Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Stilig!Äntligen en CRKT CEO igen. Råkade sälja den förra.
![]()
Riktigt cool kniv! 15 år på nacken, inte illa!Min ganska nya G-shock och min Ka-bar som har minst 15 år på nacken. Jag har funderat på en Fällkniven S1 som vildmarkskniv men jag kan inte riktigt sluta använda den här klassikern. En grym kniv i mina ögon.
![]()
Riktigt cool kniv! 15 år på nacken, inte illa!
Måste säga att S1:an är grym också så när du känner dig redo att byta eller iallafall varva de två tror jag inte att du kommer bli missnöjd med den. Det är en av mina favoritknivar just nu. Kör själv F1 då den är mindre och jag behöver ingen jättekniv, men S1:an är grym om du gillar knivar i "riktig" storlek så att säga
Sen har du A1 också men den är nästan lite otymplig så stor den är.
Absolut! Jag använder mest min F1:a när jag är å fiskar och då behöver jag ingen värsting. Men då är det nog S1 eller A1 som gäller för dig när det kommer till Fällkniven.Jag tycker att det är bra att ha lite storlek när man är ute och tältar med mera, det behövs huggas och klyvas lite. Men jag har en sån här som komplement.
En riktigt trevlig kniv som inte är för stor eller för liten. Den fungerar utmärkt runt brasan.
![]()
Säkert blivit behandlat förr men lite snabbt och lätt, ni som kör med EDC osv. Vad säger reglerna om fällknivar? Tänker att EDC så har man väl ”inget uppenbart syfte” kontra fiske, militär etc etc. Samt finns det isåfall några bestämmelser på bladlängd eller är det bara i flysammanhang?![]()
Min ganska nya G-shock och min Ka-bar som har minst 15 år på nacken. Jag har funderat på en Fällkniven S1 som vildmarkskniv men jag kan inte riktigt sluta använda den här klassikern. En grym kniv i mina ögon.
![]()
I Sverige får du inte bära något, blir du skyddsvisiterad så kommer man göra en bedömning om du brutit mot knivlagen och sen blir det en fråga för domstolen. Med det sagt så har jag dagligen burit någon form av EDC-kniv i över 25år. Jag bor i Stockholms innerstad och har en massa vapenlicenser sedan 1988 och framåt. Jag gör bara ett undantag från att bära kniv och det är jag stenhård på, ALDRIG på krogen eller i någon form av alkohol relaterade sammanhang.Säkert blivit behandlat förr men lite snabbt och lätt, ni som kör med EDC osv. Vad säger reglerna om fällknivar? Tänker att EDC så har man väl ”inget uppenbart syfte” kontra fiske, militär etc etc. Samt finns det isåfall några bestämmelser på bladlängd eller är det bara i flysammanhang?![]()
![]()
Hej!
Kolla gärna Esee 4 innan du byter upp dig, jag förlorade min S1:a för ett år sedan. Efter många you tube klipp köpte ja Esee, inte ångrat det en sekund. Ligger mitt emellan F1 och S1.
Blad: 11cm,
Full tang och Livstidsgaranti: http://www.eseeknives.com/warranty.htm
Jag kör alltid 2 knivar, offtast klassisk lappkniv för finliret.
Säkert blivit behandlat förr men lite snabbt och lätt, ni som kör med EDC osv. Vad säger reglerna om fällknivar? Tänker att EDC så har man väl ”inget uppenbart syfte” kontra fiske, militär etc etc. Samt finns det isåfall några bestämmelser på bladlängd eller är det bara i flysammanhang?![]()
Fällkniven har en modell som heter LTC * saxat ifrån fällknivens hemsida "Legal to carry? "LTC är en nätt pennkniv som du enkelt bär med dig i fickan. För att möta samhällets krav och lagar har vi avsiktligt designat denna fällkniv så att den ska kunna accepteras i urbana miljöer. Det betyder bl a att aluminiumskaftet saknar särskilda greppytor, att bladet saknar en konventionell bladlåsning (men som dock hålls på plats av en stadig fjäder) samt att bladet är kort och smalt och inte kan fällas ut med bara en hand. Det borde betyda att denna timida pennkniv ska kunna bäras på allmän plats, dock inte på flygplan, på skolor eller i festmiljöer – kontrollera med den lokala polisen om du är osäker."Säkert blivit behandlat förr men lite snabbt och lätt, ni som kör med EDC osv. Vad säger reglerna om fällknivar? Tänker att EDC så har man väl ”inget uppenbart syfte” kontra fiske, militär etc etc. Samt finns det isåfall några bestämmelser på bladlängd eller är det bara i flysammanhang?![]()
Tekniskt sett så får du faktiskt flyga med den (i alla fall inom EU) då bladlängden inte är över 6cm.Fällkniven har en modell som heter LTC * saxat ifrån fällknivens hemsida "Legal to carry? "LTC är en nätt pennkniv som du enkelt bär med dig i fickan. För att möta samhällets krav och lagar har vi avsiktligt designat denna fällkniv så att den ska kunna accepteras i urbana miljöer. Det betyder bl a att aluminiumskaftet saknar särskilda greppytor, att bladet saknar en konventionell bladlåsning (men som dock hålls på plats av en stadig fjäder) samt att bladet är kort och smalt och inte kan fällas ut med bara en hand. Det borde betyda att denna timida pennkniv ska kunna bäras på allmän plats, dock inte på flygplan, på skolor eller i festmiljöer – kontrollera med den lokala polisen om du är osäker."
