• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

snajgel

Panerai
Så här ser det ut för tillfället. Sandpapprad med 600 men kommer gå stegvis upp till 2000 och sedan ska den poleras.

60306876-E7F0-4814-BE85-2DC17F8B2974.jpeg


889EBF4D-0BC9-4A3B-9224-D760B38EABC1.jpeg
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Hej allihop. Har ingen koll på knivar men tänkte ändå ge mig på att köpa en till mig själv som julklapp... :)

Jag har en Letherman Style PS i fickan i vanliga fall (flyger en del) och tänkte nu komplettera med en liten kniv, sådär för hemmabruk. Inte haft speciellt mycket tid till efterforskningar, surfat runt lite och tänkte att jag testar att göra en snabb "sanity check" här innan jag köper. Så..
  • tänkte köpa en Spyderco Dragonfly 2 med Spyderedge blad - är jag helt dum i huvudet?
  • Finns det något som är uppenbart bättre av samma typ?
  • Någon som har tips på var jag kan köpa en sån (hyfsat billigt) antingen fysiskt i Stockholm eller webshop med hyfsat bra transporter så den hinner fram på en vecka?
All input mottages med största tacksamhet.
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej allihop. Har ingen koll på knivar men tänkte ändå ge mig på att köpa en till mig själv som julklapp... :)

Jag har en Letherman Style PS i fickan i vanliga fall (flyger en del) och tänkte nu komplettera med en liten kniv, sådär för hemmabruk. Inte haft speciellt mycket tid till efterforskningar, surfat runt lite och tänkte att jag testar att göra en snabb "sanity check" här innan jag köper. Så..
  • tänkte köpa en Spyderco Dragonfly 2 med Spyderedge blad - är jag helt dum i huvudet?
  • Finns det något som är uppenbart bättre av samma typ?
  • Någon som har tips på var jag kan köpa en sån (hyfsat billigt) antingen fysiskt i Stockholm eller webshop med hyfsat pra teansporter så den hinner fran på en vecka?
All input mottages med största tacksamhet.
Tycker inte du är dum i huvudet som vill ha en Dragonfly med Spyderedge ;) Bra kniv! Lätt och liten, men inte för liten!
 

bluetrain

Cartier
hej knivtokar!

har länge kört denna https://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=77 för att slipa mina japanska knivar och det har funkat bra. Kom dock på att det kanske är ännu bättre att använda slipstenar så köpte en kombinerad 1000/6000 tänkte att hur svårt kan det vara? Inte alls lätt visade det sig. Tycker jag håller samma vinkel och är försiktig men likväl så blir eggen inte bra. Någon som är vass på slipning ovh har lite tips?
 

Edda

Omega
Hej allihop. Har ingen koll på knivar men tänkte ändå ge mig på att köpa en till mig själv som julklapp... :)

Jag har en Letherman Style PS i fickan i vanliga fall (flyger en del) och tänkte nu komplettera med en liten kniv, sådär för hemmabruk. Inte haft speciellt mycket tid till efterforskningar, surfat runt lite och tänkte att jag testar att göra en snabb "sanity check" här innan jag köper. Så..
  • tänkte köpa en Spyderco Dragonfly 2 med Spyderedge blad - är jag helt dum i huvudet?
  • Finns det något som är uppenbart bättre av samma typ?
  • Någon som har tips på var jag kan köpa en sån (hyfsat billigt) antingen fysiskt i Stockholm eller webshop med hyfsat bra transporter så den hinner fram på en vecka?
All input mottages med största tacksamhet.
Jag har en Dragonfly 2, köpte den som fickkniv för över 6 år sedan. Skulle absolut kört på en Dragonfly 2. Storleken är perfekt och ett riktigt bra clip till fickan. Däremot skulle jag ta en "vanlig" egg. Köp även något att slipa kniven med typ spyderco sharpmaker. Körde med brynen alla år tills nu då jag köpte en sharpmaker... ångrar att jag inte köpte en tidigare.
20191214_195722.jpg
Edit: Sen så ska du ju såklart köpa av @TobiasD här på forumet.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har en Dragonfly 2, köpte den som fickkniv för över 6 år sedan. Skulle absolut kört på en Dragonfly 2. Storleken är perfekt och ett riktigt bra clip till fickan. Däremot skulle jag ta en "vanlig" egg. Köp även något att slipa kniven med typ spyderco sharpmaker. Körde med brynen alla år tills nu då jag köpte en sharpmaker... ångrar att jag inte köpte en tidigare.
20191214_195722.jpg
Edit: Sen så ska du ju såklart köpa av @TobiasD här på forumet.
Sharpmakern är grym, fått bra betyg från alla jag frågat. Får köpa en själv :)
Dragonfly 2 rekommenderar jag precis som du också med vanlig egg. Men vill man ha Spyderedge så vill man ;)
Kan säga att mina Dragonfly 2 är slutsålda men att jag kan få tag på en en till från leverantören innan jul.
Men det är med vanlig egg och inte Spyderedge :/
Jag har också den gula Dragonfly 2 i salt-serien med H1 stål som inte rostar i lager.

