• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Rit Dye beställt!
Nu ska den här bugout minin blir svart!

56F9290B-00CF-4D7C-9C6B-BBDDE16EF6F0.jpeg
Gjorde ett battle scar på handen, exakt som @yonsson med denna kniv.
Man blir lika förvånad varje gång när spetsen preciiiiiiis når en millimeter ner i handköttet.

Vi hade väl lite inslag för något år sedan om hur det kan gå med knivar. Tror jag la in en bild på tummens kontakt med en Cold Steel kompis.

Det främre bolstret är rosenkrans av älghorn som jag färgat med narvsvärta. Skollorna är koppar och kol i ett slags laminat liknande damast. Den lilla tvärgående avgränsaren gjorde jag med koppartejp och svart papper där limmet färgades med kolpulver
Kreativt! Narvsvärtan gav ju hornet ett helt annat uttryck! Hade planer för några år sedan att pillra lite med egna knivar men det blev mest att man skaffade alla grejer och sedan började med klockor... 😂 😂

Behöver input på en bra kniv.
Eftersom jag är hantverkare blir det oftast att jag använder en vanlig Hultafors eller liknande, nu senast köpte jag en Hultafors Friluftskniv
0078811_hultafors-friluftskniv-ok4-inkl-holster_550.gif

Om man nu ska skaffa sig en "riktig kniv", vad kan ni tipsa om?? Tänker mig en kniv som jag kan ta med mig överallt och använda till det mesta, tålig, snygg, gärna fällknivsmodell. Hit me :D

Välkommen till fördärvet. En bra kniv är som en bra klocka. Frågan är som alltid, vad får den kosta, hur ska den användas, kommer du tappa bort den, och tusen frågor till. Men jag tänker göra det enkelt för dig. Benchmade 940 eller 535 Bugout är bra knivar som du alltid kan flippa om du inte blir nöjd. Finns många ställen att köpa på men lamnia.com har hyfsade priser och snabba leveranser.

Välkommen till fördärvet. En bra kniv är som en bra klocka. Frågan är som alltid, vad får den kosta, hur ska den användas, kommer du tappa bort den, och tusen frågor till. Men jag tänker göra det enkelt för dig. Benchmade 940 eller 535 Bugout är bra knivar som du alltid kan flippa om du inte blir nöjd. Finns många ställen att köpa på men lamnia.com har hyfsade priser och snabba leveranser.
Tack för svar! Ska kika på dessa. Har väl kanske inte tänkt så mycket mer än 1500-2500kr, men kanske kommer långt på dom pengarna!? Men som alltid betalar jag hellre mer pengar för att få det jag vill ha och kvalité för att bli nöjd än att bara köpa något "billigt".

Jäkligt snygga dom där gamla klassikerna. Jag ska ha någon typ av mässing i bak på min också, måste bara klura på hur den ska fästas på ett snyggt sätt.

Tycker din blir väldigt bra även utan mässing i bakänden. Hur djupt i handtaget är tången i din kniv? Kanske kan borra i både mässing och handtag och fästa med lim och någon sort stav, som en spik typ.

20200423_165421-01.jpeg

Tack för svar! Ska kika på dessa. Har väl kanske inte tänkt så mycket mer än 1500-2500kr, men kanske kommer långt på dom pengarna!? Men som alltid betalar jag hellre mer pengar för att få det jag vill ha och kvalité för att bli nöjd än att bara köpa något "billigt".
1500-2500kr funkar. Borde kunna få in en vettig Benchmade med lite tur. Såg att milrab.se har lite rea. Sök på 940.

Vet inte om det varit uppe i tråden tidigare, men för er som gillar Serge Panchenkos knivdesign så har han släppt en liten batch klockor.

751A95B3-9135-419A-A069-A5EF4D27A348.jpeg
660DCC5A-154F-47D1-BBA1-181083AD3DB2.jpeg
0768BF49-2893-4E2A-90B1-D7EA3A973919.jpeg
AF7CD537-B452-4555-91EB-05CF73F2633F.jpeg

Kanske inte ett hög-specat ur i sig, men väldigt fint hantverk i Serge-stonewashed-style.

Tillbaka
Topp