Haha, vilket roligt namn.Dom kallar den tydligen "bear claw". Låter stort och skräckinjagandeJag har funderat och luskat lite utan frangång, men jag tycker den skulle vara en perfekt liten gubbkniv i polerat buffelhorn
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Haha, vilket roligt namn.Dom kallar den tydligen "bear claw". Låter stort och skräckinjagandeJag har funderat och luskat lite utan frangång, men jag tycker den skulle vara en perfekt liten gubbkniv i polerat buffelhorn
![]()
normalt gillar jag inte two-tone men det där var fan snyggtInto the Woods....
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Into the Woods....
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Utan tvekan min mest använda kniv just nu, används till allt möjligt här hemma. Riktigt smidig att använda trots att den är så liten.Snyggt!![]()
Kul att höra!Utan tvekan min mest använda kniv just nu, används till allt möjligt här hemma. Riktigt smidig att använda trots att den är så liten.![]()
Ja, priset var perfekt, helt gratis ju!Kul att höra!Ja den är mycket användbar trots sin storlek. En av mina favoriter också, speciellt med tanke på priset!
![]()
Gerbern är riktigt cool. Funderar på att köpa hem ett gäng.Blev en bild på en udda trio...
![]()
![]()
Har inte använt den så mycket så svårt att säga hur den är i längden. Den är ju rätt rolig och skön att arbeta med. Den har mest blivit använd för att preppa mat och till det funkar den utmärkt.Gerbern är riktigt cool. Funderar på att köpa hem ett gäng.Vad tycker du om den?
Tack för infon. Ska kika närmare på den. Jag gillar flat-designen faktiskt. Tycker det ser riktigt najs ut. Ja, hellre trög än lös! Har haft flera knivar som efter användning blivit skönare att öppna/stänga, så det kanske är så med Gerbern också. Annars får du ju testa att lossa lite på skruven om den inte ger med sig efter ett tag.Har inte använt den så mycket så svårt att säga hur den är i längden. Den är ju rätt rolig och skön att arbeta med. Den har mest blivit använd för att preppa mat och till det funkar den utmärkt.
Det negativa är att den var väl inte särskilt skarp direkt ur lådan och sen är den rätt trög att öppna och stänga. Det senare kanske ger sig efter lite mer användning. Hellre att den är trög i början än att den blir lös efter lite användning.
Ja, designen är riktigt najs och det var inga problem att skärpa upp den heller. Ska använda den lite mer innan jag testar att skruva på den. Bladet låser i alla fall som det ska och den är riktigt stadig.Tack för infon. Ska kika närmare på den. Jag gillar flat-designen faktiskt. Tycker det ser riktigt najs ut. Ja, hellre trög än lös! Har haft flera knivar som efter användning blivit skönare att öppna/stänga, så det kanske är så med Gerbern också. Annars får du ju testa att lossa lite på skruven om den inte ger med sig efter ett tag.
Väldigt nöjd med min Buck 112:a, men frågan är om man vågar ha den i fickan när man går runt? Den är 0.9cm längre än min nya Victorinox Pioneer Alox (tack för tipset om den tyska knivbutiken!), men känns "allvarligare" att ha på sig.
![]()
![]()
Jag vet att vissa tycker att jag nu svär i kyrkan, men är det en fin kniv med gamla anor - och att du själv varken har rätt utrustning eller rätt kunskap, så är risken att det bara blir "så där" om du gör det själv. Bara frågan "hur gör man detta ..." andas att du inte är knivslipare som yrke.Fick precis hem en faskinkniv m/1848. Den är väldigt slö, eggen är helt rund typ. Hur slipar man något sådant på bästa sätt?
![]()
![]()
Absolut! Tänkte nog inte ge mig på detta själv. Visste inte att knivbrev slipade dylika "knivar". Undrar vad det kostar med en så pass stor huggare bara...Jag vet att vissa tycker att jag nu svär i kyrkan, men är det en fin kniv med gamla anor - och att du själv varken har rätt utrustning eller rätt kunskap, så är risken att det bara blir "så där" om du gör det själv. Bara frågan "hur gör man detta ..." andas att du inte är knivslipare som yrke.
JAG har haft liknande knivar (handgjorda stridsknivar, svindyr lappkniv) och skickat dom till Knivbrev.se
Inte gratis, men JAG kände så att knivarna därefter inte kommer att behöva slipas 3ggr/mån ...
Gick att raka mig med båda, och då är stridskniven en dryg halvcentimeter tjock.
Lappkniven var supersliten efter nära 20 år i skogen.
Superresultat. Supernöjd.
Om inte Knivbrev, så lämna dem till någon som jobbar med detta.
Antingen gör man allt själv gentemot Knivbrev, eller så går du in på t.ex. ett Cervera som har servicen att skicka till Knivbrev och sedan hämtar du hos Cervera när allt är klart.Absolut! Tänkte nog inte ge mig på detta själv. Visste inte att knivbrev slipade dylika "knivar". Undrar vad det kostar med en så pass stor huggare bara...
Absolut! Tänkte nog inte ge mig på detta själv. Visste inte att knivbrev slipade dylika "knivar". Undrar vad det kostar med en så pass stor huggare bara...
Är det där på riktigt? Vilka jävla svar alltså..Vet att många är nöjda med knivbrev, har själv aldrig använt mig av dom och kommer nog inte göra det..
https://se.trustpilot.com/review/knivbrev.se