• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skönt var det också! Är det samma natoband som sitter på CWC RN Divers som nya?
3FF1C436-5396-4905-B9EE-98B8B87ACD7A.jpeg

image.jpg
 
Skönt var det också! Är det samma natoband som sitter på CWC RN Divers som nya?
3FF1C436-5396-4905-B9EE-98B8B87ACD7A.jpeg

image.jpg
Jag tror att det är samma, men jag har dålig koll på vad deras klockor kommer med för band som standard.
Här är de banden vi har köpt i alla fall:
 
Jag tror att det är samma, men jag har dålig koll på vad deras klockor kommer med för band som standard.
Här är de banden vi har köpt i alla fall:
Tror det är samma band jag fick originellt. Färgen ser lite annorlunda ut men det är nog på grund av att mitt gamla band är smutsigt.
 
För den som missade att köpa ett band har nu ett dykt upp till salu. Det verkar gå för premium, men säljaren skicka med en 5513 i alla fall. Passa på innan det är för sent!

 
Oavsett vilket så är terrängkörning förbaskat kul. Och ja - vanliga bilar kan ta sig fram ganska bra om man vet vad man gör.
Nu är jag jävligt sen med det här. Men jag har genomgått fordonsförarutbildning i Försvarsmakten som TGB30/40-förare och även lite lätt RFB14-förare (men endast förarkort för TGB30/40), och precis som du säger så är terrängkörning förbaskat roligt. Mina bästa minnen från lumpen är just terrängkörningen med TGB30/40. Fantastiska maskiner från 70-talet som aldrig ger upp. Och nu när jag genomfört terrängkörningsutbildning så kan jag ge lite tips till er som funderar på att ta er till avlägsna platser med bilen.

1. Kör aldrig i samma spår som ett annat fordon, speciellt inte ett annat som kört fast. Jag lärde mig detta den svåra vägen under slutövningen Halmnäs 2021, då min gruppchef som ledde fordonet mot sin grupperingsplats inte visste om att man inte skulle köra i samma spår som ett annat fordon som kört fast. Jag skulle stannat fordonet och sagt att vi får ta en annan väg. Men av ren prestationsångest fortsatte jag och följde hans dirigeringar, vi körde i våtmark i precis samma spår som en annan TGB30 som kört fast, ingen bra idé. Det blev någon timmes grävande för oss - för att ta oss ur situationen. Och kompanichefen som agerade blågul kom och skällde ut oss, jag som förare fick såklart ta smällen...

2. Använd stenar/grenar som hjälpmedel. Kör inte "över" stenar och grenar så att de hamnar i underredet. Använd de som hjälpmedel istället. Kör du i dålig terräng kan en sten eller ett nedfallit träd vara till hjälp för att hitta lite grepp, kör istället över dem med något av dina hjul, om du kan. Med andra ord så ska du inte undvika stenar/träd och få dem under bilen. Antingen använder du dig av dem för att få grepp, eller så undviker du dem helt och hållet (alltså inte få dem under bilen överhuvudtaget).

3. Kör du fast. Samla på dig grenar, kvistar och annat bös som du lägger framför hjulen som hjälper dig att få grepp. Ha med dig en spade så att du kan gräva bort jord/sand/grus framför däcken och få fart på bilen igen. Med lite fart kommer du fram. Allra svårast är det när fordonet står still, nedsjunket i dålig terräng.

4. Om du känner dig osäker på terrängen framför dig. Stanna bilen, gå ut och känn på terrängen. Känns den hållfast? Var känns den mest hållfast? (använd med fördel en gren eller dylikt för att känna/peta på terrängen). Planera din körning så att du slipper köra fast. Det tar längre tid att ta sig ur en fastkörning än att helt enkelt ta det sakta och säkert från första början.

5. Bilar klarar mycket mer än du tror. Min BMW 320d som jag hade innan V70:n som jag kör idag använde jag rejält. Jag har kört med den på sand, blöt jord, extremt dåliga grusvägar i lutning, med mera. Du behöver inte diffspärrar och fyrhjulsdrift för att klara dig. Men det hjälper. Kör du en framhjulsdriven eller bakhjulsdriven bil idag, våga ta dig ut! Du behöver inte köra på de allra värsta terrängvägarna, men du ska inte heller tro att din bil inte klarar av en enkel grusväg eller att köra på dålig väg bredvid en strand, du klarar dig. Så länge du tar det sakta och säkert, och fattar logiska beslut.

6. Om du har diffspärrar och fördelningsväxellåda som ger dig lågväxel - förlita dig inte på dessa finesser. Koppla inte på diffspärren bara för att du kör i terräng. Diffspärrar minskar din manövrerbarhet och kan tvärtom göra så att hela körningen blir mer komplicerad än den behöver vara, speciellt om du kopplar på diffspärrarna fram. Ser du en sektion av ett spår framför dig där du kan tänka dig behöva diffspärrar - koppla på spärrarna precis innan du kommer dit. Diffspärrar är ett hjälpmedel, inget du ska behöva ha på hela tiden.

7. Terrängkörning går seeeeegt. Stressa aldrig när du kör i terräng. Ta det sakta, och säkert. Tänk det som ett maraton istället för ett lopp.

Har ni några frågor till någon som kört många mil i dålig terräng med fordon är det bara att ställa dem. Jag svarar gärna på frågor. Sen får ni ha överseende för att jag kört 10-ton tunga lastbilar i terräng, inte normala personvagnar. Men samma principer gäller även här.

Jag vill gärna se fler resehistorier här med terrängkörning :)

Jag diskuterar gärna terrängkörning vidare, men dessa sju tips är några enkla grundregler för dig som är nybörjare. Jag har säkert glömt att nämna en del viktiga tips, så frågor är alltid uppskattat.
 
Senast ändrad:
Den 17 december 1903 flög bröderna Wright med vad som anses vara den första motordrivna flygfarkosten i mänsklighetens historia. Det var deras ”Wright Flyer 1” som vid Kitty Hawk i North Carolina flög i 12 sekunder, eller 36,5 meter, styrd av brodern Orville Wright.

Detta kom att bli startskottet för ett helt enormt tekniksprång, vilket skulle leda till att man bara 66 år senare såg den första människan på månen. Det blir bara mer häpnadsväckande ju mer man tänker på det.

58E5A486-3001-4753-87D1-829562E86223.jpeg

1ADEAC58-E186-49F8-A6DA-25C025255666.jpeg

Bröderna Orville och Wilbur Wright

8C42ECD0-9ABA-4F09-9120-0EEB03111C78.jpeg

Flyer 1 under de 12 sekundrarna

9F355245-2A05-4430-B81D-110C6C87A05F.png

Ritning av Flyer 1

Ikväll skålar vi till deras minne!
 
Tillbaka
Topp