• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack! Jag tror att denna kommer att användas väldigt sparsamt och jag tycker att det är lite synd att byta ut dem. De är dels handgraverade med datum och årtal och sen är det original från (enligt graveringen) 1943 så det tar emot att ta sönder dem. :)
Jag tänker förstås att dom ska avlägsnas varsamt och sparas, nya skalor skulle väl bara göra att man vågar/vill använda den igen :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl genomgående nitar, så om det var jag skulle jag borra ena änden med en tunnare borr och sedan knacka ut dom
Ja, dåligt uttryckt av mig men det var det jag menade också. :) Ska börja med att ge mig på denna dock, det ska bli ett kul projekt!
DSCF3113.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu är det bara att tålmodigt vänta på att oljan härdar så man kan börja polera upp glans
86E81DD2-99DF-4944-9929-961F03C68072.jpeg

jag kör någon variant på D-form, tyckte det blev bekvämt på den förra
BBA80439-8D09-442F-998E-642FF5078156.jpeg

7C061801-BF56-4318-BC2F-50929F4EB73B.jpeg

format om bladet så det inte har böjen uppåt i spetsen
40B32389-CA40-4171-80A3-75A0814D7B09.jpeg

FA8163B4-BFB4-4FA6-9447-E8B34CFE37FF.jpeg

tyvärr var valnötsskaften väldigt tråkiga i både färg och mönster, så dom blev betsade. Denna sista har en blandning av grafit och mahognybets. Tycker det blev en bra ”vintage” färg
 

Tampa_blord

Panerai
Har kört med Spyderco och Kershew det senaste året. Trevliga knivar men blev sugen på nåt nytt.

Valet föll på en Bugout (även fast jag var galet nära på att klicka hem en Inkosi :D )

Trevlig rackare, grym skärpa out of the box. Behöver köra in den lite men den flippar rätt bra och axis lock var en ny bekantskap.

Dock tycker jag att sidorna känns lite för plastiga för min smak och lär förmodligen byta ut dessa inom en snar framtid.
19C5809D-3D74-4F0A-8EEF-C34067CA0175.jpeg

A62FA7F8-7235-4B86-985B-695B0374D6FE.jpeg
 

Tampa_blord

Panerai
Bältesklippet hade också gärna fått vara lite längre. En sak till som måste åtgärdas :D Tur att Bugout är som SKX, finns rätt mkt gott att modda med
 
Snyggt jobbat! Nu är det bara att göra nya egna skalor :rolleyes:. Jag tänkte att det skulle vara trevligt med horn eller ben på min Fällkniven GP och fick då tipset att kolla på djuraffären?! Det säljs tydligen horn för hundar att tugga på som ibland ser riktigt bra ut :)
Bra tips!:) Jag har precis köpt mig en ka-bar ek 5 som jag tänkt modda. Har en linder med ungefär samma mått men vill ha en Bowie i kolstål också. Funderar på blankt blad, parerstång i mässing och trähandtag, men när du nu nämner horn kanske det är ett alternativ också.

EK45-HERO-FULL.jpg


571ab35d3ea2eb6e7523ed00ed1c998e.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bra tips!:) Jag har precis köpt mig en ka-bar ek 5 som jag tänkt modda. Har en linder med ungefär samma mått men vill ha en Bowie i kolstål också. Funderar på blankt blad, parerstång i mässing och trähandtag, men när du nu nämner horn kanske det är ett alternativ också.

