• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Acos

Audemars
Ja, lutar faktiskt mest åt den pga priset, utseendet och bra intro(?) för nybörjare.

Tog bort SOGn pga loggan på clipet. Ser tacky ut. Civivin svår få tag på.
Kör ba! Enda jag tycker är synd med den är avsaknaden av deepcarry men det är ju inget man inte kan sätta dit själv, Nu har jag ju en sog i fickan och gillar den men kan förstå att man inte gillar clipet
 

Acos

Audemars
Civivin finns i ett gäng färger från Lamnia. CIVIVI Elementum fällkniv C907 | Lamnia Edit 2a. DEn finns iaf i orange också

Alla knivar för 279 är intressanta, så en qsp hade varit skojj att testa, men stålet är 440C och bladet 3mm tjockt.
Edit 2; såg att civivin också är 3mm och inte full flat grind. Varför envisas de med att göra bladen så tjocka?
Inte på den nya qsp parrot där har du d2 stål och micarta scales, absolut att den är grov på ryggen men tycker helt ärligt inte att det stör klart det finns knivar som skär äpplen bättre men den skär bra
 

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Civivin finns i ett gäng färger från Lamnia. CIVIVI Elementum fällkniv C907 | Lamnia Edit 2a. DEn finns iaf i orange också

Alla knivar för 279 är intressanta, så en qsp hade varit skojj att testa, men stålet är 440C och bladet 3mm tjockt.
Edit 2; såg att civivin också är 3mm och inte full flat grind. Varför envisas de med att göra bladen så tjocka?
Mm. Såg det.

Men kan få QSP n på bukten för under 400 med frakt.
Dessutom, är Civivins stål så mycket bättre för en nybörjare än 440?
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Mm. Såg det.

Men kan få QSP n på bukten för under 400 med frakt.
Dessutom, är Civivins stål så mycket bättre för en nybörjare än 440?
D2 är svårare att slipa men kommer hålla eggen betydligt längre. Men det är klart om du inte skall använda den väldigt regelbundet kanske det inte spelar så stor roll.
Båda stålen går absolut att få vassa (det gör de flesta)
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Inte på den nya qsp parrot där har du d2 stål och micarta scales, absolut att den är grov på ryggen men tycker helt ärligt inte att det stör klart det finns knivar som skär äpplen bättre men den skär bra
Den har jag inte hittat, men då låter det som ett kap. Micarta är fint om de gör det snyggt. Går att göra mycket roligt med också. Jeans, linne, olika färger blandat mm
 

Acos

Audemars
Köpte min från wandero för 279kr men såg att nu hade dom bara nåt paket med 2st och nån patch för 500kr men går säkert att maila dom
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Fredagskniven fick bli Zancudon. Älskar att flippa den!

A0FA0500-03CF-4C87-954C-2A051D83730F.jpeg
 

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Köpte min från wandero för 279kr men såg att nu hade dom bara nåt paket med 2st och nån patch för 500kr men går säkert att maila dom
Wanderoo har den svarta och blåa Parrot med D2 stål för 219 spänn. Tillfälligt slut dock.

Det får bli mitt köp som första fällkniv. Gillar allt med den.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Cutjack från Steel Will - Ny favoriten! Sjukt bra!

805ABB63-E470-47A1-A229-DC7B531FC94A.jpeg
Missförstå mig rätt nu, men många beskriver sina knivar som "sjukt bra" eller liknande. Vad är det man menar då, eller är det bara känslan man får?
Jag uppskattar själv användningsområdet med clips, men tycker det är så sjukt obekvämt när kniven brukas. Samma sak med många fällknivar där skalorna har väldigt vassa kanter på insidan, skär in i fingrar eller handflatan när något segt eller hårt ska skäras.
 

