• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks nöjesdykarklubb

AOW är klart så det blev ett vrakdyk på 30-35m igår och så blir det nattdyk ikväll. Riktigt taggad på nattdyket - känns som det kommer vara hyfsat spännande!

Välkommen under ytan! :D

Precis hämtat nya våtdräkten, och har börjat kika på att bygga en egen Sidemount Rigg, ska bli ett kul projekt, förhoppningsvis klart till hösten när det bär av till Malapascua och Komodo!
 

Rearden

Cartier
Välkommen under ytan! :D

Precis hämtat nya våtdräkten, och har börjat kika på att bygga en egen Sidemount Rigg, ska bli ett kul projekt, förhoppningsvis klart till hösten när det bär av till Malapascua och Komodo!
Malapascua är awsome, förutom dykningen där Gato island och mandarinfiskarna som leker är nästan lika coola som rävhajarna så kan jag även rekommendera den italienska resturangen (!?) som ligger där - Angelinas.
 

R0B

Panerai
Från gårdagens dyk. @David suben fick som vanligt följa med :)
3B745A2C-5D12-400B-8B9E-596A99FD2321.jpeg


8978B23E-7228-4255-A5FE-30EDB1870BDE.jpeg
 
Senast ändrad:
Korspostar på sätt och vis lite från ryssklockstråden. Någon mer än jag som hoppat i svenska vatten än?:confused:
kallvatten.jpg

Fy helvete, aldrig såhär tidigt!!!
Håller mig till min 3mm heldräkt och sidemount!
Någon som har erfarenhet av Apeks MTX-R regulatorer?
Kikat på dem och på Poseidon Xstream eller Cyklon.
Letar efter ett nytt set som kan användas för både single tank back mount och för sidemount.
 
Fy helvete, aldrig såhär tidigt!!!
Håller mig till min 3mm heldräkt och sidemount!
Någon som har erfarenhet av Apeks MTX-R regulatorer?
Kikat på dem och på Poseidon Xstream eller Cyklon.
Letar efter ett nytt set som kan användas för både single tank back mount och för sidemount.
Nix, kör Apex XTX 40-reggar o de funkar bra. Hur har du tänkt få ihop backmount och sidemount? Tittar jag på mina sidemountgrejer så är manometerslangen för kort för att funka om jag har grejerna på ryggen och man blir ju att sakna en octopus.
 
Nix, kör Apex XTX 40-reggar o de funkar bra. Hur har du tänkt få ihop backmount och sidemount? Tittar jag på mina sidemountgrejer så är manometerslangen för kort för att funka om jag har grejerna på ryggen och man blir ju att sakna en octopus.

Kittet jag kommer köra på, och kommer få bygga om utöver behov om det är sidemount eller backmount blir detta:

2x 2nd stage
2x first stage
1x HP slang till primär tank vars längd även fungerar till backmount
1x HP slang till sekundär tank men även fungerar som octopus/backup till backmount.
2x tryckmätare
2x kort slang till tryckmätare till sidemount
1x lång slang till tryckmätare till backmount
Och diverse bungee cord att hänga reg från sekundär sidemount tank runt halsen!

Tror det är allt?
 
Kittet jag kommer köra på, och kommer få bygga om utöver behov om det är sidemount eller backmount blir detta:

2x 2nd stage
2x first stage
1x HP slang till primär tank vars längd även fungerar till backmount
1x HP slang till sekundär tank men även fungerar som octopus/backup till backmount.
2x tryckmätare
2x kort slang till tryckmätare till sidemount
1x lång slang till tryckmätare till backmount
Och diverse bungee cord att hänga reg från sekundär sidemount tank runt halsen!

Tror det är allt?
Ok, då är jag med, det bör funka hyfsat med en pony. Jag skulle köra longhosen som primär och ha den inskruvad i ryggflarran, om någon får panik kommer de ändå rycka reggen ur käften på dig o låta dig lösa ditt eget problem. Ponyn skulle jag ha stagemonterad med karbinhake i övre d-ringen på bcd:n, reggen i bungee som vanligt runt halsen o en rem med hake fäst med ring på midjebältet för att förtöja nederdelen av tanken. Jag skruvade i min korta sidemountreg i en liten 300-bars lite snabbt och det blev så här:
stage.jpg
 

komri

Omega
Gjorde mig av m det mesta i dykväg för 20 år sedan pga bihålor som inte var med i matchen, om man inte förberedde med Actifed.

877F0D9E-2A3B-420C-A291-D461BB1A2187.jpeg
Höll på att köpa ett sådant här set ifjol. Är det någon som prövat något liknande? Tänkte mest som en skojig grej att ha på semestern för att kunna hämta upp mjärdar som fastnat mm.
 
Gjorde mig av m det mesta i dykväg för 20 år sedan pga bihålor som inte var med i matchen, om man inte förberedde med Actifed.

877F0D9E-2A3B-420C-A291-D461BB1A2187.jpeg
Höll på att köpa ett sådant här set ifjol. Är det någon som prövat något liknande? Tänkte mest som en skojig grej att ha på semestern för att kunna hämta upp mjärdar som fastnat mm.
Vill minnas att det där är en bluffpryl, kickstarterprojekt som även om det skulle funka vore livsfarligt. Undvik!!!
 
Topp