EK45-HERO-FULL.jpg


571ab35d3ea2eb6e7523ed00ed1c998e.jpg
Det kan ju bli riktigt snyggt med horn. Jag fick precis veta att det går utmärkt att lägga hornbitar i narvsvärta eller spritbets, kan ge riktigt fina mönster då olika hårda delar tar olika mycket färg :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Fantastiskt! Ger lite Lord of the rings vibbar.
Ja, om köksniven heter Gandalf heter väl denna Thranduil :p Det är helt klart hans stil, de flesta pågående projekt han hade hemma var i liknande stil. Ganska coolt är att han aldrig använder lim i sina skaft. Alla knivar har genomgående tånge med någon dold låsning i bakkant, det gör att man kan ta isär och göra rent eller byta bitar.
upload_2020-9-18_8-17-32.png

Denna är redan såld, men han hade ett par andra liknande på G. Jag frågade aldrig om priser då jag var fullt upptagen att beundra hantverket.
Slidan till denna är formad för att låsa fast kniven och den lustigt mönstrade delen är komage medans resten av mönstren är pressade med en böjd nål
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ja, om köksniven heter Gandalf heter väl denna Thranduil :p Det är helt klart hans stil, de flesta pågående projekt han hade hemma var i liknande stil. Ganska coolt är att han aldrig använder lim i sina skaft. Alla knivar har genomgående tånge med någon dold låsning i bakkant, det gör att man kan ta isär och göra rent eller byta bitar.
upload_2020-9-18_8-17-32.png

Denna är redan såld, men han hade ett par andra liknande på G. Jag frågade aldrig om priser då jag var fullt upptagen att beundra hantverket.
Slidan till denna är formad för att låsa fast kniven och den lustigt mönstrade delen är komage medans resten av mönstren är pressade med en böjd nål

Grymt. LoR teamet borde ha anlitat denne man! :-D
 

vonhall

Rolex
Skulle bara ha en bra fickkniv. Kunde inte riktigt bestämma mig så det blev 4!
Från vänster:
Spyderco Lil’ Native

Spyderco Chicago
Spyderco Squeak
Spyderco Bug

Blir eventuellt ett inköp till för att ha en lite större variant när man är ute i skogen och går. Då blir det en Spyderco Para 3. Sedan så får jag vara nöjd. Får väl se hur det blir med det :D
237517AB-CAC6-487C-A6DB-D5F7FDAFB86B.JPEG
 
Senast ändrad:

Nutte

Omega
Skulle bara ha en bra fickkniv. Kunde inte riktigt bestämma mig så det blev 4!
Från vänster:
Spyderco Lil’ Native

Spyderco Chicago
Spyderco Squeak
Spyderco Bug

Blir eventuellt ett inköp till för att ha en lite större variant när man är ute i skogen och går. Då blir det en Spyderco Para 3. Sedan så får jag vara nöjd. Får väl se hur det blir med det :D
237517AB-CAC6-487C-A6DB-D5F7FDAFB86B.JPEG
Ser bra ut.
"sedan får man se om man är nöjd"
4 på en. Du är fast, helt körd skulle jag säga:) :woot:
 

vonhall

Rolex
Ser bra ut.
"sedan får man se om man är nöjd"
4 på en. Du är fast, helt körd skulle jag säga:) :woot:
Det är lite märkligt för jag har alltid gillat knivar. Men det är först nu som jag skaffat fällkniv av hyfsad kvalité. Eller jag menar fällknivar :D Fördelen med knivar är ju att det är lite billigare att förnya sig jämfört med klockor! Så det kan nog bli en fortsättning på det här :rolleyes:
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Skulle bara ha en bra fickkniv. Kunde inte riktigt bestämma mig så det blev 4!
Från vänster:
Spyderco Lil’ Native

Spyderco Chicago
Spyderco Squeak
Spyderco Bug

Blir eventuellt ett inköp till för att ha en lite större variant när man är ute i skogen och går. Då blir det en Spyderco Para 3. Sedan så får jag vara nöjd. Får väl se hur det blir med det :D
237517AB-CAC6-487C-A6DB-D5F7FDAFB86B.JPEG

Många Spydercos. :) Vilka är fördelarna med kort/knubbigt men brett blad?
 

