• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronaby (nytt Svenskt klockmärke) Scweiziskt urverk med digital touch.

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är väl lite DW-symptom över Kronaby..? En tilltalande design som är tacksam för väldigt många, dessutom mångsidig!
Modernt med smarta funktioner. Priset tilltalar många, och funktionerna motiverar att spendera de tusenlappar det handlar om..

Det har säkert redan stötts och blötts tidigare i tråden, men jag tycker att det är märkligt vilket genomdåligt namn som man har valt med tanke på att en internationell marknad är en förutsättning för att lyckas. Kunde de inte bara ha låtit en tysk, en engelsman, en fransman, en japan och varför inte Bellman läsa namnet högt. De hade fått fem helt olika uttal plus att jag tror att namnet för en ickesvensk är svårt att komma ihåg.

Och ja, jag vet att det inte är någon vidare konsensus med uttalet för till exempel Audemars Piguet, men nu hade man ju chansen att välja fritt...så tvärbom.
 

bykr89

Cartier
Det har säkert redan stötts och blötts tidigare i tråden, men jag tycker att det är märkligt vilket genomdåligt namn som man har valt med tanke på att en internationell marknad är en förutsättning för att lyckas. Kunde de inte bara ha låtit en tysk, en engelsman, en fransman, en japan och varför inte Bellman läsa namnet högt. De hade fått fem helt olika uttal plus att jag tror att namnet för en ickesvensk är svårt att komma ihåg.

Och ja, jag vet att det inte är någon vidare konsensus med uttalet för till exempel Audemars Piguet, men nu hade man ju chansen att välja fritt...så tvärbom.
Tru dat..! Håller med. Det känns så svenskt, till och med boxen man får klockan levererad i är klädd med säckväv från grisfarmen i Skåne.
Vilka ligger bakom Kronaby e.g.? (Ej djupt insatt...)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tru dat..! Håller med. Det känns så svenskt, till och med boxen man får klockan levererad i är klädd med säckväv från grisfarmen i Skåne.
Vilka ligger bakom Kronaby e.g.? (Ej djupt insatt...)

Jag har inte bättre koll än vad jag har skummet i olika artiklar och att det är många som kommer från Sony. Men @yonsson har väl bra koll? Visst var du där på release och har gjort någon intervju, eller minns jag fel?
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Jag tycker en del är ganska fina. Om tex den här funnits utan blå visare i 38mm hade jag köpt.

Kronaby___Watch___-___Sekel___Stainless___Stainless___3___-___Front.png
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hjälp mig förstå. Det är varken en bra smartwatch eller en bra klocka.

Nu är jag knappast målgruppen men varför ska någon köpa den framför en Apple watch eller typ en DW? Eller än bättre; en riktig klocka?

Hela projektet för mig är jätteunderligt. Får vibbar att det är någon kines som tvättar undan pengar för kinesiska staten eller att tekniken de forskar fram senare ska användas för något helt annat än en smartwatch. Jag förstår det bara inte. :)

Jag älskar dock att kinesen med slantarna heter Peng Peng. Det är klass!
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Hjälp mig förstå. Det är varken en bra smartwatch eller en bra klocka.

Nu är jag knappast målgruppen men varför ska någon köpa den framför en Apple watch eller typ en DW? Eller än bättre; en riktig klocka?

Hela projektet för mig är jätteunderligt. Får vibbar att det är någon kines som tvättar undan pengar för kinesiska staten eller att tekniken de forskar fram senare ska användas för något helt annat än en smartwatch. Jag förstår det bara inte. :)

Jag älskar dock att kinesen med slantarna heter Peng Peng. Det är klass!

Folk gillar den nog för att den ser ut som en vanlig klocka. Det enda jag egentligen vill ha i en smartwatch kräver ingen display, tex trådlösa betalningar och fitnesstracking.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Folk gillar den nog för att den ser ut som en vanlig klocka. Det enda jag egentligen vill ha i en smartwatch kräver ingen display, tex trådlösa betalningar och fitnesstracking.
Ja. Något är det. Eller så blir det bara ingen bra idé. Det ger sig.

Jag upplever inte att den fyller någon direkt funktion. Inte som att jag skulle skippa min telefon bara för att klockan kan göra ungefär samma saker. I detta fall så är den dessutom betydligt mer begränsad än min mobil.

Men som sagt; jag är knappast målgruppen. :)

Tack för svaret.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ja. Något är det. Eller så blir det bara ingen bra idé. Det ger sig.

Jag upplever inte att den fyller någon direkt funktion. Inte som att jag skulle skippa min telefon bara för att klockan kan göra ungefär samma saker. I detta fall så är den dessutom betydligt mer begränsad än min mobil.

Men som sagt; jag är knappast målgruppen. :)

Tack för svaret.
Jag tror att så här i början av "smarta klockor"-eran så provar sig företag fram med vad som fungerar bäst. Vi konsumenter vet nog inte vad vi vill ha heller, och vi kanske inte vet det ens första gången vi ser det. Ingen har sagt att den ultimata lösning är att ha en fullfjädrad dator på armen. Det är en spännande tid. :)
 

Kugghjul

Panerai
Sveriges dyraste klocka?
200 miljoner?

Lundabolaget Anima, som tillverkar den uppkopplade klockan Kronaby, har haft ett liknande angreppssätt. I stället för att fylla produkten med extravaganta funktioner valde man att lägga fokus på design, enkelhet och en lång batteritid.
Anima har plockat in över 200 Mkr, mest av samtliga svenska IoT-startups, från den kinesiska elektronikkoncernen Goertek.


https://digital.di.se/artikel/kapitaltorka-hot-mot-svensk-iot-har-brant-sig-pa-hardvara
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sveriges dyraste klocka?
200 miljoner?

