• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks nöjesdykarklubb

Gummo

Joker
2-Faktor
Tjena! Kan absolut inget om riktigt dykning men älskar att snorkla. Finns det små lufttuber man kan hålla i handen när man snorklar för att förlänga tiden under vattnet lite?
Finns minituber med munstycke som säljs som nödutrustning till dykare. Lär dig hålla andan istället. Säkrare om du ej har gått nån dykutbildning.

Förr fanns det långa slangar som gick upp till en boj som flöt på ytan.
 
Tjena! Kan absolut inget om riktigt dykning men älskar att snorkla. Finns det små lufttuber man kan hålla i handen när man snorklar för att förlänga tiden under vattnet lite?
Ja, men jag skulle avstå. Börja fridyk för att ta ditt snorklande till nästa nivå eller ta dykcert så du lär dig riskerna med att andas komprimerad luft.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Finns minituber med munstycke som säljs som nödutrustning till dykare. Lär dig hålla andan istället. Säkrare om du ej har gått nån dykutbildning.

Förr fanns det långa slangar som gick upp till en boj som flöt på ytan.

Ja, men jag skulle avstå. Börja fridyk för att ta ditt snorklande till nästa nivå eller ta dykcert så du lär dig riskerna med att andas komprimerad luft.

Tack! Vad ska man tänka på för att övergå från snorkling till fridyk? Någon sida ni kan rekommendera?
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Dök lite här nere i Portugal, alldeles för kallt för min smak då jag bara hade med våtdräkten. Rätt fint ändå.
6622DAFC-822B-4F22-9D28-B7F71EE1D11C.jpeg
 
Tack! Vad ska man tänka på för att övergå från snorkling till fridyk? Någon sida ni kan rekommendera?
De allra flesta fridykare tränar regelbundet i SSDF-anslutna klubbar så det är alltid en bra start att kolla om det finns några aktiva dykare på din ort. Dock pågår ett byte inom SSDF där man ska skrota den gamla, hyfsat omoderna utbildningen, för att gå till en helt ny som heter CMAS Freediver. Teoriboken är inte klar än, utan kommer i oktober och kraven för de olika nivåerna är inte spikade än. Tror att utbildningen kommer igång någon gång nästa år. Annars kan du köra PADI freediver på en helg där du lär dig grunderna. Vet att Dive Team Lysekil kör den. Vet inte om SSI har någon fridykningsutbildning, men Smögen dyk har workshops. Sedan har du Fridykarkommunen i Göteborg som kör AIDA-systemet tror jag. Beror lite på hur du vill köra.
 
Vart bör man vända sig om man vill ta ett certifikat i sthlm? Gärna i närhet av pendellinje och kvälls/helg-baserat om man ska vara kräsen.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Är du ute med en livaborad eller hur har du satt upp det? Är själv sugen på dykresa till egypten
Alla alternativ finns. Själv har vi bott precis på stranden/bukten Abu Dabbab och haft dess fantastiska rev som ”home reef”. I bukten simmar havssköldpaddor, 1-1,5m, och sjökor fritt i mitten mellan det reven på nord och syd. Vi har gjort ungefär två dyk om dagen både från stranden men även tagit speedboat ut mot andra dykplatser.

En i sällskapet ser röda havet och framförallt Abu Dabbab som bättre dykning än Barriärrevet.
 

Mankebank

Cartier
Är du ute med en livaborad eller hur har du satt upp det? Är själv sugen på dykresa till egypten
Jag rekommenderar gärna Colona divers i Marsa Alam, jag tog AOW och Nitrox med dem i vintras och ska dyka med dem i Hurghada senare i vår. Seriösa instruktörer, bekväma båtar och naturligtvis fantastisk dykning. Jag har dock bara testat dagsturer, inte liveabord.
 

Mankebank

Cartier
Vart bör man vända sig om man vill ta ett certifikat i sthlm? Gärna i närhet av pendellinje och kvälls/helg-baserat om man ska vara kräsen.
Fantasea på Tomtebogatan är bra men jag har förstås bara tagit Open Water en gång och har inte mycket att jämföra med. Vi gjorde utedyken i Björkvik men det går säkert att ordna samåkning om man saknar bil.
 

Rearden

Cartier
Alla alternativ finns. Själv har vi bott precis på stranden/bukten Abu Dabbab och haft dess fantastiska rev som ”home reef”. I bukten simmar havssköldpaddor, 1-1,5m, och sjökor fritt i mitten mellan det reven på nord och syd. Vi har gjort ungefär två dyk om dagen både från stranden men även tagit speedboat ut mot andra dykplatser.

En i sällskapet ser röda havet och framförallt Abu Dabbab som bättre dykning än Barriärrevet.

Jag rekommenderar gärna Colona divers i Marsa Alam, jag tog AOW och Nitrox med dem i vintras och ska dyka med dem i Hurghada senare i vår. Seriösa instruktörer, bekväma båtar och naturligtvis fantastisk dykning. Jag har dock bara testat dagsturer, inte liveabord.

Ok cool - tack så mycket. Blir att kolla på båda då! Behöver ta Nitrox också, dök i Florida nu över jul och där var det tydligt att det var i stort sett standard med nitrox.

