• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Jag hade det här gamla svaret någonstans i bakhuvudet och nu slog jag till på en sådan kniv efter att jag hade sett den här videon på YT. Ska bli spännande att få hem denna kniv :)
Kul! Jag tycker att det är roligt att fixa med såna gamla knivar för det är som jag nämnt tidigare väldigt mycket kvalitet för pengarna. Ibland kräver det en del jobb för de är hemma-handslipade till konstiga vinklar men är man bara lite envis så går det att få rätt på. Har för övrigt köpt hem en Tormek T-4 som jag ska sparka igång i helgen, ska bli intressant att testa på lite gamla knivar jag har liggande som är helt paj i vinklarna. 😁

Kul! Jag tycker att det är roligt att fixa med såna gamla knivar för det är som jag nämnt tidigare väldigt mycket kvalitet för pengarna. Ibland kräver det en del jobb för de är hemma-handslipade till konstiga vinklar men är man bara lite envis så går det att få rätt på. Har för övrigt köpt hem en Tormek T-4 som jag ska sparka igång i helgen, ska bli intressant att testa på lite gamla knivar jag har liggande som är helt paj i vinklarna. 😁
Jag har också en T4 som jag har kört några gånger men jag vill bli mycket bättre på det! Det ska nog gå bra att få ordning på denna kniv. Kanske får jag byta ut handtaget också, ska bli skoj 😀

Jag har också en T4 som jag har kört några gånger men jag vill bli mycket bättre på det! Det ska nog gå bra att få ordning på denna kniv. Kanske får jag byta ut handtaget också, ska bli skoj 😀
Ska bli riktigt kul med Tormeken men det kräver nog en del träning för att få till tekniken. Tur man har mycket skit att träna på! 😅 Kul att göra egna handtag också, det är bra pyssel. Ska bli kul att se din nya kniv och resultatet! 😁

Ska bli riktigt kul med Tormeken men det kräver nog en del träning för att få till tekniken. Tur man har mycket skit att träna på! 😅 Kul att göra egna handtag också, det är bra pyssel. Ska bli kul att se din nya kniv och resultatet! 😁

För ett tag sen lånade jag en Tormek och det var inte svårt att komma igång och få saker skapligt vassa. Vad jag däremot insåg efteråt var att jag ändrat profilen lite väl mycket på ett par knivar genom att ta bort lite väl mycket material. Så... tag det varligt. :)

För ett tag sen lånade jag en Tormek och det var inte svårt att komma igång och få saker skapligt vassa. Vad jag däremot insåg efteråt var att jag ändrat profilen lite väl mycket på ett par knivar genom att ta bort lite väl mycket material. Så... tag det varligt. :)
Jag kommer definitivt att börja med knivar som är någorlunda okej och köra på 1000 grit innan jag vågar ge mig på att forma dem som är sämre med 220 grit. Om jag trivs med maskinen så ska jag också skaffa en japansten så att man kan få kockknivarna riktigt vassa. 😁

Jag kommer definitivt att börja med knivar som är någorlunda okej och köra på 1000 grit innan jag vågar ge mig på att forma dem som är sämre med 220 grit. Om jag trivs med maskinen så ska jag också skaffa en japansten så att man kan få kockknivarna riktigt vassa. 😁

Jag tror att mina skador orsakades enbart med den finare delen av standardstenen (1000 grit antar jag?) så min varning kvarstår. Maskiner tar material mycket snabbare än vanliga slipstenar. En kniv var en kompis så den kan jag inte titta närmare på men den andra var en liten allkniv från IKEA 365+ och där ska jag nu (eftersom Tormeken är återlämnad) försöka åtgärda det med mina vanliga slipstenar. Tänkte börja med den här:

och sen om jag lyckas få profilen rätt fortsätta med den här för lite snyggare egg:

