• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks nöjesdykarklubb

Jag har en specifik försäkring för det, men det är också på grund av 2-3 längre dykresor per år, och techdyk då.
Försäkringsbolaget ville gärna veta om man dök med RB eller Trimix :D

Dock kanske annorlunda regler hemma i Sverige, men här i Tyskland så var det inte särskilt dyrt, 200kr extra per månad.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
En fundering...
Hur f-n skulle en vanlig dykare a'la Submariner eller Seamaster med dykförlängning passa på en handled med en våtdräkt på? Jag har en 5mm våtdräkt som jag knappt får runt min SKX på med ett ordentligt långt gummi..
Går heller inte få på en 3mm-dräkt som jag provade. Enda sättet är att öppna upp länken helt och hållet och tvinga det över dräkten.

Är dykförlängning en gimmick??? :D

Här är en bild med SKX iallafall.
74687844_675483272860561_7615700043487510528_n.jpg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
En fundering...
Hur f-n skulle en vanlig dykare a'la Submariner eller Seamaster med dykförlängning passa på en handled med en våtdräkt på? Jag har en 5mm våtdräkt som jag knappt får runt min SKX på med ett ordentligt långt gummi..
Går heller inte få på en 3mm-dräkt som jag provade. Enda sättet är att öppna upp länken helt och hållet och tvinga det över dräkten.

Är dykförlängning en gimmick??? :D

Här är en bild med SKX iallafall.
74687844_675483272860561_7615700043487510528_n.jpg

Dykförlängningen på äldre seamaster och Rolex är ett skämt. Moderna subbar har ju längre extension men några 5mm våtdräkter lär inte passa.
 
En fundering...
Hur f-n skulle en vanlig dykare a'la Submariner eller Seamaster med dykförlängning passa på en handled med en våtdräkt på? Jag har en 5mm våtdräkt som jag knappt får runt min SKX på med ett ordentligt långt gummi..
Går heller inte få på en 3mm-dräkt som jag provade. Enda sättet är att öppna upp länken helt och hållet och tvinga det över dräkten.

Är dykförlängning en gimmick??? :D

Här är en bild med SKX iallafall.
74687844_675483272860561_7615700043487510528_n.jpg

Typ bara SD och DSSD som skulle funka.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
And dont get me started on torrdräkt. Jag har min Vostok på kalsongresår för att det ska funka där.:)
Mina hamnar alltid i underställets bröstficka. Pallar inte hålla på och böka med en klocka utanpå torrdräkt.
I våtdräkt har jag dock alltid på mig klocka på armen, men då under dräkten och mest för att jag inte vill lämna klockan på båten.
 

LS

Panerai
2-Faktor
På tisdag och onsdag blir det första dyken efter att ha tagit open water förra vintern. Hoppas Teneriffa kan bjuda på tillräckligt ok dykning för att få en nybörjare nöjd. Någon som dykt här? :)
 

JPSwe

Omega
2-Faktor
Är sugen på att åka till Röda havet och dyka i mellandagarna eller någon gång de första veckorna i Januari. Det är ett helt nytt resmål för mig så jag tar gärna emot tips på boende, dykplatser och dykfirmor, helst PADI. Jag har sett bilder från röda havet i tråden så jag hoppas att någon vill dela med sig med information.
Bor man på plats eller är det att föredra att bo i Israel och busssas till plats? Det är väl lite oroligt i Egypten och jag vill inte riskera hälsan på en dykresa dessutom har jag planerat att ta med mig dottern så jag sätter säkerheten högt på listan.
 

ScubaKing

Audemars
Är sugen på att åka till Röda havet och dyka i mellandagarna eller någon gång de första veckorna i Januari. Det är ett helt nytt resmål för mig så jag tar gärna emot tips på boende, dykplatser och dykfirmor, helst PADI. Jag har sett bilder från röda havet i tråden så jag hoppas att någon vill dela med sig med information.
Bor man på plats eller är det att föredra att bo i Israel och busssas till plats? Det är väl lite oroligt i Egypten och jag vill inte riskera hälsan på en dykresa dessutom har jag planerat att ta med mig dottern så jag sätter säkerheten högt på listan.

Egyptens största turistmagnet är pyramiderna och dykning. Vart du än landar kommer du ha tillgång till dykplatser och dykfirmor, det går turer från Kairo med, det säger typ allt :D. Det är typ omöjligt att missa. Men om du vill ha raka tips så säger jag Sharm och Raz Mohamed national park. Om man bortser från Azorerna som jag tycker är världens bästa dykning så är detta på andra plats. Men se upp för hajar, har varit en del olyckor där nu i och med att vissa firmor matar hajarna.

