• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

7F658449-EBC0-4F3C-9585-83F1720B68B0.jpeg
4B24ED7F-FC55-43D4-9EEF-60125BA385A0.jpeg

Då kom den. Första intrycket var WTF, 900kr för detta. Spärrknappen var jäkligt hård och det gick inte att flippa upp kniven.

MEN efter lite olivolja går det mycket bättre och det går att flippa upp kniven både via ryggen och enbart med spärren. Tycker även bladet känns centrerat och extremt stabilt i utfällt läge.

48585D92-9389-475A-A3C3-C8ABDDB45AEB.jpeg

Storleken är klockren för fickan, även vikten känns OK. Kniven är dock nätt och bladet är tunnt, inget man klyver ved med direkt. 😂

7F658449-EBC0-4F3C-9585-83F1720B68B0.jpeg
4B24ED7F-FC55-43D4-9EEF-60125BA385A0.jpeg

Då kom den. Första intrycket var WTF, 900kr för detta. Spärrknappen var jäkligt hård och det gick inte att flippa upp kniven.

MEN efter lite olivolja går det mycket bättre och det går att flippa upp kniven både via ryggen och enbart med spärren. Tycker även bladet känns centrerat och extremt stabilt i utfällt läge.

48585D92-9389-475A-A3C3-C8ABDDB45AEB.jpeg

Storleken är klockren för fickan, även vikten känns OK. Kniven är dock nätt och bladet är tunnt, inget man klyver ved med direkt. 😂
Ska du klyva ved får du ta en fastbladare men för det vardagliga är denna enligt mig klockren, Hade dock inga problem med action direkt ur lådan på min

Ska du klyva ved får du ta en fastbladare men för det vardagliga är denna enligt mig klockren, Hade dock inga problem med action direkt ur lådan på min
1DC0ED28-5C59-47E1-9522-AADD14ADF31B.jpeg
19A4A983-AC37-46CD-A290-140DFB3739AE.jpeg

Ja, fast blad är såklart bättre till ved. Min Gerber är måttstock vad gäller fällknivar. Den har överlevt daglig användning i lumpen samt diverse misshandel utan att bli det minsta slö.

Senast ändrad:
1DC0ED28-5C59-47E1-9522-AADD14ADF31B.jpeg
19A4A983-AC37-46CD-A290-140DFB3739AE.jpeg

Ja, fast blad är såklart bättre till ved. Min Gerber är måttstock vad gäller fällknivar. Den har överlevt daglig användning i lumpen samt diverse misshandel utan att bli det minsta slö.
Du har alltså aldrig slipat den? Sjukt bra isåfall! Sen är ju backlock helt klart stabilare för lite hårdare tag

Hej knivtokar,

Är ute efter en bra, fin fällkniv mestadels för vardagsbruk/EDC. Får helst inte kosta mer än 700 och vara max 10 cm uppfälld.

Mottar gärna era tips🙂
Mvh

Hej knivtokar,

Är ute efter en bra, fin fällkniv mestadels för vardagsbruk/EDC. Får helst inte kosta mer än 700 och vara max 10 cm uppfälld.

Mottar gärna era tips🙂
Mvh
Är omöjligt att slå Victorinox när det gäller faktisk nytta/peng.
Vill du ha något lite mer "flashflash" skulle jag dra upp budgeten till 1500 och se efter om det finns någon Spyderco Delica att få tag på.

Hej knivtokar,

Mottar gärna era tips🙂
Mvh
Det blir en ganska liten historia om det är totallängden. Kolla Fällkniven U4 eller LTC kanske. Case Peanut om du gillar den amerikanska stilen.
Menar du att bara bladet kan vara 10cm finns hur mycket som helst...

Tänkte längd hopfälld max 10 cm. Vill ha något smidigt att bära runt i fickan.
Du skrev "fin" fällkniv. Hur tänker du kring det?
Böker Plus Kwaiken är ju i stilen "executive folder" och är trevlig både till utseende och storlek. Finns med lite olika skollor. Över budget men mer som stilreferens
1622032770681.png

Sedan har du den mer traditionella stilen. Böker Barlow i plommonträ. EDC är ju mer en storlek än en funktion kan jag tycka då det gäller fällkniv, alla kan ju skära...
1622032928142.png

Jag har en liknande Barlow som ligger fint i fickan, bra storlek på 8,5cm ihopfälld.
Jag tycker dock att min Böker Stockman har skönare storlek på både handtag och blad för vardagsbärande
Den är 10,7cm ihopfälld med 7cm blad
1622033290662.png

Du skrev "fin" fällkniv. Hur tänker du kring det?
Böker Plus Kwaiken är ju i stilen "executive folder" och är trevlig både till utseende och storlek. Finns med lite olika skollor. Över budget men mer som stilreferens
1622032770681.png