De stenarna har blivit mina favoriter för enklare rostfritt (typ IKEA, Victorinox, Fiskars, kanske Global?). Kanske med en ännu finare sten på slutet om jag tror kniven kan uppskatta det. I grunden är det en sån här runda jag tror jag behöver göra men jag hoppas att jag inte behöver börja lika grovt som han med en Atoma 140 utan kan börja med min 300-sten:

Jag måste återigen säga att IKEA:s köksknivar som kallas 365+ är riktigt, riktigt bra för priset om man bara ger dem lite kärlek med slipstenarna (tunna ut lite bakom eggen, vässa ordentligt). Nu äger jag ingen Global-kniv men mitt minne av dem säger mig att dessa IKEA-knivar är i samma klass (efter att båda knivarna fått lite kärlek på slipstenarna). För en knivserie där stora kockkniven kostar under två hundra spänn är det tusan bra. :)

Jag tror att mina skador orsakades enbart med den finare delen av standardstenen (1000 grit antar jag?) så min varning kvarstår. Maskiner tar material mycket snabbare än vanliga slipstenar. En kniv var en kompis så den kan jag inte titta närmare på men den andra var en liten allkniv från IKEA 365+ och där ska jag nu (eftersom Tormeken är återlämnad) försöka åtgärda det med mina vanliga slipstenar. Tänkte börja med den här:

och sen om jag lyckas få profilen rätt fortsätta med den här för lite snyggare egg:

De stenarna har blivit mina favoriter för enklare rostfritt (typ IKEA, Victorinox, Fiskars, kanske Global?). Kanske med en ännu finare sten på slutet om jag tror kniven kan uppskatta det. I grunden är det en sån här runda jag tror jag behöver göra men jag hoppas att jag inte behöver börja lika grovt som han med en Atoma 140 utan kan börja med min 300-sten:

Jag måste återigen säga att IKEA:s köksknivar som kallas 365+ är riktigt, riktigt bra för priset om man bara ger dem lite kärlek med slipstenarna (tunna ut lite bakom eggen, vässa ordentligt). Nu äger jag ingen Global-kniv men mitt minne av dem säger mig att dessa IKEA-knivar är i samma klass (efter att båda knivarna fått lite kärlek på slipstenarna). För en knivserie där stora kockkniven kostar under två hundra spänn är det tusan bra. :)
Ja, den avverkar ju snabbare men det beror också mycket på hur stort tryck man lägger på bladet. Lägger man inget tryck så avverkar den inte så farligt mycket.

Har inte testat Ikeas 365+ men har ett gäng Global som frun använder för att hon inte vågar använda min kolstålsknivar. 😅 De är helt okej men inget speciellt och rätt högt prissatta tycker jag. Just nu kör jag bara på vanliga våtstenar och även om det är bra terapi så blir det rätt tröttsamt i längden och det är mycket svårare att hålla en konstant vinkel.

Har inte testat Ikeas 365+ men har ett gäng Global som frun använder för att hon inte vågar använda min kolstålsknivar. 😅 De är helt okej men inget speciellt och rätt högt prissatta tycker jag. Just nu kör jag bara på vanliga våtstenar och även om det är bra terapi så blir det rätt tröttsamt i längden och det är mycket svårare att hålla en konstant vinkel.

Jag behöver all terapi jag kan få. :D

OK, nu fick jag ork till en session. Först kniven, jag hade lyckats fixa en "flat spot" eller nästan omvänd kurvatur nära spetsen här märkt med svart:

IKEA JNS 1.jpg

Det fanns faktiskt liknande tendens nära hälen med, men den hade jag inte märkt med penna här.

Först en profilfix genom att "slipa trubbigt", kanske 30 grader per sida på grova kniven på en 300-sten från JNS:

IKEA JNS 2.jpg

Jag kör här med stenen på en disksbänkhållare som jag satt på en delvis vattenfylld plastlåda på köksbordet. Rätt kombination av stående arbetshöjd, vattentillgång och vettigt ljus. Inte perfekt, men det bästa jag får till snabbt och ändå kan städa undan.

