• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks nöjesdykarklubb

Vadå för risker? Nyfiken då jag dök 16m ner jag gick fridykningskurs för två år sedan. Utan att ha vant mig.
Man kan vara lite stel och oflexibel i lungor och luftrör (gäller framförallt 40+ gubbar som mig) efter vinteruppehållet vilket ökar risken för squeeze om du går all in direkt. Jag vill mjukstarta. Man kläms ju ihop som en tandkrämstub till skillnad från apparatdykningen.

Går även att köra Uddiyana bandha-yoga för att bli mer flexibel, men jag är för slö för det:)
 
Senast ändrad:

Benjamin1910

Cartier
Blev ett svalt dyk på ön limhamn igår
6F110993-E4A5-49D7-9CAF-AF19458F77E4.jpeg

810DD24A-9D0F-402D-AD06-247D065B10F4.jpeg

51DB785E-B7DB-4362-B9E6-D431078AB11C.jpeg

DF356E76-4FF7-4F1B-B790-91CF58D70DAE.jpeg
 

R0B

Panerai
Beställde precis en sån här:
2BD01401-FEA0-4C19-9AB6-7B813B2569AF.jpeg

Aqualung Sphera. Någon som testat? Har länge letat något alternativ med bättre synfält, denna verkar spännande. Glasen är i plast så den har väl inte allt för lång livslängd, men pga det så slipper man känslan av sjösjuka som annars kan drabba en om man har mask med böjt glas.
 
Beställde precis en sån här:
2BD01401-FEA0-4C19-9AB6-7B813B2569AF.jpeg

Aqualung Sphera. Någon som testat? Har länge letat något alternativ med bättre synfält, denna verkar spännande. Glasen är i plast så den har väl inte allt för lång livslängd, men pga det så slipper man känslan av sjösjuka som annars kan drabba en om man har mask med böjt glas.
Jag har ett gäng, världens bästa fridykarmask:) Funkar även till bubbeldykning, många kör den som backupmask i benfickan då den tar lite plats och är flexibel.
sphera.jpg
 
  • Like
Reactions: R0B

R0B

Panerai
Jag har ett gäng, världens bästa fridykarmask:) Funkar även till bubbeldykning, många kör den som backupmask i benfickan då den tar lite plats och är flexibel.
sphera.jpg
Det var ingen dålig uppställning! :)
Hur är synfältet, stor skillnad? Sen läste jag att plast inte förstorar lika mycket under vattnet som glas. Märker du av det?
 
Det var ingen dålig uppställning! :)
Hur är synfältet, stor skillnad? Sen läste jag att plast inte förstorar lika mycket under vattnet som glas. Märker du av det?
Masken är extrem lågvolym så glaset sitter mycket nära ögonen vilket ger ett mycket bra synfält. Har däremot inte tänkt på om det skiljer i förstoring. Masken är lätt den skönaste jag har provat, man märker inte ens av att man har den på sig. Värt att tänka på är att om man har stor näsa kan den tryckas in då näsdelen är snäppet mindre än vanligt (lågvolym som sagt) och att man behöver imspraya masken innan dyk. Glasen sitter inte jättehårt och kan poppa ut om man råkar lägga något tungt på masken. Händer det, eller om masken börjar läcka, är det bara att man sätter tillbaka glaset och lägger en tunn limsträng runt om kanterna. I och med att masken är så billig kan det vara bra att alltid ha en reserv med på dyken så man slipper att bryta ett dyk för att man glömt limtub hemma.
 
  • Like
Reactions: R0B

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Hallå gubbar! Skall till Mexiko och Yucatan halvön över jul och nyår för lite dykning. Någon av er som varit där och kan ge någon rekommendation på ställen att dyka samt dykklubbar?
 

JPSwe

Omega
2-Faktor
Hallå gubbar! Skall till Mexiko och Yucatan halvön över jul och nyår för lite dykning. Någon av er som varit där och kan ge någon rekommendation på ställen att dyka samt dykklubbar?
Jag har varit där några gånger. Rekommenderar verkligen cozumel (ön utanför Playa), palancar heter revet. Prova på dykning i cenote, jag var i Chac mool
Cenote Chac Mool
Quintana Roo, Mexiko
https://maps.app.goo.gl/mvVNBS6Dg3hpK1AD8
Jag tyckte "Mexico blue dream" var bra att dyka med.
 

JPSwe

Omega
2-Faktor
Hallå gubbar! Skall till Mexiko och Yucatan halvön över jul och nyår för lite dykning. Någon av er som varit där och kan ge någon rekommendation på ställen att dyka samt dykklubbar?
Förra svaret var med chrome i mobil och det blir massor med följdfel när man redigerar, autocorrect orden som blir fel så jag gav upp till slut . Nu gör jag ett nytt försök från en dator.
Bilder från Cenote sikt ca: 150m, finns i mitt inlägg #385 i denna tråd. Enl. sägen ser ett dricksglas med kranvatten i Sverige grumligt ut efter ett dyk i Cenote.

