• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Swede 38 samlingen för tillfället:)
Saknar vit, gul, marinblå och grön ”tror” jag
9FAB6060-E570-4157-B0D6-1501AD53B9AF.jpeg

har dubbletter av svart & blå så jag kanske ska våga kontakta EKA och höra om dessa färger går att få tag i?
På bild är både kolstål och rostfritt representerat

Vad är det som blir kvar i lådan?

Mycket trevligt som lämnar liksom - lite sugen, men känner också att jag måste koncentrera samlingen till sånt som verkligen används.
Mycket blir kvar. Precis som med klockorna, måste prova ALLT, endast det jag VERKLIGEN älskar får stanna. Och det betyder ju inte att det som får lämna är dåligt på något sätt.

Önskar tips på EDC-kniv.

Krav
*Inte asstor, kommer användas vid utflykter, annars ligga i bilen.
*Max 1000kr
*Svart blad
*Svart, grönt eller grått handtag, ej gummi.
*Funkar för vänsterhänta

Har kollat på Kershaw Cryo 2, men har nog egentligen inte behov av så brett blad.

Önskar tips på EDC-kniv.

Krav
*Max 1000kr
*Svart blad
*Funkar för vänsterhänta

Har kollat på Kershaw Cryo 2, men har nog egentligen inte behov av så brett blad.
gå upp lite å köp en benchmade!

Mini griptillian eller bugout av benchmade är grymma val om du kan stretcha budgeten eller om du vill ha billigare så är Ontario RAT II (helst i D2 stål, svårare än aus8 att slipa men håller eggen längre) grym för pengarna.
Spyderco tenacious kanske?
Vill du provköra ett gäng så får du höra av dig.
Svarta blad är coolt innan man slipat första gången men sedan är det bara repigt så jag kör alltid satin eller polerat...

Spyderco dragonfly 2 är ett smidigt alternativ som kan fås inom budget och kan du stretcha lite så är ju fortfarande spyderco delica (i mina ögon) en av de ultimata edc....
Edit, såg att delica ffg (inte svart) kan får precis inom budget!

Senast ändrad:
Önskar tips på EDC-kniv.

Krav
*Max 1000kr
*Svart blad
*Funkar för vänsterhänta

Önskar tips på EDC-kniv.

Krav
*Max 1000kr
*Svart blad
*Funkar för vänsterhänta

Det är ofta så att man tänker sig ett användningsområde som sedan visar sig inte stämma med hur det blir i verkligheten. När du säger "EDC till utflykter och annars ligga i bilen" ser jag inte en taktisk kniv med svart blad framför mig. Jag har en EKA Swede 9 liggandes i bilen, den fungerar till mycket men är lite väl kraftig till utflykter (skära frukt, bröd, tälja korvpinnar). Tar man bort klipset fungerar den till vänsterhänta eftersom den har dubbel tum öppning och låsningen i bak. Är man ute i busken som privatperson kan ju dessutom ett blankt blad agera signalspegel utöver att vara lättare att hålla rent.
Precis som med klockor förstår du förstås att du behöver mer än 1 kniv 😜

+1 på den, fick hem en tidigare i veckan så har iofs inte hunnit användas så mycket men positivt överraskad hittills iallafall

Även jag kom in i tråden för att spana edc-kniv och tycker SOG terminus verkar trevlig, fast då i grönt. Eller kanske en Gerber fastball. Hm. Oavsett. Kan någon tipsa om en vettig e-handlare? Det känns som att man får upp en del märkliga sidor. Funkar knivesandtools.com t ex?

Även jag kom in i tråden för att spana edc-kniv och tycker SOG terminus verkar trevlig, fast då i grönt. Eller kanske en Gerber fastball. Hm. Oavsett. Kan någon tipsa om en vettig e-handlare? Det känns som att man får upp en del märkliga sidor. Funkar knivesandtools.com t ex?
Kolla pricerunner om du vill ha en grön SOG. Hittade den på rea rätt billigt när jag letade bästapris på den svarta.

Har absolut inte kollat hela tråden, men de lilla jag sett så handlar denna tråd mycket om moderna knivar och lite äldre funktionsknivar. Som yngre samlade jag på renhornsknivar. Samlingen finns kvar och denna tråd fick igång gnistan lite. Sitter tyvärr inte på några av mina knivar just nu, utan de är i mitt barndomshem i ett annat län, men lägger upp ett foto på dem inom kort. Men är det någon som sitter på någon renornskniv eller knivar med välgjort träarbete? Med fast blad.

Kollar igenom en av alla 100 knivlådor efter morfar 😅
DB2BDD56-9FCD-4F97-8082-C9C88698A620.jpeg
Beklagar sorgen. Men hatar att vara den som är en grave robber, den japanskinspirerade brevkniven är precis en sådan som jag hade som barn. Förstår om de är något som gått vidare eller du absolut inte kan skilja dig ifrån det, men utifall att du kan så är jag intresserad. Ursäktar igen om jag är okänslig, men faktiskt sökt efter sådana länge (av sentimentala skäl) men inte hittat, och så såg jag detta. Känner mig riktigt usel som frågar, men är som sagt något jag sökt länge efter.

Tillbaka
Topp