• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Idag är både sub och märke med ute på äventyr. Har inte hittat någon svamp än, men vi ligger i tältet mätta på risotto och äppelkaka. Nya tag imorn.

Bilagor

• 7A450875-1DB4-44A2-9AF3-3C0E05B38785.jpeg
    7A450875-1DB4-44A2-9AF3-3C0E05B38785.jpeg
    567 KB · Visningar: 18
  • 83F13A54-9E19-47A7-9409-5285C75544BC.jpeg
    83F13A54-9E19-47A7-9409-5285C75544BC.jpeg
    1,014.1 KB · Visningar: 17
Klocksnack Explorers Club x CWC
Nu är de äntligen här!

Länge har vi jobbat bakom kulisserna med det här projektet och idag är vi stolta över att kunna presentera Klocksnack Explorers Club egna nato-band.
Banden är framtagna i samarbete med CWC som har stämplat varje band för hand, precis som de gör med sina egna band. Det är i grunden deras current issue nato-band, men med KS EXPLORERS CLUB stämplat istället för CWCs broad arrow och nato-nummer.

Priset är satt så att balansen blir +/-0kr för alla inblandade. Alltså, varken Klocksnack Explorers Club eller Klocksnack tjänar en krona på detta så länge alla band blir sålda. Tills dess är det Klocksnack som ligger ute med pengarna för inköpet av banden. För det vill jag och @Berns rikta ett stort tack till @hook och @Leben som både tar risken med att köpa in banden, samt står för all administration genom att sälja banden på Klocksnacks webshop.

Banden mäter 20x285mm och är inköpta i 50 exemplar. Om det bli fler band i framtiden får tiden utvisa.

631C34A8-B148-464E-A2D0-9E628EFD6D70.jpeg

Nu är de äntligen här!

Länge har vi jobbat bakom kulisserna med det här projektet och idag är vi stolta över att kunna presentera Klocksnack Explorers Club egna nato-band.
Banden är framtagna i samarbete med CWC som har stämplat varje band för hand, precis som de gör med sina egna band. Det är i grunden deras current issue nato-band, men med KS EXPLORERS CLUB stämplat istället för CWCs broad arrow och nato-nummer.

Priset är satt så att balansen blir +/-0kr för alla inblandade. Alltså, varken Klocksnack Explorers Club eller Klocksnack tjänar en krona på detta så länge alla band blir sålda. Tills dess är det Klocksnack som ligger ute med pengarna för inköpet av banden. För det vill jag och @Berns rikta ett stort tack till @hook och @Leben som både tar risken med att köpa in banden, samt står för all administration genom att sälja banden på Klocksnacks webshop.

Banden mäter 20x285mm och är inköpta i 50 exemplar. Om det bli fler band i framtiden får tiden utvisa.

Mycket bra, beställning lagd! :)

Nu är de äntligen här!

Snyggt!
Lika bra att vara snabb innan de tar slut. Nu beställt också!
(Sen ska den bara ut och ligga och exponeras i solen under två år innan man får använda det…) :cool:

Nu är de äntligen här!

Snyggt, beställt. Har ingen passande Rolle att ha bandet på men det kommer nog sitta fint på min CWC, och kanske även BB58:an :)

Nu är de äntligen här!

Skoj, la precis en beställning på 2st! :D

Jag och @NiklasF har diskuterat med CWC om att ta fram ett natoband med KS Explorers Club’s egna tryck på.
4B241B0A-E5E5-4383-9372-043F878E2225.jpeg

Det är den mörkgråa men med vårt tryck på.
Vi vill kolla intresset hos övriga att köpa band. De kommer kosta ca 150kr st plus frakt (29kr).
Om vi får ihop tillräckligt många som är intresserade så lägger vi beställningen och tar hem banden.
Rösta med emojis
3DC8D4EB-B1B0-4F0C-9945-1E3F8C314E3A.jpeg