När jag efter lite gnidande och trial and error kände mig nöjd så gick jag över till att slipa en vass vinkel till jag fick till en skärande egg på samma sten. Den här stenen tar en hel del material, faktiskt. Även på IKEAs rostfria stål.

IKEA JNS 3.jpg

När jag kände mig nöjd här till slut körde jag vidare slipning på en 800-sten från JNS tills kniven var fullt fungerande och skarp som från butik som jag minns det. Tog inga bilder här... men eftersom jag ändå har en snyggare sten nära, en syntetisk Aoto från JSN så körde jag vidare lite på den.

IKEA JNS 4.jpg

Den här stenen är ju gjord för att efterlikna en natursten så den ska ha lite olika kornstorlek på 2000-4000 grit (japanska skalan) om jag fattar rätt. Oavsett om jag inte fattat rätt fick jag här en rakbladsvass egg som skär tidningspapper och rakar armhår utan problem. Eftersom en sån här kniv sällan körs hårt i skärbrädan behöll jag den låga eggvinkeln så får vi se när det blir dags att ta den på stenar igen.

IKEA JNS 5.jpg

Det här var min lördagsterapi. ;)

För den som inte hängde med så är JNS alltså denna firma: https://www.japanesenaturalstones.com/

Senast ändrad:
Två härjade gamla knivar från tidigt 1900-tal. Båda var och är i uselt skick med blad som saknas och skollor med defekter.
Med mycket omsorg och rengöring har dem fått någotsånär nytt liv.

Den övre är signerad H.Hallström Eskilstuna Sweden. Den undre saknar märkning. Jag räddar dom iallafall 🙂

F70C6A13-1EB5-4372-BBAE-894A99C62E7F.jpeg

@Kingesson

Jag är ingen expert på något av det du frågar men det hindrar mig inte att svara ändå. :)

1. Jag lärde mig aldrig använda brynstål ordentligt innan jag gick över till japanska slipstenar och japanska knivar... men jag har fattat att man vill ha antingen "diamantstål" eller en keramisk pinne. IKEA säljer båda och jag har inte hört nån säga att grundfunktionen är bättre på de dyra än på t.ex. IKEAs. Däremot finns det andra som är mer ovala när IKEAs är helt runda. Det ovala gör ju att man får lite mer yta mot kniven.

Om du vågar prova den keramiska IKEA-varianten kan du få en sån av mig - jag har två av nån anledning och använder inget av dem. Jag och keramikpinnen finns också i Linköping.

2. Jag är dåligt insatt i fällknivar och om det är mer än eggen du behöver åtgärda? Knivbrevs dåliga rykte är ju några år gammalt då de dels som den högvolymoperation de är ibland misslyckades eller sabbade en kniv. Det händer alla, speciellt om man ska jobba fort till låg kostnad. Det jobbiga var att VDn ofta var extremt jobbig mot kritiker och betedde sig som ett svin på t.ex. Facebook mot de som klagade. Jag tyckte mig se att det ofta hände på fredagkvällar dessutom. Det gick så långt att de hamnade i radio för det:

Om det fortfarande är samma VD där kanske han har nyktrat till lite nu. :)

Om jag vore du skulle jag börja med en lokal firma så man får en kontakt med den som gör jobbet. Kanske Linköpings Slipstation? (Nej, jag har inte provat dem själv)

https://www.linkoping-slipstn.se/knivslipning

Jag finns inte i Linköping men kan slipa dem åt dig (på vattenstenar).

brynstål har jag inte använt i modern tid så där kan jag inte råda dig

Edit: har aldrig använt knivbrev så jag vet inte om de slipar fällisar. Har dock blivit kallad en massa saker av deras vd eftersom jag ansåg att deras avtal (på den tiden) var otydligt.
Vill minnas att man inte någonstans i avtalet nämnde ”prenumeration” vilket ju var det man köpte

En polare uttryckte nyligen sitt missnöje med knivbrev. Tyckte de höll skärpan väldigt dåligt, men vet inte om man ska dra så stora växlar på det.

