• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Idag anlände den!
Kniven jag ska ha för alltid.
En blivande klassiker?
Fällkniven GP
image.jpg

image.jpg

Jäklar va nöjd jag är!
Den är seriöst så vass att jag kan raka mig med den från fabrik?! (Ja, självklart har jag prövat!) Jäklar vilket jobb Fällkniven. Bra gjort!

Jag har jättebra impulskontroll. På riktigt. Säkert. Jag kan vänta med saker. Ibland. Jo.

20170118_191903.jpg

Tack för inspirationen @FilipF - den är ju helt fantastisk!!!

Kan inte låta bli att visa en bild tagen omkring 1987 efter en lyckad gäddfångst. Kniven är en Frost Lapplander 95 (full tånge). En Ambassadeur Ultra Mag II gjorde jobbet. Jag sparade länge för att kunna köpa både kniv och spinnrulle hos den lokala sporthandlaren - lyckliga tider! Kniven finns tyvärr inte kvar i min ägo.

I-båten.jpg
Så där ser ett lyckligt ögonblick i livet ut (hela bilden):)

Mycket kärleksbombning på Fällkniven på sistone, så jag får väl slänga upp mina två; Trotjänaren, en första generationens F1 och min alldeles nya lilla fällkniv.
fällkniven.jpg

Angående F1: Egentligen är det en kompromiss som inte är bra på något. Den är för lite för att hugga med, för stor för finlir, för tjock för kökstjänst och för klen för att klyva med, men då den kan göra alla ovan nämnda grejer dugligt så är det den perfekta allroundkniven. Jag skulle kunna vara en OKG med denna. Komplettera med en yxa och en SAK så har du en toppmodern "Nessmuk trio". Fällisen (tipsad i denna tråd) är en helt underbar liten fickkniv för dagligt bruk.

För huggande krävs större grejer. Här är en dagsfärsk bild på min Leuku som just processat julgranen, så jag kan kasta fanskapet i brännbart.:)
julgran.jpg

En Spyderco Para 3 trillade in idag :)

Jag gillar verkligen Para Military 2 med sin compression lock så jag var tvungen att testa "lillebror". Nu är det ju bara några timmar jag haft den i handen men mina initiala intryck är att den verkligen är en pm2 till fullo anpassad till en mindre storlek utan att kompromissa med känsla, handhavande och funktion. Jag har inte så stora händer så formatet passar mig mycket bra.

Så här initialt så får den stor tumme upp om man letar något som pm2 men vill ha ett mer EDC-vänligt format.

Senast ändrad:
En Spyderco Para 3 trillade in idag :)

Jag gillar verkligen Para Military 2 med sin compression lock så jag var tvungen att testa "lillebror". Nu är det ju bara några timmar jag haft den i handen men mina initiala intryck är att den verkligen är en pm2 till fullo anpassad till en mindre storlek utan att kompromissa med känsla, handhavande och funktion. Jag har inte så stora händer så formatet passar mig mycket bra.

Så här initialt så får den stor tumme upp om man letar något som pm2 men vill ha ett mer EDC-vänligt format.

Pics or it didn´t happen!;):D

Jim

Tillbaka
Topp