”Like” = kan tänka mig att köpa ett
”Love” = köper gärna två till tre stycken
”Haha” = köper gärna tre till fem stycken
”Wow” = köper gärna fem till tio stycken
”Sad” = Nej vill inte köpa, har inget behov
”Angry” = Nej vill inte köpa, för dyrt
Nu är de här äntligen;
@watchesbyse @seikodiverr @DEGAL @cjde @Marand @slimjim @Valborg @jamesfranco @Marsellus Wallace @Oliver @Anton E @Affe @TobiasD @annanars @StarMan @SvenD @Maxis554 @kungmikael @Bagarebergstrom @Zorin @WHeisenberg @Norrland @Calvin @Rholm @B Wooster @A.Edfalk @McNulty

Nu är de äntligen här!

Så najs!! Beställning lagd!

Sådärja så har man fått tummen ur att knåpa ihop en medlemsansökan.

• Destination
Fjällräven Classic, Vandring från Nikkaluokta via Kebnekaise till Kungsleden och vidare norrut till Abisko.
  • Datum/tidsperiod under vilket äventyret fortgick
Start 13/8 kl 10.40 och ”målgång” 17/8 12.40
  • Mål med äventyret
Jag och min äldsta son(nu 17 år) hade för avsikt att göra comeback på fjällvandringsfronten, alltså inte ngn/ngra mysig lunch eller dagsutflykt i jympadojjor som avslutas med restaurangbesök och vila i ngn Hästenssäng eller liknande på ngt flådigt fjällhak, utan tält, stomkök och avsaknad av alla nätverk (utom ev satellittelefoni) under några dygn. Ett annat krav var att vi skulle hålla oss norr om polcirkeln.
Som sig bör präglade jag honom, från relativt tidig ålder, att utstå lite vedermödor för att uppleva riktig vildmark och vi höll i från han var 8 till han var 12 då andra intressen tog överhanden (Basket och video gaming för honom och fallskärmshopnning för mig).
Nåväl. Min son ville gärna ge sin bästa kompis möjligheten att få uppleva, det han beskriver som heaven and hell, så vi blev 3 glada deltagare på detta äventyr. Låt oss kalla dem F&F. Då jag och min son har tidigare erfarenhet av eventet Fjällräven Classic föll det sig så att vi valde att köra på det, givetvis iförda analoga instrument såsom tidgivare, kompass och karta. Vår adept åtnjöt en modernitet till tidgivare som även besitter funktioner såsom GPS. Valet av Tidgivare för min del föll på en Rolex Explorer II (16570) polar dial 2007 på ett Zulu Diver Seatbelt NATO och min son körde på en Certina DS Action Automatic Diver.
Vi hade för avsikt att klara av sträckan, 110 km ledad fjällterräng på 4 aktiva dagar. Visa av erfarenhet tog vi till en extra dags vandring när vi planerade flyg då det är svårt att förutse väder och skador.

• ”Kort” om äventyret i sig
Dag 1: (ca 23km)
Vi blev bussade från Camp Ripan i Kiruna till STFs fjällstation i Nikkaluokta.
F&F var uppspelta. Väl framme i Nikka vi vägde in våra packningar och blev impade av hur rätt vi tänkt när vi landade på 11 resp 12,5 och 13 kg inkl mat och vatten. Practice makes perfect som det heter. Det gäller att veta vad man INTE ska packa och vilken utrustning som är tillräckligt bra och samtidigt inte väger bly. Starten gick och äventyret var igång. Allt gick bra tills min son stukade sin vänsterfot drygt en mil in. Vädergudarna var med oss. Solen gassade lite väl mkt och stora mängder vatten gick åt. Vi hade för avsikt att nå ca 33 km (till Singistugorna) men redan vid Kebnekaise (19km in) tröt min sons mod och ork (4dagars tempo tarvar 27,5 km/ dag så vi släpar redan). Vi proppade i honom mat, lite antiinflammatoriskt och lät honom sova. För den oinvigde är 19km kanske en 3timmarsövning då ”alla” vet att man går ca 6km/h. Fjällterräng, rygga innehållande 5 dagars förnödenheter och kängor runt kilot styck gör dock att man bör planera för och ska vara nöjd med 3 km/h. När vi ruskat liv i F så fortsatte vi förbi trädgränsen, ytterligare ca 3-4 km för att hitta en bra lägerplats och gjorde kväll vid 9-tiden. Vi träffar på en trevlig dansk som vi slår följe med de sista kilometerna. Min son F (som haft ett uppehåll på ca 5 år) kungjorde att han hade för avsikt att plocka fram telefonen och kolla ett avsnitt på en serie. Så fort tälten var uppe och sovattiraljer utrullat (ca 10 min senare) ropade jag från mitt tält till det andra och undrade om jag skulle värma vatten så det räckte åt grabbarna åxå…. Tror ni jag fick ngt svar? Svar Nej! Dock började det komma snarkljud från deras tält ngn minut senare.
9D380D5F-CB97-4CF9-B42B-E497B9536B50.jpeg
E2425CF8-628C-4638-B2DD-108CA9168D32.jpeg
tempImagelv8T2W.jpg
06545ED4-C127-4441-86DB-BB618622518A.jpg
6B1E37AD-5847-47E0-A78F-B5CDFCDA2C0A.jpeg
tempImagetoFIVZ.jpg

Dag 2: (ca 24km)

Vi vaknar till en underbar morgon vi 6-tiden trots en plan på effektivitet så vi skulle kunna ta ifatt gårdagens tapp på ca 4,5-10 km så dröjde det ända till 08.35 innan vi kom iväg. Målsättningen var att minst nå till Sälkastugan som ligger på Kungsleden ca 23km från dagens startpunkt. Helst skulle jag sett att vi kom ca 10km ytterligare för att hitta tillbaka till 4dagarsplanen.
Terrängen genom dalen innan Singi är stenig och tar på krafterna tidigt. Min son F stukar vänsterfoten igen, denna gång åt andra hållet och börjar hänga rejält med huvudet. När vi dalen öppnar upp sig går vi i sol resten av dagen. Som tur är kommer en av Fjällrävens guider ifatt oss och säger samma sak som jag om hur man hanterar stukningar och hjälper till att tejpa. Det är magiskt vilken skillnad det är när utomstående säger till istället för föräldern :). Det steniga fortsätter efter Singi mot Sälka och det mentala sätts på prov. Killarna är inte vana vid att fokusera 10 tim i sträck (på nästa fotisättning för att inte snubbla och falla eller stuka sig) under fysisk ansträngning. Även denna dag är vädret med oss och vi slipper frysa. När vi når Sälka är killarna färdiga och dunjackor åker på, viruses tälten och värmer vatten till vår frystorkade mat. Denna kväll blev det viltgryta, lapskojs och kyckling curry.
4AE869CB-64A1-43B0-A784-37F3845C2806.jpeg

