• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

ante_77

Cartier
2-Faktor
Då jag undviker skog och natur och helst håller mig inomhus så blir det mest knivar till köket.
Bra pros på Globalknivar gjorde att jag kände mig tvungen att köpa dessa två
 

Bilagor

  • 7520A6EA-2D2C-4890-BCE3-C13248EDD7AE.jpeg
    7520A6EA-2D2C-4890-BCE3-C13248EDD7AE.jpeg
    34.2 KB · Visningar: 4

JLC

Panerai
2-Faktor
Delar av samlingen.

D0AA2570-9ABE-4044-A96C-E8C16A36B8BC.jpeg
31D9D73E-88A4-41F3-A87D-AA068B47CDBF.jpeg
7DF01A51-6D5B-4651-BB8C-A298B18DC6FB.jpeg
128B2505-A074-4832-93DF-8A16C092FB23.jpeg
4D89EB10-4CA3-434F-910C-6E54123469E2.jpeg
A55FEF1B-137A-4AB4-AC0A-2992B5851BD0.jpeg
9E678E4B-2E67-448E-881D-B546CA0A7BCC.jpeg
B9376330-3ED3-4E49-A71D-7C27FCB3039B.jpeg
34150E4F-B26D-4D1F-94D7-ED45CAB75A90.jpeg
7F3FD6AE-4259-43C7-A06D-F4076D22F508.jpeg
17554CCE-4E99-4B4B-BED6-46911461725D.jpeg
365D3670-0088-48BE-A829-6CB757A91420.jpeg
74999F52-DD7E-460C-8E03-2B9B582EE8CF.jpeg
C62448FF-21DC-4A42-BD1D-B25AC970992A.jpeg
 

Bilagor

  • 38E671F5-B9EC-4902-8128-8446F9DC95B1.jpeg
    38E671F5-B9EC-4902-8128-8446F9DC95B1.jpeg
    397.5 KB · Visningar: 3
  • B24682E2-10BB-40B7-AA65-F2A6227CAF9E.jpeg
    B24682E2-10BB-40B7-AA65-F2A6227CAF9E.jpeg
    418.2 KB · Visningar: 2
  • BBD957AA-E6AA-4DB0-B49B-FCA4825CB9B1.jpeg
    BBD957AA-E6AA-4DB0-B49B-FCA4825CB9B1.jpeg
    304.8 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Då jag undviker skog och natur och helst håller mig inomhus så blir det mest knivar till köket.
Bra pros på Globalknivar gjorde att jag kände mig tvungen att köpa dessa två

Snygga!

När man läser köksknivsnörderier är det tydligen många som ser ned på Global och hävdar att de är svåra att handslipa på ett bra sätt. De två jag lagt på stenarna har inte varit värre än andra rostfria knivar och har gått att få bra skärpa på. :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Snygga!

När man läser köksknivsnörderier är det tydligen många som ser ned på Global och hävdar att de är svåra att handslipa på ett bra sätt. De två jag lagt på stenarna har inte varit värre än andra rostfria knivar och har gått att få bra skärpa på. :)

Kanske för att stålet är hårdare än en del andra knivar?
En del knivar är ju väldigt enkla att slipa p.g.a mjukt stål. Dock så får man slipa dom rätt ofta.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Kanske för att stålet är hårdare än en del andra knivar?
En del knivar är ju väldigt enkla att slipa p.g.a mjukt stål. Dock så får man slipa dom rätt ofta.

I det jag hört är det snarare att stålet är segt i jämförelse med japanska kolstålsknivar som är ju är ännu hårdare. Ofta är det att råeggen sägs vara "grisig att få loss" som jag hört och visst - jämfört med en japansk kolstålskniv krävs lite mer jobb för att bli av med råeggen men "grisigt" är att ta i. Jag tycker att vanlig kniv av IKEA-kvalitet är svårare än Global att få bra :)

Men när jag slipar själv - en japank kniv av kolstål är så underbart lättjobbad på slipstenarna att man blir salig. Med rätt skärteknik och en bra skärbräda håller eggen rätt OK trots att kniven är hård, tunn och skör... Favoroten på min knivlist är en 21 cm Gyuto från Watanabe-san i "blue steel". Finns under "Professional"-serien här: http://www.kitchen-knife.jp/
 
