• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

AMG63

Cartier
Vi var på en julmarknad, och mellan julkärvar o vävda dukar var det en gentleman som sålde sina knivar, han gjorde dem från ämnen, så hela kniven och fodralet( vet att det heter något annat) är handmade.
Bra storlek ca 28cm
15775310558592963024012011960943.jpg
 

Aviation

Omega
Råd sökes!
Söker efter en kniv att ha i fickan till vardags. När det behövs kompletteras den med en S1 eller Mora.
Kniven på fotot har varit bra och löst de man behöver en kniv till 90% av tiden dvs öppna emballage, skära av rep etc. Bra egenskaper har varit liten, lätt, billig, enkel att öppna med en hand och clipset som gjort den smidig att ha i fickan.
Har börjat tappa skruvarna till clipset och när jag äntligen fick tag på nya lossnade de också efter en vecka trots superlim.
Vad ska jag köpa istället?
Vad tycker ni om Benchmade Bailout? Finns det något annat lämpligt från dem?
8237E8EE-81C9-479B-B0D9-D2F9DFC56CB3.jpeg
Köp Loctite 243 alt 270 om du vill att skruvarna ska sitta. Den 243 går att rubba men 270 då sitter dom jävlar. Används inom industrin för skruvförband. Inte några summor och en burk räcker livet ut för gemeneman. Mvh
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
@TobiasD vet du, eller kanske någon annan, om Spyderco har några ”deep carry”-clips till sina modeller?
Vad jag vet så finns det inte från Spyderco. Jag tror jag har hört om att några modeller ska ha clips som är lite deep carry, men inte riktigt. Sal på Spyderco har tidigare sagt att de inte planerar att lansera ett deep carry clip då det finns massvis med tredjeparts-tillverkare och de inte vill förstöra deras business så att säga. Men det kanske är något som kommer ändå.
 

snajgel

Panerai
Vad jag vet så finns det inte från Spyderco. Jag tror jag har hört om att några modeller ska ha clips som är lite deep carry, men inte riktigt. Sal på Spyderco har tidigare sagt att de inte planerar att lansera ett deep carry clip då det finns massvis med tredjeparts-tillverkare och de inte vill förstöra deras business så att säga. Men det kanske är något som kommer ändå.

tack för svar. För kolla om jag kan hitta någon tredjepartstillverkare! :)
 

gdae

Cartier
2-Faktor
Hej på er!

Jag såg en fin liten fickkniv/armekniv en Victorinox Pioneer i rödmetallic, men lyckas ej hitta den färgen att köpa. Endast silver och den gröna i länken. Någon som vet var jag kan hitta den röda?

https://knivshop.se/p/victorinox-pioneer-alox-limited-edition-2017/
Sök efter Victorinox Pioneer Alox LE 2018 så kanske det finns i lager någonstans. Annars är den här tyska sidan bra och har lite olika färger, bland annat röd. https://messerundco.de/Sonderedition-Wanger-Victorinox-Pioneer-Alox-rot-Schweiz
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Lite kortare och lite smalare än normalt...
Men det bör funka ok tycker jag. Läste bara att de var mindre än normalt och då brukar det ha snålats ordentligt.
Jag använder mest shapton PRO, de brukar gå att fås för rimliga pengar i olika europeiska butiker
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
primärt köksknivar.

dom är 65x200mm räknas det som litet?
Har väldigt dålig koll... :)

Ursäkta, min fråga var kortfattad - satt vid telefon utan tangentbord. :) Menade snarare om det är "vanligt rostfritt" typ IKEA, Victorinox, Global eller om det är fråga om nåt med höghärdat japanskt kolstål. Inte för att det gör nån jätteskillnad, men själv föredrar jag lite grövre stenar för de rostfria "vanliga" stålen (kanske 600-800 för grundslipningen och 2000 grit för finliret på slutet) och lite finkorningare för finare knivar med hårdare stål (1000-1200 för grunden, 3000-5000 för finliret). Men det är en smaksak och en vanesak.

Mina tankar: Knivslipning är 90% teknik och 10% utrustning. En slipsten håller i princip hur länge som helst för en amatör, så länge du inte misshandlar den genom att t.ex. tappa den i backen så den spricker, eller blötlägga eller snabbtorka fel stenar (så de spricker). Så mitt råd är att inte försöka snåla en extra hundralapp utan köpa det du tror blir bra. Det lönar sig i längden.

Jag tror nog att JKC-stenarna blir utmärkta utan att jag provat dem. Kom ihåg, 90% teknik, 10% utrustning. Du behöver också något sätt att plana stenen när den börjar bli ojämn. Var du än köper stenen kan de säkert också sälja något för detta ändamål, om du inte har lämpliga betongplattor utanför bostaden. :)

Vill du komma billigare undan på riktigt, kolla in firman "Fine Tools" och deras kombistenar:
https://www.fine-tools.com/kombischleifstein.html

Jag började själv med den lilla varianten av KIng 1000/6000 därifrån och den funkar bra, men speciellt 6000-sidan är lite mjuk så i början skar jag in i den några gånger. Den är ganska kladdig också, så när man kör på grova sidan blir det röd lera över hela diskbänken. Tänk på att den röda sidan funkar bäst om den blötläggs i en kvart innan slipningen, men den vita sidan ska helst inte blötas mer än på ytan (splash&go).

