för oss som uppskattar kvaliteten, designen och tåligheten på klockan. Har ju klockor som listar det dubbla men där är det ju inte en endaste själ som bryr sig förrän man träffar på en lika nördig person som en själv. Och då uppstår alltid trevliga diskussioner och stor förståelse. Mkt trevligt. Kommer aldrig köpa en Rolex igen, men kommer nog heller aldrig sälja den jag har just för att den har en historia som inte går att ersätta med ett annat ur.
 

ScubaKing

Audemars
Jag har haft klockor från 800 kr till ett par hundra tusen. Dem jag fått beröm för är de billigare, runt tusenlappen. Kanske lättare för folk att relatera till, vad vet jag.

Denna fick jag mycket uppmärksamhet och frågor om..

bn0150_web.jpg
 
Topp