Lundabolaget Anima, som tillverkar den uppkopplade klockan Kronaby, har haft ett liknande angreppssätt. I stället för att fylla produkten med extravaganta funktioner valde man att lägga fokus på design, enkelhet och en lång batteritid.
Anima har plockat in över 200 Mkr, mest av samtliga svenska IoT-startups, från den kinesiska elektronikkoncernen Goertek.


https://digital.di.se/artikel/kapitaltorka-hot-mot-svensk-iot-har-brant-sig-pa-hardvara
https://klocksnack.se/threads/krona...-med-digital-touch.60234/page-11#post-2235726
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Generellt sett har jag alltid haft svårt för klockor som inte är med 100% mekaniskt urverk. Det som ger detta märket ett plus är att de verkar dölja att det är en smartwatch också, om jag förstått det rätt.
 

Nousche

Omega
Utan att ha någon som helst koll på hur många klockor som sålts, omsättning och vilka smartwatchfunktioner andra tycker om så har jag nu under sommaren kört rätt mycket på min Kronaby och är helt enkelt supernöjd.


Jag ville ha en snygg och stilren dressare -- check!

Jag har inte råd att casha ut för en AT, en tiondelgår däremot bra -- check!

Jag vill kunna ha telefonen på ljudlöst hemma, på kontoret, ja överallt, men ändå bli meddelad när det ringer eller får sms/messenger etc -- check!

Kronabyn har verkligen fått handledstid, mångt mer än vad jag trodde. För mig som är lite mer modest i vad jag söker är den verkligen ett toppenköp. Rekommenderas definitivt.
 

AB

Panerai
2-Faktor
Med en förlust på 126,9 Mkr? Inte jätteimponerande i positiv bemärkelse. Dyrt att slå sig in på marknaden.
Deras ambition är ju såklart inte att gå med vinst just nu, förlusten i sig är därför ganska ointressant att titta på. Tycker ändå att en omsättning på 37 MSEK under det första året är en bra start. De investeringar som gjorts borde man kunna dra nytta av framöver.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Deras ambition är ju såklart inte att gå med vinst just nu, förlusten i sig är därför ganska ointressant att titta på. Tycker ändå att en omsättning på 37 MSEK under det första året är en bra start. De investeringar som gjorts borde man kunna dra nytta av framöver.
Helt omöjligt att avgöra om du inte har mer information. Kan även vara katastrof. Med den budgeten kan man ha gjort precis vad som helst. Sedan hade man ju redan tjuvstartat så var inte riktigt första året? Första hela året däremot.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Någon som vill dela med sig sina tankar om de mindre modellerna (38mm), gärna lite bilder också!
Hur bärs de? Hur är kvaliten på länkarna? :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Utan att ha någon som helst koll på hur många klockor som sålts, omsättning och vilka smartwatchfunktioner andra tycker om så har jag nu under sommaren kört rätt mycket på min Kronaby och är helt enkelt supernöjd.


Jag ville ha en snygg och stilren dressare -- check!

Jag har inte råd att casha ut för en AT, en tiondelgår däremot bra -- check!

Jag vill kunna ha telefonen på ljudlöst hemma, på kontoret, ja överallt, men ändå bli meddelad när det ringer eller får sms/messenger etc -- check!

Kronabyn har verkligen fått handledstid, mångt mer än vad jag trodde. För mig som är lite mer modest i vad jag söker är den verkligen ett toppenköp. Rekommenderas definitivt.

Nu är jag såklart superkrävande, och ber om ursäkt på förhand. Men du har inte lust att skriva lite mer utförligt om din upplevelse? Jag är rätt sugen på en.
 

Nousche

Omega
Nu är jag såklart superkrävande, och ber om ursäkt på förhand. Men du har inte lust att skriva lite mer utförligt om din upplevelse? Jag är rätt sugen på en.

Absolut.

Relativt lätt på handleden (antar att det är pga det moderna uret) men bra storlek, försvinner inte som en mindre dressare.
Gillar kontrasterna med den blå tavlan tillsammans med mjukare brunt band.
KnappFunktionerna använder jag rätt begränsat, mest datum men det bästa är ju presentation av sms - samtal - alarm etc.
Helt enkelt svinsmidigt. Vibrationen är helt tillräcklig för dagligdagsbruk men ändå inte störande.

Säger ”köp”...
 

SpeedyMike

Breitling
Absolut.

Relativt lätt på handleden (antar att det är pga det moderna uret) men bra storlek, försvinner inte som en mindre dressare.
Gillar kontrasterna med den blå tavlan tillsammans med mjukare brunt band.
KnappFunktionerna använder jag rätt begränsat, mest datum men det bästa är ju presentation av sms - samtal - alarm etc.
Helt enkelt svinsmidigt. Vibrationen är helt tillräcklig för dagligdagsbruk men ändå inte störande.

Säger ”köp”...

Mitt intryck är att det verkar vara en riktigt bra kompromiss. Skulle inte sätta en apple watch på handleden, men gärna denna. Min undran, mest till mig själv egentligen, är om den inte funkar bäst om man använder den väldigt ofta (dvs jämt, för att verkligen ha nytta av funktionerna), och den då konkurrerar ut de andra klockorna man kämpat till sig?!
 
Topp