• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Morfars EDC Hägg & co tillverkad i Eskilstuna bredvid LTC. Nu tjänstgör den med det lilla bladet med att lossa bandstift.
B384F528-9841-43A3-A7D6-7A27CC436DB3.jpeg

och här bredvid U4 för ytterligare storleksjämförelse
AA2C6AFD-1CCB-4B3A-804F-F30D0F79B50E.jpeg

Förutom att både skära och peta naglarna minns jag att den har täljt några barkbåtar, vässat pennor och används för att skära glöden av cigaretter.

I Sverige får du inte bära något, blir du skyddsvisiterad så kommer man göra en bedömning om du brutit mot knivlagen och sen blir det en fråga för domstolen. Med det sagt så har jag dagligen burit någon form av EDC-kniv i över 25år. Jag bor i Stockholms innerstad och har en massa vapenlicenser sedan 1988 och framåt. Jag gör bara ett undantag från att bära kniv och det är jag stenhård på, ALDRIG på krogen eller i någon form av alkohol relaterade sammanhang.
Jag förstår, tack för info :) Kloka ord där på slutet, så borde fler tänka...

Från källan :

https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/knivar-och-andra-farliga-foremal/

Det är förbjudet att ha knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats om inte innehavet är befogat. Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.

Personer under 21 år får inte ens äga, låna eller använda springknivar eller springstiletter.
Brott mot knivlagen kan ge fängelse i högst sex månader. Handlar det om ett grovt brott mot knivlagen kan det ge böter eller fängelse i högst ett år.

Exempel på farliga föremål
  • Butterflyknivar
  • Sablar
  • Springknivar
  • Stiletter
  • Svärd
  • Karatepinnar
  • Kaststjärnor
  • Knogjärn
Exempel på undantag från förbudet:
(när kan innehavet anses befogat)

• Militär som bär kniv till uniform
  • Hantverkare som använder kniv i arbetet
  • Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
  • Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg
Föredömligt, tack för det :)

Fällkniven har en modell som heter LTC * saxat ifrån fällknivens hemsida "Legal to carry? "LTC är en nätt pennkniv som du enkelt bär med dig i fickan. För att möta samhällets krav och lagar har vi avsiktligt designat denna fällkniv så att den ska kunna accepteras i urbana miljöer. Det betyder bl a att aluminiumskaftet saknar särskilda greppytor, att bladet saknar en konventionell bladlåsning (men som dock hålls på plats av en stadig fjäder) samt att bladet är kort och smalt och inte kan fällas ut med bara en hand. Det borde betyda att denna timida pennkniv ska kunna bäras på allmän plats, dock inte på flygplan, på skolor eller i festmiljöer – kontrollera med den lokala polisen om du är osäker."

Jag kör själv med en Fällkniven U4 i myntfickan. Det är en liten sak som fungerar väldigt bra till det mesta man kan tänkas behöva en kniv till när man är på språng. Öppna förpackningar av olika slag, skära av snören/trådar, dela och bre smör på en fralla i parken eller skiva ett äpple. I nio fall av tio har man ju det korrekta verktyg som krävs för uppgiften, så den kniv man bär behöver inte fylla alla funktioner kan kan tänkas stöta på, bara klara det nödvändigaste. Alla dessa multiknivar med mejslar, sågar, tänger osv är förstås coola och klarar fler funktioner, men hur mycket sågar man med en Swiss Army? Hur många skruvar drar man? Vad som är EDC för den ene kanske är något helt annat för den andre. Jag är lika uppväxt med att bära klocka som att man ska ha en pennkniv i fickan, lite som att klä på sig ;)
Klockrent, tack så mycket för info :) Får undersöka närmare! Inget superfan av LTCn men å andra sidan så fascineras man av mycket annat! Så vi får se vad vi landar i :) Tack!

Har till viss del redan behandlats i denna tråd redan men jag tycker det är på sin plats att förtydliga att olika regler/lagar styr olika saker.

Skilj på import, sälja, äga och bära.
Och sedan bära i olika sammanhang (skog, city, fest, äventyr etc) och platser (allmänn plats, avgränsat område, egen mark etc).

Det finns ett importförbud mot vissa typer av knivar. Dock kan undantag ges och man söker då licens för att få importera. Det är lagen om import av farliga föremål som styr detta.

Finns vad jag vet inget förbud mot att köpa men däremot en restriktion för att få sälja vissa typer av knivar.

För att äga finns genrellt inget förbud även avseende springknivar och stiletter. Finns dock en restriktion att vissa typer av knivar inte får ägas och bäras av personer under en viss ålder, 21 år för springknivar och dyligt.

Bära och bruka går under det som i folkmun kallas "knivlagen". Där är motiv och behov det som avgör om det anses befogat.

Hört så många gånger och fått så många frågor typ: "...stiletter, är inte de olagliga?" det går liksom inte att säga så. Man får skilja på det jag skriver ovan, fullt lagliga att äga och köpa men kanske inte för alla att sälja, importera och bära.
Tack för ett bra och gediget svar, skall undersöka saken närmare och även då hålla isär saker och ting! Mycket bra, tack

• Like
Reactions: JLC
Jag förstår, tack för info :) Kloka ord där på slutet, så borde fler tänka...
Jo så är det:)
Min poäng är att, om du är en "vanlig snubbe" så kommer du inte bli stoppad på väg till jobbet/gymmet/affären/eller vad man nu gör i en stad så länge det inte är synligt. Det där med hantverkare och andra undantag är skit samma. När jag är på landet, bär jag alltid kniv synligt, typ. För när jag är där finns det alltid ett syfte om någon frågar. Så skärmdumpar på lagtexter säger inte ett skit, blir du skyddsvisiterad kommer en bedömning att göras på på plats, sen är det upp till domstolen:happyhappy::happyhappy::happyhappy:

1028F3AF-C397-441A-B375-407426B9A31C.jpeg
En hörna för knivtokar? Den hörnan borde nog jag också stå i. Fällkniven är en av mina laster.
118283E9-C69F-4723-BD06-B73E7615701D.jpeg
1028F3AF-C397-441A-B375-407426B9A31C.jpeg
6DC5CE55-5848-403D-A000-0EE1067CBFF5.jpeg
E57CAB92-47B1-46C4-BDD9-C95527CE6670.jpeg
FDED1BEC-2EFC-456E-A1F3-CED404B57D6F.jpeg
29BD2748-0A13-4C44-95B8-83DB6B07DF73.jpeg
Läckert med en välanvänd Tor som inte bara legat i en låda! Resten fina med!

Råkade snubbla över denna under helt fel kategori på Tradera när jag sökte efter sovsäckar. Hoppas innerligen att det är en Tapio Wirkkala Hackman Puukko i bra skick då jag precis gick all in och vann auktionen. Finns säkert kopior tänker jag men den ser genuin ut tycker jag.

Skall bli kul att få hem och känna på den i veckan då jag länge suktat efter modellen.
Screenshot_20200420-110744_Tradera-01.jpeg

Tor används frekvent men om det är någon jag plågat rejält under åren är det S1 den är nog en 5-10mm kortare än en ny och ett antal mm smalare. TK3, 5 och GPn används förstås också, men då mest till torrkött och på/i djur samt fiskar så de håller skicket betydligt bättre.
Knivar likt klockor skall användas. Men det ska erkännas att jag hade velat ha en TK1 också, behovet av den är egentligen noll men det hade varit lite kul... får skära torrkött med den också.

Råkade snubbla över denna under helt fel kategori på Tradera när jag sökte efter sovsäckar. Hoppas innerligen att det är en Tapio Wirkkala Hackman Puukko i bra skick då jag precis gick all in och vann auktionen. Finns säkert kopior tänker jag men den ser genuin ut tycker jag.

Skall bli kul att få hem och känna på den i veckan då jag länge suktat efter modellen.
Ser klart legit ut! Grattis, de är otroligt vackra. Återkom gärna med fler bilder när du fått hem den!

Fått in två spritt nya AGA Campolin.
En Maltese med cocobola scales och en Swingguard bayonet med stag scales, om nån är intresserad.
1750kr styck + frakt (63kr spårbart).

Här är lite spec ni kan nörd ner er i.

A.G.A Campolin Swingguard bayonet med Stag scales 23cm/10,5cm/3,5mm 110 gram
440A stål Brass frame
Made in Italy

A.G.A Campolin Maltese 23cm
Cocobolo Wood scales, Solid Nickel bolsters
440A stål
23/10cm/3mm, 175gr
Made in Italy

maltese.jpg
swinguard stag.jpg

ok, bjuder på en värsting också (fast denna är redan tingad).

AGA Campolin Zero+ special limited edition (endast 55 tillverkade).
Damascus blad.
Mässings bolts and clip
Dragon skin carbon fiber scales

Overall length: 26cm
Blade length: 12cm
Blade thickness: 3.5mm
Weight: 210g

Bilagor

• zero 2.jpg
    zero 2.jpg
    348.8 KB · Visningar: 5
  • zero 3.jpg
    zero 3.jpg
    278.9 KB · Visningar: 5
  • zero 4.jpg
    zero 4.jpg
    273.1 KB · Visningar: 7
  • zero 5.jpg
    zero 5.jpg
    365.6 KB · Visningar: 7
  • zero plus damascus.jpg
    zero plus damascus.jpg
    270.6 KB · Visningar: 9
Inom kort slänger jag upp en bild på följande:
(Ni som kan Ni vet vad det är!)

Rockstead Shin
BM 32 Gold class
Spyderco Spyderfly

Ser bra ut
Har en sådan själv , mycket fina

Tillbaka
Topp