• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

RobinW

Cartier
2-Faktor
- Amerikanska knivar har en annan eggvinkel jämfört med skandinaviska knivar. Den är större och inte så bra för att tälja och så vidare. Men den håller skärpan bättre när den möter ben och annat hårdare material. Den blir därför inte lika "rabladsvass" som en svensk kniv. Naturligtvis kan du slipa om eggen till en bättre täljvänlig sådan.
Helt riktigt har den en trubbigare eggvinkel, men det är inte hela sanningen. Jag slipar mycket knivar själv och denna kan vara betydligt vassare även med samma vinkel
 

Psykel

Patek
Blev en Nyckelpiga idag, mer eller mindre en perfekt storlek för en EDC i min smak -Spyderco Ladybug, nu måste jag bara ha en Ladybug Hawkbill Salt oxå....

E7D1DBB5-2B2F-43B8-9402-2141A1866527_zps0nb0sdd4.jpg

2D8B0364-4506-4A5E-A6E0-37E35204392C_zpslol5wbfz.jpg
Det blir nog en såndär för min del också! Kul med olika bladmaterial och färger på greppet, så kanske blir en liten samling i framtiden! :D
Men för nån som inte är insatt... Vad för syfte fyller Hawkbill-bladet?
 

Sumo

Omega
En Rambokniv var drömmen när jag var liten kille. Förmodligen därför jag nu är sugen på en stor "bad ass"-kniv. Max 1500:- nytt eller begagnat. Några tips på företag som gör kvalitet för dom pengarna och var man kan få tag på en (använder ej ebay)?

Typ något liknande denna SOG Tiger Shark. Den är grym!
tigsk5 main.jpg

Bild snodd från nätet...
Blackjack Model 1-7. Strax över $200 dollar
BlackjackModel1-7.jpg


Esee 4. $110- $130. Livstids garanti
ESEE-4P-CP.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Blackjack Model 1-7. Strax över $200 dollar
BlackjackModel1-7.jpg


Esee 4. $110- $130. Livstids garanti
ESEE-4P-CP.jpg
Väldigt fina! Har dock hittat en klassiker som ligger nära Rambokniven :D Åker och hämtar idag. En Gerber BMF i fint skick samt en LMF som behöver lite vård. Båda utan tandad rygg. Fick sträcka på budgeten lite men fastnade totalt för denna.
16 BMFs and LMF P1060552-1.jpg

Snodd bild från nätet...
 
Det blir nog en såndär för min del också! Kul med olika bladmaterial och färger på greppet, så kanske blir en liten samling i framtiden! :D
Men för nån som inte är insatt... Vad för syfte fyller Hawkbill-bladet?

Förutom att det ser badass ut så är det väl bättre att skära av typ rep med, Salt varianterna med gult handtag är med ett annat stål och ska vara typ helt rostfritt i saltvatten...om jag förstått det rätt...
 

Psykel

Patek
Förutom att det ser badass ut så är det väl bättre att skära av typ rep med, Salt varianterna med gult handtag är med ett annat stål och ska vara typ helt rostfritt i saltvatten...om jag förstått det rätt...
Ah, okej! Mer av en "tool knife" då kanske. Jo, läste om Salt-serien. Ladybug-varianten såg riktigt läcker ut! Men börjar med en standard med svart grepp. Känns säkrast så! :D
 

RobinW

Cartier
2-Faktor

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag minns det som igår :D Bifogar rekommenderade priser från Fällknivens jubileumskatalog 94/95 och det var kostsamma knivar på den tiden. Även om jag inte samlar på knivar längre så är det ett intresse som jag inte kan släppa likt armbandsuren. Gerber har väl likt SOG ingen större produktion kvar i U.S.A. Det är otroligt starka knivar som lämpar sig väl för friluftslivet, de tål det mesta men några direkt militära knivar är det egentligen inte som många felaktigt tror. BMF- Basic Multifunction Knife och det finns mycket information om dessa knivar på nätet. Det var "inne" med stora Ramboknivar när jag jobbade i en vapenaffär i början på just 90-talet.

Berätta mer om dina fynd och har du boxarna tillhörande knivarna?

Skannade bilder......

Gerber.jpg
Gerber-2.jpg
Gerber-3-2.jpg
Gerber-priser-2.jpg
Tack så mycket för bilderna! Mycket roligt att se! Det var riktigt dyra rackare! Jag har egentligen inte så mycket att säga om knivarna. BMF:en är i väldigt fint skick medan LMF:en är ganska härjad och väl använd. Kompletta med bryne och kompass dock ingen låda. Fann knivarna på Facebook igår och körde 16 mil t/r för att köpa, min inre Rambo kunde inte motstå :D
 

Henke303

Cartier
Ny kniv idag i lådan, en Fällkniven LTC i grönt, tänkte köpa den innan jul men avaktade, såg i veckan att Fällkniven höjt priset på dessa från 670kr till 1105kr så klippte den hos www.outnorth.se som inte justerat priserna och utnyttjade deras 20% på första köpet så det blev 548kr ink frakt så lite mindre än halva priset mot dagens pris, sjukt nöjd...

C30460C8-C27E-478C-830D-2C68B23AF0EF_zpsyweyh3ly.jpg

9FB56C98-1481-462E-BA4E-D9621BEA7D00_zpstwi69f73.jpg

DA6A0FC2-8237-4DD9-8469-694102403101_zpskqiuyprc.jpg

D612AF7A-4FC3-4E2B-B4BE-C01094B45E77_zpsv0ipqcki.jpg

E2A263EF-D5C0-4AC8-887F-8EB93BBB069D_zps3pfspacf.jpg

Jag köpte en jag med. Trevlig kniv!

