• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Bjuder även på senaste alstret: blad från Mora täljkniv och handtag av mangroverot från akvariet :)
20200515_122718.jpg

Liten men tuff! Hur är reglerna med att ha den i typ jackfickan? Detta har säkert diskuterats förr. Har snabbgooglat lite men blev typ inge klokare, luddig lag(knivlagen) verkar det som?

Räcker att backa 4 sidor i tråden:
Från källan :

https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/knivar-och-andra-farliga-foremal/

Det är förbjudet att ha knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats om inte innehavet är befogat. Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.

Personer under 21 år får inte ens äga, låna eller använda springknivar eller springstiletter.
Brott mot knivlagen kan ge fängelse i högst sex månader. Handlar det om ett grovt brott mot knivlagen kan det ge böter eller fängelse i högst ett år.

Exempel på farliga föremål
  • Butterflyknivar
  • Sablar
  • Springknivar
  • Stiletter
  • Svärd
  • Karatepinnar
  • Kaststjärnor
  • Knogjärn
Exempel på undantag från förbudet:
(när kan innehavet anses befogat)

• Militär som bär kniv till uniform
  • Hantverkare som använder kniv i arbetet
  • Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
  • Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg

En Astropos Demon i D2 stål.

listar 225 eur /250 usd.

saknar låspinnen längst ner.
Säljes för 1200kr ink spårbart om nån är intresserad. 21 år gäller.
EDIT 990kr eftersom det är mina kära knivvänner här på KS. och för att det snart är långhelg!
0556D3C0-E2CD-43AB-8EF5-BC10070E0BD0.jpeg

Bilagor

• EEEF59D1-CC12-4070-97A0-0E620C51BCE5.jpeg
    EEEF59D1-CC12-4070-97A0-0E620C51BCE5.jpeg
    486.2 KB · Visningar: 0
  • C3097E44-3621-4E8E-B8F3-04C59F1987CB.jpeg
    C3097E44-3621-4E8E-B8F3-04C59F1987CB.jpeg
    519.7 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:
Snyggt! Har kollat på helt i läder men får ta en funderare! Varför valde du blandat om jag får fråga? :) har aldrig haft kydex själv.
Lädret har lätt att suga upp fukten i luften, även om du har oljat/smort eller what ever. Kydex är dött mtrl, luftig slida till kniven, torkar upp, slipper ligga fuktigt. Du slipper polera upp kniven när du ska ut på morgonen, en vecka senare.

Så långt hade jag inte tänkt. Det jag tänkte var att den kommer bli snyggare med tiden men fukten har jag inte tänkt på kan bli ett problem i längden.
Lädret har lätt att suga upp fukten i luften, även om du har oljat/smort eller what ever. Kydex är dött mtrl, luftig slida till kniven, torkar upp, slipper ligga fuktigt. Du slipper polera upp kniven när du ska ut på morgonen, en vecka senare.

några av mina fällknivar. Undrar när det behövs en intervention för att inte köpa fler. Familjen samlas och säger ”för helvete! Sluta köpa knivar. Det räcker väl med en eller två?”

Och så får man sitta där och skämmas för att man lagt 100.000 på fällknivar

Edit: nu när jag räknar efter så blir det inte 100.000. 65-70 kanske. Det är ju inte så farligt

66FC5ABE-87A8-4397-BB04-AB932AE1122A.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp