• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Veratio

Cartier
Såg denna på kickstarter för ett bra tag sen. Beställde en förra veckan och fick hem den precis :)
Riktigt skönt att slippa vanlig nyckelknippa och samtidigt ha en kniv som inte tar plats i fickan!

Återkimmer när jag har fått dit nycklarna :)
20171110_142652.jpg


20171110_142936.jpg


20171110_142749.jpg

Hur stor är den? :D
 

RickardW

Cartier
2-Faktor

Adro

Panerai
2-Faktor
Quietcarry.com dom har även lite andra fina knivar! Modellen jag har heter Q2.
Bladet är ca 6cm.
Ihopfällt läge så är den ca 7.7cm
Har man långa nycklar så kommer dom att sticka ut på sidan tror det står maxläng på hemsidan :)

20171111_002354.jpg


20171111_002121.jpg


EDIT: Finns även andra blad som man kan välja! Se nedan
DSCF8032-key-organizer-knife.jpg
Saftigt pris på den tycker jag.
Inte värt 700kr + frakt
 
Lite jämförelse mellan bla fällkniven f1, s1 o senaste Mastern
Foto%201.JPG

Bra jämförelse. Tackar igen! Hur kunde fällkniven komma undan den upphovsrätten?

Ingen aning. Det enda jag kan tänka mig är att Fällkniven faktiskt var generalagent för Cold Steel 1995 när F1 utvecklades och att företaget därmed redan hade ett pågående samarbete med Cold Steel.

Känns som att fällkniven fortsätter att inspireras av Cold steel.
Fällkniven Bowie
mb_crop-1920x1080.jpg


Cold steel Trail master
2b8858befc53bbb2f2950ddd8db5ec49.jpg
 

snajgel

Panerai

Julpysslens tid närmar sig.
Fått ett fantastiskt litet blad av en kompis. Handsmitt laminat som behövde ett handtag.

Var sugen på att testa pappersmicarta. Blev rätt ok känsla och bra format för paketöppningar.

martins1.jpg


martins2.jpg


martins3.jpg


martins4.jpg


martins5.jpg


martins6.jpg


martinsx.jpg


martins8.jpg


martins9.jpg



Riktigt snyggt!
Gör du mycket knivar?
Var fick du tag i skaftämnet? Håller på och planerar en fulltånge och lutar åt svart skaft.
 

Watch out

Cartier
Riktigt snyggt!
Gör du mycket knivar?
Var fick du tag i skaftämnet? Håller på och planerar en fulltånge och lutar åt svart skaft.

Tackar!
Nä, inte så många. Men märkt att det är skönt tidsfördriv så blir fler. :)
Just micartan beställde jag från knivmaterial.se, sen har jag även tidigare beställt en del från finska brisa.fi (men de har miniorder på 30€ eller så). Funkat bra från båda.
Låter nice, blir kul att se färdiga kniven sen då! Micartan var riktigt lätt att jobba med jämfört med en del svarta träslag jag provat (ebenholz, gaboon ebony).
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Vad säger panelen om benchmade knivar? Måste skaffaett alternativ till min förlorade kershaw..

Någon som har lite tips på en bra vardags fickkniv?
 
Annars är inte Cold Steel företaget med bäst rykte vad gäller "inspiration" från andra knivar heller
Nope, men deras klassiker master hunter, trailmaster och srk har Fällkniven sneglat lite extra på. Dessutom är Cold Steel mer prisvärda än Fällkniven. Du kan få en master hunter för 1500 inkl frakt i "superstålet" cpm3v, vilket sannolikt är billigaste superstålkniven i världen. Motsvarande stål från Fällkniven skulle vara Fällkniven F1DZ i CoS-stål, men då får du slanta upp 2700.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Fick hem en Minosharp sten för några dagar sedan, har snart slipat allt som finns att slipa :)
Riktigt kul!
Slipar ni även andra knivar än köksknivar själv?
 
Nope, men deras klassiker master hunter, trailmaster och srk har Fällkniven sneglat lite extra på. Dessutom är Cold Steel mer prisvärda än Fällkniven. Du kan få en master hunter för 1500 inkl frakt i "superstålet" cpm3v, vilket sannolikt är billigaste superstålkniven i världen. Motsvarande stål från Fällkniven skulle vara Fällkniven F1DZ i CoS-stål, men då får du slanta upp 2700.

Ja tyvärr börjar fällkniven bli väldigt dyra, fördelen med dom är däremot deras kundservice som är utmärkt.
 

injection

Omega
Funderar på att klicka hem en Spyderco Persistence från knivbutik.se
Estetiskt är den snygg, och jag gillar den, tänkte använda den som en urban EDC kniv,men hur är kvaliteten?
Någon med erfarenhet av just den här modellen? Kostar 679kr, Är det värt det?
Sen har jag i tankarna billigare alternativ en "Opinel"

tack
 
Topp