  • Like
Reactions: bvb

ante_77

Cartier
2-Faktor
I det jag hört är det snarare att stålet är segt i jämförelse med japanska kolstålsknivar som är ju är ännu hårdare. Ofta är det att råeggen sägs vara "grisig att få loss" som jag hört och visst - jämfört med en japansk kolstålskniv krävs lite mer jobb för att bli av med råeggen men "grisigt" är att ta i. Jag tycker att vanlig kniv av IKEA-kvalitet är svårare än Global att få bra :)

Men när jag slipar själv - en japank kniv av kolstål är så underbart lättjobbad på slipstenarna att man blir salig. Med rätt skärteknik och en bra skärbräda håller eggen rätt OK trots att kniven är hård, tunn och skör... Favoroten på min knivlist är en 21 cm Gyuto från Watanabe-san i "blue steel". Finns under "Professional"-serien här: http://www.kitchen-knife.jp/

Jag har någon japansk historia där hemma som är makalöst vass. Har inte behov av en lätt bryning ens.
En ”12000 sten” kanske bör införskaffas
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Fixar man slipning själv när det kommer till japanska knivar? Lämna till knivbrev är ett sämre alternativ?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Fixar man slipning själv när det kommer till japanska knivar? Lämna till knivbrev är ett sämre alternativ?

1. Att slipa själv är skoj. Finns ingen anledning att betala nån annan för att göra det.
2. Jag har hört mer skit om Knivbrev än jag orkar rapa upp. Jag skulle inte drömma om att lämna en fin kniv till dem. Möjligen nåt billigt från IKEA eller Cervera typ.

Däremot, om man av nån anledning inte vill slipa själv så har jag hört bra saker om t.ex. cleancut.se, speciellt om det rör sig om lite bättre knivar.

Ett par knivbutiker i USA har lagt upp bra instruktioner för den som vill lära sig själv. Den ena är Korin, en butik från New York:

Den andra är Japanese Knife Imports från Los Angeles:
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Fixar man slipning själv när det kommer till japanska knivar? Lämna till knivbrev är ett sämre alternativ?

En rolig sak är att "fixa själv" är lite omvänt. De riktigt bra knivarna är mycket lättare att slipa än billigt skit från närmsta hushållsbutik. Extra lätt är rent kolstål, alltså stål som inte är rostfritt. Det slipar sig nästan självt. De knivarna kräver dock lite mer försiktighet vid användningen och rätt underhåll för att inte rosta - men det är värt det.
 

bvb

Cartier
2-Faktor
1. Att slipa själv är skoj. Finns ingen anledning att betala nån annan för att göra det.
2. Jag har hört mer skit om Knivbrev än jag orkar rapa upp. Jag skulle inte drömma om att lämna en fin kniv till dem. Möjligen nåt billigt från IKEA eller Cervera typ.

Däremot, om man av nån anledning inte vill slipa själv så har jag hört bra saker om t.ex. cleancut.se, speciellt om det rör sig om lite bättre knivar.

Ett par knivbutiker i USA har lagt upp bra instruktioner för den som vill lära sig själv. Den ena är Korin, en butik från New York:

Den andra är Japanese Knife Imports från Los Angeles:

Tack för det! Blir cleancut när det är dags då.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
En rolig sak är att "fixa själv" är lite omvänt. De riktigt bra knivarna är mycket lättare att slipa än billigt skit från närmsta hushållsbutik. Extra lätt är rent kolstål, alltså stål som inte är rostfritt. Det slipar sig nästan självt. De knivarna kräver dock lite mer försiktighet vid användningen och rätt underhåll för att inte rosta - men det är värt det.

Rent "fulstål" håller ju att dra mot baksidan av ett lerkrus för att skärpas.
Kan bli ruggigt vassa, men lika fort får dom slipas om.
Dom är inte direkt långlivade skulle jag tro.

Själv skulle jag ha lust att bygga en jigg där man kan ställa in vinkeln, bara för att få det perfekt.
Tanken poppar upp var 3:e vecka eller så, men så långt har jag inte haft tid eller ork att ens få det upp på ritbordet.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Rent "fulstål" håller ju att dra mot baksidan av ett lerkrus för att skärpas.
Kan bli ruggigt vassa, men lika fort får dom slipas om.
Dom är inte direkt långlivade skulle jag tro.

