• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

1A417335-B578-481F-A674-D2113C884DDB.jpeg
EB77340F-7562-44B2-A49D-09EC6A588118.jpeg
Det här forumet är som en jättestor lök! Finns många lager här förutom klockor.
Finns en kniv inom familjen som vi inte vet så mycket om förutom att den tillhört en jägare och nu snackar vi person som tillbringat veckor ibland månader i vildmarken uppe i Canada och Alaska.
Den är sylvass, tung(210gram) och fodralets läder är nästan 4mm tjockt.
Någon som kan något mer om Olsen Knife i Howard City, Michigan?
Hittat det här på nätet; https://bladehistory.com/an-american-knife-company-remembered-olsen-ok-howard-city-michigan/
Tips på hur den ska tas hand om mottages tacksamt.

Senast ändrad:
Det hade kommit paket när jag kom hem idag... :)

Benchmade Mini Bugout, här i jämförelse med en Mini Griptillian.

17EF8FAC-08BF-4763-B68C-4C5DFC87A14B.jpeg

76DA132F-3FCF-431A-A403-BD3A813526CA.jpeg

Inte så stor skillnad längdmässigt men bugouten är tunnare och väger 43,4 gram mot griptillian på 77,1 gram.
Mycket nöjd än så länge, nu ska bara sidorna färgas svarta. ;)

Inte så stor skillnad längdmässigt men bugouten är tunnare och väger 43,4 gram mot griptillian på 77,1 gram.
Jisses vad lätt minin lär va.
Tycker den vanliga försvinner i fickan.

En öppen fråga till alla slipproffs, hur stor skillnad blir det på eggen efter en grit 3000 sten när man fortsätter slipa med högre grit?

En öppen fråga till alla slipproffs, hur stor skillnad blir det på eggen efter en grit 3000 sten när man fortsätter slipa med högre grit?
Skillnaden blir väl att du får mindre sågtänder på micronivå. Det kan dock vara en nackdel i många lägen där man vill ha lite bett i kniven. Jag testade att köra en vanlig kökskniv i kolstål till 10 000 grit och att skära till exempel tomater blir sämre än 1500 grit för kniven bara glider.

Skillnaden blir väl att du får mindre sågtänder på micronivå. Det kan dock vara en nackdel i många lägen där man vill ha lite bett i kniven. Jag testade att köra en vanlig kökskniv i kolstål till 10 000 grit och att skära till exempel tomater blir sämre än 1500 grit för kniven bara glider.

Jag körde en gammal rostfri extremt sliten i 240/1000/3000 och det blev riktigt bra, inte lika bra som fabrikseggen på min nya Eka kökskniv men tillräckligt nära för ett första projekt. Är 6000 grit overkill?

Jag körde en gammal rostfri extremt sliten i 240/1000/3000 och det blev riktigt bra, inte lika bra som fabrikseggen på min nya Eka kökskniv men tillräckligt nära för ett första projekt. Är 6000 grit overkill?
över 3000 blir det mer polering än slipning. Det bör alltså inte bli sämre. Men som tidigare sagts, övning ger färdighet

1A417335-B578-481F-A674-D2113C884DDB.jpeg
EB77340F-7562-44B2-A49D-09EC6A588118.jpeg
Det här forumet är som en jättestor lök! Finns många lager här förutom klockor.
Finns en kniv inom familjen som vi inte vet så mycket om förutom att den tillhört en jägare och nu snackar vi person som tillbringat veckor ibland månader i vildmarken uppe i Canada och Alaska.
Den är sylvass, tung(210gram) och fodralets läder är nästan 4mm tjockt.
Någon som kan något mer om Olsen Knife i Howard City, Michigan?
Hittat det här på nätet; https://bladehistory.com/an-american-knife-company-remembered-olsen-ok-howard-city-michigan/
Tips på hur den ska tas hand om mottages tacksamt.
Härligt med en riktig brukskniv! Har själv passat djur i kyla och snö, utan ett bra skydd är det lätt att glida skära sig i blod och kyla. Den där kan jag tänka mig kommit väl till användning där uppe.

Härligt med en riktig brukskniv! Har själv passat djur i kyla och snö, utan ett bra skydd är det lätt att glida skära sig i blod och kyla. Den där kan jag tänka mig kommit väl till användning där uppe.
Ingen erfarenhet själv som 08 men inser att slinta och skära sig långt ut i skogen är inget man vill..

Riktigt sugen på Minin, var har du handlat den någonstans?

Köpte från https://www.lamnia.com/sv, hade den hemma på 2 dagar.
Gillar den som tusan! Tycker det är synd att dom bara finns i två färgalternativ så jag kommer nog färga handtaget svart eller köpa flytanium scales.
Tackar! Jag gillar det orangea, är hyfsat ofta ute i naturen, men använder sällan kniv utan har den mest i fickan eller utspridd någonstans blannd alla andra prylar, då är det bra om den syns lite extra (bland alla andra orangea saker :))

Tack för hjälpen! Klart man måste ha en polersten oxå :rolleyes:

Slipar du med vanlig platt sten eller nåt mer avancerat?

Jag har insett att jag har för många stenar med hög grit men har inte bestämt mig om det är värt annonsera igen. Naniwa Professional 5000 (som väl ofta är finare än vad "gritten" anger om jag minns rätt) är väl den jag använder minst ofta.... inte för att den är dålig utanför att jag har tre andra stenar i liknande kornstorlek som helt enkelt blir använda mer. :)

Slipar du med vanlig platt sten eller nåt mer avancerat?

Jag har insett att jag har för många stenar med hög grit men har inte bestämt mig om det är värt annonsera igen. Naniwa Professional 5000 (som väl ofta är finare än vad "gritten" anger om jag minns rätt) är väl den jag använder minst ofta.... inte för att den är dålig utanför att jag har tre andra stenar i liknande kornstorlek som helt enkelt blir använda mer. :)

Pm skickat :)

Tillbaka
Topp