• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Under avdelningen ogigantiska, rätt opraktiska, men ändå rätt söta fällknivar lägger jag till nyförvärvet :D Opinel 9an ser rätt gigantisk ut jämfört med nya minin iofs:)
IMG_20200803_154423.jpg
IMG_20200803_154351.jpg

Länge sneglat på en WM1a i syfte att byta ut min gamla Buck Vanguard som jag använder till jakten. Lite för stort blad enligt mig till mindre vilt.
Hittar verkligen inget "fel" på WM1an, så vet inte vad jag väntar på. Är den nyköpt eller har du använt den något?

Senast ändrad:
Denna gav jag bort som födelsedagspresent idag. Blev mycket uppskattad och nu vill jag ha en med. Har själv en Vanguard. Tror du blir helnöjda med en VM1. Kan tipsa dig att fällkniven säljer ut dessa nu på deras hemsida. Gav ca 1100:- med 3G stålet.

Länge sneglat på en WM1a i syfte att byta ut min gamla Buck Vanguard som jag använder till jakten. Lite för stort blad enligt mig till mindre vilt.
Hittar verkligen inget "fel" på WM1an, så vet inte vad jag väntar på. Är den nyköpt eller har du använt den något?

• Like
Reactions: jwh
Man har klämt på många Muela på den lokala Cuchillerian i Spanien, den där såg trevlig ut :)
Ja klockren storlek på den, den används varmt här på stugsemestern. Alltid slöa knivar i stugor. Fabriksslipningen var ok, vass men har inte en sån där superfinish som man förväntar sig på en ”handgjord” kniv. Kollar på deras övriga sortiment hos svenska nätbutiker och verkar ha sjukt prisvärda fastblads knivar.

Ja klockren storlek på den, den används varmt här på stugsemestern. Alltid slöa knivar i stugor. Fabriksslipningen var ok, vass men har inte en sån där superfinish som man förväntar sig på en ”handgjord” kniv. Kollar på deras övriga sortiment hos svenska nätbutiker och verkar ha sjukt prisvärda fastblads knivar.
Ja, jag har uppfattat det lite som att det är deras motsvarighet till Mora, finns över hela Spanien och även som köksknivar (givetvis med Svenskt stål ;) )

Nästa corona-projekt. Sätta skalor på lilla u-4:an. Jag måste säga att jag är lite imponerad av plasten som fällkniven använder. Det tog ett jäkla tag att slipa ner den till hälften innan träbitarna kunde limmas på. Jag hade en liten bit lindrot liggandes som jag sågade till ett par 5mm skalor av.
C0C39437-E5FD-4D3D-BCC5-22EC163C02BC.jpeg

den har ett ganska trevlig mönster
8003B54C-AF96-4E98-BE5E-F776831392D4.jpeg

E3E199C9-1F61-4C6B-8FD4-DC61CFE5AE16.jpeg

innan porerna ska fyllas så betsar jag den med stålgrå spritbets
09F77008-9825-4F9F-85C6-0E06B0C8BE6B.jpeg

Imorgon ska det oljas och sedan har man ett par dagars polerande att se fram emot

Nästa corona-projekt. Sätta skalor på lilla u-4:an. Jag måste säga att jag är lite imponerad av plasten som fällkniven använder. Det tog ett jäkla tag att slipa ner den till hälften innan träbitarna kunde limmas på. Jag hade en liten bit lindrot liggandes som jag sågade till ett par 5mm skalor av.

Imorgon ska det oljas och sedan har man ett par dagars polerande att se fram emot
Bra jobbat ser grymt bra ut!

Mer grymma skapelser!

IMG-20200809-WA0002.jpg
IMG-20200809-WA0001.jpg
IMG-20200809-WA0000.jpg
Kollegan berättade, att när man gör såna kurvade inlägg i skaften, så sågar man först två bitar genom att såga dom samtidigt. Sedan slipar man den ena klart och fäster ett sandpapper i den slipade kurvan och slipar den andra delen mot den. Allt för att det ska bli noll glipa mellan delarna. Sjukt mycket jobb bakom en sån kniv. Fantastiskt vacker :)

Kollegan berättade, att när man gör såna kurvade inlägg i skaften, så sågar man först två bitar genom att såga dom samtidigt. Sedan slipar man den ena klart och fäster ett sandpapper i den slipade kurvan och slipar den andra delen mot den. Allt för att det ska bli noll glipa mellan delarna. Sjukt mycket jobb bakom en sån kniv. Fantastiskt vacker :)

Jag har ingen aning om hur tillvägagångsättet är men det låter ju vettigt. Inte en glipa nånstans! Säkert mer vattentät än en klocka med o-ringar. :)

Shit vad coolt. I love mina U2 och u4 men fan vad mycket ballare dom blir med ett annat material.
Mycket snyggt!

Tillbaka
Topp