Tampa_blord

Panerai
Missförstå mig rätt nu, men många beskriver sina knivar som "sjukt bra" eller liknande. Vad är det man menar då, eller är det bara känslan man får?
Jag uppskattar själv användningsområdet med clips, men tycker det är så sjukt obekvämt när kniven brukas. Samma sak med många fällknivar där skalorna har väldigt vassa kanter på insidan, skär in i fingrar eller handflatan när något segt eller hårt ska skäras.

Kan bara svara personligen;
En kniv som är lätt att öppna/stänga
En kniv som är snabb att flippa/stänga
En kniv som ligger bra i handen
En kniv som håller skärpan bra
En kniv som är lätt att vässa
En kniv som har ett bra klipp, gärna deep carry etc
En kniv som är estetiskt tilltalande

Först och främst så vill jag ha en kniv som är enkel att öppna/stänga med en hand. När jag väl behöver en kniv så behöver den snabbt. Har provat en del slipjoints men användningsområdet är för begränsat för mig. Har dock gärna nån liten SD i fickan som komplement till huvudkniven.

Har normalstora händer och har aldrig upplevt att klippet/skalorna skavt. Vad har du provat för knivar?
 

Tampa_blord

Panerai
Missförstå mig rätt nu, men många beskriver sina knivar som "sjukt bra" eller liknande. Vad är det man menar då, eller är det bara känslan man får?
Jag uppskattar själv användningsområdet med clips, men tycker det är så sjukt obekvämt när kniven brukas. Samma sak med många fällknivar där skalorna har väldigt vassa kanter på insidan, skär in i fingrar eller handflatan när något segt eller hårt ska skäras.
Men överlag handlar det om att ha rätt kniv för rätt sak.
E5405FD2-F933-4EAC-ABED-1960CDEF2A65.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kan bara svara personligen;
En kniv som är lätt att öppna/stänga
En kniv som är snabb att flippa/stänga
En kniv som ligger bra i handen
En kniv som håller skärpan bra
En kniv som är lätt att vässa
En kniv som har ett bra klipp, gärna deep carry etc
En kniv som är estetiskt tilltalande

Först och främst så vill jag ha en kniv som är enkel att öppna/stänga med en hand. När jag väl behöver en kniv så behöver den snabbt. Har provat en del slipjoints men användningsområdet är för begränsat för mig. Har dock gärna nån liten SD i fickan som komplement till huvudkniven.

Har normalstora händer och har aldrig upplevt att klippet/skalorna skavt. Vad har du provat för knivar?
Jag tycker de flesta med öppen rygg, typ linerlocks, blir väldigt osköna vid lite hårdare tag. Min Böker Kwaiken har en microslipning som gör den mjuk trots att den är öppen runt om, men där är clipsets böjda del precis i muskelfästet för lillfingret i handflatan. Jag tog bort det så nu är den kanon. Men samtidigt har jag tappat en funktion på kniven, jag kan alltså inte säga att den är "sjukt bra" som den kom, dock efter moddande...
 

Tampa_blord

Panerai
Jag tycker de flesta med öppen rygg, typ linerlocks, blir väldigt osköna vid lite hårdare tag. Min Böker Kwaiken har en microslipning som gör den mjuk trots att den är öppen runt om, men där är clipsets böjda del precis i muskelfästet för lillfingret i handflatan. Jag tog bort det så nu är den kanon. Men samtidigt har jag tappat en funktion på kniven, jag kan alltså inte säga att den är "sjukt bra" som den kom, dock efter moddande...
Allt handlar om tycke och smak 😊

Jag hade t ex aldrig använt en Kwaiken för tuffare tag då själva handtaget är alldeles för smalt/tunt. Sen beror det på vad man faktiskt menar med tuffare tag? Jag tänkter tex att tälja en träbit, skära av ett tjockare rep etc (sånt jag använder mina knivar till). Ta Feisten jag postade ovan som exempel; den använder jag främst till lättare saker, så som att öppna förpackningar, påsar, skär av tunnare snören etc.

