• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Gräsanden

Cartier
2-Faktor
Det kan jag ev vara. Lägg gärna upp bild.
IMG_20171018_213819.jpg
IMG_20171018_213449.jpg

Varsågod! :D
Har en spekulant redan.
 

Bas

Patek
Ok skulle då tagit ett blad med mer bladyta iofs (kniven) Det går med denna med :D

Ta det bara lugnt om du nu ska modda ett litet spänne ;)


//Simon

Det går bra med toppen också :) köpte precis Spydercon begagnad så den fick komma med på bild!

Köpte ett högblankt spänne spontant som tydligen var BIG nono till Aerospace så ska försöka modda det lite tills jag skaffar ett svart eller borstat :)
De värsta som kan hända är väl att det åker i papperskorgen :)
Ska köra med Scotch-brite efter ett tips från en trevlig KS medlem :)
IMG_1894.JPG
 

Bas

Patek
Tejpa sidorna var ett bra tips som jag inte tänkt på :D tack för de!
Ska hitta något att testa på och se om det ens går att få till det hyfsat. Blir ett roligt projekt bara.
Men det svart spännet ska köpas in oavsett :)
 

Bas

Patek
Det låter bra man kan ev fästa dessa små saker med nubb i en bräda (lättare att hantera) Jag testade på ett skin armband en gång i tiden med rostfritt mer jobb men det blev okey :)

Inte för att jag använder denna den tog bruden men saksamma :D

Om du är intreserad av en annan kniv som finns i denna tråd så dra ett pm (Man spanner en fjäder typ Med ett verktyg så öppnar den sig automatiskt) Detta verktyg ingår i köpet.

Länk --> https://klocksnack.se/threads/knivtokarnas-egen-hörna.12689/page-59
Se inlägg #1748

//Simon

Ja, jag för testa mig fram med olika metoder :)

Det var en fin kniv men just nu har det blivit alldeles för många köp men jag får återkomma snart :) vad är det för märke på kniven?
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Märket vet jag inte då detta inte står på kniven.
Denna har jag köpt utomlands då jag var på semester ca 2005 i EU
Men kan säga att denna väger en hel del och att denna var inte aktiv då jag hade denna i resväskan då jag tog hem den. Sitter på högtalaren just nu öppnar brev ibland med den kniven :D
Återkom då du känner för det om det är något för dej vet jag ;)

//Simon
Vad ska du ha för den då?
 

Hawk100

Rolex
Om den har liknande konstruktion som den jag hade när jag var ung, så sitter det en mässings låsning med ett par hål i kanterna i toppen av skaftet. Den var gängad och kunde skruvas ur varpå man kunde avlägsna hela skaftet. Sedan är det tid och tålamod med våtslippapper som gäller. Jag har slipat blad med våtslippapper på en skärbräda. 400, 600, 800 osv tills man har den finish man är nöjd med. Annars kanske du skulle höra av dig till något sliperi för hjälp. Den är väl ändå värd lite kärlek, cool liten kniv :)
Jag tror även att det går att få till bladet utan att ta bort skaftet, men det handlar om att lägga ner en del tid..... Lädret på skaftet slipar du för hand med remsor av sandpapper. Tipset är att köpa band till ”fingerslip” men att bara köra för hand!!! Tejpa in bladet ordentligt och fäst det i ett skruvstycke med plastmellanlägg i backarna så får du bra stöd. Sedan håller du fingerslippappret mellan händerna och jobbar på. Metalldelarna på skaftet får du ta smärgelduk på och sedan skippasta eller Autosol.
Bladet jobbar du på med smärgelduk och sedan vax och tex polertrissan av läder på en Tormek slipsten. Tar tid men kan bli riktigt fint.....
(Om du nu inte är ”vintage-nörd” och tycker att slitaget ska synas och polering är hädelse!)

Lycka till
 

Henke303

Cartier
Jag tror även att det går att få till bladet utan att ta bort skaftet, men det handlar om att lägga ner en del tid..... Lädret på skaftet slipar du för hand med remsor av sandpapper. Tipset är att köpa band till ”fingerslip” men att bara köra för hand!!! Tejpa in bladet ordentligt och fäst det i ett skruvstycke med plastmellanlägg i backarna så får du bra stöd. Sedan håller du fingerslippappret mellan händerna och jobbar på. Metalldelarna på skaftet får du ta smärgelduk på och sedan skippasta eller Autosol.
Bladet jobbar du på med smärgelduk och sedan vax och tex polertrissan av läder på en Tormek slipsten. Tar tid men kan bli riktigt fint.....
(Om du nu inte är ”vintage-nörd” och tycker att slitaget ska synas och polering är hädelse!)

Lycka till

Jag försökte. Det gick sådär...

IMG_7316.JPG
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Några fler slipentusiatser som kör med stenar?
Det är en smula zen-terapeutiskt får jag säga.

Beroende på objektet i fråga kör jag följande sekvens:
Shapton Glass 200 och/eller Chosera 400 beroende på hur mycket som behöver restaureras.

Följt av Chosera 800 och 1200 för att sätta eggen. (Tillsammans med Asano Mejiro Nagura)

Slutskärpan görs med Chosera 2000 och Shapton 5000 (Tillsammans med Asano Tenjou Nagura)

Sedan striglar jag på en hemmagjord padelstrigel med Bark River White compound.

Våldsamt vasst såklart men även en hållbar egg i mitt tycke. Jag tror att den mikro-konvexering som kommer till följd av strigeln gör eggen tåligare. Ingen "skäggig" egg som hugger tag.
 

J86A

Omega
Två nyförvärv till samlingen och känns som ett helt okej tillskott :happyhappy: Kanske en liten aning OT då ena inte är någon kniv :rolleyes:
IMG_0987.JPG
 
  • Like
Reactions: Bas
Topp