0DFFB508-123C-4B4F-A5A0-B537A210A9EE.jpeg

CE771564-B0F0-4F18-BA3F-02E7E27C3596.jpeg

D8568756-B8D2-4407-81FC-22D028E68F2A.jpeg

4F29FD53-46AD-40E1-9416-187692BAA021.jpeg

Dag 3: (ca 27km)
Det regnade under natten och solen har inte tittat fram så killarna får prova på att försöka få tälten så torra som möjlig innan vi packar. Denna morgon är vi avsevärt mer effektiva och kommer iväg strax före 8 trots att vi inte vaknade förrän halv 7. Vi börjar inse att vi riskerar att inte hålla 4-dagarsplanen. För att lyckas måste vi klara av sträckans största stigning och Kungsledens högsta punkt, Tjätka-passet, och samtidigt gå 3km längre än de tidigare 2 dagarna samt ytterligare 35km kommande dag. Tufft men inte omöjligt. Vi siktar alltså på att nå Alesjaure, en av mina favoritplatser på Kungsleden. Vackert så det gör ont i själen. Allt går till en början bra. Vi träffar en Holländare som sa sig ha snigelfart så han fick snabbt smeknamnet Snailman. Han tar första bilden av oss 3 tillsammans och vi skiljs åt snart efter. När vi när halvvägs upp för stigningen i passet träffar vi på en uppgiven herre från Tyskland. Han har fått nog. Vi drar med honom upp för passet och låter honom slå följe med oss. Självklart hade vi hoppats på snö på norrsidan av passet men tyvärr var det ingen snö i år. Vi tuffar på och allt går som det är tänkt till ca 2 km före Alesjaure då min sons kompis knä ger upp i en nerförsbacke. Den sista biten gick väldigt långsamt och jag låter min son och Tysken gå i förväg. Väl framme i Alesjaure ber vi om ett sjuksköterskeutlåtande från en i Fjällrävenpersonalen som bemannar Checkpointen. Sköterskan rådslår med en läkare via satellittelefon och kommer fram till samma sak som jag gjort 1 tim tidigare. Vi kan fortsätta om nästa dag vi fördelar om packning, lägger stödförband, ger smärtstillande och antiinflammatoriskt. Det är bara 35 km kvar men medvind måste dra ner på takten och använda vår extradag. Under tiden min sons kompis blir undersökt reser jag våra tält. Mygg och knott har party på/runt mig och jag måste använda myggnätet för första gången på trippen för att inte andas in ett 20-tal varje andetag.
CBFD3C76-0793-4662-9C6F-9E453028DAFA_1_201_a.jpeg

CA4B2FDB-B0AA-4983-BDDC-D0BDD25C0412.jpeg

8BDD48AC-AF88-42E2-874E-7F8F42A853E0.jpeg

38B86D1C-9073-466F-9F00-528A6C8DE6A0_1_201_a.jpeg

EF037D99-0133-4565-AB8A-530E1DF36801_1_201_a.jpeg

Dag 4: (ca 22km)
Ytterligare en natt med regn. Vi rådgör med sköterskan än en gång på morgonen och låter min sons kompis åka båt 6km på sjön för att möta upp honom längre fram. Vi kommer iväg kl 10 får även med oss Tysken. 1,5 tim senare möter vi upp den halte och där hittar vi även ”Snailman” som visar sig heta Jan och är Ekolog. Jag tar all packning från min sons kompis rygga och fyller min till max och lastar killarnas tält och sonens kompis sovutrustning. Normalt skulle jag aldrig hänga prylar utanpå en rygga men vad gör man…. Jan slår följe med oss. Vi kommer att ha en mil framför oss utan tillgång till vatten, pga den torra sommaren, så jag fyller 3 l så vi kan laga mat och dricka de närmsta timmarna. Plötsligt väger min 12,5kg-rygga dryga 24 på ett bärsystem som är gjort för 15kg. Vi tar det piano och har många trevliga konversationen med Tysken och Snailman. De stannar efter 18km vid nästa checkpoint (Kieron) och vi fortsätter efter en entimmas paus till Abiskojaure som ligger 4km längre bort. När vi rest tält hamnar vi i en trevlig dialog med en Amerikansk tjej och en Svenska som vi stötte på vid Kebnekaise.
38949CF0-0488-4ED2-B476-7F49CFF46315_1_201_a.jpeg

