• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronaby (nytt Svenskt klockmärke) Scweiziskt urverk med digital touch.

Nousche

Omega
Mitt intryck är att det verkar vara en riktigt bra kompromiss. Skulle inte sätta en apple watch på handleden, men gärna denna. Min undran, mest till mig själv egentligen, är om den inte funkar bäst om man använder den väldigt ofta (dvs jämt, för att verkligen ha nytta av funktionerna), och den då konkurrerar ut de andra klockorna man kämpat till sig?!


Så kan det ju vara, men jag behöver bara funktionerna ibland så den passar mig bra. Och alltid ett trevligt komplement till andra roliga klockor..
 

roloj

Cartier
2-Faktor
Från ingenstans önskade sig frun en klocka. Inget dyrt sa hon och jag väljer att gå på det även om det troligen är en fälla.
Funderar på en Kronaby sekel 38mm. Har klämt lite på den och tycker att kvalitén känns rimlig för det priset. Att jag spanar på en hybrid är för att jag hoppas att hon ska bli lite mer uppmärksam på telefonen när jag ringer.
Tror ni att jag tänker rätt eller ska jag styra om till en vanlig klocka? En smartwatch är inget alternativ.
https://www.kronaby.com/SE/en/shop/WatchesSekel/A1000-0556
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Från ingenstans önskade sig frun en klocka. Inget dyrt sa hon och jag väljer att gå på det även om det troligen är en fälla.
Funderar på en Kronaby sekel 38mm. Har klämt lite på den och tycker att kvalitén känns rimlig för det priset. Att jag spanar på en hybrid är för att jag hoppas att hon ska bli lite mer uppmärksam på telefonen när jag ringer.
Tror ni att jag tänker rätt eller ska jag styra om till en vanlig klocka? En smartwatch är inget alternativ.
https://www.kronaby.com/SE/en/shop/WatchesSekel/A1000-0556
Gillar hon tech då? Det är väldigt mycket "pryl" när den väl arbetar som den ska.
 

Forest Road

Breitling
2-Faktor
Mitt intryck är att det verkar vara en riktigt bra kompromiss. Skulle inte sätta en apple watch på handleden, men gärna denna. Min undran, mest till mig själv egentligen, är om den inte funkar bäst om man använder den väldigt ofta (dvs jämt, för att verkligen ha nytta av funktionerna), och den då konkurrerar ut de andra klockorna man kämpat till sig?!
Har haft min Kronaby i två veckor nu. Kan nog lätt bli så att den konkurrerar ut dina andra klockor. Men det är kanske både positivt och negativt?
 

adress

Friends of KS
DD7AA8E7-DBB2-4F19-A1BB-77018C2BF4BB.jpeg
Kunde inte hålla mig. Beställde den nya 41 mm Apex. Har redan senaste modellen av
AppleWatch - men vissa perioder vill man vila från alla avancerade funktioner i den.
Har en DJ också - men den spenderar sin tid i en watchwinder. Använder aldrig. Men å andra sidan ökar den förhoppningsvis i värde.
Nu skall det bli roligt att prova Kronaby.
 
Senast ändrad:

adress

Friends of KS
Har inte kunnat prova några funktioner ännu. Kronaby skickade klockan med DHL 21/1.
Ännu har ingenting kommit med DHL Express för avhämtning. Logistiken på DHL verkar också missat. Senaste spår - Malmö 23/1........
 

adress

Friends of KS
D81BA0B9-E290-4C9E-9BC7-7097DBB73730.jpeg
A397AF26-F85D-4296-A80D-1471D7F68662.jpeg
02DA10D9-EFDA-44FC-AAC5-D9FA406F7AFD.jpeg
Nu har jag i alla fall lyckats hämta ut försändelsen. Efter kontakt med DHL den 26:e - visade det sig att den pga en miss legat på deras depå sedan 23/1. Tog bilen i snöovädret och hämtade ut den. Packade upp och kollade att modellen var rätt - sedan ingenting. Har inte haft tid. Hoppas nu under denna vecka. Ett par bilder från kontrollen dock.
 

Forest Road

Breitling
2-Faktor
Tråkigt! Kronaby i konkurs: https://www.sydsvenskan.se/2019-02-06/hajpat-digitalt-klockforetag-i-malmo-begars-i-konkurs
"Undertecknat bolag befinner sig på obestånd som ej är av tillfällig art och hemställer därför om att tingsrätten försätter sökanden i konkurs", skriver Animas styrelseordförande Peng Peng och vd Pål Borge i konkursansökan, som lämnades in till Malmö tingsrätt under förmiddagen.
I ansökan uppges också att bolaget har ett 60-tal anställda.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tråkigt! Kronaby i konkurs: https://www.sydsvenskan.se/2019-02-06/hajpat-digitalt-klockforetag-i-malmo-begars-i-konkurs
"Undertecknat bolag befinner sig på obestånd som ej är av tillfällig art och hemställer därför om att tingsrätten försätter sökanden i konkurs", skriver Animas styrelseordförande Peng Peng och vd Pål Borge i konkursansökan, som lämnades in till Malmö tingsrätt under förmiddagen.
I ansökan uppges också att bolaget har ett 60-tal anställda.
Läste precis det.
Även om jag inte lider något av det så är det så klart tråkigt att det försvinner en svensk klocktillverkare.