Själv skulle jag ha lust att bygga en jigg där man kan ställa in vinkeln, bara för att få det perfekt.
Tanken poppar upp var 3:e vecka eller så, men så långt har jag inte haft tid eller ork att ens få det upp på ritbordet.
Som jag tidigare slagit ett slag för i tråden så kan jag varmt rekommendera Wicked Edge. Där har du precis det som du funderar på att bygga.
knife.jpg

En egg som jag slipat på min wicked edge.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Som jag tidigare slagit ett slag för i tråden så kan jag varmt rekommendera Wicked Edge. Där har du precis det som du funderar på att bygga.
knife.jpg

En egg som jag slipat på min wicked edge.

Något liknande hade jag tänkt bygga, men med kniven liggandes och då kan man ju bara ta en sida åt gången.

Dom verkar dock inte ha så jättefina slipstenar och 10 grader är väl då 20 grader (om det inte är 5+5 grader)

Nåja, kanske finns andra stenar än dom jag hittade
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Rent "fulstål" håller ju att dra mot baksidan av ett lerkrus för att skärpas.
Kan bli ruggigt vassa, men lika fort får dom slipas om.
Dom är inte direkt långlivade skulle jag tro.

Kolstål finns ju i olika kvaliteter och olika härdningsgrad. Klassiska europeiska knivar är ju lite mindre härdade och slipade lite trubbigare. Slits ganska fort, slipas mycket lätt. Kolla en klassisk kock, han sliter fram slipstål eller strigel rätt ofta när det ska skäras. Fast det är inte alltid slipning på riktigt, alltså avlägsnade av metall. Är kniven mjuk nog är det eggen som har böjt sig lite och slipstålet rätar bara ut den.

De japanska kolstålen brukar enligt vad jag förstår vara härdade betydligt hårdare och bladen kan då göras tunnare nära eggen. Ger underbart skalpelliknande skärkänsla och blir ömtåligt på ett annat sätt - tappar inte skärpan lika fort men blir tack vare den hårda tunna eggen istället skört. Detta främst för dubbelslipade knivar som liknar de europeiska - de enkelslipade har lite andra egenskaper beroende på modell.

Notera också att europeisk kockstil använder kniven annorlunda än en japansk. Den franska kocken låter eggen vila mot skärbrädan hela tiden och gungar kniven fram och åter med spetsen som ett gångjärn. Den japanska stilen hackar mer vilt med eggen upp och ned mot brädan hack-hack-hack. Respektive stil funkar bäst för sin knivtyp - den japanska hackstilen sliter eggen fort på en mjukare kniv, och den europeiska gungningen ger större risk för att slå flisor ur den skörare japanska kniven.

Jag har själv knappt använt klassiask europeiska kolstålsknivar men t.ex. https://www.sabatier-shop.com säljer ju franska både nya och "New old stock" av det slaget.

Japanska kolstålsknivar är helt enkelt underbara och så länge man inte slagit flisor i dem är det ganska lätt att få nytt liv i eggen med bara en läderstrigel. De i "vitt stål" (shirogami) blir lättare vassa och lättare slöa medans de i "blått stål" (aogami) har lite längre livslängd. Och båda sorterna är mycket lättare att slipa än rostfria stål.

Om man blir sugen på så är de främsta butikerna att besöka om man är svensk Cleancut.se och Japanese Knife Company som båda har butiker i Stockholm och webbsidor. Den första, Cleancut.se, verkar vara beryktad som riktigt bra även på internationella webbforum.

Den danska webbutiken https://www.japanesenaturalstones.com/ är också mycket ansedd och de har ett lite eget utbud av knivar - och mycket bra utbud av slipstenar.

Jag har också haft en klassisk kinesisk "grönsakshacka" i kolstol, en CCK. Detta är en billig bit platt stål, c:a 20 x 10 cm med ett kort handtag som var otroligt lätt att slipa och blev otroligt vass. Den är mycket tunn och trots formen är den inte alls jämförbar med t.ex. en köttyxa eller nåt annat grovt. Genom sin tyngd och sin form kunde man i princip få den att skära själv ... om man lade tiden på att lära sig hantera den. Den som varit i Kina eller Taiwan och har sett en duktig kock svinga en sån här vet att det kan vara otroligt imponerande. Denna kinesiska kniv kan tydligen i Kina köpas för typ en hundring eller två men här kostar den ofta mer.