ScubaKing

Audemars
Skulle bara ha en bra fickkniv. Kunde inte riktigt bestämma mig så det blev 4!
Från vänster:
Spyderco Lil’ Native

Spyderco Chicago
Spyderco Squeak
Spyderco Bug

Blir eventuellt ett inköp till för att ha en lite större variant när man är ute i skogen och går. Då blir det en Spyderco Para 3. Sedan så får jag vara nöjd. Får väl se hur det blir med det :D
237517AB-CAC6-487C-A6DB-D5F7FDAFB86B.JPEG

Spyderco är bland dem bästa knivarna på marknaden enligt mig, dem och Benchmade samt ZT. Även Kershaw har en del riktigt bra.
 

vonhall

Rolex
Många Spydercos. :) Vilka är fördelarna med kort/knubbigt men brett blad?
Försökte vara lite logisk och praktisk i från början i det nya vansinnet att köpa knivar! Försökte hålla nere på storleken på kniven/knivarna så man har plats att faktiskt få med sig en kniv och får använda dem. Jag har så lätt annars att köpa på mig saker som bara blir liggandes hemma.
Fast det hindrar mig ju inte att köpa en lite större kniv i fall att :rolleyes:
 

ScubaKing

Audemars
Själv så kan jag ingenting om knivar egentligen! Men det känns som att det är bra kvalité på de modellerna som jag har köpt i alla fall!

Knivar är lite som klockor, man kan gröta ner sig ordentligt till löjliga nivåer. Jag är inte såå djupt inne. Jag köper det jag gillar och uppfattar som bra kvalitet kontra pris.

Jag skulle klassa Spyderco (Colorado tillverkade) som Breitling i klockvärden.
* Microtech som Oris.
* Benchmade som Omega.
* Svenska Fällkniven som Panerai (i alla fall deras toppmodeller)
* Strider Knives som Rolex. (Personlig favorit)
* Chris Reeve Knives som AP.
* Rockstead Knives som Patek.
* CultroTech Knives som Richard Mille o.s.v (Trevlig och heltokig Ryss, heja på honom på Facebook, han är skoj ;) )
* Marfione Custom tycker jag personligen inte om. Men många gillar dem.

Fällkniven:
sk2_stones_1200px.jpg


Rockstead:
RYO-H-ZDP-1_1024x1024.jpg


Cultrotech:
sO8n84F.jpg
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Knivar är lite som klockor, man kan gröta ner sig ordentligt till löjliga nivåer. Jag är inte såå djupt inne. Jag köper det jag gillar och uppfattar som bra kvalitet kontra pris.

Jag skulle klassa Spyderco (Colorado tillverkade) som Breitling i klockvärden.
* Microtech som Oris.
* Benchmade som Omega.
* Svenska Fällkniven som Panerai (i alla fall deras toppmodeller)
* Strider Knives som Rolex. (Personlig favorit)
* Chris Reeve Knives som AP.
* Rockstead Knives som Patek.
* CultroTech Knives som Richard Mille o.s.v (Trevlig och heltokig Ryss, heja på honom på Facebook, han är skoj ;) )
* Marfione Custom tycker jag personligen inte om. Men många gillar dem.

Fällkniven:
sk2_stones_1200px.jpg


Rockstead:
RYO-H-ZDP-1_1024x1024.jpg


Cultrotech:
sO8n84F.jpg

Bra jämförelse. För mig som är helt oinsatt är listan mycket bra.
 

ScubaKing

Audemars
Microtech är ju 14 ggr bättre än Spyderco???

Spyderco är nog snarare Seiko.

Vet inte om du är ny här, men när man gör dessa typer av "listor" så blir folk ALLTID upprörda. Det finns lika mycket olika listor som det finns tycke och smak, alla ska alltid ändra och flytta om. Helt rätt det med, alla har olika erfarenheter och historia till varför dem tycker si eller så. Nästan värre med listor som rör klockor än just knivar i detta fall.
Men som svar på din fråga, Spyderco`s modeller som är tillverkade i USA Colorado håller minst samma kvalitet som Microtech. Både var gäller typ av stål, konstruktion och användarvänlighet. Detta enligt mitt personliga tycke och smak..
 
Topp