• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

B030F4CA-C6F0-4BF7-983D-23BC898ABB39.jpeg

Beställde en 945. Håller den inte minst SOG-kvalle så blir det retur.
Nu behöver jag hitta ett deep carry clip också. Några tips på inköpsställen i EU?
Du kan maila benchmade och be om ett deep carry så skickar dom det gratis. Postens avgifter får man dock betala..

Har köpt mig en Condor Kephart som jag håller på att köra in inför sommaren. Egentligen är min Fällkniven F1 bättre på alla sätt och vis, men av någon anledning har jag börjat föredra äldre design och trähandtag. Jag har kört en Linder Rehwappen Bowie med dessa egenskaper ett tag, men ibland vill man ha något mindre.

Kniven var fett slö out-of-the-box, men då bladet är av tunt kolstål var det inga problem att få den rakbladsvass med lite brynsten o stropping. Den täljer utmärkt, är bra att skära upp kött med, men är av någon anledning mindre bra på att hacka lök. Mycket bra läderslida. Än så länge är jag nöjd med denna 700-kronors.

kephart.jpg

Senast ändrad:
Har köpt mig en Condor Kephart som jag håller på att köra in inför sommaren. Egentligen är min Fällkniven F1 bättre på alla sätt och vis, men av någon anledning har jag börjat föredra äldre design och trähandtag. Jag har kört en Linder Rehwappen Bowie med dessa egenskaper ett tag, men ibland vill man ha något mindre.

Kniven var fett slö out-of-the-box, men då bladet är av tunt kolstål var det inga problem att få den rakbladsvass med lite brynsten o stropping. Den täljer utmärkt, är bra att skära upp kött med, men är av någon anledning mindre bra på att hacka lök. Mycket bra läderslida. Än så länge är jag nöjd med denna 700-kronors.

kephart.jpg
Har en condor pygmy och den gick då att raka sig med direkt ur låda, trevliga knivar

Idag tänkte jag posta något ur en annan del av knivtokeriet, såna man gjorde på träslöjden, och kom hem med i ett hushållspapper med rosett runt åt lilla mamma…
FD7F02D4-5E87-4EED-8D1D-3F63094546E4.jpeg

Japp, smörknivar! 😜
Frun har knorrat över att vi har smörknivar av plast. Utöver att dom tydligen var fula, så får man tydligen både plast i magen och sprider microplaster då dom diskas. Hmm…
1A7E213A-BE2F-465B-962E-5F2DAD55F180.jpeg

Då blev nya i trä ett givet alternativ. I just detta fall fick en bit olivträ vara donator.
CF927AF6-5300-4CA8-88EC-BDD6A7097BFC.jpeg

Helst hade jag gjort i eneträ, doften av nyslipat eneträ är svårslagen 😍. Tyvärr hittar jag ingenstans att köpa eneträ, man får antagligen gå ut i skogen och såga ned en på egen hand.
*Lite värdelöst vetande så här på lördagskvällen: Ene är otroligt rötbeständigt, så pass att då man hittat skeppsvrak ifrån vikingatiden där ene pinnar använts för att plugga spanten, så är just pinnarna det enda som fortfarande är intakta. Ett klart underskattat träslag 😊

Idag tänkte jag posta något ur en annan del av knivtokeriet, såna man gjorde på träslöjden, och kom hem med i ett hushållspapper med rosett runt åt lilla mamma…
FD7F02D4-5E87-4EED-8D1D-3F63094546E4.jpeg

Japp, smörknivar! 😜
Frun har knorrat över att vi har smörknivar av plast. Utöver att dom tydligen var fula, så får man tydligen både plast i magen och sprider microplaster då dom diskas. Hmm…
1A7E213A-BE2F-465B-962E-5F2DAD55F180.jpeg

Då blev nya i trä ett givet alternativ. I just detta fall fick en bit olivträ vara donator.
CF927AF6-5300-4CA8-88EC-BDD6A7097BFC.jpeg

Helst hade jag gjort i eneträ, doften av nyslipat eneträ är svårslagen 😍. Tyvärr hittar jag ingenstans att köpa eneträ, man får antagligen gå ut i skogen och såga ned en på egen hand.
*Lite värdelöst vetande så här på lördagskvällen: Ene är otroligt rötbeständigt, så pass att då man hittat skeppsvrak ifrån vikingatiden där ene pinnar använts för att plugga spanten, så är just pinnarna det enda som fortfarande är intakta. Ett klart underskattat träslag 😊
Jag kan kolla på min "förlängda bakgård", men enen är vanligtvis väldigt tunn. Till smörkniv tror jag det kan vara svårt att hitta nog grovt trä, men behöver du skollor kan det kanske lösas.

26BCDA60-35D4-4A27-AEF4-50DFB104BA1C.jpeg
C4C762E9-75C6-46E1-A7E2-F47222F6FEBD.jpeg

Benchmade 945 framme. Mindre än väntat.
Om man nu funderar på om det är värt att betala mer för Benchmade jämfört med SOG bara för att det är Benchmade så blir mitt svar nej.

Förutom att stålet är annorlunda (vilket bör öka priset) så tycker jag låsmekanismerna är likvärdiga. Föredrar till och med SOGs spak. Spännet på Benchmaden har är väldigt hårt spänne också, lär käka byxor. Handtsget på Benchmaden är däremot bättre vad gäller finish jämfört med Terminus XR.

Första inlägget på denna del av forumet och en dubblett från OWGtråden då jag är galen nog att försöka mig på det i år.. Men kan säga att trots delade åsikter om CRKT när det gäller pris och deras användning av stål som inte alltid är av den absolut högsta kvalitén.. Så är detta en kniv som nästan alltid får följa med till skogs och som ändå håller för de flesta ändamål!

BCEB307B-9150-4AA9-98EA-9C70C3B502FE.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp