• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kronografer från 70-talet

Det enda jag kan tänka mig som är mer 70-tal när det kommer till Omega än den här så är det väl en Mark III.

67b9af4073866de62a589421ba9e977c.jpg

Får man helt fräckt bumpa utan att själv bidra med nåt? Blir det spöstraff är det fan värt det.
Har radats upp sådana läckerheter så jag håller tummarna för att det kanske finns lite till i era gömmor?

Får man helt fräckt bumpa utan att själv bidra med nåt? Blir det spöstraff är det fan värt det.
Har radats upp sådana läckerheter så jag håller tummarna för att det kanske finns lite till i era gömmor?
Den tråd borde automatbumpas varje månad:) Tack Evert ! Passar på att lägga upp en bild på världens första automatiska kronograf som blev tillgänglig för klockköparna. Denna från april 1970.
image.jpg

Den tråd borde automatbumpas varje månad:) Tack Evert ! Passar på att lägga upp en bild på världens första automatiska kronograf som blev tillgänglig för klockköparna. Denna från april 1970.
image.jpg

Som rookie kan jag ta på mig att ställa någon idiotiskt fråga eller liknande om tråden stannar av! :happyhappy:

Väldigt trevlig Seiko!

Fina!
Vad fanns det för koppling mellan dessa klockor när det begav sig?
Är Zodiacen manuell? Likadan boett annars?

Zodiacen är i princip en Autavia 73463 (boetten är märkt med det och har ett serienummer som stämmer med Heuers nummer). Det sitter ett Valjoux 7734 i den, vilket det gjorde i motsvarande Autavia också. Fanns en tidigare variant av Autavian med 7733 utan datum också (ref 73363). Zodiacen fanns vad jag vet bara i den här varianten med orange visare medan Heuern fanns i flera olika utföranden, i princip samma varianter som de med calibre 11/12 verken.

Zodiacen är i princip en Autavia 73463 (boetten är märkt med det och har ett serienummer som stämmer med Heuers nummer). Det sitter ett Valjoux 7734 i den, vilket det gjorde i motsvarande Autavia också. Fanns en tidigare variant av Autavian med 7733 utan datum också (ref 73363). Zodiacen fanns vad jag vet bara i den här varianten med orange visare medan Heuern fanns i flera olika utföranden, i princip samma varianter som de med calibre 11/12 verken.

Så här tolkas Heuers referensnummer på 70-talarna:

De två första siffrorna i fyrsiffriga ref nr, och de tre första i femsiffriga, anger urverket:
11 = cal 11/12
15 = cal 15
733 = Valjoux 7733
734 = V7734
736 = V7736

Näst sista siffran anger modellen:
3 = Monaco
4 = Camaro
5 = Carrera
6 = Autavia
Sen minns jag inte säkert men tror 2 = de s.k. "economy models" och 7 = "cushion case"

Sista siffran anger boettmaterialet:
1 = krom
3 = stål
5 = guldplätering
8 = solitt guld

Några exempel:
1533 = cal 15 + Monaco + stål
1158 = cal 11 el 12 + Carrera + 18k guld
73463 = V7734 + Autavia + stål (som Zodiacen ovan alltså)
73345 = V7733 + Camaro + gulplätering

Finns det några automatiska sk "Poor mans heuer"?
Sugen på en panda men inte en manuell, har testat och manuellt blir tyvärr bara liggande... :bag:

Är det utseendet, verket eller känslan du är ute efter?
Hamilton har ju samma verk som heuer (cal 11) och brukar vara billigare än heuer

hamilton-chronomatic-bracelet-1.jpg

Hodinkee postade precis om Movado, som har el-primero verket från samma era, men också till ett lägre pris
http://www.hodinkee.com/blog/just-because-the-movado-datron-hs360

1423160612000

Själv är jag lite svag för tissoterna från den eran, tex den här

632922d1370685412-tissot-navigator-automatik-chronograph-lemania-1341-70er-jahre-navklweiss-3.jpg

Eller den snyggaste chronografen som någonsin gjorts, och som jag av någon idiotisk anledning inte köpt de gånger den dykt på forumet, bla en gång här i Uppsala

tissot-navigator2tissot-navigato-1.jpg

Slutligen Seikos 6138-8020, även den bland de tidigare automatiska kronografera och "modern" i storleken

nQGBOcv.jpg

Är det utseendet, verket eller känslan du är ute efter?
Hamilton har ju samma verk som heuer (cal 11) och brukar vara billigare än heuer

hamilton-chronomatic-bracelet-1.jpg

Hodinkee postade precis om Movado, som har el-primero verket från samma era, men också till ett lägre pris
http://www.hodinkee.com/blog/just-because-the-movado-datron-hs360

1423160612000

Själv är jag lite svag för tissoterna från den eran, tex den här

632922d1370685412-tissot-navigator-automatik-chronograph-lemania-1341-70er-jahre-navklweiss-3.jpg

Eller den snyggaste chronografen som någonsin gjorts, och som jag av någon idiotisk anledning inte köpt de gånger den dykt på forumet, bla en gång här i Uppsala

tissot-navigator2tissot-navigato-1.jpg

Slutligen Seikos 6138-8020, även den bland de tidigare automatiska kronografera och "modern" i storleken

nQGBOcv.jpg

Tack för tips!
Nog främst utseende jag söker. Boett på 38mm, krona och knappar på höger sida, vit tavla och svarta subdials.

Tillbaka
Topp