Skön ironi att företaget är på obestånd men ordföranden heter Peng Peng. ;)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Trist men inte oväntat. Tyvärr hade de inget som lockade mig som klockfantast. Tror även de var för dyra för de som inte kan klockor samtidigt som det inte fanns en funktionalitet som var tillräckligt speciell (eller användbar) för att locka i mellansegmentet.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Vad har det varit för kvalitetsproblem?
Här kan jag flika in. Jag köpte en Kronaby här på KS. Den hade precis kommit tillbaka från ett garantiärende så den jag köpte var en ny utbytesenhet. Under de tre månader jag ägde klockan så var den hos Kronaby ytterligare två gånger. För samma fel varje gång. Urverket var helt enkelt riktigt dåligt och de små motorerna som styr visarna gick sönder och blev osynkade och gick inte att synka eller ibland inte ens röra. Funktionerna i klockan var dessutom inte helt 100. Stegräknaren var så opålitlig att en normal dag på mott skrivbordsjobb motsvarade ett par kilometers promenad.

Hela klockan kändes lite ofärdig och efter några veckors användning kändes den lite ”billig” i användarupplevelsen.
 

kexet77

Cartier
Här kan jag flika in. Jag köpte en Kronaby här på KS. Den hade precis kommit tillbaka från ett garantiärende så den jag köpte var en ny utbytesenhet. Under de tre månader jag ägde klockan så var den hos Kronaby ytterligare två gånger. För samma fel varje gång. Urverket var helt enkelt riktigt dåligt och de små motorerna som styr visarna gick sönder och blev osynkade och gick inte att synka eller ibland inte ens röra. Funktionerna i klockan var dessutom inte helt 100. Stegräknaren var så opålitlig att en normal dag på mott skrivbordsjobb motsvarade ett par kilometers promenad.

Hela klockan kändes lite ofärdig och efter några veckors användning kändes den lite ”billig” i användarupplevelsen.
Vad har det varit för kvalitetsproblem?

Jag var med på passarounden och fick blandande intryck av kvalitetskänslan, den var svår att få igång och klockan kändes inte riktigt "klar". Men framförallt så köpte en bekant till mig en och han hade något väldigt liknande problem som @thewordfox pratar om. In och ut på service tills han lessnade och slängde den.
 

adress

Friends of KS
Jag har bara ”packat upp ” min jag fick med DHL ca 10 dagar sedan. Inte heller betald ännu via Klarna. Frågan är vad som händer ? Skicka tillbaka är ett alternativ. Behålla och betala är ett annat. Undrar hur Klarna resonerar....
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag har bara ”packat upp ” min jag fick med DHL ca 10 dagar sedan. Inte heller betald ännu via Klarna. Frågan är vad som händer ? Skicka tillbaka är ett alternativ. Behålla och betala är ett annat. Undrar hur Klarna resonerar....
Jag hade skickat tillbaka. Eftersom klockan är beroende av appen, och appen är beroende av servrar och allmänt underhåll så blir klockan i princip värdelös om något av app eller servrar slutar fungera.
 

adress

Friends of KS
Jag hade skickat tillbaka. Eftersom klockan är beroende av appen, och appen är beroende av servrar och allmänt underhåll så blir klockan i princip värdelös om något av app eller servrar slutar fungera.
Har kollat runt lite. Råder olika meningar om framtiden för klockan. Appen uppdaterades för några dagar sedan. Vet inte vilka funktioner som skulle vara beroende av olika servrar - så länge appen finns. Uppdateringar kanske blir problem förstås - om inte......
Jag skall fundera några dagar och kolla lite med Kronaby. Har ju inte betalt ännu - men priset inkluderar en discount på 20% så priset är rätt - om man vill behålla den....
 

DrDre

Patek
Det är alltid tråkigt med kk, men det ändå ändå bli så att ngn tar över konkursboet och fortsätter verksamheten. Det är lättare för en ny ägare att räkna ihop det om ngn annan (Peng Peng) redan har betalat 200 mkr för FoU och marknadsföring.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har kollat runt lite. Råder olika meningar om framtiden för klockan. Appen uppdaterades för några dagar sedan. Vet inte vilka funktioner som skulle vara beroende av olika servrar - så länge appen finns. Uppdateringar kanske blir problem förstås - om inte......
Jag skall fundera några dagar och kolla lite med Kronaby. Har ju inte betalt ännu - men priset inkluderar en discount på 20% så priset är rätt - om man vill behålla den....
Appen kan sluta fungera när man byter till nyare telefon firmwares
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Har kollat runt lite. Råder olika meningar om framtiden för klockan. Appen uppdaterades för några dagar sedan. Vet inte vilka funktioner som skulle vara beroende av olika servrar - så länge appen finns. Uppdateringar kanske blir problem förstås - om inte......
Jag skall fundera några dagar och kolla lite med Kronaby. Har ju inte betalt ännu - men priset inkluderar en discount på 20% så priset är rätt - om man vill behålla den....
Jag skulle skicka tillbaka. Även om bolaget rekonstrueras så vet man ju inget om framtida vägval. Dom kanske baserar nästa klocka på Android eller ingen smart funktion alls eller....Risken finns nog iaf att klockan slutar fungera vid någon tidpunkt som inte är allt för avlägsen...
 

DrDre

Patek
Jag har bara ”packat upp ” min jag fick med DHL ca 10 dagar sedan. Inte heller betald ännu via Klarna. Frågan är vad som händer ? Skicka tillbaka är ett alternativ. Behålla och betala är ett annat. Undrar hur Klarna resonerar....

Innan du skickar tillbaka den så kan det vara ide att kolla med en jurist så att du inte skickar klockan och sedan ingår din fordran i den allmänna konkursen (dvs du får väldigt lite, om något alls). Jag säger inte att det ÄR så, men det kan vara ide att kolla upp för att vara på den säkra sidan innan du skickar.
 
Topp