• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Bergsman

Cartier
2-Faktor
En Fällkniven TK5 som kom till användning under helgen, trevlig historia, har en TK3 också så jag måste väll skaffa mig en TK1 egentligen, hur ska man annars kunna leva ens?
 

Bilagor

  • C90AE728-0E7C-41B9-8ACA-06FC88C5F9B3.jpeg
    C90AE728-0E7C-41B9-8ACA-06FC88C5F9B3.jpeg
    354.6 KB · Visningar: 8

Veratio

Cartier
Vet inte om du är ny här, men när man gör dessa typer av "listor" så blir folk ALLTID upprörda. Det finns lika mycket olika listor som det finns tycke och smak, alla ska alltid ändra och flytta om. Helt rätt det med, alla har olika erfarenheter och historia till varför dem tycker si eller så. Nästan värre med listor som rör klockor än just knivar i detta fall.
Men som svar på din fråga, Spyderco`s modeller som är tillverkade i USA Colorado håller minst samma kvalitet som Microtech. Både var gäller typ av stål, konstruktion och användarvänlighet. Detta enligt mitt personliga tycke och smak..

Varit medlem här längre än dig, men tror inte att det är så viktigt. Håller med om att smaken är som baken, tur är väl det för då skulle jag väl ha en Rolex och köra Volvo.

Men jag har haft ett flertal Spyderco, har 3 kvar idag. Tyvärr sålt alla mina Microtech, men har haft sex olika modeller. Trodde jag hade hyfsat koll på de två märkena... Det är dock några år sedan, så kanske kvaliteten har förbättrats respektive försämrats.

Nåväl. Agree to disagree!
 

ScubaKing

Audemars
Varit medlem här längre än dig, men tror inte att det är så viktigt. Håller med om att smaken är som baken, tur är väl det för då skulle jag väl ha en Rolex och köra Volvo.

Men jag har haft ett flertal Spyderco, har 3 kvar idag. Tyvärr sålt alla mina Microtech, men har haft sex olika modeller. Trodde jag hade hyfsat koll på de två märkena... Det är dock några år sedan, så kanske kvaliteten har förbättrats respektive försämrats.

Nåväl. Agree to disagree!

Ja du har varit medlem ett år längre än mig, såg det nu. Då borde du veta detta med "listorna" och när man rangordnar märken och vilket "hus i helvete" det brukar bli. Alla tycker olika. Du har säkert hyfsat koll på märkena, men som med allting annat är det upp till tycke och smak. Vi jämför ju inte Invicta och Rolex här. Både Spyderco och Microtech är ju väldigt respektabla märken båda två. Jag kanske är partisk då Spyderco i mitt tycke är den ultimata tool-kniven. Ska dock säga att det är rätt stor skillnad på dem Spyderco som är tillverkade i Colorado och dem som är tillverkade i Asien.
Peace :cool:
 

Sumo

Omega
Ja du har varit medlem ett år längre än mig, såg det nu. Då borde du veta detta med "listorna" och när man rangordnar märken och vilket "hus i helvete" det brukar bli. Alla tycker olika. Du har säkert hyfsat koll på märkena, men som med allting annat är det upp till tycke och smak. Vi jämför ju inte Invicta och Rolex här. Både Spyderco och Microtech är ju väldigt respektabla märken båda två. Jag kanske är partisk då Spyderco i mitt tycke är den ultimata tool-kniven. Ska dock säga att det är rätt stor skillnad på dem Spyderco som är tillverkade i Colorado och dem som är tillverkade i Asien.
Peace :cool:
Min erfarenhet av Spyderco är att deras modeller tillverkade i Taichung, Taiwan, håller högre kvalité än modellerna som är US made.
 
Varit löjligt lugnt på klockfronten senaste halvåret. Istället har jag byggt en smedja :D.
Det har blivit några småprojekt och endel övningssmide.
Smider allt med fältässja och med återvunnet trä och stål.
Det här blev en kockkniv av stål från sparkmede, gammalt ebenholtsträ och skrotmässing.
20200924_184223.jpg
20200924_183257.jpg
20200924_183143.jpg
20200924_183428.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Varit löjligt lugnt på klockfronten senaste halvåret. Istället har jag byggt en smedja :D.
Det har blivit några småprojekt och endel övningssmide.
Smider allt med fältässja och med återvunnet trä och stål.
Det här blev en kockkniv av stål från sparkmede, gammalt ebenholtsträ och skrotmässing.
20200924_184223.jpg
20200924_183257.jpg
20200924_183143.jpg
20200924_183428.jpg
Snyggt jobbat :) Men ska du ha den som kockkniv får du väl fylla hålet runt tången så det inte samlas bakterier där...
 
  • Like
Reactions: Ako

vonhall

Rolex
Skulle någon ha en Spyderco Para 3 eller eventuellt Spyderco Para Military 2 till salu så hojta gärna till! Är ingen samlare så skicket behöver inte vara perfekt!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Fick hem en härlig gammal kökskniv i kolstål från Eskilstuna idag. Spetsen är inte av, den är bara missfärgad. Ser inte speciell ut förrän...
PSX_20200925_135533.jpg


...man lägger en vanlig 21cm kniv bredvid. :D 45cm i längd varav 32cm blad.
PSX_20200925_135557.jpg


7mm tjock och nästan 700g tung. :rolleyes:
PSX_20200925_135648.jpg


Vad ska jag ha den till? Jag vet inte, men den är cool! :p
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Mycket kniv! Modell?
Det är en casström nr 10, om jag inte har helt fel. Har den alltid på mina jaktbyxor. Har ofta ett bälte över jackan med kniv på för att lättare komma åt den. Men som sagt alltid casström närmast. Den håller sig vass länge, den är skön att hålla i, sedan så köpte jag den efter jag fällt en fin älgtjur för huden så det gör kniven lite bättre ;)
 

ScubaKing

Audemars
Ser ju spaceig ut. Den där halvcirkeln på handtaget är det bara dekoration?

Jag "tror" det är den funktionen han kallar en "tourbillon", men hur den funkar kan jag inte svara på. Jag har bara tittat på knivarna live en gång i Italien, fick inte prova dem. Och jag skulle aldrig ha råd med dem. Det är ungefär så högt man kan komma på knivstegen enligt mig :)
 
Topp