Har till viss del redan behandlats i denna tråd redan men jag tycker det är på sin plats att förtydliga att olika regler/lagar styr olika saker.Säkert blivit behandlat förr men lite snabbt och lätt, ni som kör med EDC osv. Vad säger reglerna om fällknivar? Tänker att EDC så har man väl ”inget uppenbart syfte” kontra fiske, militär etc etc. Samt finns det isåfall några bestämmelser på bladlängd eller är det bara i flysammanhang?![]()
Precis, för de allra flesta människor är det knivlagen som gäller och där handlar det om ditt motiv med att ha kniven på allmän plats. Är du fiskare, på väg till fiskeplatsen och har en kniv i bilen medans du parkerar vid Ica och köper lite frukost? Helt okej!Har till viss del redan behandlats i denna tråd redan men jag tycker det är på sin plats att förtydliga att olika regler/lagar styr olika saker.
Skilj på import, sälja, äga och bära.
Och sedan bära i olika sammanhang (skog, city, fest, äventyr etc) och platser (allmänn plats, avgränsat område, egen mark etc).
Det finns ett importförbud mot vissa typer av knivar. Dock kan undantag ges och man söker då licens för att få importera. Det är lagen om import av farliga föremål som styr detta.
Finns vad jag vet inget förbud mot att köpa men däremot en restriktion för att få sälja vissa typer av knivar.
För att äga finns genrellt inget förbud även avseende springknivar och stiletter. Finns dock en restriktion att vissa typer av knivar inte får ägas och bäras av personer under en viss ålder, 21 år för springknivar och dyligt.
Bära och bruka går under det som i folkmun kallas "knivlagen". Där är motiv och behov det som avgör om det anses befogat.
Hört så många gånger och fått så många frågor typ: "...stiletter, är inte de olagliga?" det går liksom inte att säga så. Man får skilja på det jag skriver ovan, fullt lagliga att äga och köpa men kanske inte för alla att sälja, importera och bära.
Jag har blivit stoppad med en tandkrämstub som i det närmaste var slut, jag har även blivit stoppad med en sån liten hopfällbar nagelsax, så jag skulle inte chansa med en så pass dyr kniv...Tekniskt sett så får du faktiskt flyga med den (i alla fall inom EU) då bladlängden inte är över 6cm.
Denna har jag mycket användning av, uppskattade funktioner.Fällkniven har en modell som heter LTC * saxat ifrån fällknivens hemsida "Legal to carry? "LTC är en nätt pennkniv som du enkelt bär med dig i fickan. För att möta samhällets krav och lagar har vi avsiktligt designat denna fällkniv så att den ska kunna accepteras i urbana miljöer. Det betyder bl a att aluminiumskaftet saknar särskilda greppytor, att bladet saknar en konventionell bladlåsning (men som dock hålls på plats av en stadig fjäder) samt att bladet är kort och smalt och inte kan fällas ut med bara en hand. Det borde betyda att denna timida pennkniv ska kunna bäras på allmän plats, dock inte på flygplan, på skolor eller i festmiljöer – kontrollera med den lokala polisen om du är osäker."
