Approå den där Wüsthof-kniven så slår det mig att det faktiskt är samma stål i knivarna i
IKEAs 365+-serie. En uppsättning av dessa i samma storlekar kostar en tredjedel av Wüsthof även på rea. Jag har en ganska lik sådan trippel i köket och den har fungerat mycket bra för mig, men då har jag slipat ned de icke-tandade knivarna så att de är lite tunnare bakom eggen vilket gör att de upplevs som vassare i vissa råvaror men inte har lika bra hållbarhet eftersom de är vekare helt enkelt. De håller ändå riktigt bra, speciellt med tanke på att de kommer fram när jag inte vill vara så försiktig med knivarna, t.ex. när jag kan riskera att hugga i ben, nåt halvfruset eller om jag använder plastskärbräda...
IKEAs knivar har ju dock en helt annan estetik och jag tror Wüsthofen är lite trevligare och säkrare att hålla i med sitt handtag om händerna är lite våta och kladdiga av matlagningen. Det tycks mig också som att Wüsthofen har lite annan profil, lite mer "mage" när IKEA-kniven är lite plattare. Det är en ren smaksak, och bara lite sned kamera vid fotograferingen ger ju lätt en annan uppfattning om profilen.
En annan sak som skiljer för mig som slipar själv på våtstenar är att Wüsthofen verkar ha ett klasiskt bolster, den bredare delen vid hälen på bladet. Det gör den lite säkrare vid användningen och kanske lite stabilare i sidled, men det gör det ofta lite svårare att komma åt att slipa bra, åtminstone för en amatör som mig.
Om du vill gå upp ett steg i skärkänsla skulle jag titta på detta set som är på rea hos Cleancut:
https://www.cleancut.se/butik/rea/rea2/knivset2013-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-9-detail
Lite mer pengar, lite ömtåligare, lite vassare. Och saknar brödkniv. Och du vill ha en skärbräda som är snäll mot knivarna.
Om du istället vill gå ned ett steg i pris tycker jag att IKEA 365+-knivarna faktiskt är riktigt trevliga. Victorinox motsvarande brukar också rekommenderas i den lägre prisskalan och finns med handtag i både greppvänlig plast och lite snyggare trä. Varumärket
"Frosts" från Morakniv har med sina greppvänliga plasthandtag en yrkesmässig funktionalitet som är svårslagen, men kanske inte så snygga i ett väldesignat kök. Min favoritleverantör av det mer yrkesmässiga är Öqvist:
http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/
Så länge du undviker kockknivarnas dödssynder så blir nog Wüsthof-settet utmärkt. Dödssynderna är som säkert bekant:
- Att diska dem i diskmaskin
- Att skära mot hårt underlag som t.ex. diskbänken eller en "skärbräda" av marmor
- Att skicka dem till Knivbrev