DSC_0214.JPG


Mitt främsta råd... skaffa en kolstålskniv och en slipsten eller två och prova slipa. Börja med en billig japansk syntetisk sten kring 1000 grit, och när du bemästrat denna så kan du komplettera med en i krokarna kring 3-5000 grit (men även med 1000 grit ska du utan problem få en riktigt bra skärpa). Ett gammalt läderbälte kan vara bra för striglingen, eller kanske en bit wellpapp eller en dagstidning. Kniven bör vara nåt av japansk eller kanske kinesisk stil som tar en riktigt tunn profil och riktigt vass egg. Första gången tar nog en timme. Många pauser för att titta på tutorials på youtube. Den femte går snabbare. Det är otroligt meditativt att slipa... och när man sen testar resultet.. oj oj oj.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Något liknande hade jag tänkt bygga, men med kniven liggandes och då kan man ju bara ta en sida åt gången.

Dom verkar dock inte ha så jättefina slipstenar och 10 grader är väl då 20 grader (om det inte är 5+5 grader)

Nåja, kanske finns andra stenar än dom jag hittade
Jag har köpt till vattenstenar till min. Så finns alla möjligheter att spegelpolera eggen om man vill det.
Sen finns det inte ngn mening med och typ inget stål som håller en egg om man slipar den till 10 grader o mindre. De riktigt kvalitativa stålen jag har i olika knivar (zdp-189, m390, s90v, hap40 o.s.v) brukar jag som mest ta ner till 12-13 grader.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag har köpt till vattenstenar till min. Så finns alla möjligheter att spegelpolera eggen om man vill det.
Sen finns det inte ngn mening med och typ inget stål som håller en egg om man slipar den till 10 grader o mindre. De riktigt kvalitativa stålen jag har i olika knivar (zdp-189, m390, s90v, hap40 o.s.v) brukar jag som mest ta ner till 12-13 grader.

Ja, men jag tänkte mest på om det är 10grader per sida, då är man på 20 grader.
Efter några videos på tuben så verkar det som att det är 10 grader (5+5) och det räcker gott och väl.

Dock är jag inte enig om deras geometriska tillämpning och att ställa graderna beror på hur högt upp eggen går (även om det nu är petitesser)

Tan*10grader infinner sig på olika längder från ”origo” vilket är leden som stången sitter fast i.
Om man mäter rakt ovanför den leden och längst ut mot knivspetsen, så får man olika vinklar och i tillägg så är koncerns form avgörande.

Petitesser som sagt, men den är inte perfekt.

Eller tänker jag fel så här sent på kvällen?
Måste glo på youtube
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Jag har köpt till vattenstenar till min. Så finns alla möjligheter att spegelpolera eggen om man vill det.
Sen finns det inte ngn mening med och typ inget stål som håller en egg om man slipar den till 10 grader o mindre. De riktigt kvalitativa stålen jag har i olika knivar (zdp-189, m390, s90v, hap40 o.s.v) brukar jag som mest ta ner till 12-13 grader.

Snackar du kökskniv eller annat?

I köksknivarnas värld är det ju inte helt ovanligt att köra primäreggen ganska spetsigt och sen lägga på en sista "mikroegg" som är betydligt trubbigare, kanske 30 grader men bara hårfint längst ut. Ger en egg som i det mesta beter sig som den riktigt spetsiga eggen men håller bättre.

 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ja, men jag tänkte mest på om det är 10grader per sida, då är man på 20 grader.
Efter några videos på tuben så verkar det som att det är 10 grader (5+5) och det räcker gott och väl.

Dock är jag inte enig om deras geometriska tillämpning och att ställa graderna beror på hur högt upp eggen går (även om det nu är petitesser)

Tan*10grader infinner sig på olika längder från ”origo” vilket är leden som stången sitter fast i.
Om man mäter rakt ovanför den leden och längst ut mot knivspetsen, så får man olika vinklar och i tillägg så är koncerns form avgörande.

Petitesser som sagt, men den är inte perfekt.