Om ni ska bo i Playa så har "Mexico Blue dream" resor till Cenote och även egen speed boat över till Cozumel. Försök att få Al (fd USA militärdykare) som är en fantastisk kille att dyka med!
Utanför Playa har du bullshark dykning och mer fisk men något sämre sikt ca:25m och näst intill inga koraller men utanför Cozumel 30-35m sikt, har du världens näst största korallrev. Om ni bor några dagar i Cozumel så har alla strandnära hotell avtal med någon dykfirma på plats som hämtar direkt från hotellbryggan. Men som på alla ställen blir det billigare om du bokar direkt på dykfirman utan att betala hotell-fee. Förslag på dykfirma på Cozumel: "Blue Magic Scuba" & "Scuba Du Cozumel".
Om ni kommer att vara på Isla Mujeres så har dom gjort en turist vänlig dykplats där man sänkt massa saker som bil. statyer etc... om man tycker det är häftigt.
Snorkling rekomenderas utanför Acumal som ligger nära Tulum. Utanför Tulum går det att dyka med lokala små firmor. När vi var i Tulum 2018 så var det gängskjutning på gatan så alla lokala förmågor i restaurangen där vi inmundigade middag sprang ner för stickgator och sökte skydd, vi följde de lokala oskrivna reglerna kan jag meddela.

Om du bara ska dyka någon gång så ska du göra det utanför Cozumel: tex. "Palancar Gardens", "Santa Rosa Wall" eller "Colombia Wall" och gör gärna ett dyk i en Cenote med Halocline om du gillar mörk tunneldykning. Om ni ska åka ner i Juni så passa på att snorkla med Tiburon Ballena "Valhajar" utanför Isla Holbox.

Kom ihåg att det finns klockbutiker i "Zona Hotelera" i Cancun & "5 avenue" i Playa & "Centro" på Cozumel.
IMG_7117.jpg
BD130B84FF7B783947FD59825569066A.jpg
089_1.jpg
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Förra svaret var med chrome i mobil och det blir massor med följdfel när man redigerar, autocorrect orden som blir fel så jag gav upp till slut . Nu gör jag ett nytt försök från en dator.
Bilder från Cenote sikt ca: 150m, finns i mitt inlägg #385 i denna tråd. Enl. sägen ser ett dricksglas med kranvatten i Sverige grumligt ut efter ett dyk i Cenote.

Om ni ska bo i Playa så har "Mexico Blue dream" resor till Cenote och även egen speed boat över till Cozumel. Försök att få Al (fd USA militärdykare) som är en fantastisk kille att dyka med!
Utanför Playa har du bullshark dykning och mer fisk men något sämre sikt ca:25m och näst intill inga koraller men utanför Cozumel 30-35m sikt, har du världens näst största korallrev. Om ni bor några dagar i Cozumel så har alla strandnära hotell avtal med någon dykfirma på plats som hämtar direkt från hotellbryggan. Men som på alla ställen blir det billigare om du bokar direkt på dykfirman utan att betala hotell-fee. Förslag på dykfirma på Cozumel: "Blue Magic Scuba" & "Scuba Du Cozumel".
Om ni kommer att vara på Isla Mujeres så har dom gjort en turist vänlig dykplats där man sänkt massa saker som bil. statyer etc... om man tycker det är häftigt.
Snorkling rekomenderas utanför Acumal som ligger nära Tulum. Utanför Tulum går det att dyka med lokala små firmor. När vi var i Tulum 2018 så var det gängskjutning på gatan så alla lokala förmågor i restaurangen där vi inmundigade middag sprang ner för stickgator och sökte skydd, vi följde de lokala oskrivna reglerna kan jag meddela.

Om du bara ska dyka någon gång så ska du göra det utanför Cozumel: tex. "Palancar Gardens", "Santa Rosa Wall" eller "Colombia Wall" och gör gärna ett dyk i en Cenote med Halocline om du gillar mörk tunneldykning. Om ni ska åka ner i Juni så passa på att snorkla med Tiburon Ballena "Valhajar" utanför Isla Holbox.

Kom ihåg att det finns klockbutiker i "Zona Hotelera" i Cancun & "5 avenue" i Playa & "Centro" på Cozumel.
IMG_7117.jpg
BD130B84FF7B783947FD59825569066A.jpg
089_1.jpg
Tack för grymma tipslch finfin resguide!! Har endast bokat flygstol än så länge så dina tips är verkligen guld värda! Så tacksam! Lovar posta lite dykbilder efter resan!
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Jag har väntat till sista minuten på en sponsrad 80L dry bag från Salvimar i två veckor men ingen tur. Panikköpte en bag på Clas Ohlson för 49.90:-, som egentligen är avsedd för förvaring av plastjulgran men funkar för långfenor.:D Överraskande bra för priset.
 

