• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografer från 70-talet

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Den här gamla goda tråden [emoji2]

Här har vi en Seiko Ufo som är född samma månad och år som jag, oktober 1974.

ImageUploadedByTapatalk1428525431.941768.jpg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
image.jpg

Ingen kronograf men likväl alla andra attribut för en 70-tals krono :) någon som vet något om klockan/ märket?

Fick hem den men åkte iväg dirket på service. Efter lite googlade verkar Ilona ha varit en budget tillverkare som gick under IOM. Quartz krisen. Servicen överstiger säkert värdet på klockan men tycker den var ball så värt det ändå
 
I'm not in it for the complications.

Jag tycker det är snyggt med kronografer. Jag gillar designen från 70-talet. Så här sitter jag nu med en samling porriga klockor som bara väntar på fuktiga Tropic-band och yviga mustascher, vilket kaos. We’re gonna have a good time.

Ha det bra!

IMG_5781.jpg


IMG_5786.jpg


IMG_5803.jpg


IMG_5815.jpg


IMG_3240.JPG


006.jpg


006.jpg


006.jpg


06.jpg


006.jpg


006.jpg


006.jpg


006.jpg


IMG_3126.JPG


006.jpg


006.jpg


006.jpg


006.jpg


006.jpg


IMG_3228.JPG


IMG_3215.JPG

Hej Ariste! Har du kvar Lord... nedan? Verkligen cool. Om ja, hör av dig om du är intresserad av att sälja.
Mvh
image.jpg
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
I'm not in it for the complications.

Jag tycker det är snyggt med kronografer. Jag gillar designen från 70-talet. Så här sitter jag nu med en samling porriga klockor som bara väntar på fuktiga Tropic-band och yviga mustascher, vilket kaos. We’re gonna have a good time.

Ha det bra!

IMG_5781.jpg


IMG_5786.jpg


IMG_5803.jpg


IMG_5815.jpg


IMG_3240.JPG


006.jpg


006.jpg


006.jpg


06.jpg


006.jpg


006.jpg


006.jpg


006.jpg


IMG_3126.JPG


006.jpg


006.jpg


006.jpg


006.jpg


006.jpg


IMG_3228.JPG


IMG_3215.JPG

Haha tjusiga klockor, fan vad många det va!
Hur många är nyservade med kvitto [emoji6]
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Tro det eller ej! Men tjejen börjar tycka det är lite skoj med klockor
Kan vara mitt eviga tjatande om nya ev inköp som sakta bryter ner henne :)
Nu trodde jag hon skulle gilla min reverso men tydligen var Vantage chrono mycket snyggare
Någon med förslag på en lite mindre chrono? 36mm kanske, gärna svart tavla med vita subdials
Inte daytona ;)
 
LeJourPvd2s.JPG


Ägde en sådan tidigare. Grym byggkvalité (förutom länken möjligtvis). Tycker de är alldeles för lågt värderade. Enda anledningen till att jag sålde den var att den upplevdes något hög i caset. Detta får man väl skylla på 7750-urverket.
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
Någon som vet något om BWC kronografer? Köpte mig precis en som dock saknar ena kronograf pushern, men efter inlämning till urmakaren tycker jag den ser ganska trevlig ut.
 

Bilagor

  • 209987343_5475ab13-00c0-494f-9469-1e7ba721fd8c.jpg
    209987343_5475ab13-00c0-494f-9469-1e7ba721fd8c.jpg
    69.5 KB · Visningar: 74

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Bläddrade i min photobucket igår och såg denna i mitt flöde. Mycket vacker. Trivs fortfarande? Kanske behöver adoptera den igen snart

Använder den allt för sällan iofs, men gillar den!
Du får väl ge mig "an offer I can't refuse" så får vi se vart det tar vägen...

Har funderat på att konsilidera samlingen lite, men just de här lite mindre "no name" kronograferna kostar ju "ingenting" (förrän de ska servas...)

Hör av med ett bud så får vi se! :cool:
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Nu har jag möjlighet att bumpa denna guldtråd till första sidan igen!
20150623_092015-2.jpg

Nyanländ Astrée Watch (ingen info om märket, om någon vet något är det uppskattat) med ett valjoux 7734.

Mina tankar gick direkt till tissot t.12 seastar. Liknande boett, men annat verk.

image.jpg


När jag sökte efter den, så snubblade jag över denna "Mathey-Tissot"...
Mystiken tätnar...

image.jpg


Ping @eriksson850
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Mina tankar gick direkt till tissot t.12 seastar. Liknande boett, men annat verk.

image.jpg


När jag sökte efter den, så snubblade jag över denna "Mathey-Tissot"...
Mystiken tätnar...

image.jpg


Ping @eriksson850
Sorry har nog ingen info att komma med förutom att mathey tissot och tissot inte har något samröre förutom att vara namne. Mathey har mestadels använt standard ebaucheverk medan tissot oftast använde in-house eller något finare ebaucheverk, så som lemania (även om också valjoux förekommer).
T12 är väl en compressorboett? Mycket möjligt att den boetten är konstruerad och tillverkad av extern producent som även tillverkat åt andra.
 
Senast ändrad:
Topp