Eller tänker jag fel så här sent på kvällen?
Måste glo på youtube
Jag tror, enligt WickedEdge själva, att själva leden gör att stenen följer bladets kurva ganska perfekt och därför blir det samma grad antal längs hela bladet.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Snackar du kökskniv eller annat?

I köksknivarnas värld är det ju inte helt ovanligt att köra primäreggen ganska spetsigt och sen lägga på en sista "mikroegg" som är betydligt trubbigare, kanske 30 grader men bara hårfint längst ut. Ger en egg som i det mesta beter sig som den riktigt spetsiga eggen men håller bättre.

Egentligen både vanliga knivar och köksknivar. Man kan lägga en mikroegg med WickedEdge systemet oxå om man vill, men jag har faktiskt aldrig brytt mig om det eller känt behovet av det. Köksknivar i riktigt bra stål brukar jag helt enkelt ta till ca 12-13 grader och vara nöjd. Knivar med skräpstål brukar jag lägga runt 25 grader för att de ska hålla eggen över huvud taget.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag tror, enligt WickedEdge själva, att själva leden gör att stenen följer bladets kurva ganska perfekt och därför blir det samma grad antal längs hela bladet.

För att förklara grovt hur jag tänker så kan man ta ett enormt exempel.

1. Montera kniven 1m upp i stativet eller montera kniven väldigt lågt nere. så får du en helt annan vinkel än den som är angiven.

Ju längre ut från origo du kommer så bör vinkeln bli mindre....vilket kompenseras någon så länge inte kniven är spikrak.
Man kan ju räkna ut skillnaden och jag gissar på att den inte blir stor. Dock är det en avvikelse.
Det samma uppstår om du sätter en kinesisk "yxa" i stativet eller en filékniv. Dessa två får inte samma gradantal då kniveggen ligger olika långt ifrån origo.


Petitesser som sagt, men dock avvikelse. Asbergaren i mig får problem.

EDIT:
Förklaring i Paint
 

Bilagor

  • kkjkajdsfkajd.JPG
    kkjkajdsfkajd.JPG
    28.4 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

johpe

Panerai
2-Faktor
För att förklara grovt hur jag tänker så kan man ta ett enormt exempel.

1. Montera kniven 1m upp i stativet eller montera kniven väldigt lågt nere. så får du en helt annan vinkel än den som är angiven.

Ju längre ut från origo du kommer så bör vinkeln bli mindre....vilket kompenseras någon så länge inte kniven är spikrak.
Man kan ju räkna ut skillnaden och jag gissar på att den inte blir stor. Dock är det en avvikelse.
Det samma uppstår om du sätter en kinesisk "yxa" i stativet eller en filékniv. Dessa två får inte samma gradantal då kniveggen ligger olika långt ifrån origo.


Petitesser som sagt, men dock avvikelse. Asbergaren i mig får problem.

EDIT:
Förklaring i Paint
Yes att montera högre eller lägre förändrar absolut vinkeln, det är därför man har en vinkelkub som man mäter vinkeln med på båda sidor innan man börjar slipa så man får rätt på det.
upload_2019-8-20_12-50-6.png


Sen ändras oxå vinkeln frammåt spetsen eller bakåt klacken på kniven, men det kompenseras av knivens kurva oftast och detta är väldigt marginellt och inget du märker om det inte är i väldigt extrema fall.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Yes att montera högre eller lägre förändrar absolut vinkeln, det är därför man har en vinkelkub som man mäter vinkeln med på båda sidor innan man börjar slipa så man får rätt på det.
upload_2019-8-20_12-50-6.png


Sen ändras oxå vinkeln frammåt spetsen eller bakåt klacken på kniven, men det kompenseras av knivens kurva oftast och detta är väldigt marginellt och inget du märker om det inte är i väldigt extrema fall.

Som sagt. Petitesser, men vetskapen om att man inte bara kan ställa in gradantalet gör att jag får klåda.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det någon av er som slöjdar knivskaft som testat att göra ett handtag till en fällkniv? Jag tycker det skulle vara trevligt med något eget material/utseende till min lilla U4. På den är ju hela handtaget i ett stycke plast, så det går inte bara att köra ett par sidor utan hela handtaget måste göras i ett stycke. Tips, trix? Gör man den i 3 delar där sidorna är 2 och 1 centerbit i bak?
 
Topp