Bilagor

  • 20191123_223818.jpg
    20191123_223818.jpg
    556 KB · Visningar: 3

JDQ

Panerai
2-Faktor
hur Brukar ni göra med försäkring om ni endast dyker någon enstaka gång per år eller ibland vart 2-3 år? Känner mig lite förvirrad av vad som gäller och vilket det bästa alternativet är. Ska iväg över jul och planerar att göra en 3-4 dyk i alla fall:)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
hur Brukar ni göra med försäkring om ni endast dyker någon enstaka gång per år eller ibland vart 2-3 år? Känner mig lite förvirrad av vad som gäller och vilket det bästa alternativet är. Ska iväg över jul och planerar att göra en 3-4 dyk i alla fall:)
Försäkring..? Öööh, jag hoppar i plurret bara... :D
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Okej skönt att höra:D kanske går att skippa det då var inne på ett dykforum och såg massa snack om det men tror jag hoppar den då. Har inte för mig att jag har haft det tidigare:)
Lyssna inte för mycket på mig, jag är blott en glad amatördykare, men jag har aldrig varit med om det när jag dykt iallafall. Kanske någon annan som har annan input :)
 
  • Like
Reactions: JDQ
hur Brukar ni göra med försäkring om ni endast dyker någon enstaka gång per år eller ibland vart 2-3 år? Känner mig lite förvirrad av vad som gäller och vilket det bästa alternativet är. Ska iväg över jul och planerar att göra en 3-4 dyk i alla fall:)
I Sverige kör jag utan någon speciell försäkring, men jag skulle definitivt inte köra utan i andra länder. Är du med i en ssdf-ansluten dykklubb är du automatiskt försäkrad, det är bara att maila dem mellan vilka datum du tänker dra utomlands. Annars är det väl DAN som gäller för dykning. Kan bli jevvligt dyrt om du råkar ut för en dykolycka utomlands
https://www.scubaboard.com/community/threads/lusitania-dive-accident-insufficient-insurance.583262/.
 
  • Like
Reactions: JDQ

JDQ

Panerai
2-Faktor
I Sverige kör jag utan någon speciell försäkring, men jag skulle definitivt inte köra utan i andra länder. Är du med i en ssdf-ansluten dykklubb är du automatiskt försäkrad, det är bara att maila dem mellan vilka datum du tänker dra utomlands. Annars är det väl DAN som gäller för dykning. Kan bli jevvligt dyrt om du råkar ut för en dykolycka utomlands
https://www.scubaboard.com/community/threads/lusitania-dive-accident-insufficient-insurance.583262/.
Har du försäkrat dig via DAN någon gång?
 
Har du försäkrat dig via DAN någon gång?
Nix, är medlem i en SSDF-klubb och är därmed försäkrad hos dem.

Går man en kurs för PADI eller liknande brukar DAN ingå, men drar man iväg på egen nöjesdykning är man troligtvis oförsäkrad. Medlemsavgift hos SSDF-klubb helår brukar ligga på 500+ spänn, med mycket roligt som ingår, så den känns mest prisvärd. DAN är dyrare, 600+ per dykresa borde det landa på.

SSDF
http://www.ssdf.se/foreningar/forsakringen/
DAN
https://www.daneurope.org/sport-member

Undrar om DAN Europe täcker filippinerna när jag kollar:confused: Jag lämnar frågan vidare...
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: JDQ

RikNik

Panerai
2-Faktor
hur Brukar ni göra med försäkring om ni endast dyker någon enstaka gång per år eller ibland vart 2-3 år? Känner mig lite förvirrad av vad som gäller och vilket det bästa alternativet är. Ska iväg över jul och planerar att göra en 3-4 dyk i alla fall:)
Jag har bara haft tilläggsförsäkring på dykresor längre än 4 veckor. Hemförsäkringen täcker annars vid vanlig rec-dykning, i alla fall hos Folksam.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Jag har bara haft tilläggsförsäkring på dykresor längre än 4 veckor. Hemförsäkringen täcker annars vid vanlig rec-dykning, i alla fall hos Folksam.
Jag har också rec diving försäkring genom min Trygg-Hansa hemförsäkring, för det lilla semesterdykande jag gör än så länge.
Okej, man kanske ska ringa och kolla med sitt försäkringsbolag vad som ingår innan man tecknar en tilläggsförsäkring:) tack för all input
 
Topp