• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Skogs EDC....
F0DCE4A8-3A2C-43BF-B54C-12188894F3BB.jpeg
9115D3EE-1187-4DF3-A1F6-C8C52A56E614.jpeg
F4914B88-FF4C-4335-9F78-EE639AAA49E6.jpeg

Jag är väl ingen "knivtok" egentligen, och det här är inga märkvärdiga knivar, men lite personlig knivhistoria i alla fall. :) (Bilder tagna i all hast med mobilen.)

Min första "riktiga" kniv, en Fiskars som jag fick i början av 70-talet. (Min första kniv var en enklare tälj/scout-kniv som jag fick i 7-årsåldern; den har jag inte kvar.) Rostfritt stål som väl var bra när man fiskade, men inte idealiskt när det gäller att hålla skärpan. Men rätt snygg tycker jag.
JZij61nh.jpg

En klassisk EKA fällkniv som jag tror att jag köpte i början av 80-talet. I originalask, med brynet som följde med.
SBYsZXyh.jpg

...och till sist min "nyaste" (relativt sett) kniv. Köptes i Rensjön år 2001. Generiskt blad som de väl köper in nånstansifrån, men skaft och fodral är hantverk i alla fall. Och eftersom det här trots allt är ett klockforum fick en klocka vara med också. :)
OsW1IJ4h.jpg

Senast ändrad:
Var på XXL idag och råkade gå förbi en "måste bort" låda med knivar så jag spontanköpte denna. Har verkligen inte bra koll på knivar men har ändå ett visst intresse.
Den duger nog gott till att öppna paket m.m med :) Kul också att bladen är utbytbara och att det följde med ett gäng extra.
Betalade 300:- och fullpriset ska ha varit 599:-. Var det ett fynd eller blev jag lurad ? :)
IMG_2142.JPEG
IMG_2144.JPEG
IMG_2145.JPEG

En snabb googling ger vid handen att stålet är rätt kasst. Kanske därför det följer med några extra. :)
Men för paketöppning fungerar den säkert ypperligt.

En snabb googling ger vid handen att stålet är rätt kasst. Kanske därför det följer med några extra. :)
Men för paketöppning fungerar den säkert ypperligt.
Efter att ha pillat lite med den så vet jag inte om det var ett så bra köp ändå. Känns lite rappligt med lösa blad då dom glappar lite. Blir nog retur på den :p även om det bara var en liten slant :)

Fick hem en liten Spyderco idag. Tänkte ha den som i-fickan-kniv, när man ska skala en frukt eller öppna en flaska.
Lagom stor. Eller typ pytteliten, men en riktig kniv och inte som en pluttig Victorinox.
Men, varför är de inte vassa när man får dem? En stund på vattenstenarna så är eggen spegelblank. Är inte allt annat fel?
20200323_202426.jpg
20200323_202339.jpg

Fick hem en liten Spyderco idag. Tänkte ha den som i-fickan-kniv, när man ska skala en frukt eller öppna en flaska.
Lagom stor. Eller typ pytteliten, men en riktig kniv och inte som en pluttig Victorinox.
Men, varför är de inte vassa när man får dem? En stund på vattenstenarna så är eggen spegelblank. Är inte allt annat fel?
20200323_202426.jpg
20200323_202339.jpg

Vad är det för modell på Spyderco?

20200323_202426.jpg
20200323_202339.jpg
Från vilken shop ? Hittar bara med sax

@TobiasD kan säkert ta in ;)
Vad gäller Spyderco Clipitool har jag enbart Scissors och Serrated Blade i lager men kan ta in bottle opener också. Anledningen till att dessa inte verkar finnas i lager i Sverige är att den Svenska leverantören inte har några hemma för tillfället. Men jag kan isåfall ta hem via leverantören direkt från Spyderco om någon är intresserad.

Idag kom den lilla paketöppnaren!
Snabba finnar må jag säga :woot:
Första intrycket är att den är perfekt liten fickkniv för ändamålet, kvaliteten återstår att se dock... förväntar mig inga mirakel med tanke på priset. :)
9878A20E-085B-4CED-B926-7C57D28EAE82.jpeg

Nu fortsätter jakten på en Northwoods :D :greedy::bag:

Tillbaka
Topp