• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronaby (nytt Svenskt klockmärke) Scweiziskt urverk med digital touch.

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag som har tre timmar att döda, kanske ska leta upp en butik som säljer Kronaby :)

Gillar denna:
A1000-3122_4000px_SRGB_Kronaby.jpg


Kronografen var inte helt fel den heller, men den ser lite ledsen ut med sub dials så långt ner.
A1000-3111_4000px_SRGB_Kronaby.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hm, har hela tiden fått höra från Sjöö-håll att det är för dyrt att vara med på Basel. Kan verkligen Kronaby ha mer ekonomiska muskler?
Klart roligare modeller nu än gen1.

De har väl en del riskkapitalistmuskler (eller?).
Kombinera det med att de måste ut och visa upp sig för att kunna bli något samt att Baselworld säkert är mer villiga att förhandla om priser sedan ett gäng större aktörer valt att tacka för sig.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Får nästan lite ont i magen när jag tänker på det. Tror inte omsättningen är mycket större 2017. Om jag nu ska gissa.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Shit, 150M i utveckling? Får hoppas de säljer några klockor.
Säger ju det, Kronaby är en rejäl satsning. 45 pers, egenutvecklade urverk och så vidare. De ska till Basel och de kör andra mässor också. De säljer tydligen bra men det kostar ju att starta upp och utveckla.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Får nästan lite ont i magen när jag tänker på det. Tror inte omsättningen är mycket större 2017. Om jag nu ska gissa.

Jag är nog lite inne på ditt spår.
Klart de måste upp en del - tidigare siffra motsvarar väl försäljning av under tusen klockor. Men jag tror inte att de skjutit iväg mot skyarna direkt.
 
  • Like
Reactions: Per

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är nog lite inne på ditt spår.
Klart de måste upp en del - tidigare siffra motsvarar väl försäljning av under tusen klockor. Men jag tror inte att de skjutit iväg mot skyarna direkt.
Vet inte hur du kommit fram till det. Utifrån 2016 års siffror? Klockorna fanns inte till salu 2016.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Omsätter de ens över 10msek? Jag skulle bli förvånad.
De har ju iaf lyckats med att uppnå bred distribution och hygglig butiksexponering initialt, åtminstone baserat på vad jag ser lokalt. Om de sen går ut klockor ur butik har jag inte den blekaste, det känns väl mer tveksamt kanske.
 
  • Like
Reactions: Per

Per

Björklövens finest
2-Faktor
De har ju iaf lyckats med att uppnå bred distribution och hygglig butiksexponering initialt, åtminstone baserat på vad jag ser lokalt. Om de sen går ut klockor ur butik har jag inte den blekaste, det känns väl mer tveksamt kanske.
Jag rör mig uppenbarligen inte i rätt butiker. Det är givetvis rätt väg att gå även om jag inte riktigt förstår produkten i sig.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vet inte hur du kommit fram till det. Utifrån 2016 års siffror? Klockorna fanns inte till salu 2016.

Syftade på Pers kommentar.
Om de inte skulle öka omsättningen alls, så skulle det innebära att de skulle sälja färre än tusen klockor 2017. Vilket jag inte tror är fallet.
Men som jag skrev så tror jag inte att den stuckit iväg astronomiskt. Idiotiskt antagande deluxe - eftersom jag bara baserar det på
Min bekantskapskrets.
Men... Magkänsla all the same!
 

AB

Panerai
2-Faktor
Syftade på Pers kommentar.
Om de inte skulle öka omsättningen alls, så skulle det innebära att de skulle sälja färre än tusen klockor 2017. Vilket jag inte tror är fallet.
Men som jag skrev så tror jag inte att den stuckit iväg astronomiskt. Idiotiskt antagande deluxe - eftersom jag bara baserar det på
Min bekantskapskrets.
Men... Magkänsla all the same!
Man finns i 300 fysiska butiker samt online (referens). Borde ge en hyfsad idé om hur många klockor man säljer (sätt in valfri siffra för antal klockor per butik och år).
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Man finns i 300 fysiska butiker samt online (referens). Borde ge en hyfsad idé om hur många klockor man säljer (sätt in valfri siffra för antal klockor per butik och år).

Ja förstår principen.
Det är väl bara det att jag inte känner att det kanske är så många per butik.
Men igen. Det är bara en magkänsla och inget annat.

Säljer säkert ganska bra i Sverige (som med många andra svenska produkter), men gör de det i världen?
Det måste man nog om man ska äta upp 150 miljoner i utvecklingskostnader.
 

bykr89

Cartier
Det är väl lite DW-symptom över Kronaby..? En tilltalande design som är tacksam för väldigt många, dessutom mångsidig!
Modernt med smarta funktioner. Priset tilltalar många, och funktionerna motiverar att spendera de tusenlappar det handlar om..
 
Topp