Naniwa Professional (tidigare hette de Naniwa Chosera) är mitt eget förstahansval, speciellt den gröna 1000-stenen för grundslipningen:
https://www.fine-tools.com/naniwa-chosera.html

De är 210 mm x 70 mm x 20 mm så inte mycket större än de JKC-stenar du tittade på, och en tredubbel uppsättning i samma grit som JKC kommer kosta mer.

Bor du i Stockholmskrokarna är det nästan tjänstefel att inte också titta förbi Cleancut och lyssna på deras rekommendationer.

(Mina två minst använda stenar är en Naniwa Professional 600 respektive 5000, mest för att jag har andra stenar kring denna grit jag hellre använder, om nån vill överta ägandet av nån av dessa är det bara att sätta ett PM ;) )
 

snajgel

Panerai
Lite kortare och lite smalare än normalt...
Men det bör funka ok tycker jag. Läste bara att de var mindre än normalt och då brukar det ha snålats ordentligt.
Jag använder mest shapton PRO, de brukar gå att fås för rimliga pengar i olika europeiska butiker
Tack för svar.
Är shapton pro sånna som inte böver ligga i vatten en stund, utan man bara blöter ytan när man ska slipa?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Tack för svar.
Är shapton pro sånna som inte böver ligga i vatten en stund, utan man bara blöter ytan när man ska slipa?

Så här skriver Cleancut om Shapton Pro:

Stenarna är av typen 'Splash & Go' vilket innebär att de inte behöver ligga i vatten innan användning. Istället häller du bara på en handflata med vatten på stenen och börjar slipa. De grövre stenarna i serien (#220 samt #1000) är lite törstigare än de fina, så de är inte fel att ha dom i vatten någon minut innan du börjar slipa.

https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/slipsten-medel/slippaket-matgeek-shapton-detail

Det finns också en serie som heter Shapton Glass som är 100% Splash&Go. De är mycket hårda och ger ganska lite "feedback" när man slipar, men många gillar dem.
 

snajgel

Panerai
Ursäkta, min fråga var kortfattad - satt vid telefon utan tangentbord. :) Menade snarare om det är "vanligt rostfritt" typ IKEA, Victorinox, Global eller om det är fråga om nåt med höghärdat japanskt kolstål. Inte för att det gör nån jätteskillnad, men själv föredrar jag lite grövre stenar för de rostfria "vanliga" stålen (kanske 600-800 för grundslipningen och 2000 grit för finliret på slutet) och lite finkorningare för finare knivar med hårdare stål (1000-1200 för grunden, 3000-5000 för finliret). Men det är en smaksak och en vanesak.

Mina tankar: Knivslipning är 90% teknik och 10% utrustning. En slipsten håller i princip hur länge som helst för en amatör, så länge du inte misshandlar den genom att t.ex. tappa den i backen så den spricker, eller blötlägga eller snabbtorka fel stenar (så de spricker). Så mitt råd är att inte försöka snåla en extra hundralapp utan köpa det du tror blir bra. Det lönar sig i längden.

Jag tror nog att JKC-stenarna blir utmärkta utan att jag provat dem. Kom ihåg, 90% teknik, 10% utrustning. Du behöver också något sätt att plana stenen när den börjar bli ojämn. Var du än köper stenen kan de säkert också sälja något för detta ändamål, om du inte har lämpliga betongplattor utanför bostaden. :)

Vill du komma billigare undan på riktigt, kolla in firman "Fine Tools" och deras kombistenar:
https://www.fine-tools.com/kombischleifstein.html

Jag började själv med den lilla varianten av KIng 1000/6000 därifrån och den funkar bra, men speciellt 6000-sidan är lite mjuk så i början skar jag in i den några gånger. Den är ganska kladdig också, så när man kör på grova sidan blir det röd lera över hela diskbänken. Tänk på att den röda sidan funkar bäst om den blötläggs i en kvart innan slipningen, men den vita sidan ska helst inte blötas mer än på ytan (splash&go).

Naniwa Professional (tidigare hette de Naniwa Chosera) är mitt eget förstahansval, speciellt den gröna 1000-stenen för grundslipningen:
https://www.fine-tools.com/naniwa-chosera.html

De är 210 mm x 70 mm x 20 mm så inte mycket större än de JKC-stenar du tittade på, och en tredubbel uppsättning i samma grit som JKC kommer kosta mer.

Bor du i Stockholmskrokarna är det nästan tjänstefel att inte också titta förbi Cleancut och lyssna på deras rekommendationer.

(Mina två minst använda stenar är en Naniwa Professional 600 respektive 5000, mest för att jag har andra stenar kring denna grit jag hellre använder, om nån vill överta ägandet av nån av dessa är det bara att sätta ett PM ;) )
Ah då är jag med! I nuläget är det främst knivar med rostfria enkelstålsblad.
Tänker mig att tre stenar (220-300, 1000, och 3000-5000) täcker mitt behov, så kanske börjar med de två finare för att sedan komplettera med en grov och en sten för att plana med.
Tack för utförligt svar!
 

RobinW

Cartier
2-Faktor

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Ah då är jag med! I nuläget är det främst knivar med rostfria enkelstålsblad.
Tänker mig att tre stenar (220-300, 1000, och 3000-5000) täcker mitt behov, så kanske börjar med de två finare för att sedan komplettera med en grov och en sten för att plana med.
Tack för utförligt svar!

Låter utmärkt.

Det svenska knivforumet är väl närmast dött, men den här tråden har en del tips och erfarenheter. Värt att läsa alla sex sidorna:
http://knivforum.proboards.com/thread/231/nyb-rjarfr-gor-slipning-tsten
 
Topp