• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

442D55E9-6D63-413B-89D1-A6C5AB508357.jpeg
C2490AEA-E8A5-4531-9C58-93F8A3352B70.jpeg

Vilken kul tråd! Jag är väl inte direkt någon knivsamlare, men köpte en lite dyrare kniv som jag tänkte skulle få följa mig i livets alla skeden. En Zero Tolerance 0770. Den är ganska hårt ansatt efter fem års allmänt hemskt omhändertagande, men visar inga tendenser att ge upp – all åverkan verkar vara kosmetisk (förutom att knivspetsen gått av). Den öppnar paket, gröper upp maskrosor, bänder upp kapsyler eller täljer korvpinnar på dagsbasis, och allt som behövs är att skärpas emellanåt. En riktigt bra kompis!

sfmhAo4.png

Spanade knivar på Tradera och gjorde precis ett oöverlagt köp i sista minuten.
Screenshot_20200425-212854_Tradera-01.jpeg

Någon som har erfarenhet av moderna Isakki Järvenpää oy Kauhava? Är det en bra kniv eller lever dom på gamla meriter?

Den är helt oanvänd och modern, vintage brukar ge en bättre känsla men i och för sig kanske det är en bra kandidat att bli en vacker brukskniv jag inte behöver vara rädd att förstöra.

Har blivit lite för mycket inköp den senaste månaden :banghead:.

Om jag som knivnovis skulle vilja ha en smidig, enkel (fäll-?)kniv för skogsturen, fippla till lite splintved, skära upp varmkorvspaketet osv., något tips?

Hur stor vill du att den ska vara? En som du kan greppa med hela handen eller en lite mindre kanske?

Inget självändamål att den är superliten, kommer förmodligen ligga i packningen primärt, jag förstår knappt vad ”greppa med hela handen” betyder men det låter bra :) Jag tänker mest att en Rambo-kniv är lite osmidig att ha i ryggsäcken, så mindre än så.

Inget självändamål att den är superliten, kommer förmodligen ligga i packningen primärt, jag förstår knappt vad ”greppa med hela handen” betyder men det låter bra :) Jag tänker mest att en Rambo-kniv är lite osmidig att ha i ryggsäcken, så mindre än så.
Mindre knivar kan du kanske inte få ett så stabilt grepp med då skaftet är kort. Ska du förvara kniven i ryggsäcken är det ju dock inget krav att den är liten för exempelvis fickbärande eller annat. En mellanstorlek passar väl bra då. Har du klurat ut någon budget? :)

Det där med storlek på handtaget är viktigt när man ska "gå loss" på veden. Den klassiska Morakniven har ju ett handtag de flesta händer kan få ett bra grepp runt. Jämför man med en typisk Victorinox så får du inte samma styrka i greppet. Testa lite olika knivar så känner du skillnaden. Är det en allroundkniv som kanske får jobba lite hårdare med veden så får bladet och infästningen inte vara för klent. Är kniven ofta ute på tur kanske den inte ska vara för dyr om den tappas bort. Finns många parametrar att fundera på. Just i skogen är en Morakniv med orange skaft rätt praktiskt. Fast en snygg Benchmade är såklart skoj. Gerber har billiga funktionella knivar. CRKT har skoj grejer. Gillar tyska Puma rätt mycket. Sen kan jag nog ha köpt en klassisk Ka-Bar bara för att... Har även en Buck av opraktiskt stor modell. Märkligt nog är en rätt billig och enkel fällkniv från Smith&Wesson mest praktisk för mig i skogen. Säkert gjord i Kina men passar bra i handen, kraftigt blad och lite tyngd så man kan hugga upp lite kvistar lätt.

Mindre knivar kan du kanske inte få ett så stabilt grepp med då skaftet är kort. Ska du förvara kniven i ryggsäcken är det ju dock inget krav att den är liten för exempelvis fickbärande eller annat. En mellanstorlek passar väl bra då. Har du klurat ut någon budget? :)

Max en lax tänker jag. (Edit, men gärna billigare om den glöms kvar i en stubbe)

Det där med storlek på handtaget är viktigt när man ska "gå loss" på veden. Den klassiska Morakniven har ju ett handtag de flesta händer kan få ett bra grepp runt. Jämför man med en typisk Victorinox så får du inte samma styrka i greppet. Testa lite olika knivar så känner du skillnaden. Är det en allroundkniv som kanske får jobba lite hårdare med veden så får bladet och infästningen inte vara för klent. Är kniven ofta ute på tur kanske den inte ska vara för dyr om den tappas bort. Finns många parametrar att fundera på. Just i skogen är en Morakniv med orange skaft rätt praktiskt. Fast en snygg Benchmade är såklart skoj. Gerber har billiga funktionella knivar. CRKT har skoj grejer. Gillar tyska Puma rätt mycket. Sen kan jag nog ha köpt en klassisk Ka-Bar bara för att... Har även en Buck av opraktiskt stor modell. Märkligt nog är en rätt billig och enkel fällkniv från Smith&Wesson mest praktisk för mig i skogen. Säkert gjord i Kina men passar bra i handen, kraftigt blad och lite tyngd så man kan hugga upp lite kvistar lätt.

Bra poänger. Det är alltså lite som klockor, det finns en för varje ändamål och man vill ha en av varje.

Som sagts ovan är Morakniven är beprövat och prisvärt alternativ. Min Smith&Wesson Borderguard kostade drygt $20.

Tillbaka
Topp