Men annars, om du vill ha Dragonfly 2 @bbits , med Spyderedge verkar den finnas hos Lamnia, men tyvärr inte i lager där heller...
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Hej allihop. Har ingen koll på knivar men tänkte ändå ge mig på att köpa en till mig själv som julklapp... :)

Jag har en Letherman Style PS i fickan i vanliga fall (flyger en del) och tänkte nu komplettera med en liten kniv, sådär för hemmabruk. Inte haft speciellt mycket tid till efterforskningar, surfat runt lite och tänkte att jag testar att göra en snabb "sanity check" här innan jag köper. Så..
  • tänkte köpa en Spyderco Dragonfly 2 med Spyderedge blad - är jag helt dum i huvudet?
  • Finns det något som är uppenbart bättre av samma typ?
  • Någon som har tips på var jag kan köpa en sån (hyfsat billigt) antingen fysiskt i Stockholm eller webshop med hyfsat bra transporter så den hinner fram på en vecka?
All input mottages med största tacksamhet.
Bra kniv men som de andra sagt, köp med slät egg.

Jag har också en sharpmaker men den används bara till brödkniven...
 

ScubaKing

Audemars
Hört att väldigt många brandmän använder just Spyderco, varför just det märket vet jag inte. Kanske finns avtal med brandförsvaret och Spyderco?
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en Dragonfly 2, köpte den som fickkniv för över 6 år sedan. Skulle absolut kört på en Dragonfly 2. Storleken är perfekt och ett riktigt bra clip till fickan. Däremot skulle jag ta en "vanlig" egg. Köp även något att slipa kniven med typ spyderco sharpmaker. Körde med brynen alla år tills nu då jag köpte en sharpmaker... ångrar att jag inte köpte en tidigare.
20191214_195722.jpg
Edit: Sen så ska du ju såklart köpa av @TobiasD här på forumet.

Sharpmakern är grym, fått bra betyg från alla jag frågat. Får köpa en själv :)
Dragonfly 2 rekommenderar jag precis som du också med vanlig egg. Men vill man ha Spyderedge så vill man ;)
Kan säga att mina Dragonfly 2 är slutsålda men att jag kan få tag på en en till från leverantören innan jul.
Men det är med vanlig egg och inte Spyderedge :/
Jag har också den gula Dragonfly 2 i salt-serien med H1 stål som inte rostar i lager.

Men annars, om du vill ha Dragonfly 2 @bbits , med Spyderedge verkar den finnas hos Lamnia, men tyvärr inte i lager där heller...

Bra kniv men som de andra sagt, köp med slät egg.

Jag har också en sharpmaker men den används bara till brödkniven...

Slät vs. Spyderedge: 3-0. Bra att jag frågade. Tack alla... :)
 

snajgel

Panerai

JLC

Panerai
2-Faktor
20191211_210957.jpg

1. EK Knives M5 Bowie (richmond)
2. Mora Garberg (impulsköp)
3. Fällkniven F1 (bra allround)
4. Eka Swingblade (prövade på några jakter, gick tillbaka till F1)
5. Eka Swede 92? (Lumpenkniv)
6. Spyderco Dragonfly 2 (perfekt)
7. Böker Lil friend arrowhead (kul grej)

De flesta samlar damm men F1 och Dragonfly 2 är i ständigt bruk. Har precis beställt en Spycerco sharpmaker av @TobiasD ska bli riktigt roligt. :)
Ek Knives är trevliga. Har du fler modeller?
 

phyx

Omega
Hittade min gamla victorinox swiss army climber. Köpte den som 8a åring på Teneriffa. Den har legat de senaste 10 åren i en låda. Perfekt EDC kniv med 6cm knivblad. Tänkte höra med er hur man på bästa sätt göt rent den grundligt. Tycks finna fina sandkorn i den från tiden man åkte till stranden med grabbarna och bada och grilla.

Mvh
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
hej knivtokar!

har länge kört denna https://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=77 för att slipa mina japanska knivar och det har funkat bra. Kom dock på att det kanske är ännu bättre att använda slipstenar så köpte en kombinerad 1000/6000 tänkte att hur svårt kan det vara? Inte alls lätt visade det sig. Tycker jag håller samma vinkel och är försiktig men likväl så blir eggen inte bra. Någon som är vass på slipning ovh har lite tips?
Har du testat med (minns ej namnet) såna vinkel-klossar du fäster på baksidan av bladet? Sen tar det tid innan man får in snitsen...
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
hej knivtokar!

har länge kört denna https://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=77 för att slipa mina japanska knivar och det har funkat bra. Kom dock på att det kanske är ännu bättre att använda slipstenar så köpte en kombinerad 1000/6000 tänkte att hur svårt kan det vara? Inte alls lätt visade det sig. Tycker jag håller samma vinkel och är försiktig men likväl så blir eggen inte bra. Någon som är vass på slipning ovh har lite tips?

Utan att ha sett dig i action: Öva mer, kör långsammare och med noggrannhet och full koncentration. Den playlist som knivbtuiken Korin har lagt ut på Youtube tycker jag är bra. Det tar ett tag att lära sig.


Men Sharpmakern ska inte underskattas, den ger bra resultat. :)
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Utan att ha sett dig i action: Öva mer, kör långsammare och med noggrannhet och full koncentration. Den playlist som knivbtuiken Korin har lagt ut på Youtube tycker jag är bra. Det tar ett tag att lära sig.


Men Sharpmakern ska inte underskattas, den ger bra resultat. :)
Master Sugai har lärt honom väl. Och intressant nog är hans pedagogik bättre tycker jag. De gånger jag träffat Master Sugai har jag tyckt att det är svårt att avgöra om han nästan retas med mig eller om han bara försöker ”save face” åt mig...
 
Topp