 
Senast ändrad:

Zingo

Rolex
Är sugen på att åka till Röda havet och dyka i mellandagarna eller någon gång de första veckorna i Januari. Det är ett helt nytt resmål för mig så jag tar gärna emot tips på boende, dykplatser och dykfirmor, helst PADI. Jag har sett bilder från röda havet i tråden så jag hoppas att någon vill dela med sig med information.
Bor man på plats eller är det att föredra att bo i Israel och busssas till plats? Det är väl lite oroligt i Egypten och jag vill inte riskera hälsan på en dykresa dessutom har jag planerat att ta med mig dottern så jag sätter säkerheten högt på listan.
Inte helt fel att ta sig ner till Marsa Alam och gärna ut på en båt några dagar för att nå de riktigt bra dyken. Kostar ofta lite mer men väl värt det. Kan vara lätt kaos på de två stora destinationerna med mängder av dykbåtar ute. Finns svenska alt nordiska guider på de flesta destinationerna om det föredras. Skulle hellre betala lite mer och undvika de billigaste företagen.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Kör lite fridykning på semestern ibland och har fått ett cyklop i julklapp, hur vet jag att det är det rätta för mig utan att prova i vatten? Läste lite om att detta skulle vara schysst, någon som har erfarenhet av modellen calibro? Känns som pang för pengen jämfört med andra jag haft.

IMG_20200106_210552.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20200106_210628.jpg
    IMG_20200106_210628.jpg
    305.8 KB · Visningar: 4

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Kör lite fridykning på semestern ibland och har fått ett cyklop i julklapp, hur vet jag att det är det rätta för mig utan att prova i vatten?
IMG_20200106_210552.jpg
Sätt masken mot ditt ansikte såsom den är tänkt att sitta, utan att sätta remmen bakom huvudet.
Dra in ett andetag med näsan, släpp taget om masken för att se att den sitter kvar, och testa rycka loss masken från ansiktet lite lätt. Det ska suga sig fast i ansiktet utan läckage samtidigt som du håller i insugandet/andan.
Då har du hittat rätt :)
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Sätt masken mot ditt ansikte såsom den är tänkt att sitta, utan att sätta remmen bakom huvudet.
Dra in ett andetag med näsan, släpp taget om masken för att se att den sitter kvar, och testa rycka loss masken från ansiktet lite lätt. Det ska suga sig fast i ansiktet utan läckage samtidigt som du håller i insugandet/andan.
Då har du hittat rätt :)
Tack för tipset :) ska prova det!
 

zeke_varg

Omega
Jag o kidsen 6 o 8 år har signat upp oss i lokala dykarklubben. Barnen älskar bada/dyka men hatar ”träning”. Jag hoppas att de vill vara med när pappa är med i poolen. De sa ja.. och klarar minimikravet 200m. Bra start.

Jag har cert sen tidigare men skadar inte med att nöta lite bassäng och fridykning. Semestrar blir så mycket roligare om de får lära sig grunderna bättre vilket inte pappor alltid är bra på att lära ut. :)

några tips?
 
Suget ligger stort att sälja min explorer 2, lägga några tusenlappar mellan och skaffa en egen SF2 Rebreather...
Lånar en från en god vän just nu men kör gärna en egen.
Svårt när ens två största intressen kostar så mycket :(
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En fundering...
Hur f-n skulle en vanlig dykare a'la Submariner eller Seamaster med dykförlängning passa på en handled med en våtdräkt på? Jag har en 5mm våtdräkt som jag knappt får runt min SKX på med ett ordentligt långt gummi..
Går heller inte få på en 3mm-dräkt som jag provade. Enda sättet är att öppna upp länken helt och hållet och tvinga det över dräkten.

Är dykförlängning en gimmick??? :D

Här är en bild med SKX iallafall.
74687844_675483272860561_7615700043487510528_n.jpg
Omegas dykförlängning till tex min PO 2500 (42mm) fungerar bra på en hyfsad tjock dräkt.
9151E0E9-2022-4372-8D82-A30C3D549B9B.jpeg
0CB1D731-293B-4861-9B4C-EB0D40E7EE23.jpeg
B63149AC-3CD0-488B-8DBF-6C93F1BF657E.jpeg
 

ScubaKing

Audemars
Blev till slut en del dykning i jul, fick dyka på ett flygplansvrak, se gigantiska sardinstim, sköldpaddor och valhaj. Fantastiska upplevelser, min aquaracer gjorde mig sällskap på samtliga dyk. Ni får ha överseende för bildkvaliteten
51AF0319-0D39-47EC-BBB5-15D7E1ACF620.jpeg
D99F7A5F-F121-439F-843A-476581EDB0F1.jpeg
D8CD58E2-89BD-4DA5-927E-275438F9E6CE.jpeg
69AB9B7E-3AA5-4138-AACB-E4F7CDC388EB.jpeg
0E6600CC-2D04-4EBD-BCDC-68701801BEA8.jpeg
9AB15E24-48AC-463D-899A-1CAC90207E92.jpeg

Valhaj är många dykares holy grail. Du tog inga bilder på dig när du simmade med den? Jag misstror dig inte men kan ju bli magiska bilder :)
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Valhaj är många dykares holy grail. Du tog inga bilder på dig när du simmade med den? Jag misstror dig inte men kan ju bli magiska bilder :)
Tyvärr inte :(jag själv hade ingen kamera alls men fick en svensk dykpartner dem sista dagarna som hade en gopro och skickade lite bilder, men som inte var med vid det dyket.
 
Topp