IMG_5740.JPG
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Äntligen!
En knivar beställd.
Kommer bli en trogen följeslagare många år framöver.
Avslöjar vad så fort den anlänt!
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Det där är begynnande korrosion, stålet som Case använder i dessa knivar är inte lämpligt till livsmedelshantering. Jag har sett att det i en del matlagningsmagasin och andra livstilsmagasin används knivar i köket som inte är "rostfria" för att det ser så att säga snyggt ut. Ur hygiensynpunkt är det ju helt förkastligt. När de rostfria stålen introducerades i köken gjorde detta att många sjukdomar och magåkommor försvann. Användandet av en krom/nickel legering var banbrytande och gjorde livet betydligt enklare i vardagen. Betänk allt putsande på alla verktyg som används i ett kök för att dessa inte skulle rosta.

Att använda kniven som RobinW gjort går naturligtvis att göra, bara man är medveten om stålets begränsningar och tänker på hygienen efter användningen. Problemet är att många inte tänker på detta och jag har sett en del skräckexempel under jakter där rent ut sagt grisiga knivar med hårrester och annat tas fram ur slidan! En fällkniv är det oerhört viktigt att man rengör efter kontakt med kött, fisk och annat livsmedel, med alla dess skrymslen och vrår.

Fast så enkelt att kalla det rost är det ju inte. Man måste skilja på olika järnoxider. Det är inte rödrost (Fe2O3) utan FeO, det man kallar patina. FeO skyddar stålet från rödrost vilket är anledningen till att man i Case fall rekommenderar att sticka knivbladet i en potatis över natten.
Jag har massa köksknivar i rena kolstål med patina och det finns så vitt jag vet inga som helst belägg för att välskötta kolstålsblad med den typen av oxid är ohygienisk. Men jag skall läser gärna mer om den problematiken och att det skulle funnits en nedgång i magåkommor pga rostfria legeringar infördes, så länkar mottages gärna.
Att däremot lämna matrester och annat i/på kniven är givetvis förkastligt.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Som du säger är det järnoxid / korrosion, som kommer att gå över i grövre skador på stålet efter en tid om det slarvas med skötseln, eller att verktyget glöms rengöras. När det nu finns knivar sedan mycket länge i moderna (det är bättre att kalla dessa för rosttröga stål) som lämpar sig bättre för livsmedelhantering används dessa uteslutande i yrkesmässig livsmedelshantering. Och som du vidare säger kan du använda "sämre" stål om du är medveten om riskerna och sköter dem väl - som du gör. Det händer att jag gör detta själv, men i fält är det uteslutande rostfria blad jag använder till jakt och fiske. Blod är en tuff vätska på stålet.

Jag rekommenderar boken Aluminium och rostfritt stål av Thomas Lindblad som ger en insikt om hur revolutionerande hygienmässigt det rostfria stålet var när det introducerades i Sverige. http://www.atlantisbok.se/7953.Bok-Aluminium_och_rostfritt_stal Boken finns att låna eller beställa på biblioteket.

Jag gillar Case knivar, hög kvalitet och fin design!

Misskötta knivar är aldrig någon höjdare. Och en kolstålskniv som lämnas blöt rostar efter en tid, men FeO övergår inte till Fe2O3 utan närvaro av fukt. En kock som inte torkar av sina knivar oftare än att de hinner rosta har nog andra hygieniska problem i sitt kök. Det tycker iaf de kockar jag haft kontakt med. I finare restaurangkök har ju kolstålskniv kommit tillbaka starkt på senare år inom att de japanska knivarna blivit populära
I samband med jakt håller jag med dig. Min bättre hälft sköter jagandet, men när jag styckar så är det AEB-L som gäller.
Tack för boktipset, skall kolla på den. Men så vitt jag vet har varken NFS, FDA eller livsmedelsverket restriktioner på användandet av kolstålsknivar i kök. Det kan förstås vara annorlunda avseende råvaruproducenter men jag tror inte det.
En annan fråga, nickel är väl rätt sällsynt i knivar av annat än diskbänksstål? Vill minnas att man debatterar om det har antikorrosiva egenskaper alls men att det bidrar till seghet. Men det är ju poppis till enkel fake-damaskus.
 
Senast ändrad:

RobinW

Cartier
2-Faktor
Kolstålsblad är snygga som du säger och jag tror att en del kockar använder dem för det, liksom att det går mode även knivar. Moderna "rosttröga" stål är dock överlägsna i skärpevaraktighet och motstånd mot det vi talar om. Problemet med kök är ju att fukt förekommer alltid. Jag säger inte mot dig om att använda vackra handgjorda kolstålsknivar - jag älskar vackra ting :D Jag vill visa min SOG Tech-kniv som jag förvarat i slidan i en låda i mitt arbetsrum. Stålet är 440A och ni ser själva vad som hänt.....
P1020223_0156.jpg
P1020224_0157.jpg

Tyvärr har man varit i samma sits som din sog. Man förvarar knivarna i förråd som är kallare än resten av huset. Kondens pga ventilation när temperaturen faller gör att det blir fukt på ytan och sedan har man rödrost. Alla mina knivar oljas med Camellia (vet inte vad det är på svenska) innan de långtidsförvaras.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Idag anlände den!
Kniven jag ska ha för alltid.
En blivande klassiker?
Fällkniven GP
image.jpg


image.jpg

Jäklar va nöjd jag är!
Den är seriöst så vass att jag kan raka mig med den från fabrik?! (Ja, självklart har jag prövat!) Jäklar vilket jobb Fällkniven. Bra gjort!
 
Senast ändrad:

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Nån här som har en bit paracord över som dom vill donera till e bättre behövande?
(Kan man köpa en meter?)
 
Topp