Skrama 200….
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad är det där? Ser inte ens ut att vara inspirerad av en Gerber Strongarm utan verkar, förutom märket då, bara kopierats rakt av.En "liten" nykomling i knivhögen här
Mest troligt så. Reklam från skyddsklädesfirman märkt på kniven.Vad är det där? Ser inte ens ut att vara inspirerad av en Gerber Strongarm utan verkar, förutom märket då, bara kopierats rakt av.
Skön bild! Är det Hestra work gloves?Fällkniven S1…
Skön bild! Är det Hestra work gloves?
Fick faktiskt span på dem bara härom dagen. Tänkte hoppa förbi naturkompaniet och testa dem. Har du varit nöjd?Stämmer bra…
Jag hade dessa först, sedan köpte jag varianten som heter Mora har jag för mig. Skillnaden var i princip att sömmarna ligger på utsidan på Mora. Som arbetshandske slet jag ut båda på ganska kort tid, dom är dessutom ganska stela i början. Antagligen bättre som fritids/skogshandske än som arbetshandskeFick faktiskt span på dem bara härom dagen. Tänkte hoppa förbi naturkompaniet och testa dem. Har du varit nöjd?
Fick faktiskt span på dem bara härom dagen. Tänkte hoppa förbi naturkompaniet och testa dem. Har du varit nöjd?
Jag gillar byrd ändå, billiga så tåls att brukas ordentligt även om min hållt över förväntan, riktigt lätta, iaf modellen jag harHämtade ut en liten pippi på posten idag. Knivvärldens Seiko 5 måntro?!
Jag har haft den med mig i jobbet nu i någon vecka, och den låga vikten är ett stort plus! Det är ju dessutom en rejält stor fällkniv. Handtaget räcker och blir över även med fodrade arbetshandskar.Jag gillar byrd ändå, billiga så tåls att brukas ordentligt även om min hållt över förväntan, riktigt lätta, iaf modellen jag har
Ruskigt snyggt jobbat!Jag inser att jag inte postat det färdiga resultatet av ’50:talaren med hemgjord jute-micarta…
Våtslipad med 400 papper och oljad blev den riktigt röd och fin
Syrabadade & keramiktumlade verktyg mot polerad mässing blev en trevlig kontrast tycker jag.
Tackar så ödmjukast Jag är mest nöjd med att Micartan (som var mitt andra försök att göra egen) blev så bra i färgen då den var klar. Det första försöket att göra egen Micarta var "Nudie" kniven. Det vart helt ok och ganska kul. Jag hade lite för snabb epoxy den gången, så allt tyg hade inte sugit åt sig som jag önskade. Men va faen, det är en hobby, och en hobby ska vara kul och inte så allvarligtRuskigt snyggt jobbat!
Kör du med rtv epoxy eller för att få så tydlig färg? Gäller ju att prova sig fram har en kollega som leker en hel del med micarta eller framförallt epoxy och nog har man varit sugen på beställa hem en dunk alternativt först prova med nån billigare epoxy, har någon fastbladare jag skulle vilja skafta omTackar så ödmjukast Jag är mest nöjd med att Micartan (som var mitt andra försök att göra egen) blev så bra i färgen då den var klar. Det första försöket att göra egen Micarta var "Nudie" kniven. Det vart helt ok och ganska kul. Jag hade lite för snabb epoxy den gången, så allt tyg hade inte sugit åt sig som jag önskade. Men va faen, det är en hobby, och en hobby ska vara kul och inte så allvarligt
Jag har kört med Biltemas laminerings epoxi (229kr). Jag fick tips om Glasscast 10, kostar typ 500kr för en liter. Nästan samma pris som Biltemas /liter egentligen, men det fanns inte i mindre burkar... Dessutom tror jag Glasscast mer är för då en är ute efter ett glasklart resultat, något jag inte behövde då jag dels hade jute och dels färgade epoxin. Färgade med spritbetsKör du med rtv epoxy eller för att få så tydlig färg? Gäller ju att prova sig fram har en kollega som leker en hel del med micarta eller framförallt epoxy och nog har man varit sugen på beställa hem en dunk alternativt först prova med nån billigare epoxy, har någon fastbladare jag skulle vilja skafta om
Den jag hade tänkt testa så fort man får lite värme i garaget igen, kul att den ändå funkade så pass bra, kollegan beställer också nån som blir glasklar och går på 500kr/l och de känns som det kan bli rätt mycket läropeng på den haha.. hade tänkt prova mig på lite jeans och microdukar och dylikt som ligger har skärpar, smart att färga förresten! Vart riktigt snyggtJag har kört med Biltemas laminerings epoxi (229kr). Jag fick tips om Glasscast 10, kostar typ 500kr för en liter. Nästan samma pris som Biltemas /liter egentligen, men det fanns inte i mindre burkar... Dessutom tror jag Glasscast mer är för då en är ute efter ett glasklart resultat, något jag inte behövde då jag dels hade jute och dels färgade epoxin. Färgade med spritbets
Gjuter förövrigt en del plastisol så att göra form är inte helt obekant, ifall man bara vill ha epoxy scales ba man har nåt bra att gjuta av! men du kör press med micarta va?@Acos Nästa "experiment" blir att införskaffa Glasscast 10, och dels testa att göra något som kanske liknar pärlemor effekt
typ denna:
men jag är också nyfiken på att testa något som skulle kunna likna marmorerad kolfiber där man gjuter "flagor" av kol
typ som denna :
Det finns ju också den klassiska "rag-micarta" som gjordes under och efter andra världskriget, då laminerade man trasor av vad som fanns till hands.
Det finns en hel del kul sådana bitar att köpa, men det är roligare att göra egna
Fördelen med att gjuta är ju att man kan göra en form (av i mitt fall en skala) och sedan bara fylla med sin blandning. Då slipper man göra ett helt block som man sedan ska såga och slipa, för det är inte så kul att jobba med mask. För att inte tala om att dammsugaren går varm för att blidka frun
Vad gör du formen av? Jag tänkte göra en mall som jag gör en form ifrån i gips. Tänker att jag fyller ”urgröpningen” i gipsen med lite marginal runt, och sedan pressar. Det är ju inte helt nödvändigt att formen överlever om den är enkel och billig att göra…Gjuter förövrigt en del plastisol så att göra form är inte helt obekant, ifall man bara vill ha epoxy scales ba man har nåt bra att gjuta av! men du kör press med micarta va?
Rtv silikon, riktigt bra material men vet inte hur det funkar till ditt ändamål då det är rätt dyrt..Vad gör du formen av? Jag tänkte göra en mall som jag gör en form ifrån i gips. Tänker att jag fyller ”urgröpningen” i gipsen med lite marginal runt, och sedan pressar. Det är ju inte helt nödvändigt att formen överlever om den är enkel och billig att göra…
Men det är ett sjukt bra material och blir verkligen 100% efter det du gjuter av och rätt lätt att få ut luftbubblor och dylikt med lite tålamodRtv silikon, riktigt bra material men vet inte hur det funkar till ditt ändamål då det är rätt dyrt..