@Kingesson
Diamantbrynen tar generellt bort mer material än keramikbrynen. Bra om man vill skapa en ny egg snabbt, dåligt om man är rädd för att nöta ner kniven.
Jag har kört ett ovalt bryne från ChefsChoice på mina mjuka Victorinox i tjugo år varje vecka och upplever inte att bladet blivit nämnvärt lägre.
Fyra svep över stålet och kniven är vass.
Keramik ger en finare egg, men kräver betydligt mer arbete.

Stål tar sällan eller aldrig bort material utan rätar bara ut eggen, som lätt böjer sig på micronivå när kniven används. Är kniven rent av slö så hjälper det inte, och tror inte hårda knivstål heller berörs nämnvärt av stålet men kan ha fel.

@Kingesson

Ett lokalt tips till som jag upptäckte av en slump: https://kniverik.se/

Jaja, Skärblacka är inte Linköping men det är inte så långt bort. :)
Tänkte bara återkoppla och tacka för era svar, förslag och generösa erbjudanden! Jag kommer nog lämna in dem till Linköpings slipstation!

0E8EA8FF-3334-4F7F-A6B8-35170E6D612E.jpeg

Nu har min SOG Terminus XR ÄNTLIGEN blivit smidig att öppna.

Jag ballade ur fullständigt och hällde i olivolja, sedan tvättade jag rent den noga. Var nog någon skit i den från början för nu funkar den klockrent. Alternativt så lyckades min white trash tvätt.

0E8EA8FF-3334-4F7F-A6B8-35170E6D612E.jpeg

Nu har min SOG Terminus XR ÄNTLIGEN blivit smidig att öppna.

Jag ballade ur fullständigt och hällde i olivolja, sedan tvättade jag rent den noga. Var nog någon skit i den från början för nu funkar den klockrent. Alternativt så lyckades min white trash tvätt.
Å fan, min flippade upp ner lätt från början men har läst att dom typ inte kollar knivarna innan dom lämnar fabriken, lite lotteri med kvaliteten.
Jag hade tur denna gång

Mitt senaste tillskott, ZT 0770CF är förmodligen den coolaste kniven i hela min lilla samling. Liten i storleken, lätt, behändig och klickar underbart. S35VN stål, ursprungligen mycket välslipat - delar håret i fyra. Den stänger inte lika smidigt som till exempel 0562TI, eftersom den har en assist, så du måste manuellt dra åt bladet med kraft. Fickstorlek, men stark konstruktion - en riktig EDC.
20220217_165219-01.jpeg
20220217_165240-01.jpeg
20220217_165248-01.jpeg
20220217_165257-01.jpeg
20220217_165304-01.jpeg
20220217_165318-01.jpeg
20220217_165336-01.jpeg
20220217_165356-01.jpeg
20220217_165405-01.jpeg
20220217_165410-01.jpeg

Mitt senaste tillskott, ZT 0770CF är förmodligen den coolaste kniven i hela min lilla samling. Liten i storleken, lätt, behändig och klickar underbart. S35VN stål, ursprungligen mycket välslipat - delar håret i fyra. Den stänger inte lika smidigt som till exempel 0562TI, eftersom den har en assist, så du måste manuellt dra åt bladet med kraft. Fickstorlek, men stark konstruktion - en riktig EDC.
20220217_165219-01.jpeg
20220217_165240-01.jpeg
20220217_165248-01.jpeg
20220217_165257-01.jpeg
20220217_165304-01.jpeg
20220217_165318-01.jpeg
20220217_165336-01.jpeg
20220217_165356-01.jpeg
20220217_165405-01.jpeg
20220217_165410-01.jpeg
Tjusig.
Är det Linerlock