För den som gillar lite större pelagiska arter så var Jupiter norr om Miami. Båtturen ut ger även en del häftiga vyer av hur alla gamla golfproffs spenderar sin pension.
 
Dyker i Indonesien ett tag, Tech Sidemount och Deep spec. är guld värt och mycket roligare om man gillr avancerad setup.

Detta på ca. 31m, kass sikt förvisso.
Kanske kliver på ANDP (Advanced Nitrox/Decompression Procedures.) om jag hinner, annars blir det mer tech i oktober!

Ingen klocka på dessa dyk då tech Sidemount setup skulle slå sönder min Explorer lite väl snabbt, så jag skippade den när jag kör med denna setup.



032D416E-233C-4934-B03B-66A8D21AE822.png


9BE272B6-E493-458E-AB1F-E9DBC8EF50F7.png


3C67472F-094B-4BE1-816B-4EB337D7CEAD.png
 
Dyker i Indonesien ett tag, Tech Sidemount och Deep spec. är guld värt och mycket roligare om man gillr avancerad setup.

Detta på ca. 31m, kass sikt förvisso.
Kanske kliver på ANDP (Advanced Nitrox/Decompression Procedures.) om jag hinner, annars blir det mer tech i oktober!

Ingen klocka på dessa dyk då tech Sidemount setup skulle slå sönder min Explorer lite väl snabbt, så jag skippade den när jag kör med denna setup.



032D416E-233C-4934-B03B-66A8D21AE822.png


9BE272B6-E493-458E-AB1F-E9DBC8EF50F7.png


3C67472F-094B-4BE1-816B-4EB337D7CEAD.png

Sidemount är guld, sedan jag bytte till det vägrar jag ha tank på ryggen:)
 
Du får enkelheten hos en BCD med samma luftmängd som med ett dubbelpaket + att du sätter på dig grejerna i vattnet så du slipper stappla till dykplatsen med ett par ståltolvor på ryggen + att du har total säkerhet med två separata system + att du har koll på läckor då kranar och förstasteg sitter framför dig + att du har vikterna längs ryggraden så du slipper viktbältet + att du får svinbra trim om grejerna är rätt ihopsatta.

 
Varför är det så mycket bättre? Aldrig provat!

Först och främst har du två tankar, istället för en, men bara en reg per tank istället för en primär och en sekundär på en enskild tank.
Sedan sitter dem på sidan, så din rörelse är lättare upplevde jag samt att du kan röra nacken uppåt/bakåt mer.
Du kan koppla loss tankarna helt också, då de inte är fastspända i BCn på samma sätt.
På grund av detta är Sidemount i princip ett krav för tech vrak/grottdyk där man ofta använder fler tuber!
 
  • Like
Reactions: Beo
PADI = Pay Another Dollar In. :)
Är själv PADI dykare men upplever att de är extremt kommersiella. Hur är andra dykorganisationer?

Dessa har jag en åsikt om:
CMAS: Ideell klubbdykning, har varit lite gammalmodiga men modernserar sig just nu på gott och ont. Kan vara svåra att boka en kurs med men annars prisvärda. Ej kommersiella alls men jobbar på det:)
Swedtech: Dyrast, men samtidigt billigast, beroende på hur man ser det. Kursen är dyr men du får sannolikt en utbildning som motsvarar PADI OW +AOW + Nitrox på ett bräde. Få kurstillfällen dock och lite okända överlag.
PADI: Får snabbt ner dig i vattnet men tar, framförallt utomlands, det där med trim och säkerhet lite på volley. Lätta att hitta kurser med, men är lite för dyra.
SSI: Se PADI fast med lite nyare kurslitteratur

Sedan finns det kassa instruktörer och jättebra instruktörer, det är snarast här som det är viktigast att få rätt. Går inte att säga vilken organisation som är bäst, särskilt som vissa instruktörer hoppar mellan organisationerna.

Sedan har du RAID Open water 20 som känns som PADI/SSI OW med annat namn och GUE Rec diver 1, som jag misstänker har högst ställda krav, tilsammans med Swedtech. Har lite dålig koll på dessa organisationer så fyll gärna på.
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Dessa har jag en åsikt om:
CMAS: Ideell klubbdykning, har varit lite gammalmodiga men modernserar sig just nu på gott och ont. Kan vara svåra att boka en kurs med men annars prisvärda. Ej kommersiella alls men jobbar på det:)
Swedtech: Dyrast, men samtidigt billigast, beroende på hur man ser det. Kursen är dyr men du får sannolikt en utbildning som motsvarar PADI OW +AOW + Nitrox på ett bräde. Få kurstillfällen dock och lite okända överlag.
PADI: Får snabbt ner dig i vattnet men tar, framförallt utomlands, det där med trim och säkerhet lite på volley. Lätta att hitta kurser med, men är lite för dyra.
SSI: Se PADI

Sedan finns det kassa instruktörer och jättebra instruktörer, det är snarast här som det är viktigast att få rätt. Går inte att säga vilken organisation som är bäst, särskilt som vissa instruktörer hoppar mellan organisationerna.

Sedan har du RAID Open water 20 som känns som PADI/SSI OW med annat namn och GUE Rec diver 1, som jag misstänker har högst ställda krav, tilsammans med Swedtech. Har lite dålig koll på dessa organisationer så fyll gärna på.

Tack för genomgången!
 
Topp