85B119EC-7D7A-4001-8385-F4B33358DF12.jpeg

Dag 5: (ca 13km)
Avsikten var att komma iväg tidigt så att vi hinner i mål i Abisko till lunch. Givetvis sket det sig i vanlig ordning då vi sprang på ett par som skulle gå hela Kungsleden med världens sötaste 3månaders beaglevalp. Efter mkt om och men var vi iväg strax efter 9.30. Fötterna värkte på alla och jag gnällde faktiskt för örsta gången på killarna när de ville stanna. Varje gång jag stannade tog det minst 5 min innan jag slutade stappla pga smärta och fötterna domnat lagom för att jag skulle kunna gå som folk. Vi tuffar på med målet, en pilsner och en burgare i sikte och pressar ett junior med ett dåligt knä, en junior med stukad fot samt en tungt lastad farsa med underdimensionerat bärsystem (och bristning i hälsenan som jag förvisso har med från start) och ökar takten så vi går in strax efter halv 1. Jag jagar rätt på en stuga för Natten. Detta för att slippa gå upp innan vi går och lägger oss nästa morgon för att packa tält mm innan bussen går till flyget. Kvällen blev en höjdare där vi återsåg Snailman, Tysken, Dansken, Amerikanskan mfl. Jag köpte ett gäng rundor pilsner till vårt bord och min sons polare knäckte alla medelålders genom att låta alla stöka till hans Rubiks kub hur vi ville och han löste den på som sämst 18 sekunder.
24BB266D-DAB2-4859-A107-EEA2FCA9721B.jpeg

9884B923-FDD8-4631-80E7-317EAE75CC4F.jpeg

tempImageWe5SSi.jpg

1AEEF14E-6FC7-4F4C-B9AF-D0129C74B5D6_1_201_a.jpeg

• Måluppfyllnad

Vi var tvungna att använda vår extradag, framförallt pga av min sons kompis knäskada men nog uppfyllde vi målet att göra comeback i Arktisk fjällvandring och dessutom inviga en nykomling. Då jag gått sträckan tidigare samt vädret var kalas var karta och kompass överflödig denna gång. Tidgivaren var desto viktigare. Dels för att reglera tempo och dels för att tajma pauser, mat och sömn. Kort och gott en succé.

Av hänsyn till min son som inte vill ha några foton på hans ansikte på webben så blir bildskörden rätt sparsmakad då han är med på de flesta snygga. Nästa tripp ska jag se till att han antingen ändrar sin policy eller inte är med på alla snygga bilder :)

Allt gott!
😍

Nu är de äntligen här!

Grymt ju. Klart man ska ha ett band. Men kan man inte bara Swisha kulorna så slipper man skapa ett Paypal konto eller liknande...

Nu är de äntligen här!

Så bra! Även jag har beställt ett band.

@hook, jag kunde inte göra express checkout med Apple Pay i telefonen, fick felmeddelande i Apple Pay-gränssnittet efter att ha dubbelklickat på låsknappen för att betala. När jag valde express checkout med PayPal på datorn kom inte fraktkostnaden med, det blev en betalning på 199 kr som skulle signeras. Jag avbröt och gick långa vägen med adressformulär istället, då fungerade allt som det skulle.

@hook, jag kunde inte göra express checkout med Apple Pay i telefonen, fick felmeddelande i Apple Pay-gränssnittet efter att ha dubbelklickat på låsknappen för att betala. När jag valde express checkout med PayPal på datorn kom inte fraktkostnaden med, det blev en betalning på 199 kr som skulle signeras. Jag avbröt och gick långa vägen med adressformulär istället, då fungerade allt som det skulle.
+1 på den

+1 gällande Apple Pay (fick köra PayPal istället.)

Måste säga att jag sett många initiativ komma och gå på Klocksnack - vissa är kvar och rullar på, all cred till dem. ☺️
Dock är det Klocksnack Explorers Club min favorit (strax efter den helt fantastiska Barncancerfonden-insamlingen).

Har ingen Sub eller Explorer för tillfället, så jag kan tyvärr inte delta med mina aktiviteter. Hoppas att det är ok att köra bandet på en Speedmaster, det är en lite äventyrlig klocka trots allt - den är också ofta en trogen kompanjon när jag är ute och jagar (så bandet kommer få se lite action ;)).

Tillbaka
Topp