Så. Nu är väl sommaren tyvärr slut och därmed även semestern och möjligheten att göra några längre äventyr. Dags att avlägga rapport efter sommarens upptåg med andra ord:
Jag och min hustru lämnade Malmö under midsommarhelgen och gav oss ut på vår första längre resa i äventyrsmobilen. Vi hade ingen plan som var huggen i sten utan jobbade oss helt enkelt sakta genom landet. Denna första runda innebar 18 nätter i bilen och sträckan såg på ett ungefär (utan detours, felkörningar osv) ut såhär:
Det hemliga vapnet för oss är appen "Park4Night" som väl främst är riktad åt husbilsägare och som listar lämpliga övernattningsställen i hela världen med karta och användarkommentarer och bilder. Appen gör det möjligt att sortera bort alla former av organiserade campingplatser och lär man sig bara att läsa lite mellan raderna kan man hitta helt fantastiska naturnära platser där man kan bo isolerat utan att stöta på någon annan människa. Som det här smultronstället vid Vätterns kust:
Eller denna gömda pärla vi Svegsjön:
Vårt upplägg de flesta dagarna var att vi frukost och morgonbestyr bestämde oss för en riktning för vidare färd, körde ca en timme (bilen är inget under av komfort) varefter vi beroende på väder såklart, försökte hitta en fin sjö eller något vackert naturreservat där vi stannade för lunch, bad, en liten hajk eller liknande samt planering av nästa övernattning. Sedan en timme till i bilen med ambition att hitta ett bra ställe på sen eftermiddag. Reka omgivningarna, laga en god middag, njuta av solnedgången (så länge myggen tillåter det) och sedan krypa in i bilen, glo lite på Netflix och somna.
Det är lustigt hur otroligt mycket roligare de mest vardagliga saker (som att laga mat till exempel) blir när man gör det utomhus och i nya omgivningar
Oftast på somrarna brukar vi planera in en tur upp till fjällvärlden och en mer eller mindre ambitiös vandringstur med tält och jag hade lite ångest över att inte få en dos av detta den här sommaren - därför hade vi packat tält och vandringsutrustning och hade som plan att ta en avstickare till Helags och där göra en liten tredagars hajk inklusive en topptur. Men - tekniken ville annorlunda.
Vi anlände till Älvdalen en sen torsdag kväll då jag upptäckte att mitt nyköpta förbrukningsbatteri (som driver kylen) inte längre ville ladda - varken via solcell eller via bilens 12-volts uttag. Tanken på kall öl och svettig ost fick det att svartna framför ögonen!
Fredag morgon ringer jag butiken där jag köpt batteriet och får utmärkt telefonsupport och tips om hur jag skall göra en "hard reboot" :
Detta hjälpte dock inte överhuvudtaget :-/
Panik.
Så insåg jag plötsligt att butiken jag talade med hade sin fysiska belägenhet i Umeå - "nära" med andra ord och det gjordes upp om att jag bara dök upp i butiken på måndag morgon så kunde jag lämna in batteriet som en reklamation och dessutom få låna ett annat batteri så att resan kunde fortsätta som planerat.
Alltså ställdes planerna på Helags och fjällvandring in och vi gav oss av tvärs genom landet.
Norrlands inland! Wow - vilken natur och vilka fantastiska skogar och grusvägar som bara fortsätter mil efter mil efter mil
Det är lätt att man (i alla fall som Skåning) tror att det norr om Stockholm bara finns fjällen och Höga kusten men jag kan härmed rapportera att så inte är fallet ;-)
Måndag och back on track igen vad gäller kylda drycker och matvaror.
Och när vi nu plötsligt befinner oss på östkusten tänker vi att vi ju får passa på att utforska Höga kusten som ingen av oss besökt tidigare. Vackert såklart men vi känner snabbt att vi längtar tillbaks till mer isolerade trakter. Vi gör en dagstur i Skuleskogens Nationalpark, superfint såklart men så mycket folk att det mer känns som en promenad i en park i stan...
Här börjar också vädret slå om - från högsommarvärme och strålande sol varje dag till mer klassisk svensk sommar med regn och kyla. Sakta sakta dags att börja röra sig hemåt igen...
Hemma igen och det dröjer inte länge innan vi blir rastlösa och längtar ut igen. Det blir tre-fyra mindre turer till som tar oss som längst upp till Östergötland men oftast till Småland. Totalen landar på 31 nätter i bilen och någonstans mellan 400 och 500 mil tillryggalagda. Vi besökte Sveriges samtliga landskap utom Öland, Gotland, Bohuslän och Norrbotten.
När vi väl fått rutin på vardagen så måste jag säga att allt det praktiska fungerade så väl som vi kunnat önska, sovkomforten var över förväntan (utom när det var över 30 grader varmt - och den natten vi väcktes av en skogsmus som kommit in och prasslade högljutt med chipspåsar och annat i vårt skafferi) och all utrustning fungerade som tänkt. Vattentanken var stor nog och gasen räckte.
Såklart finns det småsaker som jag vill finslipa inför nästa äventyr, nya leksaker jag vill skaffa och delar av inredningen jag vill justera - men det ser jag en del av hobbyn och inte som något negativt
Det här med att köra en terränggående bil (som en fortsättning på diskussionen tidigare i tråden) - garanterat 90% av tiden kör man ju på vägar där det är helt meningslöst med något annat än tex en tråkig husbil men jag skulle uppskatta det till att vi kanske var tredje dag kom till ställen där JAG (även om det säkert hade gått) inte skulle kört med med en vanlig personbil, vi körde kanske tre gånger på ställen där jag är säker på att det inte hade gått att ta sig fram utan hög markfrigång och fyrhjulsdrift och vid två tillfällen totalt hade jag glädje av lågväxel.
Budskapet är med andra ord dubbelt: Dels vill jag uppmuntra alla som tycker att den här typen av semester skulle vara kul att testa att göra det och inte tro att det krävs något speciellt fordon och dels känner jag att för MIG är de få tillfällen då jag får möjlighet att utnyttja bilens speciella egenskaper tillräckligt mycket värda för att jag med glädje skall stå ut med buller, skak, läckor och allmän otillförlitlighet
Nu står den för övrigt på verkstad med körd kardanaxel, potentiellt trasig växellåda och lite annat smått och gott ;-)
Avslutar med ett par bilder till och säger tack för mig! Det har varit en fantastisk sommar och inte någon gång har vi saknat möjligheten att flyga utomlands.