Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Säkert strängt förbjudet men jag är en rebellLiten men tuff! Hur är reglerna med att ha den i typ jackfickan? Detta har säkert diskuterats förr. Har snabbgooglat lite men blev typ inge klokare, luddig lag(knivlagen) verkar det som?
En salt i LC200N eller? Hur tycker du den håller skärpan?![]()
Dragonfly har blivit en av mina absoluta favoriter. Pytteliten men ändå ligger den bra i handen. Den följer alltid med i jackfickan och har öppnat många paket i sitt liv![]()
Liten men tuff! Hur är reglerna med att ha den i typ jackfickan? Detta har säkert diskuterats förr. Har snabbgooglat lite men blev typ inge klokare, luddig lag(knivlagen) verkar det som?
Från källan :
https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/knivar-och-andra-farliga-foremal/
Det är förbjudet att ha knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats om inte innehavet är befogat. Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.
Personer under 21 år får inte ens äga, låna eller använda springknivar eller springstiletter.
Brott mot knivlagen kan ge fängelse i högst sex månader. Handlar det om ett grovt brott mot knivlagen kan det ge böter eller fängelse i högst ett år.
Exempel på farliga föremål
Exempel på undantag från förbudet:
- Butterflyknivar
- Sablar
- Springknivar
- Stiletter
- Svärd
- Karatepinnar
- Kaststjärnor
- Knogjärn
(när kan innehavet anses befogat)
- Militär som bär kniv till uniform
- Hantverkare som använder kniv i arbetet
- Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
- Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg
Nej, min är VG10.En salt i LC200N eller? Hur tycker du den håller skärpan?
Jag jobbar just nu med en gube som pular med knivslöjd, riktigt kul grejer
![]()
![]()
Liten hög med smyckesknivar. Alla är med handsmidda blad och i riktig fina material
Jag jobbar just nu med en gube som pular med knivslöjd, riktigt kul grejer
![]()
![]()
Liten hög med smyckesknivar. Alla är med handsmidda blad och i riktig fina material
Jag kan kolla. Det jag vet är att det är galna priser bara på materialen, mammutben osv. Den på bild kostade bara bladet 400krRiktigt fina.
Tillverkas de till försäljning?
Vore jätteskoj om du kunde kolla =)Jag kan kolla. Det jag vet är att det är galna priser bara på materialen, mammutben osv. Den på bild kostade bara bladet 400kr![]()
Min bor i en läderklädd kydexslida, det bästa av två världar så att sägaFixade lite med F1’an igår för att få fast tändstålet och ha allt samlat. Detta får duga tills jag köper en snygg i läder.![]()
Snyggt! Har kollat på helt i läder men får ta en funderare! Varför valde du blandat om jag får fråga?Min bor i en läderklädd kydexslida, det bästa av två världar så att säga
![]()
Kydex är en stabil bas att fästa grejer på och kniven sitter bra i det, men det ser rätt plastigt ut. Läder är snyggare så valet av läder på utsidan var rent estetiskt.Snyggt! Har kollat på helt i läder men får ta en funderare! Varför valde du blandat om jag får fråga?har aldrig haft kydex själv.
Para3 lightweight och victorinox floralVilken kniv? Tenac?
Tack’Para3 lightweight och victorinox floral
Blir ingen rost på det viset.Min bor i en läderklädd kydexslida, det bästa av två världar så att säga
![]()
Lädret har lätt att suga upp fukten i luften, även om du har oljat/smort eller what ever. Kydex är dött mtrl, luftig slida till kniven, torkar upp, slipper ligga fuktigt. Du slipper polera upp kniven när du ska ut på morgonen, en vecka senare.Snyggt! Har kollat på helt i läder men får ta en funderare! Varför valde du blandat om jag får fråga?har aldrig haft kydex själv.
Lädret har lätt att suga upp fukten i luften, även om du har oljat/smort eller what ever. Kydex är dött mtrl, luftig slida till kniven, torkar upp, slipper ligga fuktigt. Du slipper polera upp kniven när du ska ut på morgonen, en vecka senare.
Åååh, igenkänningsfaktornLivsfarligt att hitta sådana här trådar om fint gjorda prylar i en helt annan kategori!
Hade nyligen ingen fickkniv alls. Det här blir min tredje (om vi INTE räknar mini-spyderco för nyckelringen):
![]()
![]()
![]()
Spydercon duger inte till så mycket mer än att kapa lösa trådar med, men vem bryr sig om nyttan när något är så här sött?Åååh, igenkänningsfaktornTips är att inte kolla in penna-tråden... Bild på spydercon?
![]()
Livsfarligt att hitta sådana här trådar om fint gjorda prylar i en helt annan kategori!
Hade nyligen ingen fickkniv alls. Det här blir min tredje (om vi INTE räknar mini-spyderco för nyckelringen):
![]()
![]()
![]()