• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

calleb85

Omega
Största och minsta fastbladarna här hemma.
CFD0B3F3-2FC6-4CA5-981F-C5E8D5B52769.png
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Så här skriver Cleancut om Shapton Pro:



https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/slipsten-medel/slippaket-matgeek-shapton-detail

Det finns också en serie som heter Shapton Glass som är 100% Splash&Go. De är mycket hårda och ger ganska lite "feedback" när man slipar, men många gillar dem.
Jag är en av dem. Har ingen massiv erfarenhet men testade en del olika innan jag skaffade ett kit från Shapton och tycker de är goa att jobba med. Enkla att ta fram och köra igång, inte så slabbiga, lite mindre taktil feedback kanske än från typ King och andra mjukare stenar men inget som är ett problem upplever jag.
Håller helt med för övrigt, materialet är inte superviktigt, skaffa valfritt av typ nämnda alternativ och jobba in ett handlag så funkar det fint.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Jag är en av dem. Har ingen massiv erfarenhet men testade en del olika innan jag skaffade ett kit från Shapton och tycker de är goa att jobba med. Enkla att ta fram och köra igång, inte så slabbiga, lite mindre taktil feedback kanske än från typ King och andra mjukare stenar men inget som är ett problem upplever jag.
Håller helt med för övrigt, materialet är inte superviktigt, skaffa valfritt av typ nämnda alternativ och jobba in ett handlag så funkar det fint.

Mitt "resekit" som jag tar med när jag ombeds slipa knivar hos familj eller vänner är två eller tre Shapton glass (500, 2000, 6000) och en eller två diamantstenar från Atoma (140, 400). Med dessa + ett par handdukar och en strigel brukar man kunna få fason på det mesta som inte är för trasigt. Tar liten plats även om det väger lite. :)
 
Topp