Jag kör själv med en Fällkniven U4 i myntfickan. Det är en liten sak som fungerar väldigt bra till det mesta man kan tänkas behöva en kniv till när man är på språng. Öppna förpackningar av olika slag, skära av snören/trådar, dela och bre smör på en fralla i parken eller skiva ett äpple. I nio fall av tio har man ju det korrekta verktyg som krävs för uppgiften, så den kniv man bär behöver inte fylla alla funktioner kan kan tänkas stöta på, bara klara det nödvändigaste. Alla dessa multiknivar med mejslar, sågar, tänger osv är förstås coola och klarar fler funktioner, men hur mycket sågar man med en Swiss Army? Hur många skruvar drar man? Vad som är EDC för den ene kanske är något helt annat för den andre. Jag är lika uppväxt med att bära klocka som att man ska ha en pennkniv i fickan, lite som att klä på sig![]()
Exakt det jag skrev om du läser, så vad tillförde ditt inlägg?Precis, för de allra flesta människor är det knivlagen som gäller och där handlar det om ditt motiv med att ha kniven på allmän plats. Är du fiskare, på väg till fiskeplatsen och har en kniv i bilen medans du parkerar vid Ica och köper lite frukost? Helt okej!
Har du däremot ingen förklaring till varför du har kniven på dig eller i ditt fordon, då bryter du mot lagen.
Det är en ganska enkel lag egentligen. Och för den som inte går inte på springknivar och stiletter och andra specialvarianter är det helt enkelt bara motiv och behov som spelar roll.
Har hört historier där de har bråkat men då är det faktiskt tjänstemannen som har fel. Risk man får överväga såklart.Jag har blivit stoppad med en tandkrämstub som i det närmaste var slut, jag har även blivit stoppad med en sån liten hopfällbar nagelsax, så jag skulle inte chansa med en så pass dyr kniv...
![]()
Skummade igenom din text och hittade inget exempel så jag ville bara tillföra ett exempel egentligen.Exakt det jag skrev om du läser, så vad tillförde ditt inlägg?
"Vad som är EDC för den ene kanske är något helt annat för den andre."Denna har jag mycket användning av, uppskattade funktioner.
![]()
Skummade igenom din text och hittade inget exempel så jag ville bara tillföra ett exempel egentligen.
Alla har olika behov ja. Micran är 63,7 x 19,2 x 9,5 mm"Vad som är EDC för den ene kanske är något helt annat för den andre."
Om man ska bli nöjd i längden med sin EDC bör man vara ärlig med vilka behov man faktiskt har. Jag har också haft ett antal multi-tool knivar genom åren, har fortfarande en gammal Leatherman liggandes i bilen. Tyvärr var/är dom för stora att få plats i fickan i de kläder jag bär till vardags, och jag har inte upplevt situationer som varit så akuta att jag behövt en liten stjärnmejsel för att ersätta en philips i rätt dimension, detsamma gäller med såg, tång, fil osv. Jag har dock en sån liten Victorinox SD på nyckelknippan till sommarhuset, och den har en liten pincett jag använt att ta bort någon sticka i fingret med. Nagelfilen har använts att till att fila någon vass kant och tandpetaren till att ställa klockan i bilen. Saxen har öppnat någon plastförpckning. Den funkar kort sagt kanon på just nyckelknippan där den sitter![]()
Denna har jag mycket användning av, uppskattade funktioner.
![]()
Är den? Vässade min på insidan.Har samma. Det enda negativa är pincetten som är kass.
För mig är det precis tvärtom; jag har aldrig haft behov av en kniv för att skiva ett äpple. Däremot en tång och en skruvmejsel för att göra enklare justeringar av växlar och bromsar på cykeln på väg till jobbet, eller en sax för att klippa av nån lös tråd på kläderna. Jag vill inte ha kniv eftersom jag vill kunna ha multiverktyget i fickan hela tiden, även på krogen. Funderar på en Leatherman Style PS eller att köpa nån Victorinox och plocka bort knivbladet.Jag kör själv med en Fällkniven U4 i myntfickan. Det är en liten sak som fungerar väldigt bra till det mesta man kan tänkas behöva en kniv till när man är på språng. Öppna förpackningar av olika slag, skära av snören/trådar, dela och bre smör på en fralla i parken eller skiva ett äpple. I nio fall av tio har man ju det korrekta verktyg som krävs för uppgiften, så den kniv man bär behöver inte fylla alla funktioner kan kan tänkas stöta på, bara klara det nödvändigaste. Alla dessa multiknivar med mejslar, sågar, tänger osv är förstås coola och klarar fler funktioner, men hur mycket sågar man med en Swiss Army? Hur många skruvar drar man? Vad som är EDC för den ene kanske är något helt annat för den andre. Jag är lika uppväxt med att bära klocka som att man ska ha en pennkniv i fickan, lite som att klä på sig![]()