• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

JLC

Panerai
2-Faktor
Nytt svart...
 

Bilagor

  • E32D616B-8F52-49BF-94E5-61ADE1C1A3D6.jpeg
    E32D616B-8F52-49BF-94E5-61ADE1C1A3D6.jpeg
    424.9 KB · Visningar: 48

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hello freaks!
Jag är ute efter tips på vildmarkskniv och tänkte att här finns väl främsta kunskapen i Sverige?
På längre turer är jag modest gramjägare och har oftast med mig en fällkniv av den modell Eka tillverkade åt försvaret (väl tung, men rätt stabil).
Nu är jag främst ute efter en vanlig kniv, typ Mora2K, för dagsturer.
Den ska tåla att spjälka ved, men även kunna täljas med. Ingen machete lixom.
Rygg som löser tändstål är ett plus.
Finns det lätta knivar som tål tuffa tag, eller får jag acceptera lite tyngre kniv?
Med rätt och lätt kniv får den gärna följa till fjällen.
Moderna material gärna. Kör inte full Fjällräven grear så trä och renhorn matchar ändå inte.

Så, några tips?

Edit: pristak runt tusingen men helst runt rödingen borde jag nämna.
 
Senast ändrad:
Hello freaks!
Jag är ute efter tips på vildmarkskniv och tänkte att här finns väl främsta kunskapen i Sverige?
På längre turer är jag modest gramjägare och har oftast med mig en fällkniv av den modell Eka tillverkade åt försvaret (väl tung, men rätt stabil).
Nu är jag främst ute efter en vanlig kniv, typ Mora2K, för dagsturer.
Den ska tåla att spjälka ved, men även kunna täljas med. Ingen machete lixom.
Rygg som löser tändstål är ett plus.
Finns det lätta knivar som tål tuffa tag, eller får jag acceptera lite tyngre kniv?
Med rätt och lätt kniv får den gärna följa till fjällen.
Moderna material gärna. Kör inte full Fjällräven grear så trä och renhorn matchar ändå inte.

Så, några tips?

Edit: pristak runt tusingen men helst runt rödingen borde jag nämna.
Oups, glömde citera dig. Men iallafall, se min post ovan
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hello freaks!
Jag är ute efter tips på vildmarkskniv och tänkte att här finns väl främsta kunskapen i Sverige?
På längre turer är jag modest gramjägare och har oftast med mig en fällkniv av den modell Eka tillverkade åt försvaret (väl tung, men rätt stabil).
Nu är jag främst ute efter en vanlig kniv, typ Mora2K, för dagsturer.
Den ska tåla att spjälka ved, men även kunna täljas med. Ingen machete lixom.
Rygg som löser tändstål är ett plus.
Finns det lätta knivar som tål tuffa tag, eller får jag acceptera lite tyngre kniv?
Med rätt och lätt kniv får den gärna följa till fjällen.
Moderna material gärna. Kör inte full Fjällräven grear så trä och renhorn matchar ändå inte.

Så, några tips?

Edit: pristak runt tusingen men helst runt rödingen borde jag nämna.
Eka Nordic W12 är trevlig.
4F96EAE1-F6DC-4B5A-9145-4F3B0CE5E4F5.jpeg

*såg på hemsidan att det är rea på den just nu...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Följdfråga, vilken sida?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag kikat lite reviews och så på tipsen jag fick av er @Model_Citizen och @BarbaBaba och fått mer förståelse för vad jag vill ha.

Finnen går bort pga kolstål. Det orkar jag inte ens med i köket. Har bra slipstenar, så rostfritt funkar fint.

Moran är ju erkänt bra med få svagheter när det kommer till prestanda. Tål tuffa tag och går att tälja med.
Enda som sticker lite är väl att det är en enkel plastkniv, likt Buschcraft, fast för 4ggr pengarna.

EKA verkar vara motsatsen.
Påkostat läderfodral och träsidor som går att ta bort för rengöring/byte.
Prestandan däremot blir lidande av den väl tilltagna bladtjockleken på 4mm.
Den är visst väldigt bra till spjälkning och liknande, men slipningen gör att man måste tälja med väldigt stor vinkel vilket är svårt.
Går säkert att lägga en flatare dubbelslipning med en halvtimme på slipstenarna, men ur box är den lite för mycket yxa och för lite kniv.
Får även mycket anmärkningar på vikten, men om jag kan lämna Fiskarsyxan hemma så är jag ändå nettovinnare där.

Lutar åt EKA även om den inte känns solklar.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu har jag kikat lite reviews och så på tipsen jag fick av er @Model_Citizen och @BarbaBaba och fått mer förståelse för vad jag vill ha.

Finnen går bort pga kolstål. Det orkar jag inte ens med i köket. Har bra slipstenar, så rostfritt funkar fint.

Moran är ju erkänt bra med få svagheter när det kommer till prestanda. Tål tuffa tag och går att tälja med.
Enda som sticker lite är väl att det är en enkel plastkniv, likt Buschcraft, fast för 4ggr pengarna.