Sedan har du den mer traditionella stilen. Böker Barlow i plommonträ. EDC är ju mer en storlek än en funktion kan jag tycka då det gäller fällkniv, alla kan ju skära...
1622032928142.png

Jag har en liknande Barlow som ligger fint i fickan, bra storlek på 8,5cm ihopfälld.
Jag tycker dock att min Böker Stockman har skönare storlek på både handtag och blad för vardagsbärande
Den är 10,7cm ihopfälld med 7cm blad
1622033290662.png
Gillar helt klart den översta bäst till utseendet. Kanske något bredare både till blad och skaft 🙂

Jag köpte den här på Walmart
95486F71-0DD9-46AC-A628-99A5008CF012.jpeg

Jag hade tittat på Coldsteel Tanto och liknande men inte riktigt kommit på vad jag skulle ha dem till, så jag köpte en enkel, rejäl Buck istället.

Jag slipade upp den med keramiska brynen i jigg med det barnsliga allvar en 21 åring kan uppbringa.

En av bonngubbarna hade skjutit ett rådjur men glömt jaktkniven hemma så jag räckte honom min.

Han tittade skeptiskt på den och frågade ”är den vass??” Jag sa ”jorå” eller nått liknande.
Gubbfan greppar kniven för buköppning och tar i som han brukar göra med sin kniv, men det blir inte samma motstånd av hud och päls så han tappar balansen trillar framåt och svär.
Jag fick tillbaka den utan kommentarer.
Jag tänker på detta varje gång jag passerar det stället i skogen...

Har absolut inte kollat hela tråden, men de lilla jag sett så handlar denna tråd mycket om moderna knivar och lite äldre funktionsknivar. Som yngre samlade jag på renhornsknivar. Samlingen finns kvar och denna tråd fick igång gnistan lite. Sitter tyvärr inte på några av mina knivar just nu, utan de är i mitt barndomshem i ett annat län, men lägger upp ett foto på dem inom kort. Men är det någon som sitter på någon renornskniv eller knivar med välgjort träarbete? Med fast blad.

Beklagar sorgen. Men hatar att vara den som är en grave robber, den japanskinspirerade brevkniven är precis en sådan som jag hade som barn. Förstår om de är något som gått vidare eller du absolut inte kan skilja dig ifrån det, men utifall att du kan så är jag intresserad. Ursäktar igen om jag är okänslig, men faktiskt sökt efter sådana länge (av sentimentala skäl) men inte hittat, och så såg jag detta. Känner mig riktigt usel som frågar, men är som sagt något jag sökt länge efter.
Hejsan
Förstår din känsla , men denna kniven har inget sentimentalt värde för mig så det är bättre den hamnar hos någon som uppskattar , har ärvt ca 40 knivar efter morfar och en annan knivkung som hette Hedenberg så de står mej varmt om hjärtat . Så det jag önskar av dej är 350 kr till BCF och då får du med en av fällknivarna ny i förpackning. Frakten är fri.
Väl mött // Kristofer

Senast ändrad:
Har du kollat på Civivi Elementum? Sjuk bra kniv för pengen.

Denna landade i brevlådan idag. Micarta och S35VN stål 😊 Jämförde lite snabbt med min andra Elementum som har D2. Lite tunnare blad på S35 och lite snappigare när man flippar

55849E0A-F0BF-46C9-B8B3-78F228BB9FAE.jpeg
Gillar!

Kollat den på Youtube och några sidor och den återkommer ständigt som stark rekommendation för hyfsat billig peng.

Har smalnat av sökningen till 3 kandidater;
Civivi Elementum, SOG Terminus xr eller QSP Parrot🙃

Gillar!

Kollat den på Youtube och några sidor och den återkommer ständigt som stark rekommendation för hyfsat billig peng.

Har smalnat av sökningen till 3 kandidater;
Civivi Elementum, SOG Terminus xr eller QSP Parrot🙃
Trevliga alla tre men QSP Parrot är verkligen löjligt bra speciellt med tanke på prislappen på 279kr

Ja, lutar faktiskt mest åt den pga priset, utseendet och bra intro(?) för nybörjare.

Tog bort SOGn pga loggan på clipet. Ser tacky ut. Civivin svår få tag på.
Är det den här Civivin? Har inte kollat alla färger men svart och grön verkar finnas i lager.

Ja, lutar faktiskt mest åt den pga priset, utseendet och bra intro(?) för nybörjare.

Tog bort SOGn pga loggan på clipet. Ser tacky ut. Civivin svår få tag på.
Civivin finns i ett gäng färger från Lamnia. CIVIVI Elementum fällkniv C907 | Lamnia Edit 2a. DEn finns iaf i orange också

Alla knivar för 279 är intressanta, så en qsp hade varit skojj att testa, men stålet är 440C och bladet 3mm tjockt.
Edit 2; såg att civivin också är 3mm och inte full flat grind. Varför envisas de med att göra bladen så tjocka?

Tillbaka
Topp