• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knut Gaddpassarounden, nu har den börjat!

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Färdigraljerat om saker som inte hör till passaround och tillbaka till ämnet:)
Hittade ett nytt band i lådorna, KG gör sig bra på mockaband, riktigt bra
image.jpeg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Godmorgon!
Inte riktigt vinterkänsla i Sthlm, får kompensera det med mysband och kofta:)
image.jpeg


I direktljus så får man jobba lite för att läsa av tavlan pga reflektioner/brist på AR.. inget unikt fenomen för KnutGadd dock.
image.jpeg


Överraskande trevlig klocka.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Update efter helgen!
Tog @Equilibrium s råd och monterade meshlänk på KåGe, han vet vad han snackar om, det blev en riktigt bra kombo:)
I helgen har vi shoppat
image.jpeg

Knut fick vara med på julpyntande
image.jpeg


För att till slut landa i lite välförtjänt återhämtning
image.jpeg


Lite intryck så här efter helgen:

Tunn, smidig och lättburen klocka som dessutom har klart roligare finish och design-twists jmfr med typ "parfymklockor" i samma prisklass.
Just i jämförelse med dessa typer av klockor som kostar samma, och ibland mer pengar, får du en egen design med skojiga detaljer i tavlan och boetten.
Då jag är mestadels en tooliga-vintage-klockor-kille ligger en Knut Gadd en bit ifrån min vanliga svängradie, trots detta är Knut Gadd en klocka jag gillar.
Mina döttrar tyckter den är skitsnygg, kanske landar i en 36mm rosévariant till någon av dem framöver?
 
Då har Knurra G landat hemma hos mig!
image.jpeg


Subben tackar för sig och Knut får hänga med under de kommande dagarna.
image.jpeg


Väl på armen så känns den nätt, trots sina 38mm, men så är jag ju van vid dykarur också...

image.jpeg

Katten godkänner!

image.jpeg


Det här ska bli riktigt kul!
Jag återkommer med fler tankar när jag har känt efter lite mer.

Trevlig kväll gott folk!
 

jarmo_fi

Lill Yo-Han
"Knut Gadd is a SWEDISH HERITAGE BRAND"
"Min farfar, Knut Gadd, drev under 1930-talet textilfabriker i Borås, den stad som än idag utgör hjärtat av design och textil i Sverige. Blabla, playboy, studio 54"

... Ja tjena.. Väldig missuppfattning om vad heritage betyder.. Min pappa åt en hamburgare i usa 84, öppnar inte en HERITAGE FOOD TRUCK för äkta mexikansk mat för det. Några priviligerade barn (?) som blivit kåta på triwasuccén. Så ointressant.
 

jarmo_fi

Lill Yo-Han
"ag minns bilder av min far tagna på Studio 54 – som satte stolthet i sin känsla för stil. Ändå är det dofterna det jag minns bäst från min barndom: Den röda läderfåtöljen, skinnklädseln i den Bentley min far körde om söndagarna, den brittiska oljerocken. Trots sitt fartfyllda liv löd ett av hans favorituttryck “tid för att sitta still”."
 

jarmo_fi

Lill Yo-Han
"Mitt intresse för klockor föddes tidigt. I en skrivbordslåda låg farfars gamla ur bredvid min fars klockor från 70-talet. Jag själv fick en Omega den dagen jag fyllde sexton, och jag bar den oavbrutet tills den dag då jag förlorade den i havet utanför Colombia, många år senare."
 

jarmo_fi

Lill Yo-Han
"Designmedvetenheten är något som präglat min uppväxt och mitt liv, och med den bakgrunden blev det ett naturligt steg att själv skapa ett armbandsur. Inspirationen till Knut Gadd har jag hämtat från min far och hans far, och inte minst de stilrena linjer som är så typiska för skandinavisk formgivning. Processen har varit både organisk och långsiktig. Idag, nästan ett sekel sedan min farfar öppnade dörrarna för sin första textilfabrik i Borås, för jag med stolthet vidare min släkts entreprenörstradition med mottot: ”Det är varje människas förbannade plikt att bli ett original”.
 

jarmo_fi

Lill Yo-Han
"Och läderarmbandet? Jag kan knappt vänta till den dag då det börjar dofta som pappas gamla bil.



– Carl-Johan Knut Gadd"
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Då var det dags för KG att lämna mig och mina tomtar
image.jpeg


Ett sista bandbyte och en sista reflektion av KnutGadd 38mm
image.jpeg


Många trevliga detaljer i klockan och ett bra tänk kring hela paketeringen med band, bandbytarverktyg och en trevlig box.
Jag jämför inte med Oris, Longines och uppåt då alla dessa har en betydligt högre prislapp.
I prissegmentet som KG befinner sig är det ett bra val.
image.jpeg


Om KnutGadd följer upp med en klocka med mekaniskt verk kan jag bli seriöst intresserad av köp, även om prislappen skulle hoppa upp ett par snäpp.
image.jpeg

Ner i lådan och mot nästa deltagare.

Tack för titten och tack för möjligheten att få delta i passarounden @Knut Gadd och @Spencer66 :)
 
Tycker det funkar på Hirsch heritage också.. Bandet är lite grövre, och det gör att klockan i sig känns lite biffigare. Ihop med jeans och flanellskjorta flyger det definitivt!
image.jpeg


Hittills är intrycket att klockan i sig känns väldigt väl arbetad, framförallt om man ser till prislappen.
Jag har upptäckt att jag återkommer till en detalj på klockan varje gång jag slänger ett öga på den.
Fasningen på safirglaset.
Det är något med hur ljuset alltid faller som gör att det ser så jäkla bra ut!
Oavsett om det är utomhus i dagsljus eller det svaga ljuset från stjärnan i fönstret.
image.jpeg


image.jpeg


Banden har avhandlats förut i tråden, och jag får väl stämma in bland dem som tycker att de känns lite billiga.
Det mörkare krokopräglade bandet gnisslar lite när man har det på armen, och strutsimitationen känns tyvärr lite kort och lite "nästan"... Det hade nog funkat bättre utan strutsmönster och med ett par cm till.
För egen del hade klockan gärna fått kosta nån hunka till om det hade betytt bättre remmar.
Spännet är däremot riktigt snyggt!

image.jpeg


image.jpeg
 

Sorubim

Audemars
Då har KayGee hamnat hos mig. Tack @Weasel för paketet. Tog några snabba bilder direkt vid paketöppningen.
Det första intrycket är att jag gillar strukturen på tavlan!
Det ska bli intressant att få ha den här i en vecka...
knutgadd_01.jpg

knutgadd_02.jpg

knutgadd_03.jpg


En tanke (som kanske redan tagits upp i tråden). Jag kom direkt att tänka på den här sångfågeln, finns det någon koppling månntro? :D
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Då var stafettpinnen lämnad vidare.. Eller åtminstone postad till näste man.
Jag har varit väldigt nöjd den här veckan, men det som är ännu lite roligare är att tjejen verkligen tyckte om den!
Hennes kommentar var;
-Om den bara hade varit lite mindre, och i guld..!​

Gissa vad som hamnar under granen i år :rolleyes:
Tack @Knut Gadd för möjligheten!
Perfa juh ! Klockrent :)
 
Topp