Har inte ägt/provat mer än kanske ett 30-tal knivar och jag har nog inte haft nån i händerna som har vassa/kantiga skalor som skär in i händerna.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Allt handlar om tycke och smak 😊

Jag hade t ex aldrig använt en Kwaiken för tuffare tag då själva handtaget är alldeles för smalt/tunt. Sen beror det på vad man faktiskt menar med tuffare tag? Jag tänkter tex att tälja en träbit, skära av ett tjockare rep etc (sånt jag använder mina knivar till). Ta Feisten jag postade ovan som exempel; den använder jag främst till lättare saker, så som att öppna förpackningar, påsar, skär av tunnare snören etc.

Har inte ägt/provat mer än kanske ett 30-tal knivar och jag har nog inte haft nån i händerna som har vassa/kantiga skalor som skär in i händerna.
Den (Feisten) såg riktigt trevlig ut, bra storlek att ha i fickan för precis sånt du beskriver 😊
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Såg nice ut, förutom att jag föredrar deep carry..
Vad får man betala för en sån där?
Ca en femhunka.


Missförstå mig rätt nu, men många beskriver sina knivar som "sjukt bra" eller liknande. Vad är det man menar då, eller är det bara känslan man får?
Jag uppskattar själv användningsområdet med clips, men tycker det är så sjukt obekvämt när kniven brukas. Samma sak med många fällknivar där skalorna har väldigt vassa kanter på insidan, skär in i fingrar eller handflatan när något segt eller hårt ska skäras.
Det som @Tampa_blord sa :)
Har ändå betat av ett hundratal knivar nu på ett halvår, högt som lågt, och denna slår det mesta i samma prisklass.
 

Tampa_blord

Panerai
Den (Feisten) såg riktigt trevlig ut, bra storlek att ha i fickan för precis sånt du beskriver 😊
Den var oväntat trevlig 😊 Lite ovant med en front flipper men man vande sig ganska snabbt.

Feisten finns en uppsjö av material/färger. Just denna är en limiterad upplaga á 100 knivar som släpptes 4 maj, en rolig kniv för oss Star Wars nördar 😂
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Fick hem en QSP Parrot i D2 och en Antonini Old Bear i olivträ igår. QSPn känns löjligt prisvärd för 250kr och är riktigt snygg. Antonini är också väldigt trevlig men den var inte särskilt vass jämfört med t.ex. Opinel. Får se om den blir bättre efter en lättare slipning. Låsningen är ju betydligt mycket trevligare på denna än på Opinel och är lätt att använda med en hand.
PSX_20210608_105241.jpg

PSX_20210608_105319.jpg
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Ny bekantskap. Pilar III från CRKT. Skönaste underflipparen (säger man så?) jag prövat hittills. Otroligt fin finish i övrigt. Knappt 11cm ihopfälld. Ergonomiskt är den nog den skönaste fällkniven jag hållit i.
E4489DA1-CE96-4227-9EF4-37F6742914B7.jpeg

4FC728BA-C21B-412C-9F54-0F5CE2AD9D42.jpeg

9A635CB6-4ACF-4B52-B78A-56D924BA3E43.jpeg

8DD5CA73-AB9F-469F-BCA3-C69C081C8D6A.jpeg
 
Senast ändrad:

Fujoor

Patek
2-Faktor
Fick hem en QSP Parrot i D2 och en Antonini Old Bear i olivträ igår. QSPn känns löjligt prisvärd för 250kr och är riktigt snygg. Antonini är också väldigt trevlig men den var inte särskilt vass jämfört med t.ex. Opinel. Får se om den blir bättre efter en lättare slipning. Låsningen är ju betydligt mycket trevligare på denna än på Opinel och är lätt att använda med en hand.
PSX_20210608_105241.jpg

PSX_20210608_105319.jpg
vart hittar du parrot för 250?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
@Fujoor På Wanderoo men man var tvungen att köpa i tvåpack för 500kr. Jag frågade inte om man bara kunde köpa en men det var det de hade i lager.
 
Topp