EKA verkar vara motsatsen.
Påkostat läderfodral och träsidor som går att ta bort för rengöring/byte.
Prestandan däremot blir lidande av den väl tilltagna bladtjockleken på 4mm.
Den är visst väldigt bra till spjälkning och liknande, men slipningen gör att man måste tälja med väldigt stor vinkel vilket är svårt.
Går säkert att lägga en flatare dubbelslipning med en halvtimme på slipstenarna, men ur box är den lite för mycket yxa och för lite kniv.
Får även mycket anmärkningar på vikten, men om jag kan lämna Fiskarsyxan hemma så är jag ändå nettovinnare där.

Lutar åt EKA även om den inte känns solklar.
Just tjockleken på bladen av fritidsknivar nu för tiden blir gärna lite yxa som du säger. Jag har en Fällkniven F1 och en S1, båda är riktigt trevliga att ha i skogen, men har 5mm bladtjocklek... Det känns väldigt klumpigt till matlagning eller att tälja med tycker jag. Att välja EN kniv är lika svårt som att välja EN klocka :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Just tjockleken på bladen av fritidsknivar nu för tiden blir gärna lite yxa som du säger. Jag har en Fällkniven F1 och en S1, båda är riktigt trevliga att ha i skogen, men har 5mm bladtjocklek... Det känns väldigt klumpigt till matlagning eller att tälja med tycker jag. Att välja EN kniv är lika svårt som att välja EN klocka :)
Skyller på amerikanerna. De har ju som grundkrav att man ska kunna hugga genom bildörrar. Jag säger inte att det aldrig kommer ske, men det är inte mitt primära bruksområde...

Får kanske rikta in mig på att ta med en smäcker kortbladig fällkniv som komplement till stabilare fastbladare, men känner att behovet för den då blir väldigt snävt.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Just tjockleken på bladen av fritidsknivar nu för tiden blir gärna lite yxa som du säger. Jag har en Fällkniven F1 och en S1, båda är riktigt trevliga att ha i skogen, men har 5mm bladtjocklek... Det känns väldigt klumpigt till matlagning eller att tälja med tycker jag. Att välja EN kniv är lika svårt som att välja EN klocka :)
Jag känner att det här går precis som det ALLTID går. Utgångspunkt på 500kr och nu gäller det bara att välja mellan F1 och S1...
Kommer inte bli helt nöjd med Mora eller EKA.
S1 är längre, stabilare och 40% lättare så väl värd lite extra slantar.
F1 är ju en riktig klassiker, men hur står den sig mot rejälare S1?
Duger den till att klyva lite tändved och sånt, eller känns den för kort?
Känns S1 betydligt klumpigare eller är skillnaderna små?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag känner att det här går precis som det ALLTID går. Utgångspunkt på 500kr och nu gäller det bara att välja mellan F1 och S1...
Kommer inte bli helt nöjd med Mora eller EKA.
S1 är längre, stabilare och 40% lättare så väl värd lite extra slantar.
F1 är ju en riktig klassiker, men hur står den sig mot rejälare S1?
Duger den till att klyva lite tändved och sånt, eller känns den för kort?
Känns S1 betydligt klumpigare eller är skillnaderna små?
Jag skulle välja S1 om det står mellan de två, tycker båda presterar likvärdigt men S1 ser jäkligt cool ut ;)
Sen har du ju alltid A1 också...
 
Jag känner att det här går precis som det ALLTID går. Utgångspunkt på 500kr och nu gäller det bara att välja mellan F1 och S1...
Kommer inte bli helt nöjd med Mora eller EKA.
S1 är längre, stabilare och 40% lättare så väl värd lite extra slantar.
F1 är ju en riktig klassiker, men hur står den sig mot rejälare S1?
Duger den till att klyva lite tändved och sånt, eller känns den för kort?
Känns S1 betydligt klumpigare eller är skillnaderna små?
Om du inte har någonting emot en udda fågel i den svenska svampskogen så vill jag slå ett slag för Cold Steel Kobun, som finns att få i ett gäng stål. Lättare och billigare än F1 och S1 och har klyvt en hel del vedklabbar med batong vid brasan.

 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu trillade en lite större Case Tribal lock in. Trevlig på många vis, men fan så dålig passform på bitarna.
Den klassiska centreringskollen. Fail!
D5E302D6-025A-421A-BA51-08E66004C717.jpeg
Rygglåsningen när kniven är stängd...
4A686A3C-B4CD-4DFE-971D-D269AD71FD09.jpeg

en rejäl bit sticker upp framme vid bladfästet

CCEADBDB-E450-432A-8A61-2F8A6D36A255.jpeg

det gör förstås att den är nedsänkt i andra änden

A1E82E02-F050-40D8-9AFA-B6321E3988D4.jpeg

funderar på att skicka den tillbaka till Lamnia, men känner mig tveksam på att det gör skillnad. Tror tyvärr inte de har bättre kvalitet än såhär.
 
Topp